1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    3.283
    12-03-2017

    Miss België bedolven onder racistische reacties

    De nieuwe Miss België heet Angeline Flor Pua en is de dochter van twee ouders uit de Filipijnen. Helaas kreeg ze daardoor op sociale media al heel wat racistische verwensingen naar haar hoofd gegooid. 'Een nieuw dieptepunt', aldus Gelijkekansencentrum Unia. 'Maar we zijn enorm blij dat zij gewonnen heeft. Dat is het bewijs dat België de diversiteit wél omarmt.'

    'Vree Belgisch. Miss België, daar moet je geen Belgische voor zijn', 'Hopelijk is het geen ladyboy', 'Miss poepchinees', 'Miss België van de Frietchinees', 'Die naam, en uit Borgerroco, wat is daar nu nog Belgisch aan', 'Dat kan toch nooit een Belgische zijn'… Het regende zaterdagavond ongepaste racistische reacties op sociale media nadat Angeline Flor Pua werd verkozen tot Miss België.

    'Een triestig en zoveelste dieptepunt', zegt Bram Sebrechts van Unia. 'Het is de zoveelste keer dat het gebeurt, maar we moeten blijven benadrukken dat het niet normaal is. We doen er goed aan door allemaal te reageren en die mensen duidelijk te maken dat hun reacties ongepast zijn. Je moet ze van repliek dienen en je ertegen uitspreken. Zo kan je wel iets veranderen, dat heeft effect. Kijk maar naar #MeToo.'

    'Ik vind dit schandalig', zegt Darline Devos, de organisator van Miss België, aan VRT. 'Angeline is in België geboren. Haar ouders hebben elkaar in ons land leren kennen. In mijn ogen is ze een echte Belg.' De Belgische nationaliteit is een voorwaarde om deel te nemen aan de verkiezing. 'We controleren het paspoort van alle meisjes die aan Miss België deelnemen. Ze zijn allemaal Belg.

    'Verruim je wereld'

    De meerderheid van de mensen toonde zich wél positief over de winnares. Ze aarzelden niet om de posters van racistische opmerkingen te kijken te zetten en stevig van repliek te dienen. 'Hoog tijd om jullie wereld te verruimen', reageren mensen bijvoorbeeld. 'Niet te geloven hoe mensen elke gelegenheid aangrijpen om racistisch uit de hoek te komen. Schandalig.'

    'Wij bij Unia feliciteren haar en zijn heel blij', zegt Sebrechts. 'Haar verkiezing is een heel goed afspiegeling van de kleur die België in 2018 heeft. Er komt ook kleur in de amusementswereld en dat juichen we toe. De verkiezing van deze Miss België is het bewijs dat diversiteit wel omarmd wordt in ons land.'

    Miss België zelf zegt de commentaren (nog) niet gezien te hebben en ook vroeger geen last te hebben gehad van racisme. 'Ik woon al heel mijn leven in Borgerhout en ben er altijd al vriendelijk aangesproken op straat', aldus Angeline. 'Dit gaat me niet stoppen om een goede Miss België te zijn', vertelt ze aan de redactie van VTM Nieuws.

    http://www.standaard.be/cnt/dmf20180114_03297870

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    3.283
    12-03-2017


    'Een triestig en zoveelste dieptepunt', zegt Bram Sebrechts van Unia. 'Het is de zoveelste keer dat het gebeurt, maar we moeten blijven benadrukken dat het niet normaal is. We doen er goed aan door allemaal te reageren en die mensen duidelijk te maken dat hun reacties ongepast zijn. Je moet ze van repliek dienen en je ertegen uitspreken. Zo kan je wel iets veranderen, dat heeft effect. Kijk maar naar #MeToo


    inderdaad dit tuig moet je weerspreken, niet naar luisteren, maar aanspreken op hun racistische taal.

  3. #3
    Bij twijfel . . . .

    Reacties
    12.812
    20-11-2006

    De achterlijkheid. Baby's dood wensen, hopen dat moskeeën afbranden "bij wijze van spreken", fulmineren over een exotische miss Belgie. Man man man. Wat een zielige vertoning. Walgelijk.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
    Het is altijd het glas valt uit mijn handen. Nooit ik laat het glas vallen.

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    3.283
    12-03-2017

    Citaat Geplaatst door LaPoekel Bekijk reactie
    De achterlijkheid. Baby's dood wensen, hopen dat moskeeën afbranden "bij wijze van spreken", fulmineren over een exotische miss Belgie. Man man man. Wat een zielige vertoning. Walgelijk.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
    het is heel mooi dat jij dat zegt, helaas doen nog veels te weinig mensen dit.

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    2.017
    05-03-2017

    Racisme is per definitie kansloos. Jammer genoeg bestaat het overal nog steeds, ook in Nederland. Gelukkig zijn het wel de uitzonderingen op de regel hier.

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    2.089
    24-01-2017

    het is wel raar moet mis filipini dan een hollandse zijn?


    Insta Kersen_taart

    Twitter @kersen_taart


  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    7.229
    16-09-2014

    Het is bijzonder dat een deelneemster aan een miss verkiezing durft te zeggen dat mensen niet op hun uiterlijk beoordeeld zouden moeten worden.

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    7.552
    12-09-2017

    Ach ja, een deelneemster aan een missverkiezing.....

  9. #9
    Verbannen

    Reacties
    9.641
    09-10-2015

    De blanke helden wensen al babys dood op de net nou moet zij het ontgelden alles wat niet blank is moet je gewoon kunnen bashen en ze moeten het gewoon slikken . Zeg vooral niks want dan ben je een vervelende alochtoontje zo wimpelen de tokkies de kritiek af

  10. #10
    Verbannen

    Reacties
    9.641
    09-10-2015

    De bakermat van beschaving .

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    3.283
    12-03-2017

    Citaat Geplaatst door Baxi Bekijk reactie
    Het is bijzonder dat een deelneemster aan een miss verkiezing durft te zeggen dat mensen niet op hun uiterlijk beoordeeld zouden moeten worden.
    Racistische opmerkingen gaat het over baxi

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    7.372
    06-07-2016

    De trots van de westerse marokkaantjes

  13. #13
    PA3KIP

    Reacties
    1.853
    25-01-2005

    MVC Premium MVC Premium
    Een hele mooie Belgische vrouw die miss België is geworden.
    Zo hoort het toch?
    Echte integratie begint tussen de lakens.............

  14. #14
    Verbannen

    Reacties
    33.555
    13-03-2012

    ach ja waarschijnlijk waren die blondinas niet zo mooi dit jaar

    misschien moeten ze wel een neger trouwen zo krijgen ze een thais achtige kleurtje kind

    echt een aanrader voor onze lieve aandacht tekort komende blondinas

  15. #15
    PA3KIP

    Reacties
    1.853
    25-01-2005

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door touzaniabdelos Bekijk reactie
    ach ja waarschijnlijk waren die blondinas niet zo mooi dit jaar

    misschien moeten ze wel een neger trouwen zo krijgen ze een thais achtige kleurtje kind

    echt een aanrader voor onze lieve aandacht tekort komende blondinas
    Echte integratie begint tussen de lakens.
    Mooiere mensen, sterkere genenpool, best of both world (qua eigenschappen) en kunnen we racisme overlaten aan mensen die denken ¨puur¨ te moeten zijn/blijven.

    Maar da´s off-topic, voor een on-topic reactie zie mijn eerdere post.
    Echte integratie begint tussen de lakens.............