1. #1
    Wrbrdr zndr brd

    Reacties
    4.654
    13-02-2007

    Mensenrechten, een vorm van westers kolonialisme?

    Dit jaar viert de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens haar zeventigste verjaardag. Professor Andreas Kinneging vindt de verklaring te westers:

    "Het mensenrechtendenken is westers. Maar de meeste mensenrechtendenkers menen dat de strekking en geldigheid universeel is of zou moeten zijn. Het woord ‘mensenrechten’ zegt het al: dat zijn rechten van ieder mens op aarde. De laatste decennia zijn ze dan ook een zwaartepunt geworden in de westerse politiek tegenover de rest van de wereld. De mensenrechten worden wereldwijd uitgedragen als het nieuwe evangelie. Wie ze omarmt is goed, wie dat niet doet is slecht. En omdat het Westen nog altijd de machtigste is, wordt dit evangelie met geld en wapens kracht bijgezet.

    Ik kan dit niet anders zien dan als een nieuwe vorm van kolonialisme. Waar het Westen in de negentiende eeuw vanuit hetzelfde superioriteitsgeloof heeft getracht de hele wereld tot het christendom te bekeren, daar probeert het nu iedereen tot het mensenrechtengeloof te bekeren. Dat is, dunkt me, een slecht idee, zelfs al zou het inderdaad het ware evangelie zijn. Men tast anderen in hun eer aan en in hun vrijheid hun samenleving op de door hen gewenste manier in te richten. Dat roept terecht aversie en ressentiment jegens het Westen op.

    Beter ware het als we niet van mensenrechten zouden spreken maar van burgerrechten — zoals de Amerikanen dat doen. Het zijn rechten van burgers in de westerse landen. Dat is alles. Het is onze manier van doen. Die hoeven we niet op te leggen aan anderen.

    De rest van de wereld bekritiseert ons veelal om het feit dat wij plicht en deugd niet meer erkennen. En gelijk hebben ze!”

    https://www.nrc.nl/nieuws/2018/03/02...lisme-a1594273

  2. #2
    Grateful.

    Reacties
    5.873
    12-02-2013

    Het is een politiek chantagemiddel geworden.
    “Your task is not to seek for love, but merely to seek and find all the barriers within yourself that you have built against it.”

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    9.769
    15-04-2016

    Interessant artikel.
    Hele ingewikkelde materie waar ik beide kanten wel snap maar iets meer neig naar de Professor.
    Dat terwijl ik kolonialisme wel te ver vind gaan qua term.


    Citaat Geplaatst door Neville Bekijk reactie
    Het is een politiek chantagemiddel geworden.
    Elk land gebruikt de eigen normen en waarden deels als chantagemiddel.
    Geen enkel land doet zaken met andere landen zonder te kijken naar wat men van dat andere land vindt.

    Maar het getuigt natuurlijk van een stuitende arrogante dat (een groot deel van) het westen denkt te bepalen wat mensenrechten zijn en hoe men zich daaraan dient te onderwerpen.
    In die zin heeft de professor ook een punt wat mij betreft wanneer hij het een soort religie noemt

  4. #4
    DareDevil

    Reacties
    6.660
    14-03-2013

    Als je weet wat je waard bent?

    Is spreken dan zilver of goud?

    https://www.youtube.com/watch?v=D_Vg4uyYwEk

  5. #5
    Sysiphus

    Reacties
    9.981
    23-10-2013

    Citaat Geplaatst door MikeH Bekijk reactie
    Interessant artikel.
    Hele ingewikkelde materie waar ik beide kanten wel snap maar iets meer neig naar de Professor.
    Dat terwijl ik kolonialisme wel te ver vind gaan qua term.



    Elk land gebruikt de eigen normen en waarden deels als chantagemiddel.
    Geen enkel land doet zaken met andere landen zonder te kijken naar wat men van dat andere land vindt.

    Maar het getuigt natuurlijk van een stuitende arrogante dat (een groot deel van) het westen denkt te bepalen wat mensenrechten zijn en hoe men zich daaraan dient te onderwerpen.
    In die zin heeft de professor ook een punt wat mij betreft wanneer hij het een soort religie noemt
    En van de andere kant zou men die overheden die lucratieve deals sluiten met regimes die hun volk laten creperen en even de andere kant opkijken terecht hypocrisie en opportunisme verwijten.
    “Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
    ― Albert Einstein

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    7.229
    16-09-2014

    Als deze professor nou even erbij zou vermelden welk gedeelte van de universele rechten van de mens wat hem betreft de prullenbak in kan, dan valt er misschien nog iets te discussiëren.

