1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    3.427
    27-04-2015

    Celstraf voor duo scooterdrama Nijmegen blijft definitief staan

    De veroordeling van twee mannen voor het dodelijk ongeval met hun scooter in Nijmegen blijft overeind. Dat heeft de Hoge Raad dinsdag gemeld. Eerder had de advocaat-generaal al laten weten dat de straf volgens hem terecht is.

    De Hoge Raad bracht het nieuws over de uitspraak dinsdag via een tweet naar buiten. Een uitgebreide toelichting volgt.

    De mannen, 19 en 20 jaar oud, reden in januari 2010 op de vlucht voor de politie met hoge snelheid door rood licht en raakten daarbij een voetganger uit Arnhem. Die overleefde dat niet.

    Het duo werd in 2016 door het gerechtshof in Den Bosch veroordeeld tot celstraffen van bijna vier jaar voor dood door schuld in het verkeer. Beide verdachten gingen tegen hun veroordeling in cassatie bij de Hoge Raad.

    Volgens de Hoge Raad is nog altijd niet duidelijk wie de bestuurder van de scooter was. Dat komt omdat alleen de verdachten daarover uitsluitsel kunnen geven. Maar beide mannen blijven elkaar aanwijzen als bestuurder.

    De ene verdachte is niet-ontvankelijk verklaard, dat van de ander is op inhoudelijke grond verworpen. De straffen van respectievelijk drie jaar en tien maanden en drie jaar en negen maanden zijn daarmee definitief geworden.

    Bron:

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    3.427
    27-04-2015

    Het heeft lang geduurd, maar hun straf zijn ze niet ontlopen!

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    21.391
    18-12-2015

    4 jaar voor moord

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    7.332
    15-09-2015

    Citaat Geplaatst door FCE Bekijk reactie
    4 jaar voor moord
    Het is idd een veel te lage straf.


    https://forums.marokko.nl/archive/in...-jaar-cel.html

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    468
    12-11-2016

    Dood door schuld resulterend in respectievelijk 3 jaar en 10 maanden en 3 jaar en 9 maanden kan alleen maar inhouden
    dat een van de twee een onterechte gevangenisstraf aan zijn broek heeft gekregen.
    Per slot van rekening kan alleen een persoon de bestuurder zijn geweest.
    In mijn optiek een nogal vreemde gang van zaken om die twee allebei te laten opdraaien voor het ten laste gelegde.
    In hoeverre het rechtssysteem hierin zou kunnen hebben gefaald is voor een ieder verschillend, maar dat allebei ontkennen en allebei
    de ander de schuld geven zal hierin wel een bijdrage hebben geleverd.
    Maar ik ben van mening dat, voor zover mogelijk natuurlijk, eerst aan een optimale waarheidsvinding gedaan moet worden, alvorens
    een van de twee op te zadelen met een straf die hij verre van verdient.

  6. #6
    Wrbrdr zndr brd

    Reacties
    4.654
    13-02-2007

    Citaat Geplaatst door FCE Bekijk reactie
    4 jaar voor moord
    Het is dan ook geen moord maar dood door schuld.

    Bij dood door schuld is er geen sprake van opzet.
    Moord, waarbij iemand met voorbedachte rade een ander doodt, wordt zwaarder bestraft ...

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    468
    12-11-2016

    Het staat vast dat een van de twee, de bestuurder, schuldig is en de ander, de bijrijder, onschuldig is, maar neemt niet weg dat ik het
    een gecompliceerde zaak vind.

  8. #8
    Wrbrdr zndr brd

    Reacties
    4.654
    13-02-2007

    Citaat Geplaatst door TAHAR313 Bekijk reactie
    Het staat vast dat een van de twee, de bestuurder, schuldig is en de ander, de bijrijder, onschuldig is, maar neemt niet weg dat ik het
    een gecompliceerde zaak vind.
    Ik heb het arrest niet gelezen maar ik vermoed dat men heeft geredeneerd
    dat zowel de bestuurder als de bijrijder roekeloosheid te verwijten valt.
    De bijrijder had ook van de scooter kunnen springen ...

