1. #1
    aya ralla bouya

    Reacties
    4.347
    25-02-2002

    Thumbs down De Marokkaanse Fieroes Zeroual, nummer 11 op de LPF kandidatenlijst

    Even een update voor de mensen die niet weten wie ze is:

    'Eindelijk zei iemand wat bijna iedereen al dacht'

    Door René van der Lee

    Donderdag 11 april 2002 - Ze is Marokkaanse en gespeend van iedere politieke ervaring. Pim Fortuyn presenteert: Fieroes Zeroual, nummer 11 op zijn kandidatenlijst voor de Tweede Kamer. Een Middelbeerse moslim met een missie: "Als Fortuyn een racist zou zijn, zou ik er echt niet bij zijn gegaan."




    Fieroes Zeroual: "Ik heb nog niemand gesproken die vindt dat de integratie nu wel goed gaat."
    (Foto Jan Verhoeff)


    Soms lopen de dingen zoals ze lopen, zegt Fieroes Zeroual. Soms bezwijkt de logica onder een samenloop van omstandigheden. De kunst is om zulke momenten te koesteren, er het beste van te maken. Zo komt het dat de 29-jarige Middelbeerse druk op zoek is naar iemand die haar groothandel in sieraden kan gaan runnen, zodat ze straks de handen vrij heeft voor haar nieuwe 'missie': het lidmaatschap van de Tweede Kamer. Fieroes Zeroual, geboren in Helmond, opgegroeid in Asten en woonachtig in Middelbeers, is de nummer elf van de Lijst Pim Fortuyn. Een Marokkaanse jonge vrouw, die een kek leren jasje prefereert boven een hoofddoekje. Een overtuigd moslim, in het kielzog van een man die de islam een 'achterlijke cultuur' noemt. Is het vreemd dat ze de laatste weken voornamelijk bezig was om uit te leggen dat ze ze --dank u beleefd-- toch nog alle zeven op een rijtje heeft? "Ja, veel mensen snappen er niks van. Behalve de mensen die mij al langer kennen, die al vaker discussie met mij hebben gevoerd. Als Pim Fortuyn een racist zou zijn, zou ik er echt niet bij gaan. In zijn ideeën herken ik veel van mezelf, dat was al zo met de columns die hij voor Elsevier schreef."



    Telefoontje

    Met Pim Fortuyn is, zo vindt Zeroual, eindelijk iemand opgestaan die Nederland aan 'een duidelijk beleid' kan helpen, aan iemand die een einde kan maken aan het 'gemodder'. De 'puinhopen van Paars' zijn hoog genoeg: ruim baan voor de bulldozer uit Rotterdam. En hoewel de Lijst Fortuyn ondertussen in de opiniepeilingen terrein verliest, is Fieroes Zeroual met haar elfde plaats nog altijd royaal verzekerd van een Kamerzetel. Amper een week na het Volkskrant-interview dat een einde maakte aan de relatie tussen Leefbaar Nederland en Fortuyn, nam Zeroual contact op met het partijbureau van Fortuyn. "Ik wilde graag een gesprek met hem. Zó erg vond ik het allemaal niet wat hij in dat interview zei. Sterker nog: eindelijk zei iemand wat bijna iedereen al dacht." In Rotterdam werd de telefoon opgenomen door Tilburger Hans Smolders, nu nummer 16 op de Lijst Fortuyn. Een dag later kreeg ze een invitatie voor een gesprek met Fortuyn. Na nog enkele ontmoetingen kreeg ze het aanbod om op de lijst te komen. "Dat was helemaal niet mijn bedoeling, maar het klikte meteen. Dus heb ik ja gezegd."



