1. #1
    Just be yourself...

    Reacties
    258
    06-08-2002

    vraagje

    Salaam alaikoem wa rahmatoellah wa barakatoeh wa magfiratoeh,

    Bismillahir Rahmanir Rahiem,

    Er is iets wat me aan denken heeft gezet en incha’Allah weet iemand er een antwoord op;
    Allah (soubhana wa Ta’ala) weet alles wat er zal gebeuren, want Hij is de Alwetende. Maar waarom schiep hij dan de mensen? Als Hij swt weet dat iblies niet zou buigen voor Hem ; en Hij schenkt alle mensen een eigen wil, maar Hij weet al op voorhand wie er zich aan Zijn regels zal houden, en wie de weg van sheytan zal volgen. Dus wat is eigenlijk het nut van de eigen wil van de mensen, Hij heeft van tevoren al reeds vastgelegd wat iemand zal doen. Waarom zijn de mensen geschapen? Als een soort van test, om de “goede”(gelovigen) van de “slechte”(ongelovigen) te onderscheiden. Maar Hij hoeft die “test” eigenlijk toch niet uit te voeren? Want Hij is de Alwetende, en weet dus al wie gelovig zal zijn en wie niet. Wat is de bedoeling hiervan?

    Alvast bedankt.

    Salaam oe alaikoem wa rahmatoellah wa barakatoeh wa magfiratoeh
    Je weet pas wat je mist als je het niet meer hebt...

  2. #2
    Qad aflah al mu´minuun

    Reacties
    514
    12-02-2003

    asalaamu alaikum,

    uuuuiiiiieeeee lastige vraag, ik heb zelf dat ook meerde malen afgevraagt. Ik hop dat iemand de juiste andwoord weet. ,,,,,,,,maar hoe dan ook ik ga voor mezelf niet verder op in omdat ik ik zoiets heb van je moet allah aanbidden en hij weet het beste.
    ik denk dat je achter je hoofd moet hebben dat hij swt alles weet en wij kunnen niet overal ondwoord op krijgen omdat die andwoorden tegroot voor ons zijn om het volldig te begrijpen
    "Allahoe Al-Moesta-3aan"

  3. #3
    © The One & Only be3be3

    Reacties
    701
    10-01-2003

    het is de shaitan die ons wil doen dwalen en misleiden, als je zulke gedachten krijgt zeg dan a3oedibillah minashaitan rajim..
    en het antwoord op de vraag waarom Allah ons heeft geschapen is om Hem te aanbidden.. alles is al voorbestemd, (qadr), maar dat wil niet zeggen dat je geen eigen wil hebt.. jij bent degene die zich moet verzetten tegen het slechte en proberen zoveel mogelijk goeds te doen..

    allahyehdina..
    [img]http://******************/najatthedon/stickman1.gif[/img][img]http://******************/najatthedon/najatthedon.gif[/img][img]http://******************/najatthedon/stickman3.gif[/img]
    Creative Manager van DJAZ natie De Jonge AlIslaam Zoekers
    Leider: MuzzyAA, Notaris en tevens rechterhand: Mokaltum, Ministers: Angel_Eyez en Riffii, Soldaten: Chineesje, Islam4you, Esmaatjuh, Lampjuh, M_Maroc

  4. #4
    Abdullaah

    Reacties
    1.444
    04-08-2002

    Allah zegt:

    "Ik heb de mensen en de djinn slechts geschapen om Mij te aanbidden"

    en

    "De dood en het leven zijn geschapen om jullie te beproeven en om te kijken wie het beste goede daden doet"

    Beiden zijn interpretaties van de betekenis ...
    Imam Ahmed (d.241H) - rahimahullah - said: "If this Taa'ifatul-Mansoorah (Victorious and Aided Group) is not Ashaabul-Hadeeth, then I do not know who they are." [Saheeh in Fathul-Baari]

    Iemaam 'Abdoellaah ibn Al-Moebaarak heeft gezegd: "Wanneer er een fietnah (rampspoed, beproeving, chaos) opkomst is, dan weet elke Geleerde het, en als de fietnah al om zich heen heeft gegrepen dan weet elke onwetende het!"( Tabaqaat ibn S'ad)

  5. #5
    Just be yourself...

    Reacties
    258
    06-08-2002

    ja dat weet ik,
    maar wat ik eigenlijk bedoel is; Allah (soubhana wa Ta'ala) wéét al hoeveel goede daden we zullen doen, en wat we "slecht" zullen doen, dus waarom laat Hij (soubhana wa Ta'ala) ons hier dan rondlopen?
    Je weet pas wat je mist als je het niet meer hebt...

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    47
    07-01-2003

    salaam wa alaikoum,
    die vraag stelden de engelen Allah ook toen hij adam had geschapen.... zij vroegen hem waarom hij hem had geschapen iemand die alleen maar onheil zal stichten terwijl zij (de engelen) hem dag en nacht aanbidden.... Allah zei toen... ik weet wat jullie niet weten...voorwaar Allah is de alwetende Allahu 3alem wat najat al schreef het is shaytan die ons dit laten denken....zeg a3oedibillah minashaitan rajim
    en kijk naar het antwoord van ismael,
    mohim Allahu 3alem, Ghair inscha Allah zuster
    Moge Allah ons leiden in deze dounya voor een mooie plek in al-djennah
    Amin
    salam wa alaikoum, jullie zuster fe dien
    De zon verlicht alleen de dag,
    De maan verlicht alleen de nacht
    Een kaars verlicht maar voor even,
    Het licht van de Islam verlicht ons hele leven.

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    47
    07-01-2003

    salam wa alaikoum broeder
    het staat in sourah al-baqarah aya 31:
    'en toen uw Heer tot de engelen zeide: "ik wl een stedehouder op aarde plaatsen," zeiden zij: "Wilt Gij er iemand plaatsen die er onheil zal stichten en bloed zal vergieten, terwijl wij U verheerlijken met delof die U toekomt en Uw Heiligheid prijzen, "antwoordde Hij: "Ik weet wat gij niet weet."

    Moge Allah mij vergeven voor het niet letterlijk neerzetten van zijn woorden..
    salam wa alaikoum
    De zon verlicht alleen de dag,
    De maan verlicht alleen de nacht
    Een kaars verlicht maar voor even,
    Het licht van de Islam verlicht ons hele leven.

  8. #8
    Just be yourself...

    Reacties
    258
    06-08-2002

    DjazzakAllah bi ghair voor jullie antwoorden.
    Sommige zaken kan je dus blijkbaar niet verklaren, en dan is de beste oplossing om er niet teveel over na te zitten denken anders kom je vast te zitten in een visieuze cirkel.
    Je weet pas wat je mist als je het niet meer hebt...

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    714
    27-11-2002

    Hoe meer ik erover nadacht, hoe meer ik vast kwam te zitten...
    Dus beter niet teveel afvragen en gewoon Allah volgen.
    Zal het beste zijn
    ...::What do i have but Negativity, cause I cant justify the Way everyone is Looking at Me::....

  10. #10
    Just be yourself...

    Reacties
    258
    06-08-2002

    Incha'Allah ameen ameen Alhamdoelillah Rabbi alamien...
    Moge Allah (soubhana wa Ta3la) ons behoeden tegen de influisteringen van de sheytan... incha'Allah
    Je weet pas wat je mist als je het niet meer hebt...