1. #16
    MVC Lid

    Reacties
    4.737
    12-06-2015

    Gemeenten nu in de rij voor intocht Sint

    HILVERSUM - Een noodkreet van de NTR over de sinterklaasintocht van dit jaar was niet aan dovemansoren gericht. Begin maart voelde de omroep zich nog genoodzaakt een dringende oproep naar burgemeesters te sturen, omdat geen enkele gemeente zich had gemeld voor de aankomst van de goedheiligman. Inmiddels wordt de NTR juist „overstelpt met aanmeldingen”, laat een woordvoerder desgevraagd weten.

    Exacte aantallen heeft hij niet, maar reacties komen uit het hele land. „We zijn blij verrast over het grote enthousiasme.” De NTR hoopt zoals gewoonlijk in mei bekend te maken in welke gemeente de ’tv-Sinterklaas’ in november wordt verwelkomd.

    De omroep stelt drie basisvoorwaarden. Groot enthousiasme is het belangrijkst. Verder moet er een haven zijn, zodat de stoomboot kan aanmeren en moet er een voor de tv-uitzending „visueel interessante route” naar het centrum zijn die binnen 20 minuten te voet - of te paard - kan worden afgelegd.

    Her en der pleiten lokale politici ervoor om de intocht, die veel aandacht oplevert, in hun gemeente te organiseren.

    https://www.telegraaf.nl/nieuws/1828...r-intocht-sint


    Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan!

  2. #17
    MVC Lid

    Reacties
    4.737
    12-06-2015

    Citaat Geplaatst door LageBrug Bekijk reactie
    @Maquis, het is geen traditie, als het traditie was en landelijk dan kreeg je er wel een vrije dag voor.
    Het is een selectieve keuze om dat feest op deze manier te vieren.
    Het is geen groepje allochtonen die dat feest niet meer willen, het zijn normale Nederlandse burgers, het is 2018 deze mensen zijn hier geboren en zijn net als jij een volwaardig autochtoonse burger.
    Hoe weet jij nou of het het probleem niet oplost, mensen die praten vanuit een glazen bol perspectief zijn eigenlijk geen realisten, maar excuus zoekers.

    Natuurlijk is het een traditie! Dat heeft niks met vrije dagen te maken.

    En uiteraard zijn anti Pieters overwegend Nederlander, en natuurlijk zijn er ook mensen met een autochtone achtergrond die tegen Zwarte Piet zijn.
    Allemaal niks mis mee.

    Waar ik moeite mee heb is de manier waarop deze discussie gevoerd wordt. Daar heb ik geen goed woord voor over.
    Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan!

  3. #18
    MVC Lid

    Reacties
    336
    24-02-2018

    Citaat Geplaatst door OBB Bekijk reactie
    Natuurlijk is het een traditie! Dat heeft niks met vrije dagen te maken.

    En uiteraard zijn anti Pieters overwegend Nederlander, en natuurlijk zijn er ook mensen met een autochtone achtergrond die tegen Zwarte Piet zijn.
    Allemaal niks mis mee.

    Waar ik moeite mee heb is de manier waarop deze discussie gevoerd wordt. Daar heb ik geen goed woord voor over.
    Ik snap waarom jij loopt te janken over zwarte Piet en Sinterklaas. Een kinderfeest kan je aanpassen en jouw voorouders hebben dat ook gedaan in de 19e en 20e eeuw. Als zij het konden aanpassen waarom kunnen wij het niet doen in onze huidige tijd. De Sinterklaasfeest is tig jaren meerdere keren aangepast. Doe onderzoek en dan sta je versteld hoeveel aanpassingen zijn geweest. Je gedraagt als een klein kind met heimwee naar vroeger met je commentaar.

    1: Volgens de geschiedenisboeken is Sinterklaas geboren rond 340 na Christus maar de stoomboot werd in 1800 ontwikkeld. Waarom hebben ze hem een stoomboot gegeven in 1870??

    2: ‘’Sinterklaas en zijn knecht’’ was de originele benaming van 1800 tot 1850 maar rond 1850 hebben ze het langzaam veranderd naar ‘’Sinterklaas en de zwarte Piet”. De voorgangers van zwarte Piet hebben altijd ‘’knechtjes’’ geheten.

    3: De vroegere intochten van Sinterklaas was niet alleen met zwarte hulpjes maar ook met blanke hulpjes. Waar zijn de blanke hulpjes opeens gebleven?

    4: Zwarte Pieten pak die wij momenteel kennen was na Tweede wereldoorlog ontworpen. Voorheen had een zwarte Piet een wit matrozenpakje. Lijkt me heel logisch wanneer Sint met de stoomboot reist maar waarom hebben ze het matrozenpakje weggedaan??

