1. #1
    Verbannen

    Reacties
    286
    21-01-2018

    Is het huwelijk een voorbestemde zaak of een keuze?

    Het antwoord op vele die met deze vraag zitten:

    Wat is het verschil tussen deze vraag en vragen als: "Waarom is de ene persoon rijk en de andere arm? Of de ene persoon knap en de andere lelijk?" Wat voor een persoon is voorgeschreven, zal hem ook daadwerkelijk toekomen, en er is niemand die dit kan weerhouden. Hij is echter wel verplicht om te streven naar bepaalde zaken, want dan zal hij ook niet gevraagd worden naar de uitkomst van deze zaken als het tegenovergestelde (van wat hij nastreefde) gebeurt.

    Laten we stellen dat iemand een verloving aangaat met een vrouw en hard zijn best doet om haar een aanzoek te doen, denkende dat ze rechtschapen persoon is. Na een tijdje komt hij erachter dat deze vrouw slecht is. Dit is uiteraard een voorbestemde zaak. Alles is ook voorbestemd, zoals de Profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd: "Alles is voorbestemd, zelfs luiheid en actief zijn."

    (Sahieh al-Djaamic)

    Dit betekent echter niet dat een persoon niet binnen zijn mogelijkheden moet proberen om het goede na te sterven. Hij moet zijn best doen en de rest is aan Allah, de Verhevene.

    Het antwoord op de vraag is dus als volgt: natuurlijk zijn sommige zaken voorbestemd, maar wij willen "voorbestemd" niet interpreteren als het vertrouwen stellen in Allah en verder niets doen, zoals sommige mensen beweren. Nee, een persoon dient juist de middelen te gebruiken die hij tot zijn beschikking heeft en vervolgens moet hij zijn vertrouwen stellen in de Heer der werelden.


    Bron: https://al-yaqeen.com/va/is-het-huwe...-of-een-keuze/

  2. #2
    Verbannen

    Reacties
    286
    21-01-2018

    Nog steeds maken mensen zich schuldig dat ze beweren dat alles vanzelf komt..

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    108
    15-09-2017

    beetje van beide

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    430
    22-05-2016

    Alles is voorbestemd en staat geschreven. Toch ben je verantwoordelijk en is er sprake van eigen keuzes.

  5. #5
    Verbannen

    Reacties
    312
    27-01-2014

    Citaat Geplaatst door pharid Bekijk reactie
    Alles is voorbestemd en staat geschreven. Toch ben je verantwoordelijk en is er sprake van eigen keuzes.
    Mee eens.

    Helaas zie je vaak dat vrouwen de verkeerde keuze maken in het zoeken van een partner. De kunst is om er eerlijk over te zijn dat je gefaald hebt en geduld hebben. Het leven is hard, maar rechtvaardig ofwel je krijgt wat je verdiend! Dit geheel terzijde, maar vandaar ook de haat tussen mannen en vrouwen tegenwoordig. De goede leiden helaas onder de slechte.

  6. #6
    المملكة المغربية ♥️

    Reacties
    21.305
    10-01-2009

    MVC Premium MVC Premium
    Misschien niet écht geheel on topic

    In sommige gevallen heeft de vrouw géén keuze en word haar leven uitgestippeld. (Vandaag de dag komt het hamduliallaah niet meer zo vaak voor in Nederland binnen Marokkaanse gezinnen) terwijl er in de islam zoiets als uithuwelijken niet bestaat.

    On topic

    Nog voordat wij ter wereld kwamen stond alles al vast. Hoe we zullen leven,met wie,of we een gezonde leven leiden,in armoede of rijkdom en wanneer we sterven.

    Ik zie het als een vaststaande iets alleen verandert je "levenswandel" door je eigen keuze(s)

    Open jij deur 1 dan treft jij datgene aan wat voorbestemd is. Open je deur 3 dan treft je datgene aan met misschien een omweg (ervaringen) goed of slecht maar je komt uiteindelijk bij je voorbestemming.

