1. #1
    Verliefd lid

    Reacties
    502
    10-02-2002

    De geneeskunde van onze Profeet Mohammed (saw)

    As Salamoe Aleikoem

    Ik vond een aantal dagen terug een paket op mijn deur en een briefje.

    John, alsjeblieft lees dit, word weer sterk, ik heb je zo hard nodig. Liefs R....

    Liefde overwint alles, zo ook mijn liefde voor R....

    Ik sloot mij zoals gewoonlijk weer eens op met boeken, nee geen buitenwereld, geen pijn die had ik genoeg gevoelt.
    Nu was R.... de dupe geworden en besefde dat ik dat niet mocht doen.
    Ik had een belofte gedaan aan Allah er altijd voor haar te zijn, wel belofte maakt schuld, ben ik een man van mijn woord.

    Ik heb het boekje gelezen en nog eens gelezen. Het maakte mij weer sterk en wilde het graag met jullie delen, zodat jullie ook weer sterk worden .

    Het begin is saai, sorry ik weet het maar het is van essentieel belang om de rest te begrijpen. Neem je tijd, je zult later des te meer begrijpen waarom.



    De Theorie van de medicijnen

    De gezondheidstoestand van de mens.

    De gezondheidstoestand van de mens is gebaseerd op zeven componenten.

    De eerste componenten bestaan uit de elementen, dit zijn er vier:

    . VUUR, wat heet en droog is;

    . LUCHT, dat heet en nat is;

    .WATER, dat koud en nat is;

    . AARDE, dat koud en droog is.


    De tweede component zijn de temperamenten, en dit zijner negen in getal

    . Het eerste is een evenwicht, temperament.

    . Het tweede is een onevenwichtig temperament, dit kan onvermengd zijn: heet, koud, nat of droog.


    Of het kan een onevenwichtig gemengd temperament zoals: heet en droog, heet en nat, koud en droog of koud en nat.

    Het meest evenwichtig temperament van het hele dierenrijk is het temperament van de mens. Het meest evenwichtige temperament van de mensheid is het temperament van alle gelovigen. Het meest evenwichtige temperament van alle gelovigen is het temperament van de profeten (vrede zij met hen allen)
    De meest evenwichtige temperamenten van de profeten zijn de temperamenten van de Boodschappers van Allah (moge vrede en zegeningen en vrede van Allah met hen zijn). En het meest evenwichtige temperament van de boodschappers van Allah is het temperament van degene, die begiftigd zijn met de vastberadenheid om Allah te gehoorzamen. En de evenwichtigste van degene, die met zo'n temperament begiftigd zijn, is onze meester Mohammed (saw).

    Ik beweer dat de reden waarom Mohammed (saw) het evenwichtigste karakter had vanuit het gezichtspunt van de temperament volgens de medische regels is het omdat de aard van zijn karakter onderworpen was aan het temperament van zijn lichaam en hoe evenwichtiger het temperament van het lichaam is, hoe beter de aard van het karakter. En Hij, De Alwetende, verheerlijkt en machtig is Hij, heeft getuigd dat de profeet een uitmuntend karakter had.

    " En gij staat zeker op hoog zedelijk peil" (Qor'aan 68.4)

    Waarlijk de Profeet (saw) is goed en kuis, de beste van de mensen, zowel in eigenschappen als in karakter.

    Moge Allah hem en zijn volgelingen zegenen met een zegen, die nooit ten einde zal komen en nooit uitgeput zal raken:

    De genade heeft nooit zo iemand geschapen als Mohammed
    En voor zover ik weet zal Hij ook nooit meer iemand zoals hij scheppen
    Hij is als de zon in de middag
    En de maan bij volle maandag hij is de smaragd onder de juwelen
    Zijn positie is er een die nooit aan andere boodschappers is gegeven
    Zijn rang is er een die nooit aan anderen mensen is gegeven.



    Het meest evenwichtige orgaan is de huid
    Het heetste orgaan het hart, daarna de lever en het vlees
    Het koudste de botten en de zenuwen, de ruggengraat en de hersenen.
    Het natste is het vet.



    Het volgende component van de gezondheidstoestand zijn de vier lichaamssappen.

    1. Het beste is het bloed, dat nat en heet is. Het voed het lichaam, smaakt zoet en bezit geen geur.

    2. Het slijm, dat is nat en koud. Functie om ons bloed te veranderen bij voedselgebrek en om de organen vochtig te houden (denk aan onze mond)

    3. Het gal, dit is droog en heet en wordt opgeslagen in de galblaas. Het houd bloed dun zodat het in de kleinste vaten terecht kan komen.

