Cijfertaart oftewel een van de opkomende populairste cakes: birthday cookie cake. Een koekjesdeeg taart!

Hierbij het recept, voel je vrij om het aan te passen naar je eigen wensen/

Je hebt 2 stencils nodig van de letters of van de cijfers die je wil gaan maken. Ik heb de 2 en een 6 uitgeprint en uitgeknipt. Zorg dat deze schoon blijven.
Verwarm je oven voor op 180 graden

Voor de koekjesdeeg heb je het volgende nodig:
1 kilo bloem om 4 cijfers te kunnen maken ter grootte van een A4
1 zakje bakpoeder
450 gram suiker, ik heb vanille suiker erdoorheen gemixt voor de smaak. Minder mag ook, het wordt al een zoete bende
eventueel een tl kaneel/citroen etc. voor de smaak voor de koekjes
420 gram zachte boter
eventueel wat melk

Kneed bovenstaande ingrediƫnten goed door. Mocht het deeg te stevig en broos aanvoelen, dan kun je wat melk erbij doen om het wat zachter te maken.
Pak een stuk deeg en kneed dit even snel door, rol het dan uit op je aanrecht. Je kunt dit zo dik of zo dun uitrollen als je wil. Ik heb geprobeerd om het een beetje dun te houden omdat je twee lagen gaat maken. Dit betekent dat je ook 2 keer door koekjesdeeg gevuld met slagroom moet kunnen snijden zonder dat je vulling uit gaat lopen.
Wat hier heel belangrijk is, is dat je deeg niet waterig/nat mag gaan aanvoelen, koekjesdeeg wordt snel lomp om mee te werken, dit is vaak vooral zo als er teveel boter is toegevoegd. Dus mocht je deeg niet snijdbaar zijn, dan zou ik het even in de koelkast of diepvries zetten
Anders gaat het ook uitlopen in de oven.

Dan pak je de stencil en snijd je de twee uit. Leg dit op een bakplaat en dan mag het de oven in voor ongeveer 10 minuten afhankelijk van hoe snel het een beetje bruin wordt.
Dit herhaal je dan nog 3x voor je tweede 2 en twee keer 6

Vulling:
700 ml slagroom
100 gram poedersuiker of gewone suiker
2 zakjes klopfix

Mix alles goed door elkaar tot het stevig is geworden. Belangrijk hier is dat de vulling zijn vorm gaat houden als de tweede laag erop wordt gezet.
Je kunt allerlei vullingen gebruiken zoals ganache, mascerpone/monchou, stevige botercreme etc.

Samenvatting eerste deel:
je hebt nu dus twee keer een 2 en twee keer een 6 gebakken. Laat het koekjesdeeg volledig afkoelen
je hebt ook de vulling al klaar gemaakt en in de koelkast of diepvries gezet om uit te harden

Dan gaan we nu verder met het laatste deel en dat is de versiering klaarzetten.
Ik heb het volgende gebruikt:
frambozen, aardbeien, bessen, kiwi, M&M's, bueno, rolo

Je kunt alles naar wens gebruiken, ik zie ook veel mensen dit met bloemen versieren.

In elkaar zetten:
Leg de cijfers op je tafel en toef rondjes op de cijfers. Dan leg je het tweede cijfer op de vulling en de bovenkant kun je zo maken als je wilt. Ik heb gekozen om een laagje slagroom erop te doen in plaats van toefjes omdat het anders te zoet zou worden. De taart is op A4 grootte
Versier de bovenkant.

Je eigen birthday cookie cake, hier kunnen zeker 10-15 personen van eten.

- KeukenZusjes