    Allah a3lem. Moge Allah swt mij vergeven mocht ik iets verkeerd hebben gezegd.
    Moge Allah azza wa jall jullie harten vullen met zijn liefde & barmhartigheid.♥️Allah ya7afdék Vôtre Majesté Vive Sidna

  7. #7
    Braaf geworden

    Reacties
    11.807
    31-12-2013

    Citaat Geplaatst door pharid Bekijk reactie
    Alles is voorbestemd en staat geschreven. Toch ben je verantwoordelijk en is er sprake van eigen keuzes.
    Mee eens.
    HAGENEESJE

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    440
    20-02-2012

    Citaat Geplaatst door prinses3arbia Bekijk reactie
    MisschiNog voordat wij ter wereld kwamen stond alles al vast. Hoe we zullen leven,met wie,of we een gezonde leven leiden,in armoede of rijkdom en wanneer we sterven.

    Ik zie het als een vaststaande iets alleen verandert je "levenswandel" door je eigen keuze(s)

    Open jij deur 1 dan treft jij datgene aan wat voorbestemd is. Open je deur 3 dan treft je datgene aan met misschien een omweg (ervaringen) goed of slecht maar je komt uiteindelijk bij je voorbestemming.
    Wat bedoel je met " ik zie het als een vaststaand iets"?

    Ik zie het meer als dat wij -mensen- geheel verantwoordelijk zijn voor de keuzes die we maken. Uiteraard zijn er zaken waarover wij geen invloed hebben (zoals hoe je geboren bent (gezondheid)/ in welke omgeving / wie je familie is etc.). Dat zijn de voorbestemde zaken. Buiten dat om hebben wij een vrije wil, waardoor we keuzes kunnen maken (en ons kunnen gedragen hoe we willen/kiezen met wie wij willen omgaan etc.). Omdat Allah Soubhana Wa Ta3ala alwetend is, wist hij al -voordat wij uberhaupt op de aarde werden gezet- welke keuzes wij zouden maken. Daarom staat alles al geschreven.

    Om even ontopic te blijven: In dit opzicht zou je dus zeggen dat het huwelijk een keuze is. Een keuze waar Allah swt al van wist dat je die zou maken en daarom staat het al "geschreven". En zoals de ts al zelf beschrijft, het is niet zo dat je op de bank moet blijven slapen en alles naar jou toekomt.

    Buiten hetgeen wat ik hierboven beschrijf om, denk ik ook dat Allah swt voor sommigen mensen heeft bepaald dat zij juist wel/niet zullen trouwen (beproeving). Mensen worden op verschillende manieren beproeft en daar hebben wij dan geen invloed op en dat is dan ook gewoon voorbestemd. Waar je wel invloed op hebt is hoe je ermee omgaat en wat je ermee doet.

    In ieder geval, dit is hoe ik het interpreteer. Allah oe a3lem..
    Laatst gewijzigd door missq: 18-03-2018 om 22:56 Reden: -

  9. #9
    المملكة المغربية ♥️

    Reacties
    21.305
    10-01-2009

    MVC Premium MVC Premium
    @ Missq, met vaststaand bedoel ik voorbestemd.
    Moge Allah azza wa jall jullie harten vullen met zijn liefde & barmhartigheid.♥️Allah ya7afdék Vôtre Majesté Vive Sidna

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    440
    20-02-2012

    Citaat Geplaatst door prinses3arbia Bekijk reactie
    @ Missq, met vaststaand bedoel ik voorbestemd.
    Aha, oke. Dus jij ziet het meer als dat alles voorbestemd is, maar dat de wegen die je bewandelt (en die je uiteindelijk naar de bestemming brengen) kunnen veranderen door de keuzes die je maakt? -het eindstation is wel voorbestemd, en alleen de weg ernaar toe kan veranderen?

