1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    2
    20-02-2018

    Feminisme

    Salaam Aleikum,

    Ik heb al heel lang een vraag. Namelijk; kunnen moslima's feministe zijn?

    Tegenwoordig zijn er ook vrouwen of mannen die het feminisme steunen door veel huid van zichzelf te laten zien. Ik weet dat dit haraam is,er zijn zeker nog heel veel dingen die worden gedaan om het feminisme te steunen terwijl die haraam zijn. Maar de boodschap er zelf achter; feministen zijn mensen die geloven in het idee dat vrouwen en mannen gelijk zijn en dat mensen zelf keuzes moeten kunnen maken. Dat is best een goede gedachte,toch? Ik hoef geen rare acties na te doen,ik denk dat als je een feminist bent je ervan overtuigd bent dat mannen en vrouwen gelijk zijn en gelijke rechten hebben. Een man is niet hoger dan een vrouw,maar staat gelijk. Hetzelfde geldt voor een vrouw. Een vrouw is niet hoger dan een vrouw,maar staat gelijk. De Qu'ran keer op keer spreekt over de gelijkheid van mannen en vrouwen. Maar het belangrijkste is dat er gelijke mensenrechten zijn voor mannen en vrouwen. Dit zijn geen gekke ideeën toch?

    Ik voel me subhana'Allah heel erg aangetrokken tot het feminisme. Ik denk dat het vooral komt door de cultuur van mij. Het idee van de islam die vrouwen onderdrukt is een groot misverstand. Een misverstand dat zijn wortels vindt in de cultuur. Het feit dat een vrouw thuis moet blijven, moet koken, kinderen moet baren en het huis moet schoonmaken is helaas erg populair bij bepaalde soorten mannen.

    Ik ben me er wel heeel goed van bewust van een aantal dingen. Ik heb namelijk een hele research gedaan op het internet,maar ben er niet uitgekomen. Iedereen heeft er een andere mening over,iedereen spreekt iets anders uit en ik raak zo in de war. Ik hoop dat ik bij jullie het antwoord kan krijgen!

    In de Koran staat: ''Mannen zijn de beschermers en beheerders van vrouwen, omdat Allah de ene meer heeft gegeven dan de andere en omdat de mensen hen ondersteunen met hun middelen.'' Dit houdt in dat het de plicht van een man is om zijn vrouw te ondersteunen, en niet het omgekeerde, maar dit maakt hem op geen enkele manier superieur aan haar. In feite zijn de rechten en verantwoordelijkheden van een vrouw gelijk aan die van een man, maar ze zijn niet noodzakelijk identiek. Omdat mannen en vrouwen niet identiek zijn gemaakt, hebben ze verschillende fysieke en emotionele kwaliteiten, banen en privileges. Dit betekent niet dat vrouwen inferieur zijn.

    Integendeel, vrouwen worden in de islam als cruciale leden van de samenleving beschouwd, omdat ze de taak krijgen om toekomstige generaties op te voeden. Mensen hebben de neiging om naar huisvrouwen te kijken, maar eigenlijk is het opvoeden van kinderen een van de belangrijkste en moeilijkste taken. De manier waarop een moeder haar kind opvoedt, bepaalt hoe hij zich in de toekomst zal gedragen. Deze plicht, die geduld, liefde, begrip en wijsheid vereist, werd in de islam significant toegewezen aan vrouwen omdat haar aard bij deze taak past.

    Corrigeer me als ik het fout heb. Maar wat ik hieruit heb begrepen is; er is hierin geen reden voor ongelijke behandeling terug te vinden.

    Betekent dat dan dat ik wel feministe mag zijn? En als dat niet helemaal kan,zou ik dan wel bepaalde dingen van het feminisme kunnen accepteren? Bijv. niet bepaalde acties voor het steunen van feminisme,maar dan wel gewoon mensen corrigeren op het feit dat mannen en vrouwen gelijk zijn als het cultuur er wat anders van maakt?

    Heel heel erg bedankt!

    Wa salaam alaikum

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    770
    12-11-2013

    Nooit, feminisme zal nooit door islam goedgekeurd worden. Vrouwen zullen door feminisme alleen maar fitna veroorzaken.

