1. #16
    Bi Idni Allah

    Reacties
    2.419
    18-05-2005



    Mohammed Abdelkrim El Khattabi (afgekort Abdelkrim) is geboren in 1882 in Ajdjir vlakbij het huidige Alhoceima en is een Urriagli (een van de grootste stammen van de Rif-berbers ). Zijn vader was fqih*. Mohammed en zijn tien jaar jongere broer Mhamed werden goed geschoold, via de koranschool , en de Spaanse school in Melilla , werd Mohammed naar Fes gestuurd, waar hij krijgskunst, koran, rijkunst en recht studeerde. Mhamed werd zelfs naar Madrid gestuurd waar hij een opleiding tot mijningenieur volgde.Â

    De strook land waar Abdelkrim geboren is , Ajdir , tegenwoordig Al Hoceima , ligt slechts op 1,5 km van Al Hoceima eiland, waar de Spanjaarden sinds 1668 waren gelegerd.

    Er lag een Spaans garnizoen van honderden soldaten en met veel millitaire installaties. Vanuit dit fort Al Hoceima werden veelvuldig strafexpedities naar opstandige stammen ondernomen.

    Abdelkrim kende de Spanjaarden dus echt van geboorte af.

    De vader van Abdelkrim , de Fqih , was op de hoogte van de mogelijke rijkdommen van de Rif : Het zou koper, zilver, lood, tin en ijzer bevatten.

    De Fqih werd al lang door de Spanjaarden verdacht voor wapensmokkel en andere illegale activiteiten. De Fqih heet zaken gedaan met de Mannesmann broeders uit Duitsland.

    De Spanjaarden kregen daar lucht van en verdachten de Duitsers ervan de Riffiyin tegen hen op te zetten. De Spanjaarden hebben het huis van de Fqih platgebrand om zo met de oude Fqih af te rekenen.

    De goed opgeleide Mohammed werd in 1906 redacteur van El telegrama del Rif, met een arabische afdeling. Daarna kwam hij in dienst van het Spaanse bureau van binnenlandse zaken.

    In 1914 werd hij opperrechter voor het hele Melilla gebied.

    Nu kwamen zijn leiderstalenten tot uiting. hij informeerde de Riffiyin over de vermeende rijkdom van het Rif , waar hij als rechter i.v.m procedures voor buitenlandse concessies verstand van had.

    Mohammed had leiderstalenten en deze samen met de waardigheid van de Riffiyin gekoppeld aan de rijkdom in hun grond bleek een succesvol combinatie te zijn.

    Door dit werk kreeg Mohammed veel inzicht in het mismanagement in het Spaanse protectoraat. Uiteindelijk verwachtte hij nooit fairplay van de europese leiders:"Zij zullen ons nooit als gelijken beschouwen , voor hen blijven wij honden"

    Mohammed keert zich tegen Spanje en komt daardoor in de gevangenis te zitten , toen hij er weer uitkwam was hij nog even redacteur van zijn krant (1918) , maar nam toen spoedig verlof en kwam toen nooit meer terug. Hij kwam nooit meer terug omdat hij nu wist waar de Spanjaarden eigenlijk op uit waren, ze waren er niet op uit om de Riffiyinte helpen , maar om hen uit te buiten. Abdelkrim had kritiek gehad op de Spanjaarden en wanneer hij ook nog eens anti-Spaanse uitspraken deed werd hij hen teveel en lieten hem opsluiten.

    Mohammed was weer teruggekeerd naar de bergen en daar samen met zijn vader en broer kon hij de Rifrebellie starten.

    Abdelkrim, Mohammed en de Fqih trokken zich terug in de bergen en begonnen met het opzetten van het gewapend verzet tegen Spanje.

    In september 1920 stierf de Fqih door het eten van vergiftigde eieren. De gastheer, in wiens huis de 3 mannen vertoefden , een jongeman uit Tafersit, was omgekocht door de Spanjaarden om de oude Fqih die de Spanjaarden van samenzwering verdachten , om zeep te helpen.

    De Spanjaarden dachten dat de tegenstand van de Riffiyin zo zou eindigen. Wat niet het geval zou zijn.

