Umm Hurairah.
Hoezo? Imam Ibn Taymiyah is toxh ook met iets nieuws gekomen? Waarom kunnen andere imams dan niet zaken verduidelijken die acceptabel zijn ?
We kijken toch niet alleen naar de Quran en sunnah maar we kijken ook naar de Ijmaa' Assahaba. In de waakia van Salatu Tarawih de waakia van hadrat Omar Ibn Khatab hij zag de sahaba salatu Tarawah apart bidden en heeft ze in deze situatie (staat in bukhari) bij elkaar geroepen en liet hen toen achter een Imam bidden. Vervolgens zei hij (wat ook sahih is overgeleverd) wat een mooie bid'a is dit. Daarom gebruiken ahku sunnah dit als bewijs dat er ook goede bid'a is.
Umm Hurairah.
interessant je neemt alles in de Quran letterlijk nu hrt hierop aan komt niet? why so?
Umm Hurairah.
De meerderheid van de geleerden (shafi's, maliki's, hanafis) accepteren het feit dat er goede en slechte innovaties zijn. Waarom accepteerjij deze meningsverschil niet en kom je met domme vergelijkingen zoals diefstal etc? Doe normaal hoor. Zo hoort een moslim niet te zijn. Ik kan ook gaan roepen dat honderd jaar geleden 350 geleerden takfier op jullie hebben gedaan?
Umm Hurairah.
Zolang de bid'a niet tegen de sunnah en oesoel van de Shariah ingaan moet je gewoon niet gek gaan doen.
Dat jij die mening niet volgt prima, maar ik opteer dat je mijn topic verlaat en je eigen topic daarover opent. Ik ken de standpunten van de selefies. Hoef je me niet hier te komen herhalen. Wordt een beetje moe van jullie.
Umm Hurairah.
Er bestaat geen goede innovatie in de islam. Hier heeft de profeet duidelijk over gesproken.
Taalkundig betekent bid'a elke vernieuwing dus algemeen kan van nieuwe schoenen, nieuwe auto tot aan nieuwe woorden in taal. In de religie dient het terug gekoppeld te kunnen worden naar de shari'a.Dus ze moeten een specifieke oordeel hebben vanuit de shari'a.Zoals salat betekent taalkundig het gebed, in religie dient de manier van het gebed een specifieke oordeel vanuit de sharia te hebben.
De bid'a van omar is zeker niet figuurlijk... Het is een innovatie in religie... en daarom gebruiken geleerden dat als bewijs dat er ook zoiets als goede bid'a is.
Umm Hurairah.
Er is geen enkele bewijs in zowel de Qurān als de Sunnah dat er een bid’ah hassana bestaat. Enkel de uitspraak van ‘Omar ibn al Khattab. Shaykh Fawzān heeft dit nauwkeurig en duidelijk uitgelegd.
De betekenis van de woorden van ‘Omar ibn al Khattab رضي الله عنه ‘wat een voortreffelijke innovatie is dit’ was zeker wel een taalkundige innovatie. Dit was absoluut geen religieuze innovatie. Wanneer er over datgene wat een basis in de religie heeft, gezegd wordt dat het een innovatie is, dan wordt hier de taalkundige innovatie mee bedoeld. De religieuze innovatie is datgene wat géén basis in de religie heeft. En dit is terug te lezen in het boek van Shaykh Sālih al Fawzān حفظه الله
Schoonheid zonder schaamte, is als een geurloze roos.
De ijmaah asahaba is ook een bewijs voor ons... We kijken niet alleen naar de Quran en Sunnah maar ook naar de ijma'ah asahaba. De sahaba hebben ingestemd met Omar... Hij heeft deze bid'a gespecificeerd en wees naar het gezamenlijk gebed...
Als we de taalkundig aspect willen kunnen begrijpen hebben we een indicatie nodig om er een terminoligische waarde an het woord te kunnen geven. De eerste tekst due we tegen komen met het woord bid'a is waar de profeet heeft gezegd dat alle innovaties dwalingen zijn en deze naar het vuur leiden.. Als we ons zouden beperken tot alleen louter de loughawieyyah dan zouden we een groot probleem hebben, daarom wordt er naar de context gegekeken en zien we dat het gaat om alle zaken binnen de religie.. Dus alle geïnnoveerde zaken binnen de religie. Dit kan je lezen in de sharhoel hadith bijv fathoel baarie.
