1. #16
    Salaf-us-Saalih

    Reacties
    28
    27-12-2017

    Salaam alaikoem Ukhti,

    Het komt erop neer dat een man/vrouw alles van mekaar mogen eisen en vragen maar het is aangeraden om bijv niet bepaalde activiteiten te doen etc want anders kan er Fitna ontstaan. De zuster kan zwanger raken en hij kan dan zeggen dat het kind niet van hem is etc (dus niet erkennen) waarbij mensen slecht kunnen praten over de zuster.

    Man en vrouw; dus in de zin van het ''contract'' is getekend; dus de nikaah (veel geleerden adviseren wel dat je ook zawjia tekent! dit omdat er veel broeders zijn jammer genoeg die misbruik maken van alleen ''nikaah'' Allahoe3alem!

  2. #17
    Verbannen

    Reacties
    4.773
    08-01-2017

    Citaat Geplaatst door Taktubu Bekijk reactie
    Het begint bij zuster en broeder gesprek. En wanneer men verloofd is eindigt het gesprek, ik vind je zus en zo mooi en nog meer van deze verwerpelijke dingen die ik hiet beter niet kan noemen. Men gaat ervan uit dat je bijna al getrouwd bent, en men praat dag en nacht met elkaar over dingen die niet mogen.

    Dat is een andere verhaal. Ik ken een zuster die dus officieel getrouwd is, maar geen trouwfeest gedaan heeft. Die man wou haar knuffelen en zij heeft gezegd dat dat haram is hahahaha.

    Logisch dat hij dat zegt, je moet toch ergens beginnen om je lusten te bevredigen, hij denkt als ik haar ga complimentjes geven gaat ze me toelaten haar uitkleden. Een man die niets om een vrouw geeft gedraagt zich precies zo voor het huwelijk.

  3. #18
    M.&F.

    Reacties
    3.826
    23-02-2011

    Citaat Geplaatst door Berberse1990 Bekijk reactie
    What is permissible for a husband
    to have from his wife after contracting marriage
    Q: What is permissible for a husband to have from his wife after the marriage contract and before consummating the marriage with her?
    A: It is permissible to have what all husband may have from their wives, but it is better to wait until the marriage is consummated. If one needs to visit her and communicate with her, with the permission of her family, for a certain matter, it is permissible. And if they sit in seclusion, with her family's permission, that would be permissible. However, if they both do that secretly, that would incur danger, as she might be pregnant and then people might think ill of her or he might deny that he had sexual intercourse with her, and that would constitute a Fitnah (sedition) and a manifest evil.
    (Part No. 21; Page No. 209)
    So, one should be patient and abstain from having sexual intercourse with his wife until it is possible to consummate marriage with her. If it be necessary for him to communicate with her, let that be in the presence of her father, mother or brother so as to avoid anything that might lead to a bad ending. May Allah grant us all success.


    http://alifta.net/Fatawa/FatawaSubje...bleforahusband
    Sorry, wat een onzin. Als ze zwanger wordt, dan is ze toch gewoon zwanger van haar man. Kifash hij gaat het ontkennen; er zijn toch getuigen bij het trouwen aanwezig. Daarnaast zijn er tegenwoordig gewoon DNA testen.. en tja, als ze voor de Nederlandse wet trouwen kan hij hoog en laag springen, een kind dat geboren wordt in het huwelijk is gewoon van die man en vrouw. Hoe hij het ook wendt of keert.

    Ik snap dit soort Fataawa niet. Mensen trouwen, fixen nikaah en alles.. geven binnen een aantal weken/maanden een waliemah maar kunnen in de tussentijd niet alleen zijn omdat het een ''slecht einde'' zou kunnen hebben? Kifash, moet je van de een op de andere dag met een ''vreemde'' man samen gaan wonen.
    Is toch raar. Islamitisch gezien doe je niks verkeerd als je met je man slaapt voor het geven van de waliemah. Je doet niks verkeerds als je date of alleen bent met z'n tweeën. Het mag, daar is het trouwen voor. Je kunt wennen aan elkaar, praten met elkaar, gezellig doen met elkaar. Als je daarna samen in één huis woont, zal dat makkelijker moeten zijn dan hopsakee.. alles in 1x. Easy.

  4. #19
    Salaf-us-Saalih

    Reacties
    28
    27-12-2017

    Allahoe3alem ik heb zelf niet de kennis ervoor, ik plaats enkel wat door geleerden word aangegeven die wel ervoor hebben gestudeerd. Kan dat je er niet mee eens bent Ukhti, Maar om gelijk te zeggen dat het onzin is.. gaat me te ver.

    We dienen niet met onze emoties over dingen te spreken, want dan kunnen we misschien de woorden van Allah swt beledigen.

