1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    214
    17-03-2002

    Arrow Nederlandse taal verplichten?

    [GLOW=deeppink]Sallaam Alikoem Warhamtoe Allah, [/GLOW]
    Stelling 1: Moet de Nederlandse taal worden veplicht voor alle nieuwkomers, tevens de oudere mensen die hier al wonen, ongeacht of ze werken of niet.

    Zo ja? waarom?
    Zo nee waarom?

    Stelling 2: Stel dat de Nederlandse taal verplicht wordt, maar de nieuwkomer, heeft totaal geen behoefte aan de taal, of stopt halferwege de cursus/opleiding.
    Moet hij/zij dan teruggestuurd worden, of moet Nederland een boete opleggen?

    Laat je mening horen.!!

    Ma'salama
    Malika

  2. #2
    De Lekkerste

    Reacties
    1.448
    04-03-2002

    mij maakt het niet uit!.......kan het wel begrijpen dat ie nederlanders dat willen..........

  3. #3
    Mystery member

    Reacties
    246
    07-05-2002

    het leven verplicht al keuzes te maken... Het verplicht maken van de nederlandse taal voor nieuw komers gaat ten koste van persoonelijke vrijheid. De stelling gaat nu al een stap verder en biedt al een nieuwe dillema... wat doen we als er niet wordt nageleefd? en wat zijn nieuw komers? Geldt het ook voor chinezen? Amerikanen?

    Ik ben zelf werkzaam geweest in een grote multinational hier in nederland maar de voertaal was en is nog steeds engels... Mischien 2 managers uit de directie (10 managers) sprak nederlands...

    MrEsco
    Hadith: Wie iemand tot het goede leidt, krijgt dezelfde beloning als de beloning van degene die (naar zijn advies) handelde. (Sahih Moeslim)

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    214
    17-03-2002

    Sallaam Alikoem,

    Om te communiceren en mee te draaien met de maatschappij vindt ik het belangerijk dat men de Nederlandse taal beheerst.

    Maarrrrrr, om men te gaan dwingen vind ik niet echt sociaal.
    Een andere weg inslaan is nog een mogelijkheid: namelijk; men kan gestimuleerd worden.

    Projecten kunnen opgestart worden en uiteindelijk zal men er profijt van hebben.
    Elke taal die men beheerst, is men een stap verder.
    Of kennis rijker.

    Ma'salama
    Malika

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    1.485
    13-11-2002

    Een ieder die in een vreemd land gaat wonen, zonder enige moeite te doen de lokale taal zich eigen te maken, zal altijd een 'vreemde eend in de bijt' blijven.
    Draai het eens om. Stel dat een Nederlander gaat verhuizen naar Marokko en geen Arabisch wil leren, dat is toch ook een beetje vreemd? Hoe kan zo'n iemand dan zijn zaakjes regelen? In het Nederlands een bankrekening openen, of een telefoonabonnement afsluiten?
    Wat je nu ziet onder immigranten die de Nederlandse taal niet beheersen, is dat men bij elkaar gaat klieken in 'zwarte wijken', waar voldoende winkels zijn waar Arabisch wordt gesproken en dergelijke.
    Conclusie: het is niet goed voor de integratie en dus dienen er goede voorzieningen te zijn voor immigranten om de taal te leren. En zodra die voorzieningen er zijn, vind ik ook dat de overheid er op moet toezien dat er ook daadwerkelijk gebruik van gebruikt gaat worden!

  6. #6
    Het Vroege Vogeltje

    Reacties
    1.063
    12-10-2002

    MVC Premium MVC Premium
    Over het algemeen ben ik het met je eens Zelfkritiek, maar
    Origineel gepost door Zelfkritiek
    Een ieder die in een vreemd land gaat wonen, zonder enige moeite te doen de lokale taal zich eigen te maken, zal altijd een 'vreemde eend in de bijt' blijven.