    Tolken

    Twee maanden later bereidt Zeroual zich voor op haar nieuwe bestaan. Mediatraining van Ton Planken achter de kiezen ('Hij had weinig aanmerkingen op me'), kennisgemaakt met de andere Fortuynisten en vooral: veel gesprekken met Pim. Favoriete gespreksthema: de integratie van allochtonen in Nederland. Wat niet meer mag: om de dingen heen draaien, alles op zijn beloop laten. "Als meisje al moest ik vaak tolken voor Marokkaanse mensen. Dan vroeg ik altijd waarom ze zelf geen Nederlands leerden. Dat is zo moeilijk, zeiden ze dan. Als ik daar dan tegen in ging, waren ze vaak beledigd. Maar het leven wordt voor hen zelf toch ook een stuk fijner als ze de taal spreken? Al is het maar omdat de kans op werk dan groter wordt. Já: Marokkanen die al jarenlang thuis zitten, maar wel zouden kúnnen werken, hebben reden zich bedreigd te voelen door de komst van Fortuyn. Net zoals criminele allochtonen dat hebben. Precies zoals dat ook voor autochtonen geldt." De 'vele hardwerkende en goed geïntegreerde allochtonen die er óók zijn' hebben niets te duchten van Fortuyn, verzekert Zeroual. "Zijn bedoelingen zijn goed, echt. Hij wil integratie tot stand brengen, de kloof dichten tussen allochtonen en autochtonen. Natuurlijk heb ik veel met hem gesproken over de islam. Hij begrijpt niet dat vrouwen zo'n ondergeschikte rol spelen, hij begrijpt niet hoe mensen zichzelf kunnen doden uit naam van hun geloof. Dát noemt hij achterlijk. Hij keert zich tegen zulke dingen die de islam met zich meebrengt. Daar beledigt hij mij niet mee, want dat zijn dingen die ik óók wil veranderen." Met haar lijsttrekker is ze het eens dat je tegen asielzoekers beter vol is vol kunt zeggen dan dat je ze eerst jaren in een procedure stopt en ze vervolgens alsnog uitwijst. "Maar we moeten altijd hulp blijven bieden aan mensen die het echt nodig hebben."


    Moderner

    Zeroual is getrouwd met een Nederlandse man en in haar sociale leven spelen Marokkanen slechts een bescheiden rol. "De meeste Marokkannen van de eerste generatie hier hebben de tijd stil gezet. Als je naar Marokko gaat, zie je daar veel mensen die een stuk moderner zijn dan deze mensen." Haar eigen ouders zijn een goede uitzondering op de regel, vindt ze. Vader was vrachtwagenchauffeur en ook moeder had een betaalde baan. "En ze spreken ook redelijk Nederlands." Zeroual heeft zich verbaasd over de heftige commotie -die de uitspraken van Fortuyn te weeg brachten. "Ik heb -nog niemand gesproken die vindt dat de integratie nu wel goed gaat. Het is toch prima dat dat nu op de agenda staat? De politiek heeft het weggestopt. Bolkestein is er even over begonnen, maar die begint ook nu pas weer strenge dingen te roepen. Er is te soft mee omgegaan. Met de beste bedoelingen misschien, maar toch. Minister Van Boxtel stelt nu nieuwe -eisen aan de gezinshereniging: eerst een taalcursus volgen in het eigen land. Als we dat voor elkaar krijgen, zijn we al een stuk verder. Ik wil dat die mensen het beter krijgen, daarvoor is het toch noodzakelijk dat je de taal spreekt?"

    wie gaat er nou op pim fortyun stemmen????helemaal een islamitische iemand(daar bedoel ik fairous niet mee die zegt wel dat ze moslim is maar is ze nie)ze zegt dat ze vroeger veel voor vrouwen moest tolken sooo whatttt heeft ze niet geleerd dat ze beleeft moet zijn en hun helpen!!!! en ze zei dat haar moeder een goeie betaalde baan had zehma (snoep inpakken) die haar vader met de vrachtwagen thuis bracht igg tfoe ik snap haar echt hoor niet dat ze naar een andere lijst gaat en er vooor gaat zorgen dat de buitenlandse vrouwen naar een buurthuis kunnen gaan voor nederlandse les of zo neee fairous niet hooor zij gaat zeggen ik ben het eens met pim "ik moest vroeger veel tolken" tfoe en dan zehma waarchuwing geven "mensen die niet werken en wel kunnen werken voel je bedreigt" tfoeee niet dat zij van haar luie kontgat afkomt en gaat kijken wat zij voor die mensen kan doen nee hoorrr zij niet hoor jaa hier laat ik het maar bij en sorry voor mijn taalgebruik maar dat moet er ff uit zulke mensen vormen echt een bedreiging voor de marokaanse gemeenschap
    oday ghis wo edjzoun, sfayie ra tsensouna
    aday iedar ofous esinien d'l kiya...

  2. #2
    aya ralla bouya

    Reacties
    4.347
    25-02-2002

    kijk mensen naaar die foto wat voor lomp,domheid ze uitstraalt
    oday ghis wo edjzoun, sfayie ra tsensouna
    aday iedar ofous esinien d'l kiya...