    4. Zwarte gal, dit is koud en droog. Het verdikt het bloed en voedt de milt en de botten. Een gedeelte ervan gaat door de maagopening en bevordert de wens naar voedsel en veroorzaakt zuur.

    De vierde component van de gezondheidstoestand, zijn de vitale organen

    De vijfde component is de geest

    De zesde zijn de verstandelijke vermogens 3 in het getal
    1. de natuurlijk
    2. de vitale
    3. de psychische


    De zevende en laatste component zijn de functies
    1. Aantrekkingskracht
    2. Afstoting


    Eerst maar eens de oorzaken behandelen die ziekte veroorzaken.

    1. Lucht
    2. Eten en drinken
    3. Lichaamsbeweging en rust
    4. Emotionele bewogenheid (woede, vreugde, angst
    5. Slapen en waken (slaap komt vanzelf maar koelt het lichaam af en moet dus bedekt worden.)Waakzaam is het tegenovergestelde.
    6. Afscheiding en uitstoting, een evenwicht hiertussen beschermt de gezondheid.


    De tekenen in de mens:
    Zwart haar en een zwart lichaam zijn tekenen van hitte
    Dik lichaam tekenen van hitte gecombineerd met nattigheid
    Overmatig behoefte aan slaap een teken van nattigheid
    Een gematigde behoefte aan slaap tekenen van onevenwichtigheid
    Tijdens dromen kleuren zien zoals rood en geel tekenen van hitte
    Sterke lichaamsgeur een teken van hitte
    Het ontbreken van geur een teken van kou



    Ik ben nu aan het tikken over hoe alles in de praktijk werkt. IncAllah zal ik het spoedig posten

    Ma'al Salama
    Mensen kletsen te veel voordat ze nadenken

  2. #2
    Verliefd lid

    Reacties
    502
    10-02-2002

    De Geneeskunde in de praktijk

    Voedsel:

    Weet dat er voedsel moet genuttigd worden om de gezondheid in stand te houden. Tekenen hiervoor dat het dat het nodig is, zijn toenemend reukvermogen, afscheiding van speeksel in de mond, donker gekleurde urine met een sterke geur en een toenemend verlangen naar voedsel. Het tegenovergestelde hiervan duidt aan dat er geen voedsel nodig is.

    Lange tijd zonder voedsel put het lichaam uit, en raakt daardoor uitgedroogd, het verbrand zijn weerstand op. Maar voedsel tot u nemen zonder dat het nodig is, heeft domheid en luiheid als het gevolg en is een van de redenen die ziektes veroorzaken.

    Al-Moewaffiq 'Abdal-Latif zei "Het is de gewoonte van de Indiers om zich eerst te wassen en schone kleren aan te trekken als zij willen gaan eten, zij sprenkelen dan een lekkere geur over zich en blijven stil en hebben geen seksuele gemeenschap, pas dan houden zij zich met hun eten bezig"

    Later zullen we InshaAllah in een hoofdstuk behandelen, wat uit dit hoofdstuk voortkomt.

    Men moetkoud voedsel in de zomer eten en heet in de winter. Twee maaltijd vlak na elkaar nuttigen is schadelijk. Dit geldt ook voor inspanning na een maaltijd - inspanning voor een maaltijd is het allerbeste, net zoals het het allerslechtste is om het direct na de maaltijd te doen. Heet eten moet in evenwicht met koud eten zijn, zoet en bitter, vet met zout en zuur met vet. Het nuttigen van allerlei verschillende soorten voedsel wekt een mens op. Met matigheid eten is het allerbeste. Verschillend malen achter elkaar hetzelfde eten en haastig eten, zorgt voor dat men de eetlust verliest en veroorzaakt luiheid.
    Erg zuur eten maakt snel oud. Veel eten van zoetigheid vermindert het seksueel verlangen en maakt het lichaam koortsachtig. Zout eten droogt en mergelt het lichaam uit.

    Het is verstandig om te stoppen met eten als u nog trek in meer heeft, maar voortdurende onthouding zwakt het lichaam af en maakt het mager. Waarlijk, het zich onthouden van voedsel als men gezond is, is hetzelfde als het vermengen van verschillende soorten voedsel als men ziek is. Kies altijd het beste soort voedsel uit, tenzij er een slechte gewoonte gevormd is - in dat geval moet men deze geleidelijk opgeven. Iedereen die aan verkeerd voedsel gewent is moet niet direct stoppen, maar moet in ieder geval voedsel wat in de maag gaat gisten, zoals overrijp fruit vermijden.

