Allah ta’ala zegt: “O jullie die geloven! Als een fasiq [zondaar, leugenaar of slecht persoon] naar jullie toe komt met nieuws verifieër het dan, opdat jullie niet mensen zullen schaden uit onwetendheid..." {Quran w.n.o. 49:6}.


In een hadith vermeld door al-Tirmidhi en welke hij ge-authentiseerd heeft, alsmede al-Nasa’i en al-Hakim die het tevens ge-authentiseerd hebben, staat er dat de Boodschapper van Allah ﷺ zei:

“Na mij zullen er leiders komen. Wie hen dan bevestigt terwijl ze aan het liegen zijn en hen helpt met hun oppressie, zij behoren niet tot mij en ik behoor niet tot hen. En zij zullen mij niet naderen bij mijn Hawd [bassin van de Profeet ﷺ in Jannah]…”

“Wanneer jullie een geleerde zien aan de deur van de leider, betwijfel dan zijn geloof, want het is niet aan deze geleerden om iets van het wereldse van de leiders te nemen. Wanneer ze dit doen, dan zullen de leiders van hun geloof nemen en deze verzwakken.”


Zoals Ibn Sireen [rahimahullah] zei: “Voorzeker, deze kennis is religie. Kijk dus van wie jullie je religie nemen.

En Allah weet het beste,