1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    21.391
    18-12-2015

    Stephen Hawking overleden (76)

    De Britse natuurkundige en kosmoloog Stephen Hawking is woensdag overleden in zijn woonplaats Cambridge. Hawking (76) was al op vroege leeftijd aan een rolstoel gekluisterd door de spierziekte ALS, maar zijn denkvermogen en enthousiasme om ingewikkelde wetenschappelijke ideeën aan een breed publiek uit te leggen werden nooit aangetast.
    Zijn dood werd bekendgemaakt door zijn kinderen, Lucy, Robert en Tim. "We zijn diepbedroefd dat onze geliefde vader vandaag is overleden. Hij was een groot wetenschapper en een buitengewone man, wiens werk en nalatenschap vele jaren zullen voortleven."

    De natuurkundige en kosmoloog had ondanks zijn beperkingen een tomeloze ambitie om het ontstaan van leven, planeten en zwarte gaten te verklaren. “Mijn doel is eenvoudig”, schreef hij in zijn boek Stephen Hawking’s Universe. “Een volledig begrip van het universum, waarom het is zoals het is en waarom het überhaupt bestaat.”

    Stephen Hawking laat twee ex-vrouwen en drie kinderen achter. Hij schreef ruim tweehonderd wetenschappelijke publicaties, dertien boeken (waarvan zes co-auteur) en vier kinderboeken over kosmologie met zijn dochter Lucy.

    De Brit was een van de meest prominente wetenschappers in zijn gebied, regelmatig te gast in tv-shows, een media-icoon en won vele prijzen vanwege zijn ontdekkingen in de kosmologie. Hij kreeg zelfs een natuurkundig fenomeen naar zich vernoemd, de zogeheten Hawkingstraling.

    Oxford
    In het Engelse Oxford werd op 8 januari 1942 Stephen William Hawking geboren. Hij was de zoon van de Engelse Frank en de Schotse Isobel Hawking. Na Stephen volgden nog twee dochters, Philippa en Mary, en een geadopteerde zoon Edward.

    Het leven als boekenwurm werd al op vroege leeftijd met de paplepel ingegoten. De maaltijden in het intelligente, excentrieke, maar ook armoedige gezin werden vaak in stilte met een boek genuttigd. Toen Hawking 17 jaar oud was, werd hij toegelaten tot de Universiteit van Oxford. Daar studeerde hij Natuurkunde.

    Hawking was tijdens zijn studie geen harde werker, maar haalde door zijn intelligentie alle vakken die nodig waren om af te studeren. Tijdens zijn studie kreeg hij een relatie met Jane Wilde, met wie hij later zou gaan trouwen.

    ALS
    In zijn laatste studiejaar werd Hawking echter enorm klunzig en bewoog hij vaak ongecoördineerd. De Brit viel regelmatig en begon te slissen. Op aandringen van zijn familie liet hij zich medisch onderzoeken. Op 21-jarige leeftijd werd de ongeneeslijke spierziekte ALS geconstateerd.

    Hawking kreeg van zijn artsen een levensverwachting van twee jaar. “Mijn verwachtingen werden tot nul gereduceerd toen ik 21 jaar was. Alles wat ik sindsdien heb gedaan, is een bonus”, onthulde Hawking in een interview met New York Times Magazine in 2004. “Ïk ben niet bang voor de dood, maar ik heb ook geen haast met sterven.” Uiteindelijk wist hij de ziekte ruim vijftig jaar lang te beheersen.

    “Hij is uitzonderlijk”, verklaart Nigel Leigh, een hoogleraar klinische neurologie van King’s College in Londen. “Ik ken niemand die al zo lang met ALS leeft. Het is niet alleen bijzonder dat hij al die tijd in leven is gebleven, maar ook dat de ziekte bij hem opgebrand lijkt te zijn. Zijn situatie lijkt stabiel te zijn, en dat is extreem zeldzaam.”

    Rijzende ster
    In 1965 trouwt hij met Jane Wilde, die tijdens zijn diagnose en verval zijn steun en toeverlaat was. Met Wilde krijgt Hawking drie kinderen: zonen Robert en Timothy en dochter Lucy.

    De wetenschapper werkte samen met Roger Penrose aan theorieën over het ontstaan van het universum. Hawking verdiende voornamelijk bekendheid door zijn onderzoek naar zwarte gaten en singulariteiten.

    Een singulariteit is een punt in de ruimte met een oneindig klein volume en een oneindig grote dichtheid. Rondom zo’n punt houden tijd en ruimte praktisch op met bestaan. Reguliere natuurkunde gedraagt zich volgens andere regels rondom een singulariteit. Hawking en Penrose publiceerden in 1970 een bewijs dat het universum ooit vanuit een singulariteit is ontstaan.