    -> Je blijft een vreemde, of je de taal kent of niet.
    Draai het eens om. Stel dat een Nederlander gaat verhuizen naar Marokko en geen Arabisch wil leren, dat is toch ook een beetje vreemd? Hoe kan zo'n iemand dan zijn zaakjes regelen? In het Nederlands een bankrekening openen, of een telefoonabonnement afsluiten?
    -> Klant is en blijft kning. De winkelier/leverancier zal toch enig moeite moeten doen om met de klant te comuniceren. De mensen spreken bijna altijd een wereldtaal (engels.frans.spaans). Voorkomende talen in de meeste landen. Dus, ook hier zie ik het probleem niet.
    Probleem is echter als je in een overheidsinstelling terecht moet. Daar 'vertikt' men het je te helpen in een vreemde taal. Zelfs als we de migranten buiten beschouwing laten. kijk naar Halle-Vilvoorde. Daar wil men zelfs de taal-faciliteiten afschaffen.

    Wat je nu ziet onder immigranten die de Nederlandse taal niet beheersen, is dat men bij elkaar gaat klieken in 'zwarte wijken', waar voldoende winkels zijn waar Arabisch wordt gesproken en dergelijke.
    -> Dit heeft niets met de taal te maken, maar eerder met culturele eigenschappen. marokaanse/turkse winkels, moskee in de buurt, vrienden dichtbij, ... Zwarte wijken is dan weer zo een denigrerend woord. Bovendien (uit ervaring) word je als je in een klein dorp woont, met weinig allochtonen, gewoon gepest ... tot je weggaat.

    Conclusie: het is niet goed voor de integratie en dus dienen er goede voorzieningen te zijn voor immigranten om de taal te leren. En zodra die voorzieningen er zijn, vind ik ook dat de overheid er op moet toezien dat er ook daadwerkelijk gebruik van gebruikt gaat worden!
    Een basis kennis van de taal, komt integratie ten goede. Echter om het verplicht te maken, of er voorwaarden aan stellen, vind ik echter te ver.
    Je kan beter de cursussen op een goede manier promoten, dan krijg je tenminste mensen die echt geintereseerd zijn in de taal. Dat is al een goed begin.

    mvg,

    Fargh

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    887
    03-11-2002

    Mmmm.... mij lijkt het alleen maar logisch dat het ook in je eigen belang is om de taal te leren van het land waar je woont, vooral wanneer je plant om daar lang te verblijven. Wanneer ik bijvoorbeeld voor mijn werk drie maanden naar China moet, zal ik me wel behelpen met Engels, maar zou ik echt in China willen gaan wonen, zou ik toch zo snel mogelijk Chinees willen leren.

    Morgaine
    those who can make you believe absurdities
    can make you commit atrocities
    voltaire (1694 - 1778)

  8. #8
    Het Vroege Vogeltje

    Reacties
    1.063
    12-10-2002

    MVC Premium MVC Premium
    Niet iedereen is zo intelligent als jij, morgaine.
    Inderdaad, je gaat ervan uit dat er faciliteiten moeten zijn om het aan te leren. In jou geval, jij zou ze zelfs leren, voor je ginder bent.
    Echter om het verplicht te maken en/of er voorwaarden aan te hangen, druist in tegen het principe van vrij verkeer van personen.
    Een dergelijke maatregel zal stoten op kritiek van de EU mocht ze ook van toepassing is op EU-onderdanen die in een ander land zich vestigen.

  9. #9
    Mystery member

    Reacties
    246
    07-05-2002

    yep... vrije keuze

    MrEsco
    Hadith: Wie iemand tot het goede leidt, krijgt dezelfde beloning als de beloning van degene die (naar zijn advies) handelde. (Sahih Moeslim)

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    887
    03-11-2002

    Origineel gepost door Fargh
    Niet iedereen is zo intelligent als jij, morgaine.
    Inderdaad, je gaat ervan uit dat er faciliteiten moeten zijn om het aan te leren. In jou geval, jij zou ze zelfs leren, voor je ginder bent.
    Echter om het verplicht te maken en/of er voorwaarden aan te hangen, druist in tegen het principe van vrij verkeer van personen.
    Een dergelijke maatregel zal stoten op kritiek van de EU mocht ze ook van toepassing is op EU-onderdanen die in een ander land zich vestigen.
    Ikke wel, ik ben een talengek...