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    468
    12-11-2016

    Citaat Geplaatst door ejsnah Bekijk reactie
    Ik heb het arrest niet gelezen maar ik vermoed dat men heeft geredeneerd
    dat zowel de bestuurder als de bijrijder roekeloosheid te verwijten valt.
    De bijrijder had ook van de scooter kunnen springen ...
    Het arrest is mij ook onbekend, maar ik heb nooit geweten dat een bijrijder ook roekeloosheid kan worden verweten, puur en
    alleen vanwege het feit dat de bijrijder niet het stuur in handen heeft gehad,
    De bijrijder had inderdaad kunnen springen ware het niet dat hij dit ongeval nooit heeft kunnen zien aankomen.

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    468
    12-11-2016

    Citaat Geplaatst door ejsnah Bekijk reactie
    Ik heb het arrest niet gelezen maar ik vermoed dat men heeft geredeneerd
    dat zowel de bestuurder als de bijrijder roekeloosheid te verwijten valt.
    De bijrijder had ook van de scooter kunnen springen ...
    Het arrest is mij ook onbekend, maar ik heb nooit geweten dat een bijrijder ook roekeloosheid kan worden verweten, puur en
    alleen vanwege het feit dat de bijrijder niet het stuur in handen heeft gehad,
    De bijrijder had inderdaad kunnen springen ware het niet dat hij dit ongeval nooit heeft kunnen zien aankomen.

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    468
    12-11-2016

    Citaat Geplaatst door TAHAR313 Bekijk reactie
    Het arrest is mij ook onbekend, maar ik heb nooit geweten dat een bijrijder ook roekeloosheid kan worden verweten, puur en
    alleen vanwege het feit dat de bijrijder niet het stuur in handen heeft gehad,
    De bijrijder had inderdaad kunnen springen ware het niet dat hij dit ongeval nooit heeft kunnen zien aankomen.
    Excuus voor de dubbele respons maar het heeft er soms alle schijn van dat mijn pc zo nu en dan een eigen leven schijnt te gaan leiden.

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    468
    12-11-2016

    Ik ben benieuwd welk wetsartikel in het Wetboek van Strafvordering handeld over dat een bijrijder ook aansprakelijk gesteld kan worden
    voor het roekeloos besturen van een motorvoertuig.

  13. #13
    Wrbrdr zndr brd

    Reacties
    4.654
    13-02-2007

    Citaat Geplaatst door TAHAR313 Bekijk reactie
    Het arrest is mij ook onbekend, maar ik heb nooit geweten dat een bijrijder ook roekeloosheid kan worden verweten, puur en
    alleen vanwege het feit dat de bijrijder niet het stuur in handen heeft gehad,
    De bijrijder had inderdaad kunnen springen ware het niet dat hij dit ongeval nooit heeft kunnen zien aankomen.
    De bestuurder heeft het ongeval ook niet zien aankomen ...

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    468
    12-11-2016

    Citaat Geplaatst door ejsnah Bekijk reactie
    De bestuurder heeft het ongeval ook niet zien aankomen ...
    Dat is een hele duidelijke opmerking.
    Indien hij het wel zou hebben zien aankomen dan had hij er uiteraard naar gehandeld en zou dit nooit hebben plaats gevonden.

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    3.427
    27-04-2015

    Citaat Geplaatst door TAHAR313 Bekijk reactie
    Dat is een hele duidelijke opmerking.
    Indien hij het wel zou hebben zien aankomen dan had hij er uiteraard naar gehandeld en zou dit nooit hebben plaats gevonden.
    Ze waren op de vlucht na een mislukte overval op een hotel.

    Allebei dus, stapten op de scooter en reden een vader dood. Allebei zijn even schuldig.

    En het lafste vind ik het naar elkaar wijzen om de dans maar te kunnen ontspringen.

    Bijrijder had moeten rennen op zijn vlucht!