  3. #3
    aya ralla bouya

    Reacties
    4.347
    25-02-2002

    enne hoort deze foto niet bij topic"kijk dan als je durft"???????? jaa die si voor foto's waar spoken opstaan er si nog plaats genoeg duss?????




    enne aminaatje je privebox is vol kan geen bericht meeer sturen
    oday ghis wo edjzoun, sfayie ra tsensouna
    aday iedar ofous esinien d'l kiya...

  4. #4
    aya ralla bouya

    Reacties
    4.347
    25-02-2002

    heeeeeeeel goed gezegd hamidd
    oday ghis wo edjzoun, sfayie ra tsensouna
    aday iedar ofous esinien d'l kiya...

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    41
    05-05-2002

    Hallo allemaal,

    Dat Fortuyn veel mensen in deze samenleving met verschillende uitspraken heeft gekwetst is een feit. Maar wat ook een feit is, is dat veel mensen dit juist in hem waardeerden, omdat hij zich dus niets van anderen aantrok. Geen politiek correctheid. En de meeste mensen waren het denk ik zelfs nog met hem eens ook. Dus de discussie die hier gevoerd wordt vind ik een beetje zinloos.

    Want vertel nou zelf. Het is een feit dat dergelijk gevoelens nou eenmaal bij een groot deel van de bevolking leeft. Anders zou hij toch nooit zo'n een grote aanhang hebben gekregen. Wat zou in zo'n geval dan belangrijker zijn? Als de partij aan de macht komt, er ook marokkanen mee kunnen praten over dit voor ons van wezenlijk belangerijke punt. Of slechts negeren dat nou eenmaal een groot deel van de bevolking Fortuyn zijn gevoelens deelt, en zelf niet mee kunnen praten. We zouden dan letterlijk geregeerd worden door anderen.

    Nee, het enige wat wij hierdoen is kritiek leveren. Terwijl ik van mening ben dat het juist verstandig is dat ook iemand van marokkaanse afkomst vertegenwoordigd is, in wie weet, wel één van de grootste toekomstige parij. Zo zijn er toch ook mensen van andere nationaliteiten vertegenwoordigd. En wie weet wat zij nog allemaal voor ons kan betekenen in de toekomst. Tenminste als we de peilingen moeten geloven.

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    313
    21-08-2001

    Wat houdt integratie voor haar in; je eigen geloof en cultuur vergeten, en gezellig stampot en boerenkool eten?? Ben je dan pas volgens de "normen" geïntegreerd!?!
    Integratie houdt voor mij in; de Nederlandse taal goed kunnen beheersen, en een goed positie in de maatschappij bemachtigen..dat is pas integreren!!

    Gegroet,
    Just A girl
    Bismi Allah Rahmani Raheem 'Alle lof zij Allah, de Heer der Werelden De Barmhartige, de Genadevolle. Meester van de Dag des Oordeels. U alleen aanbidden wij en U alleen smeken wij om hulp. Leid ons op het rechte pad, Het pad dergenen, aan wie Gij gunsten hebt geschonken niet dat van hen, op wie toorn is nedergedaald, noch dat der dwalenden' (Al-fatiha, Het Begin)

  7. #7
    aya ralla bouya

    Reacties
    4.347
    25-02-2002

    Origineel gepost door @ssia


    ehiya emsoem, die topic van "kijk dan als je durft" is van mij hoor, en ik wil mijn topic daarmee niet verpesten met haar foto!!

    sorry
    owww sorrryyyyyyy asiaaaaaaaaaa eigenlijk heb jij wel gelijk als je zo'n foto plaatst dan is gelijk je topic verpest wie zal er dan nog langs komen??????




    =emsoem=

  8. #8
    erelid

    Reacties
    399
    13-08-2001

    JustAgirl volgens mij heb je echt gelijk....ik ben eigenlijk een Nederlander en dat gevoel heb ik nou ook. Integratie in de ogen van de meeste Nederlanders houdt in het opgeven van normen en waarden. IK heb zo vaak gehoord: dat is pas een toffe Turk of aardige Marokkaan ..hij drinkt gewoon een pilsje mee en gaat mee uit en zo. Je merkt geen eens dat hij anders is. OP het moment dat je wel een gebedskleedje te voor schijn haalt dan is het mis..