    5: Sinterklaas had tot 1800 geen hulpjes maar daarna hebben ze knechtjes erbij gedaan. Waarom hebben ze hem na 1500 jaren hulpjes gegeven terwijl Sint zijn feest altijd in zijn eentje heeft gevierd.

    6: De traditionele Piet uiterlijk die wij kennen heeft na de Tweede Wereldoorlog een zwarte gelaatskleur, kroeshaar, gouden oorringen en rode lippen gekregen. Waarom negroïde en slaven uiterlijk na 1945??

    7; De zwarte knecht werd pas echt populair na 1859 door de Amsterdamse onderwijzer Jan Schenkman die een kinderboek had geschreven over de Sinterklaas. En op een gegeven moment werd de naam stiekem aangepast naar zwarte Piet. Voorheen kende niemand de zwarte knecht dus wel vreemd dat iedereen loopt te janken dat het een traditie die niemand mag veranderen


  4. #19
    MVC Lid

    Reacties
    1.553
    07-09-2015

    Citaat Geplaatst door LageBrug Bekijk reactie
    @Maquis, het is geen traditie, als het traditie was en landelijk dan kreeg je er wel een vrije dag voor.
    Het is een selectieve keuze om dat feest op deze manier te vieren.
    Het is geen groepje allochtonen die dat feest niet meer willen, het zijn normale Nederlandse burgers, het is 2018 deze mensen zijn hier geboren en zijn net als jij een volwaardig autochtoonse burger.
    Hoe weet jij nou of het het probleem niet oplost, mensen die praten vanuit een glazen bol perspectief zijn eigenlijk geen realisten, maar excuus zoekers.
    Wat heeft een traditie met een vrije dag te maken?

  5. #20
    MVC Lid

    Reacties
    2.017
    05-03-2017

    Citaat Geplaatst door Fromage Bekijk reactie
    Geef de Friezen een fooi en we organiseren het, beveiliging is niet nodig... dat regelen we hier zelf wel.
    Nogmaals.

  6. #21
    MVC Lid

    Reacties
    4.737
    12-06-2015

    Citaat Geplaatst door LageBrug Bekijk reactie
    Dus we kunnen geen kinderfeest maken, voor ons allemaal?
    Het moet persé een zwarte Piet en een Sint?

    Het is een kinderfeest voor alle kinderen. Sinterklaas houdt tenslotte van alle kinderen.
    Het is aan de ouders hoe ze daar invulling aan geven.
    Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan!

  7. #22
    MVC Lid

    Reacties
    4.737
    12-06-2015

    Citaat Geplaatst door Tigertank Bekijk reactie
    Ik snap waarom jij loopt te janken over zwarte Piet en Sinterklaas. Een kinderfeest kan je aanpassen en jouw voorouders hebben dat ook gedaan in de 19e en 20e eeuw. Als zij het konden aanpassen waarom kunnen wij het niet doen in onze huidige tijd. De Sinterklaasfeest is tig jaren meerdere keren aangepast. Doe onderzoek en dan sta je versteld hoeveel aanpassingen zijn geweest. Je gedraagt als een klein kind met heimwee naar vroeger met je commentaar.

    1: Volgens de geschiedenisboeken is Sinterklaas geboren rond 340 na Christus maar de stoomboot werd in 1800 ontwikkeld. Waarom hebben ze hem een stoomboot gegeven in 1870??

    2: ‘’Sinterklaas en zijn knecht’’ was de originele benaming van 1800 tot 1850 maar rond 1850 hebben ze het langzaam veranderd naar ‘’Sinterklaas en de zwarte Piet”. De voorgangers van zwarte Piet hebben altijd ‘’knechtjes’’ geheten.

    3: De vroegere intochten van Sinterklaas was niet alleen met zwarte hulpjes maar ook met blanke hulpjes. Waar zijn de blanke hulpjes opeens gebleven?

    4: Zwarte Pieten pak die wij momenteel kennen was na Tweede wereldoorlog ontworpen. Voorheen had een zwarte Piet een wit matrozenpakje. Lijkt me heel logisch wanneer Sint met de stoomboot reist maar waarom hebben ze het matrozenpakje weggedaan??

    5: Sinterklaas had tot 1800 geen hulpjes maar daarna hebben ze knechtjes erbij gedaan. Waarom hebben ze hem na 1500 jaren hulpjes gegeven terwijl Sint zijn feest altijd in zijn eentje heeft gevierd.

    6: De traditionele Piet uiterlijk die wij kennen heeft na de Tweede Wereldoorlog een zwarte gelaatskleur, kroeshaar, gouden oorringen en rode lippen gekregen. Waarom negroïde en slaven uiterlijk na 1945??

