1. #1
    ~Smile~

    Reacties
    651
    05-10-2014

    De leugen over de vijfde madhhab van de Wahabies

    Shaykh Al-’Allaamah Ṣaaliḥ Ibn Fawzaan Al-Fawzaan:
    Van de twijfels waar ze de uitnodiging van de shaykh (Mohammed
    Ibn ‘Abdul-Wahhaab (d. 1206H) ) mee weerleggen, is dat hij
    met een vijfde wetsschool is gekomen.
    Zoals bekend is bij jullie zijn er vier wetsscholen (madhaahib)
    binnen Ahlus-Sunnah: De madhhab Al-Ḥanafie, Al-Maalikie, Ash-
    Shaafi’ie en Al-Ḥanbalie. Ze zeggen dat Ibn ‘Abdul-Wahhaab
    met een vijfde madhhab is gekomen die afwijkt van de vier
    (bekende) wetscholen. Ze noemen het de Wahhabieten madhhab.
    En het antwoord hierop is makkelijk, jullie weten allemaal dat de
    shaykh niet met een aparte madhab is gekomen. Echter volgde hij
    in fiqh (jurisprudentie) de madhab van Imaam Ahmed ibn Hanbal.
    Maar als in zijn opzicht een uitspraak met bewijs sterker was, dan
    volgde hij die. Zelfs als het niet van de madhab van Imaam Ahmed
    is. Want hij heeft geen fanatisme voor een bepaald persoon, maar
    hij is gedreven omwille van de waarheid. Dus hij is een Hanbali (in
    fiqh), maar als het bewijs met iemand anders dan Ahmed is dan
    volgt hij die. Want Imaam Ahmed moge Allaah hem barmhartig
    zijn, die beveelt dat. Hij beveelt het bewijs te volgen en niet zijn
    mening of die van iemand anders. Hij heeft gezegd:
    “Ik verbaas me om iemand die de ketting (van een overlevering) kent en
    de authenticiteit en vervolgens de mening van Sufyaan volgt.”

  2. #2
    ~Smile~

    Reacties
    651
    05-10-2014

    Wie is Sufyaan? Het gaat hier om Sufyaan Ath-Thawrie, de
    grote Imaam. Ze volgen de mening van Sufyaan. Oftewel ze
    verlaten het bewijs en volgen de mening van een geleerde. En
    Allaah de Verhevene zegt:
    “Laat degenen die zijn bevel (van de Profeet)
    ongehoorzaam zijn opletten dat een fitna hen treft of een
    pijnlijke bestraffing hen overkomt”
    [Sūrah Al-Nūr 24:63]
    Weet je wat bedoeld wordt met fitna? Shirk wordt hiermee
    bedoeld. Het kan zijn dat wanneer ze zijn uitspraak tegengaan,
    oftwel de uitspraak van de Profeet , dat er in hun hart iets
    van ongeloof ontstaat en hun vernietigd. Dit is de uitspraak van
    Imaam Ahmed.
    Dus de shaykh, de Imaam Mohammed Ibn ‘Abdul-Wahhaab
    volgt de madhhab van Imaam Aḥmad; de Imaam van Ahlus-
    Sunnah. Maar hij heeft geen fanatisme voor de madhhab van
    Imaam Aḥmad. Echter wanneer hij het bewijs elders vindt dan
    volgt hij de uitspraak die gebaseerd is op bewijs. En dat is terug te
    zien in zijn fataawa en zijn boeken. Deze zijn beschikbaar, bekend
    en opgeschreven.
    Dit betreft fiqh en wat betreft geloofsleer, hij begeeft zich op de
    geloofsleer van de Vrome Voorgangers (Salaf Aṣ-Ṣaaliḥ); Van de
    metgezellen, de generatie daarna en de generatie daarna. Zo ook
    zij die hun hebben opgevolgd en de vier Imaams.

