1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    108
    15-09-2017

    Hoe kom ik achter de waarheid

    Ik wil het graag

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    193
    09-06-2016

    welke waarheid?

  3. #3
    Verbannen

    Reacties
    1.097
    25-06-2016

    Dua istikhara / istikhara gebed

    Istikhara betekent dat je Allah vraagt om je te leiden naar een juiste keuze. Je vraagt Allah om deze keuze te vergemakkelijken indien het goed voor je is en om je ervan weg te houden indien dit niet het geval is. Ook vraag je Hem om tevredenheid met hetgeen wat voor jou voorbestemd is. De profeet (vrede en zegeningen zij met hem) droeg zijn metgezellen op om istikhara te verrichtenvoor alle zaken waarover zij een beslissing moesten nemen. Hij (vrede en zegeningen zij met hem) zei tegen hen: “Indien iemand van jullie een beslissing moet nemen, dient hij twee gebedseenheden te bidden en dan dient hij te zeggen…”

    Dua istikhara in het Arabisch

    اللّهُـمَّ إِنِّـي أَسْتَخيـرُكَ بِعِاْـمِك، وَأسْتَقْـدِرُكَ بِقُـدْرَتِـك، وَأَسْـألُـكَ مِنْ فَضْـلِكَ العَظـيم، فَإِنَّـكَ تَقْـدِرُ وَلا أَقْـدِر، وَتَـعْلَـمُ وَلا أَعْلَـم، وَأَنْـتَ عَلاّمُ الغُـيوب، اللّهُـمَّ إِنْ كُنْـتَ تَعْـلَمُ أَنَّ هـذا الأمْـرَ- وَيُسَـمِّي حاجَتَـه – خَـيْرٌ لي في دينـي وَمَعـاشي وَعاقِـبَةِ أَمْـري، فَاقْـدُرْهُ لي وَيَسِّـرْهُ لي ثـمَّ بارِكْ لي فيـه، وَإِنْ كُنْـتَ تَعْـلَمُ أَنَّ هـذا الأمْـرَ شَـرٌ لي في دينـي وَمَعـاشي وَعاقِـبَةِ أَمْـري، فَاصْرِفْـهُ عَنِّي وَاصْرِفْني عَنْـهُ وَاقْـدُرْ لي الخَـيْرَ حَيْـثُ كانَ ثُـمَّ أَرْضِـني بِـه

    Betekenis van de dua

    O Allah! Ik zoek Uw Leiding in Uw kennis en kracht in Uw Macht en ik vraag U om Uw zegeningen, U beschikt over macht, ik niet , U bent Alwetend, ik niet. U bent de Kenner van het ongeziene, O Allah! Als U weet dat deze beslissing (noem hetgeen waarover je wilt beslissen) gunstig is voor mijn islam, mijn leven en voor mij in het Hiernamaals, (of zeg: als het beter is voor mijn huidige en latere noden), bepaal het dan voor mij en maak het gemakkelijk voor mij om het te verkrijgen, en zegen mij ermee. En als U weet dat deze beslissing slecht is voor mijn islam, mijn leven en voor mij in het Hiernamaals (of zeg: als het slecht is voor mijn huidige en latere noden), houd het dan bij mij vandaan en laat mij er afstand van nemen. Bepaal voor mij datgene wat goed is voor mij en laat mij tevredenheid in datgene vinden.

    Uitspraak van de dua

    Allaahoemma innie astakhieroeka bi 3ilmika, wa astaqdiroeka bi qoedratieka, wa asaloeka min fadlika al-3adhziem, fa innaka taqdiroe wa laa aqdir, wa ta3lamoe, wa laa a3lam, wa anta allaamoe al-ghoeyoeb, allaahoemma ien koenta ta3lamoe anna hadhaa al-amra (noem hetgeen waarover je wilt beslissen) khayroen lie fie dienie wa ma3aashie wa 3aaqibatie amrie (of zeg: aadjieliehie wa aadjielieh) faaqdhoerhoe lie wa yassierhoe lie thoemma baariek lie fieh, wa ien koenta ta3lamoe anna haadha al-amra sharroen lie fie dienie wa ma3aashie wa 3aaqiebatie amrie (of zeg: aadjieliehie wa aadjielieh) faasriefoeh 3annie wasriefnie 3anhoe wa aqdoer lie al-gayra haythoe kaana thoemma ardiennie bieh.


    De overlevering van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) met daarin de smeekbede staat vermeld in Boekhaarie en is overgeleverd door Jabir ibn Abdoellah (moge Allah tevreden met hem zijn).