+ Reageer
Pagina 1 van 3 1 2 3 LaatsteLaatste
1 tot 15 van 33
    Redactie

Reacties
    32.314
    03-12-2000

MVC Moderator MVC Moderator

Justitie oordeelt tegen het gebruik van de Franse taal in het openbaar bestuur

Nieuwe jurisprudentie in het taalbeleid in Marokko!

Het Hof van Beroep in Rabat heeft een vonnis bevestigd dat eerder was gegeven door het bestuurlijk rechtscollege in Rabat. Hierbij wordt de nadruk gelegd op de onwettigheid van het gebruik van de Franse taal in het openbaar bestuur.

Door dit vonnis blijft de Arabische taal dus het enige communicatiemiddel in de administratie.

Akhbar Al Yaoum, die hier vandaag over schrijft, zegt dat "dit vonnis een triomf is van de algemene wil van Marokkanen die sinds het begin van de onafhankelijkheid campagne voeren, omdat de Arabische taal de officiële taal van de mensen is".

In een verklaring benadrukt Fouad Abou Ali, voorzitter van het Nationaal Collectief voor de Arabische taal, dat het een overwinning van het gerecht is tegen de pogingen van de Franstalige lobby die allerlei manoeuvres uithaalt om de Arabische taal te vervangen. Bovendien vreest hij dat zij nu dezelfde manoeuvres uit gaan halen om de uitvoering van het oordeel te voorkomen.

In dit verband roept hij maatschappelijke organisaties op om de Arabische taal op het niveau van de administratie te verdedigen. Hij roept alle Marokkanen op "om de ontvangst van schriftelijke post in het Frans te weigeren en deze terug te sturen naar de afzender met het verzoek deze te herschrijven en vertalen in de Arabische taal".

Moroccan Bull

Reacties
    1.129
    13-12-2017

Goeie beslissing die allang doorgevoerd moest worden
    Citaat Geplaatst door TDM @ hysterisch mode ON Bekijk reactie
    Je bent welkom Jerreley moge Allah je leiden en standvastig maken in je geloof. Ik ben blij dat je tot inkeer bent gekomen en Islam accepteert als de ware overtuiging. Ik val bijna flauw

MVC Lid

Reacties
    30.215
    13-03-2012

Hehe eindelijk ik hoef die slaventaal ook niet
    wat je ook doet onderhoud geen relaties/ huwelijken buiten je eigen volk

MVC Lid

Reacties
    906
    16-02-2017

In het hoger onderwijs leren ze je vrijwel niks in het Arabisch, terwijl in de grondwet staat dat het Arabisch de officiële taal is. Ze kunnen beter mensen darija en tamazight bijspijkeren, talen die geassocieerd zijn met de Marokkaanse identiteit, traditie, roots en cultuur.

Absque metu
    Absque dedecore

MVC Lid

Reacties
    30.215
    13-03-2012

Eens

MVC Lid

Reacties
    2.904
    27-08-2010

Ik kan me hierin goed vinden, toch vind ik taalbeheering een plus en heeft het zeker een meerwaarde in de maatschappij.
    ~~~~ Never stand begging for that which you have the power to earn. ~~~~

MVC Lid

Reacties
    138
    06-05-2007

Trots! Allah o akbar

MVC Lid

Reacties
    30.215
    13-03-2012

Citaat Geplaatst door Ma-at Bekijk reactie
    Ik kan me hierin goed vinden, toch vind ik taalbeheering een plus en heeft het zeker een meerwaarde in de maatschappij.
    engels zou beter zijn dan ipv frans

Dat is nummer 1 handelstaal

MVC Lid

Reacties
    53
    20-06-2012

frans taal in marokko tegen elkaar taz

MVC Lid

Reacties
    30.215
    13-03-2012

Citaat Geplaatst door jejah1 Bekijk reactie
    frans taal in marokko tegen elkaar taz
    Toe parlie leh franca ?

MVC Lid

Reacties
    18
    15-01-2018

Smerige Arabieren slaven kontenlikkers

Moroccan Bull

Reacties
    1.129
    13-12-2017

Citaat Geplaatst door Cecil Bekijk reactie
    In het hoger onderwijs leren ze je vrijwel niks in het Arabisch, terwijl in de grondwet staat dat het Arabisch de officiële taal is. Ze kunnen beter mensen darija en tamazight bijspijkeren, talen die geassocieerd zijn met de Marokkaanse identiteit, traditie, roots en cultuur.

Check deze debiel

al 3ulum al ishtima3iya & al adab / al fiqh is helemaal in het arabisch op het hoger onderwijs. Dus het is logisch dat de ambtenarij grzuiverd wordt van de laatste stukjes frans en het arabisch helemaal toegepast moet worden

Wetenschap is in het frans, geen onzin uitkramen...

AzulChimpies make me laugh amazighiya welke van de 100
    Citaat Geplaatst door TDM @ hysterisch mode ON Bekijk reactie
    Je bent welkom Jerreley moge Allah je leiden en standvastig maken in je geloof. Ik ben blij dat je tot inkeer bent gekomen en Islam accepteert als de ware overtuiging. Ik val bijna flauw

MVC Lid

Reacties
    302
    02-10-2017

Geachte redactie marokkaanse taal is niet arabisch maar maghrebijns!! Probeer ons niet een hikje te stoppen samen met de arabieren uit het midden-oosten, Wij marokkanen hebben ons eigen taal en cultuur.

MVC Lid

Reacties
    302
    02-10-2017

Cecil:

Helemaal mee eens!!

URUS ( kawed van de arabieren)

Check deze debielhihi

al 3ulum al ishtima3iya & al adab / al fiqh is helemaal in het arabisch op het hoger onderwijs. Dus het is logisch dat de ambtenarij grzuiverd wordt van de laatste stukjes frans en het arabisch helemaal toegepast moet worden

Wetenschap is in het frans, geen onzin uitkramen...frons

AzulChimpies make me laughgniffel amazighiyain de war welke van de 100 hihi

Waarom is dit grappid? Omdat hij CECIL praat over ons eigen identiteit en cultuur?? Wat ben je voor een kawed , een regime slavin, eentje die gelooft in het pan-arabisme??

MVC Lid

Reacties
    2.468
    23-10-2014

Citaat Geplaatst door WilliamWallace Bekijk reactie
    Cecil:

Helemaal mee eens!!

URUS ( kawed van de arabieren)

Check deze debielhihi

Wetenschap is in het frans, geen onzin uitkramen...frons

AzulChimpies make me laughgniffel amazighiyain de war welke van de 100 hihi

Waarom is dit grappid? Omdat hij CECIL praat over ons eigen identiteit en cultuur?? Wat ben je voor een kawed , een regime slavin, eentje die gelooft in het pan-arabisme??
    Hij heeft wel gelijk arabisch wordt gewoon onderwezen aangezien darija geen geschreven taal is maar een soort van arabisch straattaal.
    Steeds minder mensen spreken de tamazight steeds meer jongeren kennen alleen het arabisch.
    Dat zie ik in mijn omgeving ook waar de vaders en opa's beide talen beheersen of vaak alleen het tamazight zijn de kinderen daar niet meer in geïnteresseerd.