1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    764
    10-04-2011

    Moslima's op Twitter: seksuele intimidatie gebeurt ook in Mekka


  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    1.555
    04-02-2017

    Plaats dan ook het artikel





    Moslimvrouwen gebruiken de hashtag #MosqueMeToo op Twitter om hun ervaringen te delen met seksuele intimidatie op religieuze plekken, zoals in moskeeën. Zij willen laten zien dat aanranding en ongewenste intimiteiten ook plaatsvinden op plaatsen die voor moslims heilig zijn.

    De beweging begon vorige week, nadat de Pakistaanse Sabica Khan een bericht op Facebook had geplaatst over haar ervaringen tijdens de hadj in Mekka. Ze schreef dat ze tijdens de massale gang rond de Kaäba verschillende keren in haar billen was geknepen. Het vierkante gebouw bekleed met zwarte doeken is de heiligste plaats van de islam en de rondgang is een hoogtepunt van de pelgrimstocht.

    "Ik versteende. Ik voelde me zo onteerd", vertelde Khan. Ze was bang dat niemand haar verhaal serieus zou nemen, behalve haar moeder. Haar nam ze in vertrouwen. "Ze was er kapot van. Ze verbood me daar ooit nog alleen naartoe te gaan."

    Na dit verhaal en de vele die erop volgden, riep de Egyptisch-Amerikaanse publiciste en feministe Mona Eltahawy #MosqueMeToo in het leven. Toen zij als 15-jarige op pelgrimstocht naar Mekka ging, werd ze twee keer betast. In 2013 schreef ze erover in een boek.

    De hashtag is een variant op #MeToo, waarmee vrouwen sinds het schandaal rond Hollywood-producent Harvey Weinstein vertellen over intimidatie, aanranding en verkrachting.

    Ook in de Arabische wereld vond die discussie afgelopen jaar plaats, maar niet eerder werd het seksuele geweld dat vrouwen ondergaan op de heiligste plaatsen van de islam zo openlijk besproken. Het taboe daarop is groot onder moslims.

    "Ik was bang om dit te delen omdat het misschien afbreuk zou doen aan jouw religieuze gevoelens", schrijft Sabica Khan dan ook niet voor niets boven haar Facebookpost.

    Ze besluit haar verhaal met: "Ik geloof dat het helemaal oké en belangrijk is om open te zijn over het lastig vallen. Ik weet niet hoeveel van jullie daar een vergelijkbare ervaring hebben gehad, maar ik ben door dit incident helaas erg van streek."