1. #76
    MVC Lid

    Reacties
    22.327
    13-05-2005

    Als het goed is wel. We moeten nog maar zien of de democratie in de VS voldoende sterk is met Trump.



    Citaat Geplaatst door Neoborn Bekijk reactie
    Ja...maar die scheiding beperkt zich niet enkel tot religie maar ook andere vormen van staatsbestuur zoals Facisme

  2. #77
    MVC Lid

    Reacties
    29.973
    06-12-2008

    Citaat Geplaatst door Neoborn Bekijk reactie
    Mensen met ideeën en overtuigingingen.

    De felheid waarmee religie soms wordt aangevallen vind ik dan weer getuige van een ernstige vorm van fundamentalisme...via verse geldt overigens ook zo en dat wordt dan ook benoemd...zou ook zo moeten zijn als men religie zo fel aanvalt.
    <helemaal waar ik reageer dan ook op prezies dezelfde manier als iemand in een colom beweert dat Geloof leidt totweetikveelwat.....het zijn de mensen die gedreven worden, welk stokpaardje ze daarvoor nodig hebben maakt weinig uit, het resultaat is hetzelfde.... Geloof brengen = oorlog, Democratie brengen = oorlog, In God geloven kan iemand er toe bewegen om uiterst sociaal te zijn maar ook juist niet in God geloven kan iemand er toe brengen om uiterst sociaal te zijn enz. enz.

  3. #78
    MVC Lid

    Reacties
    29.973
    06-12-2008

    Citaat Geplaatst door jakko Bekijk reactie
    SA wordt te theocratisch, dat leidt tot meer materialisme...
    Net zo'n domme opmerking als Atheïsme leidt tot meer materialisme inderdaad....

  4. #79
    MVC Lid

    Reacties
    22.327
    13-05-2005

    precies...


    Citaat Geplaatst door Gitane Bekijk reactie
    Net zo'n domme opmerking als Atheïsme leidt tot meer materialisme inderdaad....

  5. #80
    MVC Lid

    Reacties
    6.691
    08-04-2017

    Citaat Geplaatst door Gitane Bekijk reactie
    Ten eerste wist ik niet eens dat ze er ooit een hadden maar sinds wanneer hebben ze geen staatsgodsdienst meer dan ?
    Ppfff..zweden ergens begin 2000 Noorwegen weet ik zo niet..later in iedergeval

  6. #81
    MVC Lid

    Reacties
    3.283
    12-03-2017

    Citaat Geplaatst door jakko Bekijk reactie
    precies...
    Of secularisme.

    Democratie daar waar een ieder met welk idee dan ook invloed kan uitoefenen op de overheid is de basis van onze samenleving al honderden jaren.

    Niet een nu opgerekte vorm van hey woord secularisme.

    Eens of niet?

  7. #82
    MVC Lid

    Reacties
    525
    11-01-2018

    Citaat Geplaatst door Doublepain Bekijk reactie
    Ppfff..zweden ergens begin 2000 Noorwegen weet ik zo niet..later in iedergeval
    Noorwegen is slim en rijk

  8. #83
    MVC Lid

    Reacties
    6.691
    08-04-2017

    Citaat Geplaatst door Al3adnani Bekijk reactie
    Noorwegen is slim en rijk
    Noorwegen heeft slim met olie opbrengsten omgesprongen .

  9. #84
    MVC Lid

    Reacties
    22.327
    13-05-2005

    Wat bedoel je, ik snap je niet?


    Citaat Geplaatst door Neoborn Bekijk reactie
    Of secularisme.

    Democratie daar waar een ieder met welk idee dan ook invloed kan uitoefenen op de overheid is de basis van onze samenleving al honderden jaren.

    Niet een nu opgerekte vorm van hey woord secularisme.

    Eens of niet?

  10. #85
    MVC Lid

    Reacties
    3.283
    12-03-2017

    Citaat Geplaatst door jakko Bekijk reactie
    Wat bedoel je, ik snap je niet?
    Ik betwist dat secularisme voor voorspoed zorgt en dat onze samenlevingen al honderden jaren op secularisme gebouwd zijn.


    Het juiste woord is democratie..niet secularisme.

    Eens of niet?