    Het bord schoonvegen, bevordert de spijsvertering en stimuleert de seksuele verlangen. De profeet (saw) was gewend om zijn vingers na de maaltijd 3x af te likken. Hij zei hierover. "het bord schoonvegen is een verzoek om vergiffenis"

    De profeet (saw) verbood om de volgende spijzen in een maaltijd samen te gebruiken. Melk en vis of azijn en melk, of fruit en melk, of sla en vis, of knoflook en uien, of gedroogd vlees en vers vlees, of bittere dingen en zure dingen, of sumak (looiersboom) en azijn, of azijn en rijst, of druiven en overmatig eten van aubergines, of granaat appels en vleespudding of twee koude schotels, of twee hete schotels, of twee gas opwekkende schotels.

    Het is verstandig om azijn en vet te vermijden als de pan van koper is.


    Wie gedurende 40 dagen uien eet, krijgt rimpels.


    "EET EN DRINK MAAR NIET OVERMATIG." (Qor'aan 7:31)

    Ibn Sina zei "gebruik nooit een maaltijd als de vorige nog niet verteerd is"

    De profeet (saw) zei "Verteer je voedsel in naam van Allah (SWT) en ga niet direct slapen na de maaltijd want dit veroorzaakt verstopping.

    Anas heeft gezegd "gebruik wat avondeten, al is het maar een handje oud brood, want zonder maaltijd wordt men wordt men oud"
    Mensen kletsen te veel voordat ze nadenken

  3. #3
    Verliefd lid

    Reacties
    502
    10-02-2002

    Salaam

    Drinken

    Drink nooit meteen na een maaltijd water, of als de maag nog helemaal leeg is. Iedereen die bronwater drinkt zal ontdekken dat zijn eten beter verteerd.
    Drink geen heel koud water, het is schadelijk voor de ademhalingswegen, vooral na een warme maaltijd, of na zoetigheid, of na een heet bad, of na seksuele gemeenschap.
    Vermeng geen bronwater met rivierwater.

    Slik water nooit in een grote slok door, want een ziekte die al-kabar' (pijn aan de lever) wordt genoemd, wordt op deze manier veroorzaakt.

    Als onze profeet (saw) dronk, hij drie maal pauzeerde om adem te halen, de naam van Allah aanroepend als hij begon en als hij pauzeerde.

    Het verbod van de profeet (saw) om in een glas te blazen betekend dat het verboden is om uit een glas te drinken en er in te bazen, zonder de beker van de mond te halen, dit verontreinigt het glas.

    Over het gezondheidsaspect kan gezegd worden, dat als iemand om deze reden drinkt, hij geheel van zijn ziekte zal genezen of hij sneller van zijn ziekte geneest.

    Glas is het beste om uit te drinken omdat je zodoende verontreiniging eerder waarneemt.
    Mensen kletsen te veel voordat ze nadenken

  4. #4
    schattige lid

    Reacties
    2.420
    21-03-2002

    MVC Premium MVC Premium
    Slaam John,

    Sommige gevallen wist ik al, maar de meeste niet, bedankt voor het neerzettten van dit stukje.
    Kijken of ik me er aan kan houden.
    Als ik wakker word drink altijd een glas koud water, maar ik zie dat het niet mag, oei dat word een probleemje, kan namelijk niet zonder, ben gewend geraakt.

    Ma3a salama
    Layrahmek papalief 21-11-2009

  5. #5
    Verliefd lid

    Reacties
    502
    10-02-2002

    As Salaam Aleikoem

    Activiteit en rust

    Weet dat de gematigde inspanning de meest effectieve manier is om een goede gezondheid te behouden. Het verwarmt de organen, lost afvalproducten op en zorgt ervoor dat het lichaam licht en actief is. De beste tijd hiervoor is nadat het voedsel het lichaam heeft verlaten, dat kost ongeveer 5 a 6 uur afhankelijk van de gesteldheid van het individu en het voedsel.
    Bij gematigde inspanning wordt de inspanning bedoeld, welke ervoor zorgt dat de huid rood wordt en gaat gloeien. Als men begint te zweten is het de tijd om te stoppen. Alles wat zweten bevordert wordt "zware inspanning" genoemd.

