1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    6.473
    18-06-2010

    Begravenis van ongelovigen bijwonen - جنازة الكافر



    Abdul-Razzaaq levert over in zijn 'Musannaf' (9926):



    أَخْبَرَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ قَالَ : أَخْبَرَنَا الثَّوْرِيُّ ، عَنْ حَمَّادٍ ، عَنِ الشَّعْبِيِّ قَالَ : " مَاتَتَ أُمُّ الْحَارِثِ بْنِ أَبِي رَبِيعَةَ ، وَكَانَتْ نَصْرَانِيَّةً ، فَشَيَّعَهَا أَصْحَابُ مُحَمَّدٍ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

    Al-Shu'bi zegt : "De moeder van Haarith bin abi Rabi'ah stierf en zij was een Christene. De metgezellen van Muhammad, vrede zij met hem, gingen haar (begravenis) begeleiden/bijwonen."

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    6.473
    18-06-2010

    al-Nawawi schrijft in 'al-majmu' (5/281):



    قال النووي رحمه الله :" لا يكره للمسلم إتباع جنازة قريبه الكافر ونص عليه الشافعي في مختصر المزني " ( المجموع 5/281

    "Het is niet afgekeurd voor een Moslim om de begravenis van zijn nabijzijnden te volgen als ze ongelovigen zijn. Dit is bevestigd als de standpunt van Imaam al-Shaafi'iee."

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    6.473
    18-06-2010

    Malikis blijken het te verbieden, maar de toegestaanheid is ook de madhab van Ahmad.

    Ibn al-Qayyim levert over in 'ahkam ahl al-dhimmah' (432):



    قَالَ مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَى : قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ : يُشَيِّعُ الْمُسْلِمُ جِنَازَةَ الْمُشْرِكِ ؟ قَالَ : نَعَمْ
    Muhammad Ibn Musa zei: "Ik vroeg aan Abu Abdullah (i.e. Imam Ahmad): "Mag een Moslim de begravenis van een Moshrik bijwonen?" Hij zei: "Ja."


    Hij levert ook over:

    وَقَالَ سَعِيدُ بْنُ مَنْصُورٍ : ثَنَا سُفْيَانُ عَنْ أَبِي سِنَانٍ عَنْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ ، قَالَ : سَأَلْتُ ابْنَ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا عَنْ رَجُلٍ مَاتَ أَبُوهُ نَصْرَانِيًّا ، قَالَ : يَشْهَدُهُ وَيَدْفِنُهُ

    Sa'id Ibn Jubayr zegt: Ik vroeg aan Ibn Abbaas over een man wien's vader stierf en hij was een Christen. Hij zei: Hij moet de begravenis bijwonen en hem begraven.

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    6.473
    18-06-2010

    Dit is een zeer vreemde fatwa van IslamQA hierover: https://islamqa.info/en/145532

    Het is zeer eenzijdig , en ook onlogisch.

    De shaykh zegt : het is haram om de begravenissen van kuffaar bij te wonen want de Profeet ging de janazah van Abu Talib niet bijwonen en hij stuurde Ali om dat te doen.

    Ten eerste , als het haram was, waarom stuurde de Profeet Ali?

    Ten tweede , de Profeet at ook geen hagedis en verbood het eten ervan niet. Het feit dat hij iets persoonlijk niet doet betekent niet dat het verboden is, zoals bekend is.

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    6.473
    18-06-2010

    Al-Sarakhsi Hanafi in 'al-Mabsoet' (2/55):



    وَلَا بَأْسَ بِأَنْ يُغَسِّلَ الْمُسْلِمُ أَبَاهُ الْكَافِرَ إذَا مَاتَ وَيَدْفِنَهُ
    "Er is niets mis mee als een Moslim zijn Kaafir vader wast en begraaft."


    Het is khiyaanah om al deze dingen te verbergen en eenzijdige dingen te verspreiden!

    Deze rukhas zijn vooral nodig voor de Moslims in het Westen.

    Als iedereen die lastige opinies zou volgen , zou niemand Moslim worden in deze landen.