1. #31
    MVC Lid

    Reacties
    1.555
    04-02-2017

    De duistere kant van een lieve, rustige man

    De Haagse auto- en haringhandelaar Paul Selier kwam om het leven bij zijn arrestatie door de politie op 2 februari. De dood van de ‘lieve man’ is onbegrijpelijk, stellen bekenden. Uit onderzoek van deze krant blijkt ook een andere kant van Selier: iemand die al jarenlang een bekende van de politie is en zichzelf geregeld in de problemen brengt.

    Het filmpje gaat op 2 februari als een razende over het internet: daar ligt Paul Selier (39) op de grond midden op straat in Waddinxveen, ’s ochtends om 6 uur, met twee politieagenten bovenop hem. Een van die agenten stompt hem meerdere keren. Wat er aan de video vooraf gaat, weten we niet. Wel wat er na komt: Paul Selier sterft.

    Wéér een dode bij een arrestatie. De zaak Mitch Henriquez, die stierf bij zijn hardhandige aanhouding in het Zuiderpark, ligt nog vers in het geheugen. En nu ligt er weer een man op straat die sterft nadat hij klappen van de politie krijgt.

    ‘Buitensporig politiegeweld’, constateert de Haagse zanger en entertainer John Medley, een vriend van Selier. ,,Eerst was het Mitch Henriquez, nu is het Paul: wie is de volgende?” Hij kent Paul als een ‘lieve, rustige jongen’, zegt Medley. ,,Het was geen braniemaker, eerder een harde werker. We dronken meestal wat tijdens een optredentje, gewoon leuk, een en al gezelligheid.”

    Demonstratie
    Uit het eerste sectierapport wordt niet duidelijk waaraan Selier is overleden. Desondanks organiseert Medley, samen met andere bekenden van de Haagse auto- en haringhandelaar vandaag op het Malieveld in Den Haag een demonstratie tegen politiegeweld.

    Maar er is nog een andere kant van Paul Selier. Een kant die niet per se iets zegt over het politieoptreden bij zijn arrestatie, maar wel meer context geeft bij wat er gebeurd is. ,,Het lijkt wel of die man god is en helemaal niets fout kan doen”, zegt de Scheveningse mevrouw Jansen. ,,Het strookt echt zó niet bij wat ik bij mij op de kade heb zien gebeuren.”

    Ze doelt op de zondagochtend van 7 januari. Op die ochtend loopt Paul Selier de kerk van de Oud Gereformeerde Kerk in Scheveningen Haven binnen. Hij kijkt verward om zich, vertelt een getuige. En loopt direct weer naar buiten. Niet veel later bellen er mensen naar alarmnummer 112: er loopt een verwarde man door het havengebied.

    Aangeschoten wild
    Jansen, die in een de appartementen bij de haven woont, komt er net aan, na een rondje hardlopen. ,,Er kwam een meisje op de fiets naar me toe, helemaal in paniek. Ze was bang dat die man haar wat aan zou doen.’’ Jansen is naar eigen zeggen ‘niet zo bang aangelegd’ en loopt achter Selier aan. ,,Hij schreeuwde ongelofelijk hard. Het geluid deed me denken aan een aangeschoten wild zwijn, alsof hij door honderd beren achterna wordt gezeten.’’

    Buiten is de lucht helder blauw en het is net boven het vriespunt. Paul Selier loopt op blote voeten. Zijn schoenen staan naast zijn donkere Mercedes SUV. ,,Hij had in zijn broek geplast’’, vervolgt Jansen. En hij roept: ,,Ze willen mij en mijn familie vermoorden.”

    De politie komt ter plekke, de agenten proberen hem te kalmeren. ,,Meneer Selier, Paul luister’’, hoort Jansen de agenten zeggen. De agenten hoeven niet om zijn naam te vragen. Ze kennen Paul Selier langer dan vandaag, bevestigen meerdere bronnen binnen en buiten het politiekorps. Paul is een cokegebruiker die zeer regelmatig doorslaat. IJzersterk. Hij kan goed vechten en daar maakt hij ook gebruik van. Al jaren.

    Selier-kamer
    Soms brengen ze hem naar een cel waar hij uitraast. Andere keren naar het Westeinde Ziekenhuis. ,,De afgelopen weken voorafgaand aan zijn dood is hij verschillende keren opgenomen in het MCH Westeinde-ziekenhuis, vertelt een bron. ,,Paul was onderkoeld, nauwelijks in bedwang te houden door zijn cokegebruik. Hij reageerde zeer extreem.’’ Selier zou zelfs zo vaak in de isoleerkamer van het Westeinde zijn opgenomen, dat die ruimte de “Selier-kamer” wordt genoemd.