  11. #11
    المملكة المغربية ♥️

    Reacties
    21.305
    10-01-2009

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door missq Bekijk reactie
    Aha, oke. Dus jij ziet het meer als dat alles voorbestemd is, maar dat de wegen die je bewandelt (en die je uiteindelijk naar de bestemming brengen) kunnen veranderen door de keuzes die je maakt? -het eindstation is wel voorbestemd, en alleen de weg ernaar toe kan veranderen?
    precies! Maar kan het mis hebben. Allah a3lam
    Moge Allah azza wa jall jullie harten vullen met zijn liefde & barmhartigheid.♥️Allah ya7afdék Vôtre Majesté Vive Sidna

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    440
    20-02-2012

    Citaat Geplaatst door prinses3arbia Bekijk reactie
    precies! Maar kan het mis hebben. Allah a3lam
    Hmm het hoeft niet per se in tegenstrijd te zijn met wat ik zeg. De één hoeft de ander niet uit te sluiten...

    Ik blijf van mening dat wij -mensen- geheel verantwoordelijk zijn voor de keuzes die we maken. Ter voorbeeld; We hebben (meestal) zelf invloed op met wie we trouwen. Anders kan ik net zo goed tegen de eerste man die nu langskomt "Ja" zeggen en dan denken "als het voorbestemd is, dan zal dit doorgaan en als dat niet zo is, dan gaat hij wel binnen nu en 3 dagen dood.".. Dan kan iedereen dit doen, niet alleen ik. Als het toch een voorbestemd iets is, waarom doen we allemaal dan zo moeilijk? Yallah zied bismillah. Oke haha, wel een beetje extreem dit, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. In toevoeging hierop, in de Islam wordt ook aamgemoedigd om -binnen de grenzen- je toekomstige partner te "leren kennen". Kijk eerst of je bij elkaar past, voordat je het huwelijk binnentreedt. Ook hieruit blijkt dat het een keuze is.

    Dat neemt niet weg dat Allah swt voor sommige mensen gewoon dingen heeft bepaald (beproevingen). Dit kan ook betrekking hebben op het huwelijk en de huwelijkspartner. Om maar even een ander voorbeeld te benoemen -dat in overeenstemming is met wat jij zegt-;

    Het kan voorbestemd zijn dat je een bepaalde ziekte X krijgt. Je kan ofwel je hele leven gezond leven en uiteindelijk krijg je de ziekte X uit het niets (onverklaarbaar in de medische wereld), ofwel je hele leven ongezond leven en uiteindelijk krijg je ook de ziekte X (verklaarbaar). In dit opzicht is "X" voorbestemd. De weg ernaar toe is alleen veranderd -door de keuzes die je hebt gemaakt in het leven. Misschien niet het allerbeste voorbeeld, maar dit is waar ik nu op kon komen.

    Ik zeg tevens niet dat hetgeen wat ik hierboven beschrijf 100% de waarheid is. Dit zijn mijn interpretaties en die kunnen misschien een beetje afwijken van hoe het echt zit. Ik ben niet alwetend. Allah oe a3lem.

  13. #13
    المملكة المغربية ♥️

    Reacties
    21.305
    10-01-2009

    MVC Premium MVC Premium
    Dat wij verantwoordelijk zijn voor onze eigen keuzes dat staat buiten kijf.

    Moge Allah azza wa jall jullie harten vullen met zijn liefde & barmhartigheid.♥️Allah ya7afdék Vôtre Majesté Vive Sidna

  14. #14
    RUSSIA2018!!!!!!!!!!

    Reacties
    1.905
    25-02-2018

    Het huwelijk is voorbestemd.
    'De grootste roem in het leven ligt niet in nooit vallen, maar in telkens weer opstaan.'

    Nelson Mandela

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    430
    22-05-2016

    Citaat Geplaatst door Juisteintentie Bekijk reactie
    Mee eens.

    Helaas zie je vaak dat vrouwen de verkeerde keuze maken in het zoeken van een partner. De kunst is om er eerlijk over te zijn dat je gefaald hebt en geduld hebben. Het leven is hard, maar rechtvaardig ofwel je krijgt wat je verdiend! Dit geheel terzijde, maar vandaar ook de haat tussen mannen en vrouwen tegenwoordig. De goede leiden helaas onder de slechte.

    Ook mannen maken vaak de verkeerde keuze. Als je als man trouwt met een slechte vrouw dan zullen jouw kinderen jou in het hiernamaals ter verantwoording roepen bij Allah omdat zij een slechte moeder hebben gehad door jouw toedoen. Hier zijn ahadeeth over.