    Dat er faciliteiten zijn om het te leren, daar zou ik niet automatisch vanuit gaan. Ja, ik zou zelfs al tevreden zijn met een doe-het-zelf cursus om mee te beginnen, maar ik begrijp best dat het aanleren van een nieuwe taal niet zo vanzelfsprekend is voor iedereen.

    Ik weet ook dat in Antwerpen momenteel de wachttijd om een cursus Nederlands te kunnen volgen meer dan een jaar bedraagt. Voordat men dan nog maar gaat spreken over verplichtingen, moet men eerst zorgen dat die wachtlijst drastisch ingekort wordt.

    Vrij verkeer van personen is in mijn optiek niet onverzoenbaar met het stellen van een aantal verplichtingen MITS er voldoende faciliteiten aanwezig zijn.

    Dan hoef je niet te verwachten dat iemand op de kortst mogelijke tijd de taal vloeiend spreekt, maar een zekere inspanning mag wat mij betreft wel verwacht worden.

    Misschien helpt het wanneer je het aanleren van een nieuwe taal niet ziet als een verplichting maar als een uitdaging, een kans om iets nieuws te leren...

    Maar goed, misschien heb ik wel gemakkelijk praten.

    Morgaine
    those who can make you believe absurdities
    can make you commit atrocities
    voltaire (1694 - 1778)

  11. #11
    Mystery member

    Reacties
    246
    07-05-2002

    Blijven we nog steeds plakken op het feit dat het over vrije keuze gaat... of moeten we mensen stimuleren om zich anders voor te doen? Als ik weet dat er mensen zoals Morgaine bestaan dan mag ik ook stellen dat er mensen zijn die het tegenovergestelde van Morgaine zijn.

    Dus het verplichten van het Nederlandse taal voor nieuwkomers is voor mij geen optie meer...

    Creëer eens eerst plaatsen voor mensen die wel willen leren en dan mag je eens praten over de rest... de vraag is groter dan het aanbod, zoals gewoonelijk worden eerst de basis stappen helemaal genegeerd en gaat men discussieren over items die "hot" zijn... leer eerst kruipen voor je begint te rennen...

    MrEsco
    Hadith: Wie iemand tot het goede leidt, krijgt dezelfde beloning als de beloning van degene die (naar zijn advies) handelde. (Sahih Moeslim)

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    887
    03-11-2002

    Origineel gepost door MrEsco
    Blijven we nog steeds plakken op het feit dat het over vrije keuze gaat... of moeten we mensen stimuleren om zich anders voor te doen? Als ik weet dat er mensen zoals Morgaine bestaan dan mag ik ook stellen dat er mensen zijn die het tegenovergestelde van Morgaine zijn.

    Dus het verplichten van het Nederlandse taal voor nieuwkomers is voor mij geen optie meer...

    Creëer eens eerst plaatsen voor mensen die wel willen leren en dan mag je eens praten over de rest... de vraag is groter dan het aanbod, zoals gewoonelijk worden eerst de basis stappen helemaal genegeerd en gaat men discussieren over items die "hot" zijn... leer eerst kruipen voor je begint te rennen...

    MrEsco
    Zoals je hebt kunnen lezen ben ik het met je eens dat eerst de nodige faciliteiten geboden dienen te worden voor dat men nog maar kan beginnen met de denkpiste van de verplichting te betreden.