  11. #86
    MVC Lid

    Reacties
    22.327
    13-05-2005

    Ik bedoelde met secularisme, de scheiding tussen kerk en staat. Secularisme is een tendens zoals ik het gebruik. De moeilijkheid met termen is dat ze een breed scala aan betekenissen vertegenwoordigen.
    In principe is secularisme als richting de invloed van religie te willen terugdringen nuttig geweest toen die te groot was. Nu kan het dogmatisch zijn.



    Citaat Geplaatst door Neoborn Bekijk reactie
    Ik betwist dat secularisme voor voorspoed zorgt en dat onze samenlevingen al honderden jaren op secularisme gebouwd zijn.


    Het juiste woord is democratie..niet secularisme.

    Eens of niet?

  12. #87
    MVC Lid

    Reacties
    3.283
    12-03-2017

    Citaat Geplaatst door jakko Bekijk reactie
    Ik bedoelde met secularisme, de scheiding tussen kerk en staat. Secularisme is een tendens zoals ik het gebruik. De moeilijkheid met termen is dat ze een breed scala aan betekenissen vertegenwoordigen.
    In principe is secularisme als richting de invloed van religie te willen terugdringen nuttig geweest toen die te groot was. Nu kan het dogmatisch zijn.
    Je bent het dus niet met me eens?

    Snap ik...je stelde namelijk eerder dat secularisme voor voorspoed en goede zorg had gezorgd, dat het al honderden jaren onze maatschappijen organiseert.

    Ik ben dat niet met je eens...democratie organiseert al honderden jaren onze samenlevingen en dat is niet exact hetzelfde als secularisme.

  13. #88
    MVC Lid

    Reacties
    29.973
    06-12-2008

    Citaat Geplaatst door Doublepain Bekijk reactie
    Ppfff..zweden ergens begin 2000 Noorwegen weet ik zo niet..later in iedergeval
    Oké geloof je op je woord.....

  14. #89
    MVC Lid

    Reacties
    22.327
    13-05-2005

    Wat bedoel je met democratie? Algemeen stemrecht bestaat pas kort, vrouwen stemrecht nog korter. Nee, de organisatie onafhankelijk van kerk heeft een langere en diepere invloed op onze samenlevingen dan democratie.

    Citaat Geplaatst door Neoborn Bekijk reactie
    Je bent het dus niet met me eens?

    Snap ik...je stelde namelijk eerder dat secularisme voor voorspoed en goede zorg had gezorgd, dat het al honderden jaren onze maatschappijen organiseert.

    Ik ben dat niet met je eens...democratie organiseert al honderden jaren onze samenlevingen en dat is niet exact hetzelfde als secularisme.

  15. #90
    MVC Lid

    Reacties
    9.767
    15-04-2016

    Citaat Geplaatst door TDM Bekijk reactie
    Jij hebt geen morele anker Nederland bepaalt dat voor jou en dat kan ik geen eens een anker noemen want het verschuift per tijd. Vandaag vind je kindermisbruik walgelijk over 5 jaar als het legaal is vind je het moreel acceptabel.
    Wat een onzin.
    Enkel op basis van een geloof kun je zeggen dat 1 boek als anker beter is dan een redelijk functionerend land.
    De arrogantie ten top.
    Dezelfde die jij anderen ook nog weleens verwijt.
    Overigens volgens jouw argument heb jij ook geen moreel anker want de islam bepaalt dat.

    Citaat Geplaatst door TDM Bekijk reactie
    Als Ik Atheïst zou zijn dan was ik de grootste materialist en kapitalist ever.
    Geen morele anker die mij zou tegenhouden om knaken te verdienen en als egoïst een succes leven te leiden. Andere atheïsten konden me ook niks wijsmaken want ik bepaal mijn eigen moraliteit dan en wat ik goed of slecht vind is dan het enigste wat telt.

    Maar gelukkig geloof ik in Allah anders zou ik mezelf als een leeg doelloos ziel beschouwen.
    Daar kan ik me best wat bij voorstellen.
    Dat is ook een cultuurshock die een mens in 1 generatie niet aan kan denk ik.

    Als je niet religieus bent, bouw je ook een moreel anker op hoor (de meeste althans) en die scheelt niet heel veel over het algemeen van wel gelovige mensen.
    Jij kunt het leven dan als doelloos zien, maar daar hebben de meeste atheïsten volgens mij niet zo'n last van.