    ,,Huuuw! Huuuw!’’ imiteert een andere getuige van het incident in de haven het gedrag van Selier. ,,Die man was echt he-le-maal de weg kwijt. Hij was zo boos en deed zo lelijk dat die agenten hem niet onder controle kregen. Het is echt een hele grote vent. Als zo’n grote vent zo tekeer gaat zou hij die agenten bij wijze van spreke zo lanceren. Zo’n vent was het wel.’’ Een eigenaresse van een zeilschip die ook alles zag: ,,Het was pijnlijk om te zien. Hij bleef maar rennen en ijsberen en om politie vragen, ook al stond de politie pal voor zijn neus. Ik denk dat er op een gegeven moment wel vijftien à twintig agenten waren. Het viel mij op dat de politie zo terughoudend was en voorzichtig. Ik dacht alleen maar: grijp in!’’

    Drugs veranderen hem
    En dan ziet ze hoe Selier het water in springt. Tevergeefs poogt de politie hem eruit te krijgen. Hij wil geen hulp, geeft hij de agenten te verstaan. Ook al moeten zijn voeten in het koude water ijsklompen geworden zijn en het gevoel in zijn handen allang zijn verdwenen. Uiteindelijk lukt het zes man van het safe rescue team van de Scheveningse brandweerkazerne - dat is uitgerukt met surfplanken - om hem er uit te vissen. Ambulancepersoneel slaat een aluminium reddingsdeken om hem heen. In de auto van Selier vindt de politie een steekwapen.

    Veel vrienden en bekenden van Selier willen niet meewerken aan dit verhaal. Sommigen wel. Zij beschrijven dat het ‘mis is’ met hem. ,,Als hij niet heeft gebruikt is het zo’n lieve jongen, maar onder invloed van die coke verandert hij helemaal. Zo zonde’’, vertelt een vriend van de familie ,,Laten we het er op houden dat hij de laatste tijd niet zo lekker in zijn vel zat’’, beschrijft een ander omfloerst. ,,Zijn broer Henk heeft hem heel wat weekenden uit de shit moeten halen. Op een gegeven moment ging dat niet meer.’’ De autohandel die Paul met zijn broer runde liep volgens deze kennis stuk op het cokegebruik. ,,Hij reed met een auto dwars door de pui heen. Dat soort akkefietjes gaat mensen opbreken.’’

    Niet te verkroppen
    En dan, op 2 februari, is Paul Selier dood. Na zijn arrestatie op de vroege ochtend, midden op straat in Waddinxveen. De politie arresteert hem naast zijn SUV. Het onderzoek naar die arrestatie en het daarbij gebruikte geweld loopt nog.

    Voor volkszanger John Medley die de demonstratie vandaag op het Malieveld heeft georganiseerd, blijft Paul desondanks de lieve man die hij nog kende van zomers op de camping in Bergambacht. ,,Weet je, ik ben ook vader. Wat nu als het mijn zoon was, die iets verkeerds heeft gebruikt? En ik krijg hem niet meer thuis door zo’n arrestatie? Dat is toch niet te verkroppen.’’

    https://www.ad.nl/binnenland/de-duistere-kant-van-een-lieve-rustige-man~a7c51136/

  2. #32
    Verbannen

    Reacties
    6.552
    15-08-2016

    Zoals ik al schreef, omstanders maken een video van een moment uit een heel drama.
    Als geweld nog het enige is dat rest, wat er aan vooraf is gegaan, de reden uberhaupt dat de politie moest ingrijpen is niet bekend.
    Is geen video gemaakt. Maar toch gaan mensen dan demonstraties houden, veroordelen die agenten.

    Hij had zijn leven dus verpest door aan de drugs te gaan. Echt zijn keuze. Veroorzaakte heel veel overlast voor andere mensen daarmee.

  3. #33
    MVC Lid

    Reacties
    26.511
    27-01-2012

    demoniseren van een overleden persoon
    bagatelliseren van geweld

    goed bezig mensen!
    ''Niet de integratie is mislukt, maar de acceptatie is mislukt.''

  4. #34
    MVC Lid

    Reacties
    9.754
    15-04-2016

    Citaat Geplaatst door Reallover Bekijk reactie
    demoniseren van een overleden persoon
    bagatelliseren van geweld

    goed bezig mensen!
    De politie heeft nu eenmaal het geweldsmonopolie.
    Mogen ze geen geweld gebruiken of vond je het niet proportioneel?

    We kunnen trouwens ook aan de hand van deze informatie niet met zekerheid zaken duiden.
    Wel is zeker dat de man onder invloed was.