1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    6.473
    18-06-2010

    Geloof & Daden - ابن حجر

    Ibn Hajar al-'Asqalaani zegt ("Fath al-Bari", 1/46):



    فالسلف: قالوا هو اعتقاد بالقلب ونطق باللسان وعمل بالأركان وأرادوا بذلك أن الأعمال شرط في كماله

    "De vrome voorgangers zeggen: "Geloof" is de overtuiging in de hart, getuigen met de tong en het uitvoeren van daden met de ledematen.

    Wat zij met dat laatste bedoelen is : dat daden een voorwaarde zijn voor de volmaaktheid van geloof."

    والفارق بينهم وبين السلف إنهم جعلوا الأعمال شرطا في صحته والسلف جعلوها شرطا في كماله

    "Het verschil tussen hen (de dwalenden) en de vrome voorgangers is : dat deze dwalenden 'daden' een voorwaarde stellen voor de correctheid van geloof, en de vrome voorgangers stellen 'daden' als een voorwaarde voor de volmaaktheid van geloof."

  2. #2
    ....................

    Reacties
    5.156
    01-04-2006

    Dat is een claim die de claim van velen tegen gaat die Ibn Hajr zijn voorgegaan en hoger in kennis en rang dan hem waren.

    Maar om er inhoudelijk op in te gaan: Wat is de definitie van een voorwaarde (shart)?
    Met pensioen........................................

  3. #3
    ....................

    Reacties
    5.156
    01-04-2006

    Om maar een voorbeed te geven:

    Consensus van de Sahaabah: Er kan geen Imaan bestaan zonder daden!

    Imaam ash-Shaafi‘ie zei:

    وكان الإجماع من الصحابة والتابعين ومن بعدهم ومن أدركناهم يقولون: الإيمان قول وعمل ونية لا يجزئ واحد من الثلاثة إلا بالآخر

    “Er was een consensus van de Sahaabah, de Tabi‘ien, degenen die na hen kwamen en degenen die wij ontmoet hebben, dat ze zeiden: Al-Imaan is spraak, handeling en intentie en geen van de drie voldoet (en wordt geaccepteerd), behalve met de ander.” (einde citaat)[1]

    Enkele belangrijke leerpunten:
    1. De Sahaabah waren in overeenstemming dat Al-Imaan bestaat uit 3 aspecten; spraak, handelingen en intentie. Deze 3 zaken zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden en kunnen niet bestaan zonder elkaar.
    2. De Sahaabah waren in overeenstemming dat de daden een onderdeel zijn van Al-Imaan en niet een vervolmaking.
    3. De Sahaabah waren in overeenstemming dat er geen Imaan kan bestaan zonder daden.
    4. Deze overlevering is een bindende uitspraak die duidt op het feit dat er geen meningsverschil mag bestaan over dit onderwerp, aangezien de consensus van de Sahaabah bindend is.
    5. Deze overlevering ontkracht de claim van degenen die claimen dat de daden van de ledematen slechts een vervolmaking zijn van Al-Imaan en claimen dat Al-Imaan kan bestaan zonder de daden.

    ______________________
    1. Overgeleverd door Al-Laalakaa’ie in Sharh Usoel Al-I‘tiqaad (Volume 5, pagina 886)
    Met pensioen........................................

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    6.473
    18-06-2010

    Citaat Geplaatst door sheikhalalbani Bekijk reactie
    Om maar een voorbeed te geven:

    Consensus van de Sahaabah: Er kan geen Imaan bestaan zonder daden!
    Laten we zeggen:

    Onze vriend, Henk, heeft zich in Islam verdiept en besluit om Moslim te worden.

    Henk zegt: "لا إله إلا الله محمد رسول الله"

    Hij heeft nog GEEN enkele daad verricht en hij is capable ... is Henk op dat moment een Momin?

    Of moet Henkie eerst daden verrichten, voordat zijn Imaan geldig is?

    Citaat Geplaatst door sheikhalalbani Bekijk reactie
    Imaam ash-Shaafi‘ie zei:
    Ibn Hajar is zelf ook Shaafi'iee in Madhab en heeft onder bijna 700 juristen gestudeerd , dus ik neem aan dat hij zijn eigen Imaam, Madhab en Usoel kent.

    Ik ben benieuwd waar Shaafi'iee dat zegt , want ik wil de context lezen.

  5. #5
    ....................

    Reacties
    5.156
    01-04-2006

    Ik ga straks antwoorden op jouw vragen.

    Geef eerst even definitie van shart.
    Met pensioen........................................

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    6.473
    18-06-2010

    Citaat Geplaatst door sheikhalalbani Bekijk reactie
    Geef eerst even definitie van shart.
    Wat voor definitie?

    شرط = Arabisch
    Condition = Engels
    Voorwaarde = Nederlands
    Isimo = Zulu
    条件 = Chinees

    Wat is de 'definitie' van 'definitie' haha : )

    Ik bedoel er niks dieps mee bro , het is geen trick-question.

  7. #7
    ....................

    Reacties
    5.156
    01-04-2006

    Jij weet toch wel dat shart een definitie heeft bij de geleerden van oesoel die jaami3 maani3 is. Die zoek ik.

    Ik kan jou 5 definities van een definitie geven
    Met pensioen........................................

  8. #8
    ....................

    Reacties
    5.156
    01-04-2006

    Dit is overigens geen testvraag, ik hou er niet van om mensen te testen.

    Het heeft betrekking tot het onderwerp.
    Met pensioen........................................

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    6.473
    18-06-2010

    Citaat Geplaatst door sheikhalalbani Bekijk reactie
    Jij weet toch wel dat shart een definitie heeft bij de geleerden van oesoel die jaami3 maani3 is. Die zoek ik.

