1. #16
    Laila khait hiya

    Reacties
    3.358
    27-11-2002

    Origineel gepost door najieb
    salam
    ik heb opgemerkt dat de meeste mensen die verzen uit koran gebruiken niet eens weten wat het inhoud of denken te weten wat er in staat omdat ze een vertaling voor hun neus hebben in een taal die ze kennen.Als je een vers gebruikt moet heel zeker zijn van de interpretatie of de achterliggende betekenis.Voor je een naar voor brengt moet je verschillende bronnen raadplegen.
    Mensen die pretenderen dat de westerse vrouw meer vrijheid heeft dan een moslim vrouw hebben volgens mij een voledig andere visie over vrijheid van een vrouw.
    Verschillende bronnen raadplegen zal enkel bevestigen dat De juiste interpretatie niet bestaat, maar kan uiteraard wel helpen om de eigen waarheid vast te stellen


    Natuurlijk verschillen visies over "vrijheid", er is immers niet 1 waarheid Zo ben ik net als Jorginho erg benieuwd welke vrijheden de Moslima (i.t.t. de Westerse vrouw) volgens jou allemaal heeft?
    De goede weg is niet genoeg,
    je moet er van genieten.

  2. #17
    MVC Lid

    Reacties
    73
    18-09-2001

    Vrijheid is een relatief begrip, Jorghino en Thijn. In hoeverre is de Westerse vrouw echt vrij. Wij leven in een consumptiemaatschappij waarbij wij als schapen elkaar moeten volgen, of wij dat willen of niet. In materiele zin is een westerse vrouw misschien vrijer maar in spirituele zin zeer zeker niet.

    Voor veel Nederlanders komt het over alsof een moslima in gevangenschap leeft, maar de werkelijkheid geeft een ander beeld. Natuurlijk worden er sommige vrouwen onderdrukt door hun mannen, maar geldt dit ook niet voor westerse vrouwen? En is onderdrukking daarom niet een universeel fenomeen, wat verder niets met religies heeft te maken?

    Soms heb ik het idee dat Nederlanders, als zij naar een vrouw met een hoofddoek kijken, het zich aantrekken terwijl de moslima in kwestie zich vrijer voelt dan ooit. Een moslima kan sociaal, politiek actief zijn. Dit wordt zelfs gestimuleerd door de Islam. Een moslima mag alles doen wat een moslim ook mag. De Islam heeft de principe: gelijkwaardigheid van een ieder, hoog in het vaandel staan, met inachtneming van specifieke taken voor de man en de vrouw vanwege het verschil in natuur en aard.

    In hoeverre kun je zeggen dat Westerse vrouwen gelijk staan aan westerse mannen? Een voorbeeld: Hoe verklaren jullie het verschil in salaris voor dezelfde functies?

    Ik ben benieuwd naar jullie reactie hierop en erop vertrouwende dat jullie met respect zullen antwoorden.

  3. #18
    MVC Lid

    Reacties
    73
    18-09-2001

    Je reactie is erg lang maar ik zal eerst met het volgende beginnen.

    Een religie moet je niet beoordelen naar de mensen die het geloof proberen te praktiseren maar naar de inhoud van de religie zelf. Er is natuurlijk enige interpretatievrijheid binnen de Islam maar dit mag nooit betekenen dat je met een creatieve interpretatie op het tegenovergestelde komt van de letter der Koran.

    De Arabische cultuur is inderdaad op sommige punten discutabel. Het dwanghuwelijk is bijvoorbeeld een cultureel fenomeen en ten strengste verboden volgens de Islam. Zo zijn bijna alle voorbeelden die je geeft culturele feiten. Maar in deze topic hebben wij het over de positie van de islamitische vrouw en niet van de Marokkaanse. Bij de laatste is er vaak sprake van een dubbele moraal. Gelukkig is elke cultuur ook aan verandering onderhevig, zo ook de Nederlandse.

    Er zijn volgens de Islam zowel voor de vrouw als man kledingvoorschriften. En dat die voor de vrouw iets anders zijn dan voor die van de man is te verklaren door de natuur en aard van de vrouw. Die is immers anders.

    Je vraagt mij om eens aan te geven waar de westerse vrouw, spiritueel en praktisch minder vrijheid/rechten heeft dan de Marokkaanse. Ik zal gezien het voorgaande niet uitgaan van een Marokkaanse maar van de Islamitische. Westerse vrouwen zijn in deze maatschappij consumenten die volgens het sociaal-interactief werkende systeem moeten voldoen aan een ideaalbeeld. Je moet slank zijn, succesvol, knap etc., anders zou je wel eens sociaal gezien niet geaccepteerd kunnen worden. Boulimia en Anorexia zijn ziekten die vooral bij westerse vrouwen voorkomen, dit bevreemdt mij niet. Deze sociale plicht welke inherent is aan deze MTV-generatie werkt zodanig dat er geen ontkomen aan is. En het feit dat je hier niet aan kan ontkomen betekent mijns inziens dat ook het westerse vrijheidsbegrip relatief is. Een religieus persoon, een vrome moslim, jood of christen is niet gebonden aan dit systeem daar zij geloven in het hiernamaals en vergankelijkheid. Memento mori in plaats van carpe diem.

    in afwachting...

