1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    33
    24-04-2002

    je wil !!

    Ahlen dames,

    Ik wil even reageren als jullie het niet erg vinden.

    Jullie hebben gelijk als jullie zeggen dat de meiden die hun hoofdoek naar achteren dragen dat ze daar niks mee bereiken, want hun blote nek is te zien. Maar ik vind ook dat een meid niet gedwongen moet worden om een hoofdoek te dragen. De persoon moet het zelf willen en moet het ook accepteren als een deel van de ISLAM.
    Groetjes van

    Abdelmalek

  2. #2
    ALLAHOE AKBAR

    Reacties
    533
    13-04-2002

    salaam abdel

    Ik vindt dat je wel gelijk hebt. De beslissing moet van het meisje zelf komen anders doet ze het niet met haar hart. Maar niet alle meisjes willen een hoofddoek dragen en dan worden ze gedwongen.
    Maar ik vindt dat de ouders zeker hun dochters niet moeten dwingen want dan moet je weten dat ze het niet dragen uit vrije wil en in de meeste gevallen zal ze het uit willen doen als ze de gelegenheid krijgt maar als je zelf kiest kan dat onmogelijk gebeuren.
    Nou ja ieder zijn keuze

    groetjes


    [glow=darkblue]"Niemand van jullie gelooft echt totdat hij voor zijn buur of broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst".[/glow]

    Niets is wat het lijkt....ons verhaaltje

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    3.306
    24-02-2002

    precies abdelmalik, dat is zo, als iemand het doet omdat ie het moet, dan kan ik me wel voorstellen, dat ie zo een halve hoofdoek opdoet, waarbij je alles kunt zien, maar als je er zelf voor hebt gekozen, en je weet wat het allemaal inhoudt, dan zul je het ook op een goede manier dragen,

    wa salam wa alaikum

  4. #4
    Verspil het niet!!!!

    Reacties
    950
    09-01-2005

    Assalamoengalajkoem waragmatoelahie,

    Ik sluit me helemaal aan aan wat sunshine81 vertelde.

    Bedenk ook dat veel meiden toch een eerste stap moeten nemen wat hijab dragen betreft. Voor sommigen is de hoofddoek 'half' dragen een eerste stap in een proces naar de correcte manier. Wij als moslima's die de hijab 'correct' dragen (denken en hopen we) moeten ook open en vriendelijk zijn naar de anderen en zeker niet op ze neer kijken. We moeten ook doe'a voor ze doen want we moeten als moslims hetzelfde voor onze medemoslims willen als wat we voor onszelf willen.
    Bedenk ook dat veel meiden niet anders weten dan dat een hoofddoek er is om je haren te bedekken en als je dit aanneemt dan is het logisch dat ze hun nek (en boezems) niet bedekken. Daarom is het ook zo belangrijk om info te geven aan deze zusters.
    Dus ; doe doe'a voor die meiden (trouwens ook voor de heren; wat dachten jullie van de broek boven de enkels dragen???)


    Wa3alajkoem assalam.

  5. #5
    Wolven herder

    Reacties
    3.477
    10-10-2002

    hier dan maar een tegendraadse reactie, om het schaapgehalte te verminderen.

    Ik vind dat jonge meisjes WEL gedwongen moeten worden om een hoofddoek te dragen. Deze meisjes moeten worden opgevoed met het concept dat het verplicht is en dat je heeeeeeeeeeeeeeeeeeel verkeerd bezig bent als je het niet draagt. Natuurlijk is enige Hikmah hierin een vereiste. Het met de harde hand dwingen moet alleen als een aller laatste oplossing gezien worden. Men kan ook door slim te zijn en wijs (hikmah) een mens dwingen om iets te doen.

    Maar de keuze laten bij iemand is een grote fout in de opvoeding. Als je als meisje alsnog besluit (op een leeftijd waarin men zelfstandig wordt) om de hoofddoek af te doen, heb je iig je plicht gedaan.
    Een man kwam naar al-Hasan (al Basrie) en zei, "Ik wil met je discussieren over de Religie."
    Al-Hasan antwoordde, "Ik ken mijn Religie. Als jij jouw Religie kwijt bent ga weg en zoek het!"

    ((Overgeleverd door al-Aajoerrie in ash-Sharie'ah (blz.57), al Laalikaa'ie in as-Soennah (nr.215) and Ibn Battah (nr.586) en het is sahieh. Genomen van Sharh as-Soennah van Aboe Mohammad al Berbehaarie))

  6. #6
    Allahoema Aghfirlana

    Reacties
    387
    06-05-2002

    Citaat Geplaatst door Mustapha AA
    hier dan maar een tegendraadse reactie, om het schaapgehalte te verminderen.

    Ik vind dat jonge meisjes WEL gedwongen moeten worden om een hoofddoek te dragen. Deze meisjes moeten worden opgevoed met het concept dat het verplicht is en dat je heeeeeeeeeeeeeeeeeeel verkeerd bezig bent als je het niet draagt. Natuurlijk is enige Hikmah hierin een vereiste. Het met de harde hand dwingen moet alleen als een aller laatste oplossing gezien worden. Men kan ook door slim te zijn en wijs (hikmah) een mens dwingen om iets te doen.