    Morgaine
    those who can make you believe absurdities
    can make you commit atrocities
    voltaire (1694 - 1778)

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    887
    03-11-2002

    Ik kan er moeilijk over oordelen daar het mijn moedertaal is maar inderdaad, het Nederlands schijnt één van de moeilijkste talen te zijn om te leren... laat dit je overigens niet ontmoedigen !

    Morgaine
    those who can make you believe absurdities
    can make you commit atrocities
    voltaire (1694 - 1778)

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    103
    31-10-2002

    Kan je nagaan hoe de Nederlanders zelf in elkaar zitten?

    De taal zegt veel over het volk.
    Reneoord

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    27
    14-11-2002

    Hé hallo,

    Wilde even reageren op dat taalgebeuren. Ik vind dat als je in een land gaat leven je de taal inderdaad moet kennen. Het maakt niet uit welk land je zit. Je maakt het jezelf alleen maar moeilijk als je dat niet doet. Zeker als je aan je toekomst wil bouwen.
    Denk ook eens aan je kinderen. Als je hier als 'geimporteerde' (stom woord eigenlijk) marokkaan komt en je kent de taal en het 'Nederlandse systeem' niet, vind ik niet dat je je kinderen de optimale opvoeding krijgen. Denk aan hulp bij huiswerk en studievoortgang. Zo ontstaat ook een band tussen ouder en kind. Denk ook aan die criminaliteit en kennis van de Islam en hoe het er in de wereld aan toe gaat.
    Ik ben zelf Marokkaanse en mijn ouders beheersen het Nederlands slecht. Gelukkig zijn mijn ouders openminded tegenover allerlei dingen. En dat heeft geleid tot vele dingen, zoals opzoek gaan naar antwoorden en dingen onderzoeken. Ze hebben me hierin altijd vrij gelaten. Toch vind ik het soms jammer dat ze sommige dingen niet goed snappen. Of dat ik sommige dingen niet met ze kan delen. Ik ben dan Marokkaans en Islamitisch, maar ik ben net zo goed Nederlands. Ik zou het fantastisch-geweldig vinden als ik met mijn ouders naar Najib Amhali kon gaan, maar ja dat kan niet, want ze snappen er toch niets van. Ik denk dat dingen met je ouders delen ook iets wat vele Marokkanen missen. Ik moet iedere keer als ik met mijn ouders iets leuks wil doen, toch in mijn achterhoofd houden, dat het ook leuk en vooral begrijpbaar is voor hun.

    Om even terug te keren op de stellingen. Ik vind het dus wel belangrijk dat de taal geleerd wordt. Over dat verplichten heb ik wat anders. Namelijk, als je iets niet verplicht, komt het er ook niet van terecht. Eerlijk is eerlijk. Ik vind wel dat er een limit is. Als iemand gewoon kan lezen, schrijven en spreken. Dus zich kan redden in de maatschappij, en dan niet alleen op economisch gebied enzo, maar ook een praatje met de buren kan maken (sociaal dus), is dat echt wel genoeg. Iemand hoeft echt niet een hele studie van ik weet niet hoeveel jaren af te maken. Je wil natuurlijk ook verder met je leven (werken ofzo). Als iemand verder wil leren, kan dat altijd nog. En als iemand de toch nog erg ingewikkelde dingen niet snapt, zoals een belangrijke brief van een of andere instantie, dan kan diegene ook om uitleg of hulp vragen. Ik weet dat zelfs een echte Nederlander sommige brieven niet eens snapt, maar die kan er wel achter komen wat er nou eigenlijk staat in die brief. Door domweg te vragen. Maar ja dan moet er toch iemand zijn die je kunt vragen. Nou kan diegene naar een Marokkaan stappen die de Nederlandse taal wel goed beheerst en die vertaalt het dan in het Marokkaans, maar dan moet er wel een Marokkaan zijn die Nederlands kan. Dus ben je weer terug bij af.

    Nou, ik geloof dat het wel duidelijk is wat ik vind. Check jullie later!
    Ciao (werelds geïntegreerd), Aïcha.
    Butterfly Aïcha