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    2
    20-02-2018

    Citaat Geplaatst door okselhaar Bekijk reactie
    Nooit, feminisme zal nooit door islam goedgekeurd worden. Vrouwen zullen door feminisme alleen maar fitna veroorzaken.
    Waarom zou dat door de islam niet goedgekeurd worden? De Koran maakt heel duidelijk dat vrouwen en mannen gelijkwaardig zijn. Waarom zouden er geen feministen mogen zijn die ervoor zorgen dat mannen en vrouwen beiden gelijk worden behandeld? Ik vindt het heel vreemd wat je hier verteld. Fitnah? Dat al helemaal. Je kan ook grenzen hebben voor jezelf als moslima.

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    7.372
    06-07-2016

    La 7awla wa la 9owata ila billah

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    7.372
    06-07-2016

    Dit zijn de vrouwen van de dajjal.

    Het is algemeen bekend dat dajjal(moge Allah deze fitna van ons weghouden) gevolgd zal worden grotendeels door vrouwen.

  6. #6

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    7.372
    06-07-2016

    1 ding moet je eens in je hoofd boren en stoppen met die achterlijke islam hatende media te volgen!

    Een man en vrouw zijn GELIJK in islam. MAAR de rechten en plichten zijn VERSCHILLEND

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    7.372
    06-07-2016

    Ipv feminisme te volgen, lees de verhalen van khadija aisha etc!

  9. #9
    Abekoy

    Reacties
    673
    01-12-2011

    Feminisme? Marokkaanse vrouwen ano 2018, la hawla wa la 9owata illa billah.

    Ps: uitzonderingen daargelaten, voordat alle vrouwen me gaan aanvallen.

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    896
    30-03-2009

    Verdiep je in de Islam ipv die zogenaamde moderne gedoe. Feminisme is toch echt een ander verhaal waar wij ver vandaan moeten blijven. Wanneer dringt t nu toch es eennkeer door dat wij moslims ons met onze deen bezig moeten houden het is al lastig genoeg. Moge Allah onze Ummah behoeden voor dwaling

  11. #11
    المملكة المغربية ♥️

    Reacties
    21.305
    10-01-2009

    MVC Premium MVC Premium
    Hoe hebben jullie haar geholpen?
    Ze stelt (terrecht ) vragen waar velen misschien mee rond lopen.

    Jammer,had ook anders gekund.
    Moge Allah azza wa jall jullie harten vullen met zijn liefde & barmhartigheid.♥️Allah ya7afdék Vôtre Majesté Vive Sidna

  12. #12
    المملكة المغربية ♥️

    Reacties
    21.305
    10-01-2009

    MVC Premium MVC Premium
    In de tijd van de Profeet (vzmh) en daarna namen vrouwen op alle niveau’s actief deel aan gemeenschapszaken – sociaal, politiek, religieus, opvoedkundig en intellectueel. Vandaag de dag kan men nog steeds zien dat dit in verschillende gemeenschappen, op verschillende niveau’s in de samenleving, navolging vindt.

    Ai’sha, een van de vrouwen van Profeet Mohammed (vzmh), was in de tijd van de Profeet (vzmh) en daarna, een van de meest vooraanstaande geleerden. Zij was een autoriteit op het gebied van Koran commentaren, jurisprudentie en het collectieve voorbeeld van de Profeet (vzmh).

    Ten tijde van Omar, de tweede Kalief, die twaalf jaar lang op rechtvaardigewijze leiding gaf aan de moslimwereld, zien we een vrouw ten overstaan van een grote groep mensen deelnemen aan een intellectuele discussie met de Kalief over een wettelijke kwestie, waarbij Omar het onderspit delft. Dit was toentertijd nog nooit ergens in de wereld gebeurt en vindt zelfs vandaag de dag in vele landen en culturen niet plaats.

    De Koran stelt duidelijk dat vrouwen zowel in de samenleving, als thuis, in het bijzonder binnen het huwelijk, geen lagere positie innemen dan mannen. “En voor vrouwen geldt dat zij bepaalde rechten hebben ten opzichte van mannen, net zoals die van mannen ten opzichte van vrouwen”
    (2:26).

    De Islam heeft de positie van vrouwen tot een dusdanig niveau verheven en hen dusdanig veel rechten gegeven dat het hen een nieuwe levensstandaard bracht.