    Indien je iets niet snapt dan kan je nog altijd alifta mailen en om verduidelijking vragen of je mahram contacteert een student van kennis bi idni Allah of een Shayk.

  5. #20
    Buitendienst

    Reacties
    23.898
    12-04-2008

    MVC Premium MVC Premium
    Praten met je verloofde is toegestaan volgens een Fatwa van shaykh Saalih al Fawzaan om elkaar te leren kennen zolang er geen fitna is.

    Ik zelf ben niet van deze mening ondanks ik de Fatwa van de shaykh respecteer en zijn bedoeling en regels begrijp die zitten aan zo'n gesprek maar twee die elkaar willen en nog geen huwelijkscontract hebben zullen vrijwel altijd vallen in gesprekken die niet gepast zijn zonder huwelijkscontract. Daarnaast is telefoneren met elkaar ook afzonderen gezien ze beiden alleen zijn en de derde dus saytaan is. Verder kan het zijn dat de shaykh meer uitleg hreft gegeven over deze toegestaanheid die niet staat vermeld in deze Fatwa over twee verloofden die de belofte van het huwelijk hebben gegeven.

    ”De redding bevind zich in drie zaken: het nuttigen van halal, het nakomen van de verplichtingen, het volgen van het voorbeeld van de profeet sallallaahu alayhi wa sallam”


  6. #21
    M.&F.

    Reacties
    3.826
    23-02-2011

    Citaat Geplaatst door Berberse1990 Bekijk reactie
    Allahoe3alem ik heb zelf niet de kennis ervoor, ik plaats enkel wat door geleerden word aangegeven die wel ervoor hebben gestudeerd. Kan dat je er niet mee eens bent Ukhti, Maar om gelijk te zeggen dat het onzin is.. gaat me te ver.

    We dienen niet met onze emoties over dingen te spreken, want dan kunnen we misschien de woorden van Allah swt beledigen.

    Indien je iets niet snapt dan kan je nog altijd alifta mailen en om verduidelijking vragen of je mahram contacteert een student van kennis bi idni Allah of een Shayk.
    De woorden van Allaah beledigen? Are you kidding me? Allaah heeft de religie simpel gemaakt. Of je bent niet getrouwd en je bent niks van elkaar behalve op het moment dat je als vrouwzijnde verloofd bent, dan mag geen andere man om je hand komen vragen, of je bent getrouwd en je mag alles met elkaar doen als getrouwd stel. Daar is het trouwen voor.

    We spreken met emoties als we zeggen dat een man, nadat hij getrouwd is en geslachtsgemeenschap heeft gehad met zijn vrouw, opeens gaat ontkennen dat ze zwanger is van hem en oh what a shame, wat gaan mensen zeggen?

  7. #22
    offline

    Reacties
    475
    03-02-2013

    .
    Verloofd zijn is vergelijkbaar aan een relatie hebben, zolang er geen nikah heeft plaats gevonden vind ik dat je niet onnodig contact moet hebben
    met je aanstaande. Elkaar beter leren kennen zou in principe kunnen in de aanwezigheid van de mahram van de jongedame.
    My words are my property.

  8. #23
    Verbannen

    Reacties
    4.773
    08-01-2017

    Citaat Geplaatst door OumHunayn Bekijk reactie
    Sorry, wat een onzin. Als ze zwanger wordt, dan is ze toch gewoon zwanger van haar man. Kifash hij gaat het ontkennen; er zijn toch getuigen bij het trouwen aanwezig. Daarnaast zijn er tegenwoordig gewoon DNA testen.. en tja, als ze voor de Nederlandse wet trouwen kan hij hoog en laag springen, een kind dat geboren wordt in het huwelijk is gewoon van die man en vrouw. Hoe hij het ook wendt of keert.

    Ik snap dit soort Fataawa niet. Mensen trouwen, fixen nikaah en alles.. geven binnen een aantal weken/maanden een waliemah maar kunnen in de tussentijd niet alleen zijn omdat het een ''slecht einde'' zou kunnen hebben? Kifash, moet je van de een op de andere dag met een ''vreemde'' man samen gaan wonen.
    Is toch raar. Islamitisch gezien doe je niks verkeerd als je met je man slaapt voor het geven van de waliemah. Je doet niks verkeerds als je date of alleen bent met z'n tweeën. Het mag, daar is het trouwen voor. Je kunt wennen aan elkaar, praten met elkaar, gezellig doen met elkaar. Als je daarna samen in één huis woont, zal dat makkelijker moeten zijn dan hopsakee.. alles in 1x. Easy.
    Ja inderdaad, laat mensen lekker praten en denken dat het Zina is. Gaat erom dat je bij Allah geen Zina pleegt en niet voor de mensen, zulke mensen blijven ziek denken, wat je ook doet, wij zijn niet in staat om hen te genezen, alleen Allah..