    Iedereen die zijn geheugen wil verbeteren kan dit doen door geheugen training, hetzelfde geldt voor het verstand, zo heeft ieder orgaan zijn specifieke oefening. Voor de borst is het praten beginnend met fluisteren en eindigend met roepen, voor de ogen zijn het kleine letters en voor het gehoor zachte prettige geluiden.

    Paardrijden is een gematigde inspanning.

    De profeet (SAW) gaf een oefening aan die zowel goed is voor ons lichaam als voor ons hart. "roof en je zult rijk worden - reis en je zult gezond worden" Hij zei ook "vasten brengt gezondheid, verteer je eten met goede daden en gebeden"




    SLAAP

    De beste tijd om te gaan slapen is nadat het eten verteerd is, het verstandigste is om op je rechterzijde te beginnen.

    Aisha (moge Allah tevreden met haar zijn) bevestigde dit toen ze zei " Hij (moge Allah hem zegenen en vrede geven) ging altijd eerst op zijn rechterzijde liggen, met zijn gezicht richting Mekka"




    SEKSUELE GEMEENSCHAP

    Het beste om seksuele gemeenschap te hebben is nadat de vertering voltooit isen het lichaam balans heeft en in normale toestand verkeerd. Dit is tussen heet en koud, tussen vol en leeg.
    Maar als een man verkeerd dreigt te gaan dan is gemeenschap met een volle maag beter dan het te onderdrukken.

    Een Hadith van de profeet (SAW) "Ga en neem een maagd tot vrouw, die je zult liefhebben en die jou zal liefhebben".
    De profeet (SAW) verbood de gemeenschap zonder liefkozen

    Gemeenschap moet worden vermeden als men moe, verdrietig of teleurgesteld is of na het innemen van medicijnen. Het moet alleen gedaan worden als er een sterk spontaal verlangen is opgekomen, zonder inspanning of erotische ideeën of schouwspelen is. Het moet een resultaat zijn van overvloed aan sperma.

    De profeet (SAW) zei "Ieder die door seksuele verlangens wordt lastiggevallen moet trouwen, want het huwelijk zorgt ervoor, dat de blik word neergeslagen en de edele delen beschermd worden"

    Heb geen gemeenschap met een oude vrouw, een heel jong meisje of met een vrouw die menstrueert.

    En zij vragen omtrent de menstruatie. Zeg (hen) "het is iets schadelijks, blijf dus gedurende de menstruatie van de vrouwen weg en gaat niet tot hen in, voordat zij hersteld zijn. Maar wanneer zij zich hebben gereinigd, gaat dan tot haar in, zoals Allah het u bevolen heeft. Allah bemint hen, die zich tot Hem wenden en zich rein houden. (Qor'aan 2.222)


    Ma'al Salama
    Mensen kletsen te veel voordat ze nadenken

  6. #6
    Medicine Woman

    Reacties
    664
    20-01-2002

    MVC Premium MVC Premium
    Heel interessant John...wel bedankt.

    Er komt toch nog meer hoop ik?
    Intelligente mensen willen je niet beledigen, domme mensen kunnen je niet beledigen.

  7. #7
    Verliefd lid

    Reacties
    502
    10-02-2002

    Origineel gepost door Estée Lauder
    Heel interessant John...wel bedankt.

    Er komt toch nog meer hoop ik?

    Salaam Estee


    Soekran, Insha Allah komt er meer, vind het leuk om te doen.
    Had er met Star al over gesproken tijdens .... en die vond het ook een goed idee. Ik probeer regelmatig wat te posten zodat het bovenaan blijft staan, hopelijk mensen het lezen en nadenken over hun lichaam maar ook hun geest.


    Beslama
    Mensen kletsen te veel voordat ze nadenken

  8. #8
    Verliefd lid

    Reacties
    502
    10-02-2002

    As Salaam Aleikoem

    DE EMOTIES

    Het lichaam wordt beslist door emoties beïnvloedt. De emoties omvatten, woede, plezier, bezorgdheid, verdriet en schaamte.

    Woede verhit het lichaam en laat het opdrogen.

    De profeet (SAW) heeft woede verboden.
    Door Al-Boechari overgeleverd, dat een man eens tegen de profeet zei "geef mij alstublieft een advies" hij antwoordde "Wees nooit kwaad" de betekenis van deze Hadith is, dat men nooit uit woede moet handelen.
    Het bewijs hiervoor is een andere uitsprak van de profeet "denk niet zoals een van jullie in een vlaag van woede denkt" En wij zeiden " is er iemand die niet aan vlagen van woede lijdt?"
    En hij antwoordde "nee die is er niet, maar er zijn mannen die zichzelf tijdens woede kunnen beheersen en als zij slecht gehumeurd zijn dan houden zij zich in, zodat de woede hen niet overmeestert, waardoor zij niet onder invloed van hun woede handelen. En dit is de betekenis van de uitspraak van de Almachtige.

