1. #1
    *Some1 can feel it*

    Reacties
    239
    19-02-2004

    kaarsen haram of niet?

    salaam alleikoum

    voor het laats heeft me iemand mij verteld dat kaarsen haram zijn, ik weet nie ofa dat waar is..
    zou iemand mij wille vertelle of het haram of halal is.. met een bewijs.

    alvast bedankt

    salaam alleikoum
    **["Oh gij mensen, aanbidt u Heer, die u en degenen, die voor u waren schiep - opdat gij behouden zult worden."]**


  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    140
    18-07-2005

    kaarsen haram is?...........allahoe a3lam ...

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    140
    18-07-2005

    maar waarom zou het haram zijn om een kaars aan te doen ...als er geen licht is en dan?
    allhoe a3lam zou het echt niet weten oegti

  4. #4
    MVC Premium

    Reacties
    6.326
    25-04-2003

    MVC Premium MVC Premium
    Waarom zou een kaars haram zijn? Als er iets haram is dan is het slecht voor jou en/of de rest. En wat is er slecht dan aan een kaars? Sommige mensen zeggen zomaar dingen.
    Allah always likes to bring forth victory from a source unknowable to you; so you would know that Allah is the Owner of victory.

  5. #5
    Bijna Lid

    Reacties
    539
    29-08-2004

    Hadden ze in de tijd van onze geliefde Profeet (vrede en zegen zij met hem) tl-buizen? Waarmee maakte onze geliefde Profeet (vrede en zegen zij met hem) brieven dicht? Met de vet van een kaars....

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    542
    30-01-2005

    kaarsen voor een gezellige sfeer mag niet vertelde me vader. je laat een vuurtje branden in het huis. shittan houd ervan om met vuur te spelen.
    kaarsen mogen aangebrand worden wanneer er zich geen licht bevind in het huis.
    Allahoe3lem
    De dag (zal komen) waarop de aarde en de hemel door een andere aarde en hemel zullen worden vervangen; en zij (de mensen) allen voor Allah, de Ene, de Opperste zullen verschijnen. (Vertaling van de Koran, Ibrahiem14:48

  7. #7
    *Some1 can feel it*

    Reacties
    239
    19-02-2004

    Citaat Geplaatst door -F-
    kaarsen voor een gezellige sfeer mag niet vertelde me vader. je laat een vuurtje branden in het huis. shittan houd ervan om met vuur te spelen.
    kaarsen mogen aangebrand worden wanneer er zich geen licht bevind in het huis.
    Allahoe3lem


    kan je me een hadith geven waar dat staat?

    ja zo iets zeiden ze ook tegen mij, sheitan speelt met vuur tis daarom dat ik twijfelde...
    ik zou wel graag wille weten..
    **["Oh gij mensen, aanbidt u Heer, die u en degenen, die voor u waren schiep - opdat gij behouden zult worden."]**


  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    542
    30-01-2005

    Citaat Geplaatst door chidake
    kan je me een hadith geven waar dat staat?

    ja zo iets zeiden ze ook tegen mij, sheitan speelt met vuur tis daarom dat ik twijfelde...
    ik zou wel graag wille weten..
    sorry ik heb er geen daliel over. dat soort dingen heb ik gewoon meegekregen en niet ergens gelezen in een boek.

    nogmaals me excuses als ik het toch verkeerd heb
    De dag (zal komen) waarop de aarde en de hemel door een andere aarde en hemel zullen worden vervangen; en zij (de mensen) allen voor Allah, de Ene, de Opperste zullen verschijnen. (Vertaling van de Koran, Ibrahiem14:48

  9. #9
    *Some1 can feel it*

    Reacties
    239
    19-02-2004

    me3lish toch bedankt (k)
    **["Oh gij mensen, aanbidt u Heer, die u en degenen, die voor u waren schiep - opdat gij behouden zult worden."]**


  10. #10
    MVC Premium

    Reacties
    6.326
    25-04-2003

    MVC Premium MVC Premium
    dan is koken ook verboden, want daar heb je ook vuur voor nodig
    Allah always likes to bring forth victory from a source unknowable to you; so you would know that Allah is the Owner of victory.

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    542
    30-01-2005

    Citaat Geplaatst door 1MMM5
    dan is koken ook verboden, want daar heb je ook vuur voor nodig
    dat vuurtje heeft een reden, je hebt het nodig omdat je kookt. een sfeerlicht is nergens voor nodig zoals het aansteken van een kaarsje.
    als je geen licht in huis hebt mag je ook een kaars aansteken je mag het niet zomaar zonder reden aan doen
    De dag (zal komen) waarop de aarde en de hemel door een andere aarde en hemel zullen worden vervangen; en zij (de mensen) allen voor Allah, de Ene, de Opperste zullen verschijnen. (Vertaling van de Koran, Ibrahiem14:48

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    542
    30-01-2005

    Allahhoe3lem, ik heb er geen daliel over dus ik kan niet zomaar een oordeel eigelijk geven. ik heb het zo mee gekregen van uit huis. sorry als ik het toch verkeerd heb. Allahhoe3lem...
    De dag (zal komen) waarop de aarde en de hemel door een andere aarde en hemel zullen worden vervangen; en zij (de mensen) allen voor Allah, de Ene, de Opperste zullen verschijnen. (Vertaling van de Koran, Ibrahiem14:48

  13. #13
    MVC Premium

    Reacties
    6.326
    25-04-2003

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door -F-
    dat vuurtje heeft een reden, je hebt het nodig omdat je kookt. een sfeerlicht is nergens voor nodig zoals het aansteken van een kaarsje.
    als je geen licht in huis hebt mag je ook een kaars aansteken je mag het niet zomaar zonder reden aan doen
    Als je geen licht gebruikt, bespaar je ten minste geld. Ik heb gezocht naar hadith's over kaarzen, maar heb niks kunnen vinden.
    Allah always likes to bring forth victory from a source unknowable to you; so you would know that Allah is the Owner of victory.

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    195
    16-07-2005

    Assalaamoe 'alaykoem,

    als het noodzakelijk is, bijvoorbeeld wanneer de stroom uitvalt, dan mag het wel. Maar is het voor de sfeer (immiteren van de ongelovigen), dan wil ik jou het volgende meegeven: de profeet vrede zij met hem heeft gezegt; “Wie een volk imiteert behoort tot hen.” (Aboe Daawoed en Ahmad)


    Wa Allahoe a'lem.

    Wassalaamoe 'alaykoem

  15. #15
    Bijna Lid

    Reacties
    8.802
    05-02-2005

    een simpele wet mbt tot hetgeen haram is en helal:

    als iets niet haram is, dan is het helal.

    aangezien niemand aan kan tonen dat het haram door middel van een aya of hadith, dan is dit inderdaad helal. een kaars die licht geeft is een ni3ma (gunst) van allah waar hij ons mee heeft voorzien.

    en wat farah (ik noem je farah ik weet niet hoe je heet) zegt is inderdaad logisch. zaken als licht gebruik je om praktische redenen (wanneer het dus donker is) en niet voor een sfeertje of wat dan ook, met een waterpomp ga je ook niet geregeld een leiding openen omdat het leuk is.

    maar of het daadwerkelijk haram is, is ten tweede. maar we hebben je vraag nu iniedergeval genuanceerd:

    is het aansteken van kaarsen voor een gezellig sfeertje in huis haram of helal?