  3. #3
    ~Smile~

    Reacties
    651
    05-10-2014

    Dus hij heeft geen aparte madhhab. Al met al is hij een Ḥanbalie,
    Salafie. Ḥanbalie als het gaat om fiqh en Salafie in geloofsleer. Hij
    zegt niks behalve dat het overeenkomt met de Imaams voor hem.
    En hij brengt geen fataawa uit behalve dat het gebaseerd is op
    bewijs en voortkomt uit bewijs. En dit is de weg van alle Imaams,
    moge Allaah hen barmhartig zijn.
    Dus hij is niet met een aparte madhhab gekomen. En als hun
    bewering klopt, waar is deze dan? De madhhab van Imaam Abū
    Ḥaniefah is beschikbaar en opgeschreven. De madhhab van Imaam
    Maalik is beschikbaar en opgeschreven. De madhhab van Imaam
    Ash-Shaafi’ie is beschikbaar en opgeschreven. De madhhab van
    Imaam Aḥmad is beschikbaar en opgeschreven.
    Waar is dan de madhhab van Ibn ‘Abdul-Wahhaab? Heeft hij een
    madhab die is opgeschreven? Nooit, want hij volgt de madhab van
    Imaam Aḥmad moge Allaah hem barmhartig zijn; dus als het gaat
    om stelregels (van fiqh). Maar wat betreft bewijs dan volgt hij die,
    met wie deze ook is. Of het nu met Maalik is of Abū Ḥaniefah of
    Ash-Shaafi’ie. Zelfs als het met iemand anders is, bijvoorbeeld
    Sufyaan Ath-Thawrie (d. 161H) of Imaam Al-Mubaarak (d. 181H) of
    Al-Awzaa’ie (d. 157H) of wie dan ook van de Imaams. Bewijs gaat
    bij hem voor. Dit is het doel van de echte, bevoegde geleerde. Dus
    hun uitspraak dat Ibn ‘Abdul-Wahhaab met een nieuwe madhhab
    is gekomen is hiermee weerlegd en het bestaan van een
    (zogenaamde) Wahhabieten groepering.
    We zeggen jullie hebben gelogen, er bestaat geen Wahhabieten
    groepering. Zowel niet in fiqh als in geloofsleer. Als jullie
    waarachtig zijn breng ons dan de madhhab van Ibn ‘Abdul-
    Wahhaab. Breng het ons dan en zet het naast de vier wetsscholen
    zodat het een vijfde madhab wordt. En hiermee wordt hun leugen duidelijk.

  4. #4
    ~Smile~

    Reacties
    651
    05-10-2014

    En de boeken van shaykh ul-Islaam Mohammed Ibn
    ‘Abdul-Wahhaab verduidelijken dat hij een Ḥanbalie is en dat hij
    het bewijs volgt. En dat hij zich op de manhadj (weg) begeeft van
    de Salaf als het gaat om geloofsleer; Tawḥied Ar-Rubūbiyyah,
    Tawḥied Al-Ulūhiyyah, Tawḥied Al-Asmaa` waṣ-Ṣifaat. En het
    geloof in Allaah, Zijn engelen, Zijn boeken, Zijn Boodschappers, de
    Dag des Oordeels, de voorbestemming, zowel het goede en het
    slechte ervan.
    En hij heeft een beknopt stuk hierover geschreven. Hierin heeft hij
    zijn geloofsleer uiteengezet. In een brief die hij heeft geschreven
    naar de mensen van al-Qasim toen ze vroegen naar zijn geloofsleer.
    En deze is beschikbaar in een compilatie van schrijfwerken
    genaamd “Durar As-Saniyah”. En ook beschikbaar in een aparte
    publicatie van de boeken die zijn uitgebracht van de shaykh. Dit
    boekje is beschikbaar en bestaat misschien uit maar twee pagina’s.
    Maar het vat de geloofsleer samen van de shaykh.

    Bron: www.youtube.com/watch?v=oP7lBI5d5UU&t=39s
    www.as-sunnah.nl

  5. #5
    ~Smile~

    Reacties
    651
    05-10-2014

    Nou weten we dat ook weer... De wahabies horen er gewoon bij dus

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    6.685
    09-03-2013

    De Wahhabi's horen sowieso tot de soennie-stromingen. Maar het gaat niet om fiqh (gedeeltelijk misschien), maar om 3aqiedah waarin ze afwijken van de overige soennies. Als we praten over fiqh zijn er 4 madhaahib (Hanafi, Maliki, Shafi3ie en Hanbali). De Wahhabi's zijn (voornamelijk) Hanbali in fiqh.

    Als je meer wilt lezen over de Wahhabi's, kan je hier terecht: https://islamhouse.com/en/books/54190/. Dit is van een pro-Wahhabi auteur die een licht wenst te schijnen op de Wahhabi-beweging. Zeer interessant.

    Ik heb nog een boekje thuis van een van de kopstukken van de Wahhabi-beweging met iets in de titel over waarom ze mensen nou precies doden of bestrijden, het heeft natuurlijk te maken met hun begrip van laa ilaaha illaa Allaah.

    Ik ben er nog niet aan toe gekomen, maar iedereen die bekend is met de werken van ibn 3abdil-Wahhaab en de overige kopstukken van de Wahhabi-beweging (door henzelf de da3wah nadjdiyyah genoemd) begrijpt wel wat er in zo een boekje zal staan.
    "Veel mensen die in een rolstoel rijden hebben een ongeval gehad, dus rijden met een rolstoel is gevaarlijk."

  7. #7
    -

    Reacties
    3.381
    25-05-2012

    Citaat Geplaatst door deleukstuu Bekijk reactie
    Nou weten we dat ook weer... De wahabies horen er gewoon bij dus
    As-Salafiyyah is inderdaad ook geen Madhab in Fiqh die zich onderscheidt van de rest, maar een terugkeer naar de geloofsleer van de Vrome Voorgangers, daar ligt de nadruk op.

    Wat dit verder ondersteund is dat je op de universiteit van Medina les krijgt over de standpunten van de 4 madhaahib in Fiqh (en die van de thaahiriyyah), het boek wat gebruikt wordt is Bidaya al-mujtahid van Ibn Rushd. Naar wat ik heb gehoord van studenten is het zelfs dusdanig streng dat docenten in de Moskee van de Profeet enkel en alleen uit Hanbali-Fiqh teksten mogen doceren.