  4. #19
    MVC Lid

    Reacties
    73
    18-09-2001

    Ik denk dat je de praktijk in NL ietswat overdrijft. Jij leest en hoort dingen natuurlijk in de media, waardoor er een vertekend beeld ontstaat. Tegenwoordig doet de Marokkaanse vrouw het met Jan el alleman en geniet de Marokkaanse vrouw evenveel "vrijheid" als de westerse vrouw. Ben je weleens in de grote steden van Nederland geweest, waarin verschilt de Marokkaanse vrouw nog met een westerse? Een groot deel van de Marokkaanse vrouwen is geheel onafhankelijk van culturele hindernissen.

    "Ik zou jouw vragen eenvoudig kunnen pareren door te zeggen dat nergens geschreven staat datmeisjes niet moeten eten, dat er nergens staat ze sexsymbolen moeten zijn enz. Dat komt ongeveer neer op wat jij schrijft over Islam-cultuur."

    Onjuist! Het sociaal interactieve systeem is geen religie (in geschrift)maar een cultuur. Dus eenvoudig pareren zit er niet in.
    Tevens bestaat er geen Islam-cultuur, dit is blijkbaar een westers verzinsel.

    Er zijn ruim 1 miljoen Moslims in Nederland en 300.000 daarvan zijn Marokkanen. Afwijzing komt ook veelvuldig voor in Nederlandse gezinnen, ontken dit niet. Wake up and smell the coffee! Dit heeft met wederzijdse acceptatie te maken. It takes two to tango.

    En wat betreft je laatste opmerking kan ik alleen maar zeggen dat je beter moet lezen. De ultieme vrijheid; Spirituele vrijheid.

  5. #20
    MVC Lid

    Reacties
    73
    18-09-2001

    Is deze frustratie, omtrent je relatie, de reden dat je her en der in topics wel een aanval inzet op de Islam en de Marokkaanse cultuur? (geen negatieve vraag)

    Ik weet niet in welke wereld jij leeft maar in mijn wereld is het gangbaar dat Nederlandse ouders het liever niet willen hebben dat hun mooie blanke dochter zich inlaat met een Noord-afrikaan. Ik heb het zelf meerdere malen meegemaakt. Over Portugezen weet ik weinig en kan ik dus niet oordelen.


    Zelfs in de VS, het meest vrije land van de wereld (denken ze), worden interraciale verhoudingen vermeden. Stick with your own kind wordt er gezegd van beide kanten. Dus ik zou als een objectieve toeschouwer wel willen zeggen dat indien de gemeenschappen niet met elkaar willen vermengen (uitzonderingen daargelaten) het gewoon op zijn beloop te laten. Waarom forceren?

    "Hier heb je een stuk hoe vaak het gebeurt bij jullie. En het punt: als dit "vrijheid" is, spiritueel (geestelijk en daar rekening ik liefde dan toch ook onder) dan weet ik niet wat jij met vrijheid bedoelt."

    Wanneer jij spreekt over "jullie", krijg ik een vieze smaak in de mond. Heb jij niet een relatie met één van "jullie". Een discussie is alleen mogelijk indien dit is gebaseerd op respect en de bereidheid om je te laten overtuigen.

    ...

  6. #21
    MVC Lid

    Reacties
    73
    18-09-2001

    In en in triest maar niet gefrustreerd? Mmm, OK!

    Marokkanse ouders houden niet van hun kinderen? Ben je misschien een mongool ofzo? Verwacht je nog dat ik hierop zal reageren, leeghoofd?

    Je vindt het niet vreemd dat een Nlse ouder neerkijkt op een Noord-afrikaan? Ben je aan het provoceren of probeer je leuk te zijn? Wij leven toch in een individualistisch land, waar een ieder alleen verantwoordelijk is voor zijn eigen daden? Of gelden er t.a.v. Noord-afrikanen andere regels? En zoja, waarom dan? En is dit dan niet de kern van discriminatie c.q. rascisme, retard?

    En nu is de VS opeens geen model meer voor Nederland. Sinds deze topic ofzo? Nederland loopt in alles ten alle tijde achter de VS aan, ontken dit niet.

    Nog een keer. Een religieus persoon kent in principe spirituele vrijheid, hij/zij is in een verlichtende status waarbij de onthoudingen van wereldlijke geneugten en beperkingen niet meer als een last worden ervaren. Een westerse vrouw heeft dit, als zij niet religieus, niet. Genoeg hierover anders ga ik nog denken dat je dyslectisch bent.

    En tot slot, misschien was het stil omdat ik jou bericht geen reactie waard vond.

  7. #22
    MVC Lid

    Reacties
    73
    18-09-2001

    Jorginho, ik twijfel serieus aan je intelligentie.

    Ik zal verder kijken, misschien vind ik iemand waar wel mee te praten valt, in plaats van met iemand in discussie gaan die zich wat aandoenlijk gedraagt en excuses zoekt voor zijn rascistische en discriminerende aard en die alles wat ik zeg als een belediging opvat.

  8. #23
    MVC Lid

    Reacties
    73
    18-09-2001

    "Die vind Nederland een VERADEMING, zo goed men hier NIET discrimineert! En zo is dat."

    Jij leeft echt in een andere wereld. Je doet niet anders dan discrimineren op deze site.