    Integratie is in de ogen van velen zoiets als iedereen hetzelfde maken.......voor mij gaat het om taal, werk en opleiding.

    Fieroes, Tuurlijk moet ze doen wat ze wil.....maar 1 ding noem jezelf geen Moslim als je een partij steunt die de Islam achterlijk noemt Trek een AJAX shirt aan en ga zo op een FC Utrecht tribune zitten en zeg dan ik ben een FC Utrecht aanhanger........Maar laten we nou eens een keertje eerlijk zijn met zijn allen. Met haar intelligentie en uitstraling denk ik dat ze aan het begin staat van een glanzende carrierre UH UH UH misschien krijgt ze ooit ook nog eens een staatbegrafenis.

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    313
    21-08-2001

    Origineel gepost door aSunnyFriend
    JustAgirl volgens mij heb je echt gelijk....ik ben eigenlijk een Nederlander en dat gevoel heb ik nou ook. Integratie in de ogen van de meeste Nederlanders houdt in het opgeven van normen en waarden. IK heb zo vaak gehoord: dat is pas een toffe Turk of aardige Marokkaan ..hij drinkt gewoon een pilsje mee en gaat mee uit en zo. Je merkt geen eens dat hij anders is. OP het moment dat je wel een gebedskleedje te voor schijn haalt dan is het mis..

    Integratie is in de ogen van velen zoiets als iedereen hetzelfde maken.......voor mij gaat het om taal, werk en opleiding.

    Fieroes, Tuurlijk moet ze doen wat ze wil.....maar 1 ding noem jezelf geen Moslim als je een partij steunt die de Islam achterlijk noemt Trek een AJAX shirt aan en ga zo op een FC Utrecht tribune zitten en zeg dan ik ben een FC Utrecht aanhanger........Maar laten we nou eens een keertje eerlijk zijn met zijn allen. Met haar intelligentie en uitstraling denk ik dat ze aan het begin staat van een glanzende carrierre UH UH UH misschien krijgt ze ooit ook nog eens een staatbegrafenis.
    Jij weet precies waar ik het over heb...goed gezegd, ik heb niets aan toe te voegen!!
    Way to go
    Bismi Allah Rahmani Raheem 'Alle lof zij Allah, de Heer der Werelden De Barmhartige, de Genadevolle. Meester van de Dag des Oordeels. U alleen aanbidden wij en U alleen smeken wij om hulp. Leid ons op het rechte pad, Het pad dergenen, aan wie Gij gunsten hebt geschonken niet dat van hen, op wie toorn is nedergedaald, noch dat der dwalenden' (Al-fatiha, Het Begin)

  10. #10
    erelid

    Reacties
    399
    13-08-2001

    dank je......
    Ik ben 100% Nederlands opgevoed. Pas later heb ik de weg naar de Islam en ook naar de Arabische-Oosterse cultuur gevonden. IK ben dus 100% geintegreerd. Ik kan zuurkool met worst voor je maken..heb familie in het bejaardentehuis etc. Maar sinds ik de Islam volg , kijkt men met een ander blik..hey allochtoon roepen mijn collega's.....en natuurlijk iemand die van Arabische muziek houdt is per definitie een buitenlander. Kijk. aan iemand die van Reggae houdt vraag niemand of hij uit Jamaica komt.

    die Fieroes is voor mij typisch zo iemand die denkt dat integratie bestaat uit volledige aanpassing aan de dominante cultuur hier. Terwijl er in Nederland ook grote verschillen bestaan. Een streng-christelijk gezin uit Staphorst verschilt heel veel van een homostel uit de grachtengordel van Amsterdam. Wekelijke integratie betekent op de hoogte zijn van de maatschappij er positief aan bijdragen (belasting, werk) met behoud van de eigen identiteit .........
    leer dit maar Fieroes

  11. #11
    erelid

    Reacties
    399
    13-08-2001

    dank jewel FarD.... :boogie: ik wordt er verlegen van .........