  9. #24
    Salaf-us-Saalih

    Reacties
    28
    27-12-2017

    Citaat Geplaatst door OumHunayn Bekijk reactie
    De woorden van Allaah beledigen? Are you kidding me? Allaah heeft de religie simpel gemaakt. Of je bent niet getrouwd en je bent niks van elkaar behalve op het moment dat je als vrouwzijnde verloofd bent, dan mag geen andere man om je hand komen vragen, of je bent getrouwd en je mag alles met elkaar doen als getrouwd stel. Daar is het trouwen voor.

    We spreken met emoties als we zeggen dat een man, nadat hij getrouwd is en geslachtsgemeenschap heeft gehad met zijn vrouw, opeens gaat ontkennen dat ze zwanger is van hem en oh what a shame, wat gaan mensen zeggen?
    Dit word puur aangeraden door de geleerde zodat er geen misbruik kan worden gemaakt van de zuster, waarom is dit zo erg? Dit is juist gunstig voor de zuster. En werkt in haar voordeel bi idni Allah.

    Maar indien je meer info wilt ukhti; dan dien je een geleerde te vragen.

    Mijn mening is; als man en vrouw halal zijn voor mekaar dan mogen ze doen en laten wat ze willen..

  10. #25
    MVC Lid

    Reacties
    6.473
    18-06-2010

    Walimah/Feest is wat de Nikaah bekend maakt.

    Het is onacceptabel dat mensen je dochter met een man buiten zien, voordat het gevierd, aangekondigd & bekend is gemaakt onder de mensen dat ze getrouwd zijn, ook al is de nikah in prive ergens gesloten onder een handvol getuigen.

    De shar' neemt ook de 'urf in acht - je kan de 'urf niet negeren.

    Niemand zou dat accepteren.

    Daarom zegt de Profeet :

    فَصْلُ مَا بَيْنَ الحَرَامِ وَالحَلَالِ، الدُّفُّ وَالصَّوْتُ

    "Het verschil tussen de Halal en Haram (nikaah) is de Daff (muziek/feest) en Stem (aankondiging/gezang)."


    Pas nadat het gevierd en bekend is , dan kunnen ze samen zijn en doen wat ze willen.

  11. #26
    Verbannen

    Reacties
    4.773
    08-01-2017

    Ze horen direct samen te zijn en zelf de feest te geven in hun eigen huis en niet bij hun en door hun ouders.

  12. #27
    Offline

    Reacties
    869
    17-03-2008

    Citaat Geplaatst door OumHunayn Bekijk reactie
    Gniffel, arme man. Dat is trouwens wat ik veel ken bij Marokkanen; maar dan meer dat ouders het niet accepteren. Wel al officieel getrouwd, maar niet alleen samen mogen zijn/daten/knuffelen enz.
    Je moet eens een x je mond houden over Marokkanen.. altijd maar negatieve dingen te melden over Marokkanen.
    Welke Marokkaanse ouderen accepteren dit niet? Het is juist algemeen bekend dat ze het wel accepteren. Wanneer 3aqd is gedaan dan zijn ze halal voor elkaar. Laat je onzin aub en wees niet zo negatief over Marokkanen altijd.
    Offline

  13. #28
    Verbannen

    Reacties
    1.519
    25-10-2013

    Citaat Geplaatst door OumHunayn Bekijk reactie
    Gniffel, arme man. Dat is trouwens wat ik veel ken bij Marokkanen; maar dan meer dat ouders het niet accepteren. Wel al officieel getrouwd, maar niet alleen samen mogen zijn/daten/knuffelen enz.
    semhay mag ik wat vragen ben jij geen Marokkaan?

  14. #29
    Verbannen

    Reacties
    4.773
    08-01-2017

    Citaat Geplaatst door OumHunayn Bekijk reactie
    Dit was alles behalve negatief bedoeld. Ik weet verder niet waar je last van hebt, neem een paracetamol en doe wat ademhalingsoefeningen.

    Je komt soms aardig over en je spreekt soms met feiten, dat is waarom je een beetje opvalt en mensen jou steeds moeten hebben.

    Er is helemaal niets mis met jou, je bent gewoon leuk en apart.

  15. #30
    Verbannen

    Reacties
    1.519
    25-10-2013

    Citaat Geplaatst door OumHunayn Bekijk reactie
    Je mag het vragen.. Jawel, ik ben een rasechte Thmazight.
    Ewa mishemyoughen opeens dat je ons verkoopt en je ras verloochent?