    In 1966 won Hawkins zijn eerste grote prijs, namelijk de Adams Prize. In 1974 werd hij gekozen als zogeheten Fellow of the Royal Society. Dat is een erkenning voor al het werk dat iemand in de natuurwetenschappen heeft verricht. Sindsdien mocht hij de titel FRS achter zijn naam voeren.

    Zijn doorbraak buiten de wetenschap bereikte hij met zijn boek A Brief History of Time (1988). Daarin beschrijft hij concepten zoals tijdreizen, zwarte gaten en stringtheorie. Voor die tijd waren dat baanbrekende ideeën, die ook nog eens op relatief begrijpelijk niveau werden uitgelegd.

    Scheiding en tweede huwelijk
    De Brit was tijdens zijn leven een aantal keer gevaarlijk dicht bij de dood. In 1985 liep hij een longontsteking op, die zo ernstig was dat aan zijn toenmalige vrouw Jane Wilde werd gevraagd of zijn leven moest worden beëindigd. Hawking wist zijn gezondheidsproblemen echter telkens te doorstaan.

    Door de rijzende bekendheid van Hawking en de constante aanwezigheid van artsen en zusters kwam het huwelijk van Wilde en Hawking onder druk te staan. In 1991 besluiten zij te scheiden. In 1995 trouwt hij met Elaine Mason, een van de zusters die hem tijdens zijn longontsteking verzorgde.

    Elaine Mason was daarnaast de ex-vrouw van David Mason, die de eerste versie van Hawkings spraakcomputer heeft ontworpen. Eind 2006 is Hawking ook van Elaine gescheiden.

    Zoveel als hij over het universum wist te vertellen, zo weinig begreep hij het andere geslacht. “Vrouwen zijn een compleet mysterie voor mij”, verklaarde hij in 2012 tegenover New Scientist.

    Cultureel fenomeen
    Door zijn opvallende verschijning en humor was Hawking ook een cultureel fenomeen. Zijn gelijkenis was onder meer te zien in afleveringen van The Simpsons, Dexter’s Lab, Family Guy, Futurama en The Fairly OddParents. Ook speelde hij kleine rollen in The Big Bang Theory en Star Trek: The Next Generation.

    Zijn stemcomputer werd in het nummer Talkin’ Hawkin’ van Pink Floyd te gebruikt. In 2014 kwam de Oscar-winnende film The Theory of Everything uit, waarin het vroege leven van de wetenschapper in werd uitgebeeld.

    Hawkins was een prominent atheïst. Hij heeft altijd beweerd dat het universum zichzelf kon creëren door krachten zoals de zwaartekracht. In zijn boek Black Holes and Baby Universes (1993) schrijft hij: “Ik heb gemerkt dat zelfs mensen die beweren alles vooraf bepaald en dat wij daar niets aan kunnen doen, kijken voordat ze de weg oversteken.”

    Stephen Hawking overleed op 14 maart in zijn woonplaats Cambridge.

  2. #2

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    21.391
    18-12-2015

    Zou ie met rolstoel begraven worden ?

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    239
    22-10-2014

    Uiteindelijk toch teruggekeerd naar zijn Schepper, wien bestaan hij altijd ontkend heeft.

  5. #5
    Ask me anything!

    Reacties
    37.783
    07-08-2007


    Apart mannetje
    The most precious jewels you will ever have around your neck are the arms of your children.

  6. #6
    Sysiphus

    Reacties
    9.981
    23-10-2013

    “Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
    ― Albert Einstein

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    2.715
    09-09-2009

    Citaat Geplaatst door F22RAPTOR Bekijk reactie
    Uiteindelijk toch teruggekeerd naar zijn Schepper, wien bestaan hij altijd ontkend heeft.
    precies

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    143
    20-06-2017

    Citaat Geplaatst door MNL-CSI Bekijk reactie
    Intellectuele juweel?

    Daar dachten de verpleegsters die zijn luiers verschoonden toch anders over hoor

    Mooiste was dat die ongelovige varken als straf zijn eigen reet niet kon wassen.Maar het allermooiste zal zijn als hij zal janken bij de entree naar de hel voor zijn ongeloof.
    Vind je het vreemd dat ongeletterde en onbeschaafde types als jij door de hele wereld worden uitgekotst.