    Salahdin

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    93
    13-05-2002

    Thumbs down

    salaam
    ik weet dat ik een beetje laat ben met mijn reactie
    maar je weet wat ze zegen liever laat dan nooit
    goed en nu de kwestie over die marokaanse bij de lijst van den tim
    zie zij zegt dat tim geen rasist is en veel over de realiteit spreekt
    besef zij wel dat da allemaal pollitiek is en dat die tim nooit iets liet horen
    en nu ineens een vinger heeft gezet op een paar seriuese feiten van de hollandse pollitiek
    besef zij wel dat da zo gemakkelijk is om te zegen wat je wilt en het daarna helemaal anders is als hij eenmaal aan de macht was
    zie een ding als die tim aan de macht was dan was er een ding zeker
    hij gaat zijn zakken vullen en niks echt oplossen want da gaat echt ni op een twee drie
    dus een ding staat vast rasist of ni pollitiek speelt om geld en subsidies dus die marokaanse zag haar kans om meer zakgeld te verdienen samen met die kale
    vatos

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    313
    21-08-2001

    Origineel gepost door vatos
    salaam
    ik weet dat ik een beetje laat ben met mijn reactie
    maar je weet wat ze zegen liever laat dan nooit
    goed en nu de kwestie over die marokaanse bij de lijst van den tim
    zie zij zegt dat tim geen rasist is en veel over de realiteit spreekt
    besef zij wel dat da allemaal pollitiek is en dat die tim nooit iets liet horen
    en nu ineens een vinger heeft gezet op een paar seriuese feiten van de hollandse pollitiek
    besef zij wel dat da zo gemakkelijk is om te zegen wat je wilt en het daarna helemaal anders is als hij eenmaal aan de macht was
    zie een ding als die tim aan de macht was dan was er een ding zeker
    hij gaat zijn zakken vullen en niks echt oplossen want da gaat echt ni op een twee drie
    dus een ding staat vast rasist of ni pollitiek speelt om geld en subsidies dus die marokaanse zag haar kans om meer zakgeld te verdienen samen met die kale
    Sorry maar wie is TIM?? bedoel je soms PIM...
    Bismi Allah Rahmani Raheem 'Alle lof zij Allah, de Heer der Werelden De Barmhartige, de Genadevolle. Meester van de Dag des Oordeels. U alleen aanbidden wij en U alleen smeken wij om hulp. Leid ons op het rechte pad, Het pad dergenen, aan wie Gij gunsten hebt geschonken niet dat van hen, op wie toorn is nedergedaald, noch dat der dwalenden' (Al-fatiha, Het Begin)

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    313
    21-08-2001

    Origineel gepost door aSunnyFriend
    dank je......
    Ik ben 100% Nederlands opgevoed. Pas later heb ik de weg naar de Islam en ook naar de Arabische-Oosterse cultuur gevonden. IK ben dus 100% geintegreerd. Ik kan zuurkool met worst voor je maken..heb familie in het bejaardentehuis etc. Maar sinds ik de Islam volg , kijkt men met een ander blik..hey allochtoon roepen mijn collega's.....en natuurlijk iemand die van Arabische muziek houdt is per definitie een buitenlander. Kijk. aan iemand die van Reggae houdt vraag niemand of hij uit Jamaica komt.

    die Fieroes is voor mij typisch zo iemand die denkt dat integratie bestaat uit volledige aanpassing aan de dominante cultuur hier. Terwijl er in Nederland ook grote verschillen bestaan. Een streng-christelijk gezin uit Staphorst verschilt heel veel van een homostel uit de grachtengordel van Amsterdam. Wekelijke integratie betekent op de hoogte zijn van de maatschappij er positief aan bijdragen (belasting, werk) met behoud van de eigen identiteit .........
    leer dit maar Fieroes
    Je hebt helemaal gelijk...maar probeer dat maar aan sommige onwetende duidelijk te maken!?
    Die firoes geval kan zeker een voorbeeld aan nemen van jou...ze zou zich moeten schamen!!
    Maar echt goed van je zeg, i am proud at you....

    Ma3 salama...
    Bismi Allah Rahmani Raheem 'Alle lof zij Allah, de Heer der Werelden De Barmhartige, de Genadevolle. Meester van de Dag des Oordeels. U alleen aanbidden wij en U alleen smeken wij om hulp. Leid ons op het rechte pad, Het pad dergenen, aan wie Gij gunsten hebt geschonken niet dat van hen, op wie toorn is nedergedaald, noch dat der dwalenden' (Al-fatiha, Het Begin)

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    93
    13-05-2002

    salaam
    en ja oeps sorry ik bedoelde natuurlijk pim
    sorry hoor zal in de toekomst er op leten
    vatos