    "en zij die de toorn onderdrukken" (Qor'aan 3.134)


    Dit bevestigt het bestaan van woede en prijst hen voor hun zelfbeheersing.



    VREUGDE

    Wat vreugde betreft, dit versterkt de innerlijke energie. Als het te uitbundig is kan een mens er aan dood gaag doordat de ziel het lichaam verlaat. Meer dan eens is gezegd dat hij gestorven is door uitbundige vreugde is gestorven.

    " Allah bemint hen niet die zich 9ongegrond) verheugen. (Qor'aan 28:76)

    Niettemin is de vreugde van gelovigen toegestaan en maakt blij, want de Almachtige zegt:

    "Jubel over hetgeen Allah hen van Zijn overvloed heeft gegeven" (Qor'aan 3:170)
    "zeg: "dit alles is door de genade van Allah en door Zijn barmhartigheid; laat hen er zich daarom verheugen" (Qor'aan 10:58)


    BEZORGDHEID EN VERDRIET

    De profeet (SAW) was gewend om zijn toevlucht tot Allah te zoekenvoor vrees en verdriet. De hadiths zeggen dat iedereen die hier veel van te lijden hebben, een ziek lichaam ontwikkelen. Overgeleverd door Aboe Noe'aim.

    Merk alstublieft het verschil op, het ene moet nog gebeuren, het andere is al gebeurd.

    Volgens een Hadith die van Ibn Abbas Iedereen die veel zorgen en kwellingen heeft, moet vaak "er is geen macht of kracht buiten Allah de Hoge, de Almachtige zeggen"


    Iemand die veel verdriet heeft moet zich afleiden. De profeet (SAW) heeft gezegd "als tegenslagen jullie teneerdrukt, laat hem dan zijn boog opnemen"

    Ma'al Salama
    Mensen kletsen te veel voordat ze nadenken

  9. #9
    Verliefd lid

    Reacties
    502
    10-02-2002

    Origineel gepost door amarnis
    hallo john, ik heb n vraagje voor u, kent u chibani

    As Salaam Aleikoem

    Als je de familie bedoelt Chibani bedoelt, heb er donderdag nog gegeten, kennen, het zijn vrienden van me, broeders en zusters.
    Ken bijna de hele familie, zelfs die in Marokko, heb in hun huis gelogeerd. Said gaat binnenkort trouwen ben ik ook uitgenodigd, ben een vriend van de familie en kom er graag.

    Beslama
    Mensen kletsen te veel voordat ze nadenken

  10. #10
    Ya Fatah Ya Razak

    Reacties
    656
    13-10-2004

    waarom schrijf je niet verder

  11. #11
    Oem Jihad

    Reacties
    1.049
    15-06-2006

    Heel interessant jazak allahoe gairan.

  12. #12
    ***Knuffeltje***

    Reacties
    4.815
    23-12-2003

    MVC Premium MVC Premium
    Ik heb het boek ook een beetje doorgenomen en ik vond het toen raar dat je vis en sla niet mocht mengen, ik vond het een lekkere combinatie en heb het toch maar verminderd. Een paar jaar later.. ik hoorde pas geleden op tv en dat het eten van vis met koolsoorten zoals sla kankerverwekkend zou zijn. Dit stond ook op voedingscentrum.nl

    Subhanallah.. dat ze er nu pas mee komen en dat het toen al vast stond.

    Tock snap ik niet waarom je melk niet mag mengen met fruit.. ik vind het persoonlijk ook geen prettige combinatie, maar toch vraag ik mij af waarom het niet goed is.

  13. #13
    .

    Reacties
    1.309
    20-06-2006

    ..meer plaatsen!

    Truly, how can you not remember Allah when it is Him who provides for you, blesses you, loves you and remembers you every single day of your life?


  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    136
    16-09-2008

    Ik vind dat boekje{heb me ook}niet echt betrouwbaar

  15. #15
    .

    Reacties
    1.309
    20-06-2006

    ..hoezo niet betrouwbaar?

    Truly, how can you not remember Allah when it is Him who provides for you, blesses you, loves you and remembers you every single day of your life?