Geïnnoveerde zaken bijv afwijken van de gebeds aantallen, posities handelingen die niet strijken met hetgeen wat de profeet gedoceerd heeft worden verworpen.
De gebeurtenis van Omar ibn al khattaab ra ten tijde van zijn kalifaat valt niet onder hadith(spreken,handelen,stilzwijgen van dr Profeet ) maar onder riwaaya(overlevering)
Erewerd individueel gebeden(taraawieh) en hij radie Allahoe anhoe liet ze gezamenlijk bidden in djama'ah en vervolgens zegt hij nie'ama albid'atoe haadhiehie. Een mooie innovatie is dit.
Maar dit lijkt de hadith van de Profeet tegen te spreken dus daarom kijken rechtsgeleerden naar de context en het gaat om iets wat de Profeet niet expliciet heeft verboden maar zelf niet heeft opgedragen. De moedjtahiedoen hebben hieruit kunnen extraheren dat Bid'a gespecificeerd word in toegestane innovatie en verboden innovatie. Deze specificatie is als eerst vastgelegd door imam shaf'ie en aangehouden door de rest.
Een enkele voorbeelden van innovaties die later zijn gekomen maar toegestaan zijn:
- het gebruik maken van minaretten voor de moe'addhien om de adhaan te laten horen
- het gebruiken van leestekens in de arabische schrift (geïntroduceerd door kalief ali ibn Aboe taalieb ra)
- het leren van nahw en sarf
- de moeshaf gebundeld tot 1 boek(geïntroduceerd door kalief oethman ibn afaan )
- de moeshaf plaatsen op een houten stoeltje voor het lezen
- het gebruiken van tapijt ipv stro voor in de moskee
- etc etc
Voorbeelden van verboden innovaties
- dhohr gebed 3 rak'aat ipv 4
- andere vloeistoffen gebruiken voor de woedhoe buiten hetgeen wat is gespecificeerd in de teksten
- het gebed verrichten in een andere taal dan, dus bijv een vertaling
- iets innoveren en vervolgens zeggen dat het fard is.
Umm Hurairah.
Omar had het over Tarawih-achter-1-imaam , dus religie ... hij had het niet over voetbal of basketbal.
Omar zag dat als een goede innovatie in religie.
Tarawih is Religie.
Lees dit: http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=5548271
Wat betreft het taraweeh gebed: de Profeet verrichtte dit een aantal nachten samen met de Sahabah. Daarna bleef hij uit, uit vrees dat dit gebed voor hem verplicht zou worden gesteld. De Sahabah bleven het taraweeh gebed verrichten in groepjes en individueel, dit in de tijd toen de Profeet leefde en na zijn dood. Later heeft ‘Omar hen verzameld achter één Imaam zoals zij gewoon waren te bidden. Dit is dus géén innovatie in de religie.
Zo is dat ook met het schrijven van de ahadeeth. Dit heeft een basis in de religie. De profeet gebood sommige Sahabah om de ahadeeth op te schrijven. Waarom zij dit niet deden tijden zijn levensperiode was omdat hij vreesde dat er zaken in de Koran zouden worden geplaatst. Toen de profeet kwam te overlijden verdween dit vers omdat de Koran compleet en nauwkeurig was vóór zijn dood. Daarna hebben zij deze ahadeeth getekend zodat deze niet verloren zouden gaan.
Ik zal hier verder en dieper ook niet meer op in gaan. Men kan terug keren naar het eerder genoemde boek van Shaykh Fawzān.
Schoonheid zonder schaamte, is als een geurloze roos.
Ze baden achter verschillende Imaams.
Omar verzamelde hen achter 1 Imaam.
Hoe is dat geen innovatie?
Het is juist wel een innovatie ... en het is in religie, want Tarawih is religie.
Deze mensen hebben het goed vertaald:
On that, 'Umar remarked, 'What an excellent Bid'a (i.e. innovation in religion) this is;
https://sunnah.com/bukhari/31/3
Het is niet dat Omar met iets nieuws is gekomen,
Profeet sws heeft de taraweeh gebeden in groep en alleen!
Omar heeft het verzameld achter een imam zodat men de keuze heeft om gezamenlijk te bidden of Aleen!
Hij heeft niks nieuws verzonnen!
Ahlu bid3a gebruiken dit gelijk als een excuses van kijk Omar heeft het ook gedaan