  9. #9
    riffia

    Reacties
    1.465
    16-08-2015

    Citaat Geplaatst door Graal Bekijk reactie
    Vind je het vreemd dat ongeletterde en onbeschaafde types als jij door de hele wereld worden uitgekotst.
    islam is de waarheid. jullie hebben het mis. alles is gemaakt door Allah. dat is een feit. niks kan uit zichzelf ontstaan. overal kan je zien dat er een Schepper is. kijk naar jou lichaam. hoe jou ogen functioneert, jou oren, onze handen, alles. ik vraag je nu om moslim te worden. wordt een goede persoon. ga bidden. red jezelf van de hel. dan mag je bij mij thuis ramadan vieren. die komt er binnenkort aan. dan gaan we samen onze vasten verbreken. dan mag je jou shahada in de moskee uitspreken. en dan moet je wel mooie baardje groeien. dan wordt je mijn geliefde broeder omwille van Allah subhana wa ta ala.
    ik verkoop chinese drugs. 15 euro per gram. het is een nieuwe drugs. speciale plastic zakje krijg je erbij. korting is mogelijk als je trouwe klant bent. bestellingen graag via pm.

    geen 4 mei voor mij! let op wegen corona tijdelijk geen chinese drugs meer beschikbaar! #stopcorona

  10. #10
    Verbannen

    Reacties
    1.016
    01-01-2018

    Citaat Geplaatst door __layla__ Bekijk reactie
    islam is de waarheid. jullie hebben het mis. alles is gemaakt door Allah. dat is een feit. niks kan uit zichzelf ontstaan. overal kan je zien dat er een Schepper is. kijk naar jou lichaam. hoe jou ogen functioneert, jou oren, onze handen, alles. ik vraag je nu om moslim te worden. wordt een goede persoon. ga bidden. red jezelf van de hel. dan mag je bij mij thuis ramadan vieren. die komt er binnenkort aan. dan gaan we samen onze vasten verbreken. dan mag je jou shahada in de moskee uitspreken. en dan moet je wel mooie baardje groeien. dan wordt je mijn geliefde broeder omwille van Allah subhana wa ta ala.
    het is sob7anaho

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    7.552
    12-09-2017

    Citaat Geplaatst door Darkmatter1991 Bekijk reactie
    R.I.P. De mensheid is een intellectueel juweel en zwaargewicht verloren met deze man. Het collectieve IQ is met 10 punten gedaald.
    Mooi geschreven!

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    7.552
    12-09-2017

    Een groot genie heeft de aarde verlaten.

    Gemiddeld leven mensen nog een jaar of 5 nadat de diagnose ALS is vastgesteld.

    Hij heeft daarna nog meer dan een halve eeuw geleefd, uniek en de wetenschap lichtjaren vooruit geholpen.

    R.I.P.

  13. #13
    Verbannen

    Reacties
    6.552
    15-08-2016

    Eén groot mens als Hawking compenseert moeileloos de ballast van vele miljoenen andere mensen.
    De mensen die staan te juichen bij zijn dood, zich verkneukelen over de afrekening in de hel.
    Een gedachte die zij blijkbaar zó hard nodig hebben.
    Grapjes maken over zijn afschuwelijke ziekte, die zijzelf, hun ouders, broers en zusters ook kunnen krijgen.

    Hawking over leven en dood:

    Over leven en dood:

    ,,Het leven zou tragisch zijn als het niet grappig was.''

    ,,Ik ben niet bang voor de dood, maar ik heb geen haast om te sterven. Ik heb zoveel dat ik eerst wil doen.''

  14. #14
    Sysiphus

    Reacties
    9.981
    23-10-2013

    Scheikunde is leuker, omdat er onverwachte dingen gebeuren, zoals explosies

    De jonge Stephen Hawking vond natuurkunde eigenlijk doodsaai. Hij was eerder sterk geïntresseerd in scheikunde. Maar hij besefte dat met natuurkunde en astronomie je kan ontdekken waar de mensheid vandaan komt en waarom we hier zijn. Dus studeerde Hawking natuurkunde aan de Universiteit van Oxford.
    “Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
    ― Albert Einstein

  15. #15
    Sysiphus

    Reacties
    9.981
    23-10-2013

    De wetenschap zal winnen, simpelweg omdat het werkt
    Stephen Hawking verklaarde zich in 2014 officieel atheïst. Toch maakt hij graag toespelingen op God-de-schepper in zijn boeken en lezingen. Zo besluit hij in "A brief history of time" dat het universum begrijpen hetzelfde is als de geest van God kennen. Het geloof verwierp hij omdat het op autoriteit gebaseerd is, terwijl wetenschap berust op rede en observatie.
    “Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
    ― Albert Einstein

Tags voor deze discussie