    7; De zwarte knecht werd pas echt populair na 1859 door de Amsterdamse onderwijzer Jan Schenkman die een kinderboek had geschreven over de Sinterklaas. En op een gegeven moment werd de naam stiekem aangepast naar zwarte Piet. Voorheen kende niemand de zwarte knecht dus wel vreemd dat iedereen loopt te janken dat het een traditie die niemand mag veranderen


    Over dat aanpassen: daar ben ik nu juist niet tegen.

    Als je mijn bijdragen aan deze discussie in voorgaande jaren bekijkt zul je zien dat ik niet tegen aanpassingen ben. Als een ander uiterlijk van Piet er toe bijdraagt dat het feest voor meer kinderen bereikbaar wordt of leuk wordt dan moeten we dat beslist niet laten!

    Maar de toon van die discussie, de agressie, de onzin die er allemaal bijgesleept wordt, dat is wat me stoort.
    Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan!

  8. #23
    Verbannen

    Reacties
    1.018
    01-05-2014

    eerste keer dat ik sinterklaas mee heb gemaakt in nederland , dacht ik gelijk die zwarten zijn slaafjes.

    het is ook niet te verdedigen wereldwijd

  9. #24
    MVC Lid

    Reacties
    6.691
    08-04-2017

    Citaat Geplaatst door Ranonkel Bekijk reactie
    Krijgen die de demonstranten misschien als nog hun zin, geen landelijk sinterklaasfeest.

    Gelukkig is de intocht hier nog gewoon zoals altijd gezellig met zwarte piet en sinterklaas.
    Beter hebben we dat randstedelijke gezeur ook niet.
    Kan iedere stad of dorp zelf bepalen hoe ze het sintfeest willen vieren

  10. #25
    MVC Lid

    Reacties
    6.691
    08-04-2017

    Citaat Geplaatst door OBB Bekijk reactie
    Over dat aanpassen: daar ben ik nu juist niet tegen.

    Als je mijn bijdragen aan deze discussie in voorgaande jaren bekijkt zul je zien dat ik niet tegen aanpassingen ben. Als een ander uiterlijk van Piet er toe bijdraagt dat het feest voor meer kinderen bereikbaar wordt of leuk wordt dan moeten we dat beslist niet laten!

    Maar de toon van die discussie, de agressie, de onzin die er allemaal bijgesleept wordt, dat is wat me stoort.

  11. #26
    MVC Lid

    Reacties
    2.317
    24-01-2018

    Sinterklaasfeest is een Hollandse traditie. Ze noemen het een kinderfeest maar dat is het niet.

    Gelukkig dat de OER-Hollanders wat beschaving wordt bijgebracht op dit gebied. Zulke gif-tradities moeten uitgeroeid worden.



    Liever een alternatieve kinderfeest waar iedereen vrede mee heeft.
    Solidair met Tarik Ibn Ali!

  12. #27
    MVC Lid

    Reacties
    2.317
    24-01-2018

    Citaat Geplaatst door AlSishani Bekijk reactie
    Hollanders moeten nu een feest verzinnen waar ze kinderen niet hoeven voor te liegen. Waar ze kinderen niet besmetten met klassenmaatschappelijke onderverdelingen. Waar kinderen niet meer goor van de grond hoeven te eten.
    En waar kleine kindertjes niet meer op de schoot van de Sint met zijn staf hoeven te zitten.
    +++++++
    Solidair met Tarik Ibn Ali!

  13. #28
    MVC Lid

    Reacties
    1.553
    07-09-2015

    Citaat Geplaatst door anunaki Bekijk reactie
    eerste keer dat ik sinterklaas mee heb gemaakt in nederland , dacht ik gelijk die zwarten zijn slaafjes.

    het is ook niet te verdedigen wereldwijd

    Zo is er wel meer niet te verdedigen wereldwijd. Zwarte piet zal een van de minst erge daarvan zijn.

  14. #29
    MVC Lid

    Reacties
    1.553
    07-09-2015

    Citaat Geplaatst door Doublepain Bekijk reactie
    Beter hebben we dat randstedelijke gezeur ook niet.
    Kan iedere stad of dorp zelf bepalen hoe ze het sintfeest willen vieren
    Zo ging het bij ons ook. De school wou ook regenboog pieten bij de school intocht na aandringen van een aantal ouders. De rest van de ouders hebben gewoon hun kinderen thuis gehouden die dag en met elkaar een sinterklaas feest met zwarte piet georganiseerd. Dat feestje was een stuk leuker dan het schoolfeest waar eigenlijk niemand was.

  15. #30
    MVC Lid

    Reacties
    7.552
    12-09-2017

    Citaat Geplaatst door anunaki Bekijk reactie
    eerste keer dat ik sinterklaas mee heb gemaakt in nederland , dacht ik gelijk die zwarten zijn slaafjes.

    het is ook niet te verdedigen wereldwijd
    Dus als jij zwarte mensen ziet denk jij onmiddellijk dat zijn slaven?

    Over vooroordelen gesproken!