Bekijk volle/desktop versie : kennis docenten hólt achteruit, zegt cnv



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7

23-06-2006, 09:34
Het niveau van leraren op lagere en middelbare scholen holt achteruit. Uit een inventarisatie van de onderwijsbond van het CNV blijkt dat driekwart van de leraren vindt dat het kennisniveau daalt doordat steeds meer academisch opgeleide leraren afhaken.

Hoogopgeleide leraren kiezen nu vaker voor het bedrijfsleven omdat ze daar meer kunnen verdienen en omdat ze de creatieve uitdaging op scholen missen.

Volgens het CNV heeft de achteruitgang rampzalige gevolgen voor de Nederlandse kenniseconomie. De bond wil dat het rijk meer geld steekt in het onderwijs om academici voor de scholen te behouden.


bron

23-06-2006, 09:36


het gevolg van 38 jaar bezuinigen in het onderwijs. vóór de invoering van de mammoethwet, stond het nederlands onderwijs op eenzame hoogte, wereldwijd gezien.

23-06-2006, 09:45
Ik ben van na de mamoetwet maar heb nog wel redelijk les gehad. De vers van de universiteit komende wis/natuurkunde nerds ff buiten beschouwing gelaten.

Overigens heb ik het gevoel dat leraarschap niet te leren is. Dat heb je of je hebt het niet. Interesse in mensen is heel belangrijk. Helderheid, eerlijkheid, autoriteit.

Ik zie inderdaad dat het niveau afneemt. Het verdient te weing vind ook ik.

23-06-2006, 09:50
De werkplaats in Bilthoven is wel ok.

23-06-2006, 10:39


och, je kunt dat natuurlijk niet alleen wijten aan bezuinigen.


de opkomst van het materialisme, waarbij macht, en aanzien door bezit belangrijker wordt dan "kennis maakt macht"

[list=2]
de véél grotere toestroom en doorstroom naar het hoger onderwijs, kortom het openbreken van hoger onderwijs voor de lagere klassen in de maatschappij, en niet alleen maar de middenstand[/list]

[list=3]
de enorme verbreding van de kennisstroom,en het daardoor noodgedwongen specialisme, moeten toespitsen op facetten[/list]

[list=4]
de commercialisering van het (wetenschappelijk) onderzoek en onderwijs, waarbij sponsors( bedrijven) onderzoek en onderwijs( "managers" hebben we nodig!) op hun economische merites beoordelen[/list]

[list=5]
de veranderde leermethoden, mede veroorzaakt door het opkomende computer en internet-tijdperk[/list]

[list=6]
de veranderende taak en de toegenomen werkdruk van onderwijzers en docenten, die mede door de instroom van honderdduizenden jongeren met taalachterstanden en culturele aanpassingsproblemen, en overigens óók een in zijn totaal veranderend aanbod van, zowel in kwantiteit als kwaliteit, kinderen met pedagogische en anderssoortige problemen[/list]

zijn maar enkele van de vele oorzaken van de verschraling en achteruitgang.

23-06-2006, 10:43
och, je kunt dat natuurlijk niet alleen wijten aan bezuinigen.


de opkomst van het materialisme, waarbij macht, en aanzien door bezit belangrijker wordt dan "kennis maakt macht"

de véél grotere toestroom en doorstroom naar het hoger onderwijs, kortom het openbreken van hoger onderwijs voor de lagere klassen in de maatschappij, en niet alleen maar de middenstand

de enorme verbreding van de kennisstroom,en het daardoor noodgedwongen specialisme, moeten toespitsen op facetten

de commercialisering van het (wetenschappelijk) onderzoek en onderwijs, waarbij sponsors( bedrijven) onderzoek en onderwijs( "managers" hebben we nodig!) op hun economische merites beoordelen

de veranderde leermethoden, mede veroorzaakt door het opkomende computer en internet-tijdperk
de veranderende taak en de toegenomen werkdruk van onderwijzers en docenten, die mede door de instroom van honderdduizenden jongeren met taalachterstanden en culturele aanpassingsproblemen, en overigens óók een in zijn totaal veranderend aanbod van, zowel in kwantiteit als kwaliteit, kinderen met pedagogische en anderssoortige problemen

zijn maar enkele van de vele oorzaken van de verschraling en achteruitgang.

23-06-2006, 10:44
ElAlamein heeft lerend vermogen.

23-06-2006, 10:45
Zucht, wanneer geven ze leraren nou eens 30% loonsverhoging en een auto van de zaak, zodat het weer wat oplevert om leraar te zijn? Ik vind het zo kansloos dit. Als leraar ben je een soort liefdadigheidsinstelling. Je bent veel meer uren bezig dan waarvoor je betaald krijgt en de uren die je wel betaald krijgt zijn niet goed genoeg betaald.

23-06-2006, 10:46
Misschien kun je beter geen numbered list gebruiken als je niet meer verwijst naar een punt uit je lijst.

23-06-2006, 10:46
Hiek heeft docerend vermogen.

23-06-2006, 10:46

Citaat door hiek:
ElAlamein heeft lerend vermogen.
bedankt, twas mij nog niet opgevallen....maar nu je het zo zegt!

23-06-2006, 10:49

Citaat door hiek:
Misschien kun je beter geen numbered list gebruiken als je niet meer verwijst naar een punt uit je lijst.
't werkt hier iets anders dan Word
met die merkwaardige [LIST]
explorer-prompt
[/LIST]

23-06-2006, 10:50


Je punt twee is wel goed ( o j daar gaat mijn belerende opmerking ) . Het lijkt wel alsof het niveau aan de leerling wordt aangepast.

23-06-2006, 10:51

Citaat door led_zeppelin:
Zucht, wanneer geven ze leraren nou eens 30% loonsverhoging en een auto van de zaak, zodat het weer wat oplevert om leraar te zijn? Ik vind het zo kansloos dit. Als leraar ben je een soort liefdadigheidsinstelling. Je bent veel meer uren bezig dan waarvoor je betaald krijgt en de uren die je wel betaald krijgt zijn niet goed genoeg betaald.
ja, mentaliteit hé, dat is 1 van die zaken die in de materialisering van de geest wel eens ondersneeuwen....móre monnie!

23-06-2006, 10:55

Citaat door Carolus:
De PvdA wilde van alle mensen proletariers maken.

Dat is ze aardig gelukt.

Aan mijn school stond een 'leraar' Nederlands (NLO) die het regelmatig klaarspeelde in 1 zin 3 taalfouten te maken.
In de jaren zeventig waren veel leraren meer bezig met Marx en Mao uit te leggen. Zat je in zo'n klas met van die anti-neutronenbommen-posters.

Wat mij betreft wordt hun pensioen ingenomen.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7