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    181
    27-12-2017

    Citaat Geplaatst door ejsnah Bekijk reactie
    De mensenrechten worden wereldwijd uitgedragen als het nieuwe evangelie. Wie ze omarmt is goed, wie dat niet doet is slecht. En omdat het Westen nog altijd de machtigste is, wordt dit evangelie met geld en wapens kracht bijgezet.
    de belangrijkste pijlers in t evangelie van westerse mensenrechten zyn pedofilie en aids

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    9.769
    15-04-2016

    Citaat Geplaatst door HoBBiT123 Bekijk reactie
    En van de andere kant zou men die overheden die lucratieve deals sluiten met regimes die hun volk laten creperen en even de andere kant opkijken terecht hypocrisie en opportunisme verwijten.
    Zeker

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    26.511
    27-01-2012

    Orientalisme
    ''Niet de integratie is mislukt, maar de acceptatie is mislukt.''

  10. #10
    Wrbrdr zndr brd

    Reacties
    4.654
    13-02-2007

    De Filipijnen stappen uit het Internationaal Strafhof wegens aangekondigd onderzoek naar buitengerechtelijke executies.
    President Duterte tegen Filipijnse politieagenten: "Als het om mensenrechten gaat, wie de rapporteur ook is, dan is mijn opdracht aan jullie: geef geen antwoord en besteed er geen aandacht aan."

    https://www.nu.nl/buitenland/5175830..*****cuties.html

  11. #11
    RUSSIA2018!!!!!!!!!!

    Reacties
    1.905
    25-02-2018

    Goed stuk. Ik had laatst ook een topic geopend over de Universele Vervalsing de Rechten van de Mens.

    Door dit artikel wordt ik toch wel gedeeltelijk in mijn gelijk gesteld wat betreft mijn constatering dat mensenrechten een Westsers concept zijn.

    En verkapte vorm van Westerse imperialisme.
    'De grootste roem in het leven ligt niet in nooit vallen, maar in telkens weer opstaan.'

    Nelson Mandela

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    "De mensenrechten worden wereldwijd uitgedragen als het nieuwe evangelie. Wie ze omarmt is goed, wie dat niet doet is slecht. En omdat het Westen nog altijd de machtigste is, wordt dit evangelie met geld en wapens kracht bijgezet."

    Dit is zo waar.
    Heavy

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    7.229
    16-09-2014

    Citaat Geplaatst door Unreachable- Bekijk reactie
    Goed stuk. Ik had laatst ook een topic geopend over de Universele Vervalsing de Rechten van de Mens.

    Door dit artikel wordt ik toch wel gedeeltelijk in mijn gelijk gesteld wat betreft mijn constatering dat mensenrechten een Westsers concept zijn.

    En verkapte vorm van Westerse imperialisme.
    Welke van de universele mensenrechten vindt jij zoal onnodig en een vorm van westers imperialisme?

  14. #14
    Sysiphus

    Reacties
    9.981
    23-10-2013

    Citaat Geplaatst door TDM Bekijk reactie
    "De mensenrechten worden wereldwijd uitgedragen als het nieuwe evangelie. Wie ze omarmt is goed, wie dat niet doet is slecht. En omdat het Westen nog altijd de machtigste is, wordt dit evangelie met geld en wapens kracht bijgezet."

    Dit is zo waar.
    2 opmerkingen

    1) het Westen verloochent 'hun' mensenrechten zonder aarzeling ifv (economische, militair strategische) belangen
    2) wat zou de mensenrechten universeel maken?
    “Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
    ― Albert Einstein

  15. #15
    RUSSIA2018!!!!!!!!!!

    Reacties
    1.905
    25-02-2018

    Citaat Geplaatst door Baxi Bekijk reactie
    Welke van de universele mensenrechten vindt jij zoal onnodig en een vorm van westers imperialisme?
    Wie heeft het over regels?

    Ik vind die hele mensenrechten een grote farce die enkel door het Westen wordt gebruikt ( lees;misbruikt) om Westerse waarden op te leggen aan niet-Westerse culturen. En dan heb ik het nu alleen over cultuur. Geo-politieke machtsmisbruik,democratie,israel etc etc etc.( zie reactie #12) daargelaten.

    Vrede gebruiken om oorlog te voeren is ook zoiets waar veel ´Westerse´ personen naif tegen aankijken.

    Breek me de bek niet open. Ik ben niet Anti-Westers. Ik heb respect voor het Westen. Ik voor vrede.
    'De grootste roem in het leven ligt niet in nooit vallen, maar in telkens weer opstaan.'

    Nelson Mandela