    In de naam van Allah

  2. #17
    Superlid

    Reacties
    7.520
    05-11-2005

    Citaat Geplaatst door Nedyá_


    Imazighen! features an extensive collection of cultural artifacts made by the Berber peoples of North Africa in the early to mid-twentieth century. Elegant etched and cloisonné jewelry, punched and embroidered leatherwork, inlaid metal and wood saddles, and glazed pottery highlight a sophisticated artisan culture that has received little attention even within the context of Islamic world arts.
    apart dat heb ik nog nooit gezien wel mooi

  3. #18
    Verbannen

    Reacties
    7.740
    18-05-2005

    Citaat Geplaatst door Ibn_Khaldoen
    Ik zie het strand Playa in Alhoceima/Biya, Mohammed Abdelkrim Elkhattabi (de grootste held van Marokko), een mooi Amazigh kunstwerk/symbool, lekkere cactusvruchten, het eiland Nokour (Penon de Alhucemas) als het goed is heb ik niets overgeslagen

    oja wel!

    je hebt de thiseghnas vergeten

  4. #19
    Bi Idni Allah

    Reacties
    2.419
    18-05-2005

    Citaat Geplaatst door Wayagher
    apart dat heb ik nog nooit gezien wel mooi
    Mooi hé?
    In de naam van Allah

  5. #20
    Verbannen

    Reacties
    7.740
    18-05-2005

    een dromedariszetel (of hoe dat heet) van de Imazighen uit de SAHARA. namelijk de toareg.


  6. #21
    Een korreltje zout.

    Reacties
    5.016
    06-12-2002

    Citaat Geplaatst door Nedyá_


    Binnenkort verschijnt bij Uitgeverij Bulaaq het boek Imazighen. De Berberen en hun geschiedenis. Dit boek is de Nederlandse vertaling van het in 1989 verschenen “drie en dertig eeuwen uit de geschiedenis van Imazighen” (Arabischtalig)door Mohammed Chafik. Het boek bevat een extra hoofdstuk waarin de recente ontwikkelingen in de Amazigh wereld worden besproken, en is te bestellen bij uitgeverij Bulaaq, Adrar vereniging (Tilburg), en in België bij Van Halewyck, Leuven.
    Dit boek is inmiddels al uit, en is zeker de moeite waard om te lezen.

  7. #22
    Verbannen

    Reacties
    7.740
    18-05-2005

    Citaat Geplaatst door Guy
    Dit boek is inmiddels al uit, en is zeker de moeite waard om te lezen.

    ik heb het boek gekocht


    het is inderdaad en leuk simpel boek om mee te beginnen om over de oude geschiedenis van de Imazighen en Noord-afrika te komen

  8. #23
    Een korreltje zout.

    Reacties
    5.016
    06-12-2002

    Citaat Geplaatst door yuba II
    ik heb het boek gekocht


    het is inderdaad en leuk simpel boek om mee te beginnen om over de oude geschiedenis van de Imazighen en Noord-afrika te komen
    Ik had het via de bieb. Dat zeker.

  9. #24
    Verbannen

    Reacties
    7.740
    18-05-2005

    Citaat Geplaatst door Guy
    Ik had het via de bieb. Dat zeker.
    zal ik je wat vertellen...ik heb het boek van de bieb gelezen , en daarna kocht ik he

  10. #25
    Een korreltje zout.

    Reacties
    5.016
    06-12-2002

    Citaat Geplaatst door yuba II
    zal ik je wat vertellen...ik heb het boek van de bieb gelezen , en daarna kocht ik he
    sneaky mannetje he


  11. #26
    Juweel Van Alhoceima

    Reacties
    8.728
    26-11-2003

    mensen laten we de hedendaagse kunst niet vergeten..

    abttoy is er 1 van... een zeer respectvol kunstenaar bekend in binnen en buitenland om zijn amazigh schilderijen bewerkt met zand en de meest indringende kleuren






  12. #27
    Verbannen

    Reacties
    7.740
    18-05-2005

    Citaat Geplaatst door Lorenna
    mensen laten we de hedendaagse kunst niet vergeten..

    abttoy is er 1 van... een zeer respectvol kunstenaar bekend in binnen en buitenland om zijn amazigh schilderijen bewerkt met zand en de meest indringende kleuren







    ik beloof je dat ik ooit een schilderij koop van hem ook oke?

  13. #28
    Juweel Van Alhoceima

    Reacties
    8.728
    26-11-2003

    oke beloofd


    heey ga trouwens naar www.thidrin.com de website staat erop vernieuwd en wel

    en veel beter dan de oude

  14. #29
    Verbannen

    Reacties
    7.740
    18-05-2005

    Citaat Geplaatst door Lorenna
    oke beloofd


    heey ga trouwens naar www.thidrin.com de website staat erop vernieuwd en wel

    en veel beter dan de oude
    woow! dank je, de oude site nooit gekend.....doeg even gauw kijken...de nieuwe cd komt eind 2006 jammer duurt veel te lang doeg

  15. #30
    Superlid

    Reacties
    7.520
    05-11-2005

    Citaat Geplaatst door Lorenna
    oke beloofd


    heey ga trouwens naar www.thidrin.com de website staat erop vernieuwd en wel

    en veel beter dan de oude
    bedankt voor de site, ik kende em nog niet