    Maar de keuze laten bij iemand is een grote fout in de opvoeding. Als je als meisje alsnog besluit (op een leeftijd waarin men zelfstandig wordt) om de hoofddoek af te doen, heb je iig je plicht gedaan.
    Salamu alaikum wa ra7matullah,

    Ik ben het enigszins met jou eens, en met de nadruk op de dik gedrukte letters hierboven, je kunt diegene met hikmah natuurlijk onbewust dwingen....maar nogmaals met HIKMAH. Dus de plicht ligt bij de ouders dat ze vanaf de wortel moeten beginnen dus van kleins af aan, met voorlichten wat het inhoudt en waarom je het moet dragen etc. Zijn de ouders niet praktiserend, dan kan evt de omgeving een steentje bijdragen.

    En dat de beslissing van het meisje zelf moet komen anders doet ze het niet met haar hart, dat vind ik onzin, als het meisje in Islamitische omgeving leeft, oke dan is de kans groot dat ze 't zelf gaat dragen, leeft ze niet in een Islam. omgeving jah..dan wordt de kans kleiner.
    En uiteindelijk worden onze ouders op de dag des oordeels erover ondervraagd, waarom ze niet hun best hebben gedaan, om ze met Hikmah te leren. Nogmaals het is de plicht van onze ouders.

    En dit geldt niet alleen voor de hijaab, maar over alles in het algemeen ( bidden, vasten, goede manieren (achlaq) etc. om je kinderen tot mu'minien te laten opgroeien insha allah.
    :::: De Heilige Qur'aan :: Vind hier jou favoriete recitator

    [img]http://www.******************/ella85/hpbimg/pinkglitterrose.gif[/img][img]http://www.******************/ella85/hpbimg/pinkglitterrose.gif[/img]

  7. #7
    Allahoema Aghfirlana

    Reacties
    387
    06-05-2002

    En plus diegene die zeggen dat het averechts werkt, nou die hebben denk ik voorbeelden/ervaringen gezien, waarbij de hikmah niet is toegepast. Dan begrijp dat het "dwingen" ook niet werkt
    :::: De Heilige Qur'aan :: Vind hier jou favoriete recitator

    [img]http://www.******************/ella85/hpbimg/pinkglitterrose.gif[/img][img]http://www.******************/ella85/hpbimg/pinkglitterrose.gif[/img]

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    690
    17-01-2005

    Gelukkig draag ik mijn hoofdoek goed, ik vind het jammer voor die andere dat ze dwingen je kan ze ook leren en boeken geven om te lezen en hun naar de moskee brengen etc en zo leren ze over hun geloof en dan kunnen ze zelf beslissen ofze het willen dragen of niet!! dwingen kan niet en mag niet want zo leert ze niks van de islam en loopt ze overal met tegeen zin!

    ghair inshallah

  9. #9
    Allah swt

    Reacties
    617
    14-10-2004

    Salaam broeders en zuster.
    ik zelf draag hem pas een half jaar. maar dan meteen goed. me moeder zei wel vroeg van je moet hoofddoek dragen. maar ik deed het niet ze zei ook van dan is het jou schuld op de dag des oordeel. maar ik heb ook een zus die hem niet draag komt wel inscha allah. maar later wil ik dat mijn kinderen het wel draag. maar dan ga ik ook een mooi verhaal vertel dan begrijpen ze ook waarom ze het ook dragen. Inscha allah
    salaam

  10. #10
    De weg van Allah swt

    Reacties
    2.056
    08-04-2005

    Citaat Geplaatst door Mustapha AA
    hier dan maar een tegendraadse reactie, om het schaapgehalte te verminderen.

    Ik vind dat jonge meisjes WEL gedwongen moeten worden om een hoofddoek te dragen. Deze meisjes moeten worden opgevoed met het concept dat het verplicht is en dat je heeeeeeeeeeeeeeeeeeel verkeerd bezig bent als je het niet draagt. Natuurlijk is enige Hikmah hierin een vereiste. Het met de harde hand dwingen moet alleen als een aller laatste oplossing gezien worden. Men kan ook door slim te zijn en wijs (hikmah) een mens dwingen om iets te doen.

    Maar de keuze laten bij iemand is een grote fout in de opvoeding. Als je als meisje alsnog besluit (op een leeftijd waarin men zelfstandig wordt) om de hoofddoek af te doen, heb je iig je plicht gedaan.
    Ja daar ben ik het met je eens maar dwingen in de zin van da3wah verichten ,want zij behoort opgevoedt te worden door hun ouders volgens de regels van koran en soenah op jonge leeftijd
    Je moet inderdaad da3wah verichten etc, als ze dan toch besluit op later leeftijd het niet te dragen dan is dat haar verantwoordelijkheid dan heb je inderdaad je plicht gedaan, maar op oude leeftijd kan je haar niks meer opdragen want allah de verheven zegt in de nobele koran: la ikraha fi a dien' er is geen dwang in de dien.
    Maar insha allah zullen zusters die het nog niet dragen of die het niet correct dragen inzien wat voor waarde de hidjaab heeft en bewust worden van het dragen van een hidjaab.
    gheir insha allah
    was sala3leikoum
    De Profeet (salaallaahoe `alayhie was sallem) heeft gezegd: "Ik heb voor jullie twee dingen achtergelaten als jullie je daaraan vasthouden dan zullen jullie nooit dwalen Allaah's Boek en Mijn Soennah." (Authentieke Hadieth)

    -*woensdag insha allah marokko*-