    Dit wordt mooi geïllustreerd in werk van Karen Armstrong:

    “In de middeleeuwen werd de Islam door de christelijke wereld bekritiseerd, omdat het vrouwen te veel rechten verleende.”
    Moge Allah azza wa jall jullie harten vullen met zijn liefde & barmhartigheid.♥️Allah ya7afdék Vôtre Majesté Vive Sidna

  13. #13
    المملكة المغربية ♥️

    Reacties
    21.305
    10-01-2009

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door Noabloem Bekijk reactie
    Moge Allah onze Ummah behoeden voor dwaling
    Ameen
    Moge Allah azza wa jall jullie harten vullen met zijn liefde & barmhartigheid.♥️Allah ya7afdék Vôtre Majesté Vive Sidna

  14. #14
    المملكة المغربية ♥️

    Reacties
    21.305
    10-01-2009

    MVC Premium MVC Premium
    Een beroemde passage uit de Koran is de volgende:

    De mannen en vrouwen die zich aan Allah swt hebben overgegeven, de gelovige mannen en vrouwen, de onderdanige mannen en vrouwen, de oprechte mannen en vrouwen, de geduldige volhardende mannen en vrouwen, de deemoedige mannen en vrouwen, de mannen en vrouwen die aalmoezen geven, de mannen en vrouwen die vasten, de mannen en vrouwen die hun schaamstreek kuis bedekt houden, de mannen en vrouwen die Allah swt veel gedenken, voor hen heeft Allah swt vergeving en een geweldig loon klaargemaakt. [Koran 33:35]
    Moge Allah azza wa jall jullie harten vullen met zijn liefde & barmhartigheid.♥️Allah ya7afdék Vôtre Majesté Vive Sidna

  15. #15
    Verbannen

    Reacties
    278
    20-07-2011

    Salam aan iedereen in deze topic.

    Allereerst het antwoord voor mevrouw de topicstarter.

    Er is geen vraag stom of dom behalve met een vraag zitten en die niet stellen.

    Allah swt heeft de vrouw geschapen uit de man opdat hij rust bij haar zal vinden. En zij bij hem.

    De man is fysiek en mentaal anders geschapen dan de vrouw.
    Anders betekent niet beter.

    Zoals Allah de zon anders dan de maan heeft geschapen.
    Allebei geven zij licht alleen elk op zijn manier. De zon warme licht en de maan verkoelende licht.
    Beiden hebben zij een taak. De zon en maan vullen elkaar aan. Zonder de zon zou er geen leven zijn en zonder de maan ook niet.

    De zon vervult zijn taken overdag en de maan vervangt zijn taken op in de nacht. Maar wel op een andere manier.
    Zij werken samen. Op een harmonieuze manier. En vullen elkaar aan.

    Zo heeft Allah de man en vrouw ook geschapen. De man die bepaalde taken heeft en de vrouw ook. Geen van beiden is superieur of beter dan de ander.

    COMPLETE each other and NOT COMPETE.

    Dus ga niet in competitie met elkaar maar ga samenwerken en vul elkaar aan.

    Feminisme is een heel fout iets.
    Dat geldt ook voor vrouwenhaters. Dus mannen die vrouwen haten en als laag aanzien of als minder.

    De man en vrouw zijn gelijkwaardig.
    Dus in waarde zijn zij gelijk.
    In elke andere opzichte zijn zij niet gelijk. (Niet gelijk betekent niet dat zij minder zijn ten opzichte van elkaar)

    Voorbeeld: noem mij 2 dingen in deze wereld die identiek vanuit alle opzichten gelijk zijn aan elkaar.
    Dat is er niet. Gelukkig maar.

    Als de man perfect en compleet was dan had Allah nooit een vrouw hoeven creëren want compleet en perfect betekent dat hij geen vrouw nodig heeft om rust te vinden. Dat heeft hij dan al in zich. Of een vrouw voor nageslacht want dat kan hij dan zelf voortbrengen zonder vrouw. Compleet betekent dus alle voortplantings organen hebben (zowel de zaad als eicellen in zich hebben).

    Begrijpen jullie waar ik heen wil?

    Kan nog een hele tekst schrijven maar mijn vingers zijn moe. Sorry misschien later. Beslama

Tags voor deze discussie