    Ik kan jou 5 definities van een definitie geven
    Ga met de definitie die jij wilt.

    Met 'voorwaarde' bedoel ik - als leek - gewoon wat wij leken ermee bedoelen :

    Zoals reinheid een voorwaarde is voor de geldigheid van gebed i.e. zonder Wudhu is er geen gebed.

    Geen diepe filosofie ofzo ; )

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    6.473
    18-06-2010

    Het is bekend met dharoerah dat de Profeet mensen als gelovigen accepteerde met het uitspreken van de kalimah , en hij stelde het geen voorwaarde dat zij eerst daden moeten verrichten voordat zij Moslim worden:

    Ibn Rajab al-Hanbali schreef 700 jaar geleden ("Jaami al-Uloem", 1/84):



    ومن المعلوم بالضرورة أن النبي صلى الله عليه وسلم كان يقبل من كل من جاءه يريد الدخول في الإسلام الشهادتين فقط ، ويعصم دمه بذلك ، ويجعله مسلما

    ولم يكن صلى الله عليه وسلم يشترط على من جاءه يريد الإسلام أن يلتزم الصلاة والزكاة

    "Het is bekend dat als iemand naar de Profeet kwam om Islam te accepteren, hij hun Islam accepteerde met slechts het uitspreken van de getuigenis! Alleen daarmee werd hun bloed onschendbaar en ze werden Moslims.

    De Profeet stelde het geen voorwaarde dat iemand eerst (daden zoals) het gebed of Zakaat uitvoert voordat hij hen als Moslims accepteert."


    Ibn Abdul-Barr al-Maliki schreef 1000 jaar geleden ("Al-Tamhid", 3/288):



    وهذا يرد قول المعتزلة والخوارج بأسرها ، ألا ترى أن المقر بالإسلام في حين دخوله فيه يكون مسلما قبل الدخول في عمل الصلاة وصوم رمضان بإقراره واعتقاده وعقدة نيته


    "...Dit is een van de duidelijkste weerleggingen op de Mo'tazilah en Khawarij.

    Zie je dan niet dat iemand die de getuigenis van Islam uitspreekt om Islam binnen te treden al Moslim is met zijn getuigenis, overtuiging en intentie, zelfs voordat hij handelt naar zaken zoals gebed, vasten van Ramadhan?
    !!"

  11. #11
    ....................

    Reacties
    5.156
    01-04-2006

    Citaat Geplaatst door Durani Bekijk reactie
    Ga met de definitie die jij wilt.Met 'voorwaarde' bedoel ik - als leek - gewoon wat wij leken ermee bedoelen :Zoals reinheid een voorwaarde is voor de geldigheid van gebed i.e. zonder Wudhu is er geen gebed.Geen diepe filosofie ofzo ; )
    Ja maar Ibn Hajr is geen leek en jij haalt zijn citaat aan. Wat wordt daar bedoeld met shart.
    Met pensioen........................................

  12. #12
    ....................

    Reacties
    5.156
    01-04-2006

    Citaat Geplaatst door Durani Bekijk reactie
    Het is bekend met dharoerah dat de Profeet mensen als gelovigen accepteerde met het uitspreken van de kalimah , en hij stelde het geen voorwaarde dat zij eerst daden moeten verrichten voordat zij Moslim worden:

    Ibn Rajab al-Hanbali schreef 700 jaar geleden ("Jaami al-Uloem", 1/84):



    ومن المعلوم بالضرورة أن النبي صلى الله عليه وسلم كان يقبل من كل من جاءه يريد الدخول في الإسلام الشهادتين فقط ، ويعصم دمه بذلك ، ويجعله مسلما

    ولم يكن صلى الله عليه وسلم يشترط على من جاءه يريد الإسلام أن يلتزم الصلاة والزكاة

    "Het is bekend dat als iemand naar de Profeet kwam om Islam te accepteren, hij hun Islam accepteerde met slechts het uitspreken van de getuigenis! Alleen daarmee werd hun bloed onschendbaar en ze werden Moslims.

    De Profeet stelde het geen voorwaarde dat iemand eerst (daden zoals) het gebed of Zakaat uitvoert voordat hij hen als Moslims accepteert."


    Ibn Abdul-Barr al-Maliki schreef 1000 jaar geleden ("Al-Tamhid", 3/288):



    وهذا يرد قول المعتزلة والخوارج بأسرها ، ألا ترى أن المقر بالإسلام في حين دخوله فيه يكون مسلما قبل الدخول في عمل الصلاة وصوم رمضان بإقراره واعتقاده وعقدة نيته


    "...Dit is een van de duidelijkste weerleggingen op de Mo'tazilah en Khawarij.

    Zie je dan niet dat iemand die de getuigenis van Islam uitspreekt om Islam binnen te treden al Moslim is met zijn getuigenis, overtuiging en intentie, zelfs voordat hij handelt naar zaken zoals gebed, vasten van Ramadhan?
    !!"
    Dat is in Ahkaam addunyaa.
    Wat we islaam alhukmi noemen. Zelfs een munaafiq is moslim in uiterlijke daden zolang hij geen openlijke kufr pleegt. Zolang hij met de shahaadah komt is hij moslim, maar zeker geen mu'min imaanan haqieqiyan (gelovige met echte imaan)

    Als we praten over het verlaten van daden of het feit dat iemand daden nodig heeft om te geloven dan gaat het over islaam Alhaqieqie en niet islaam alhukmie.
    Met pensioen........................................

  13. #13
    ....................

    Reacties
    5.156
    01-04-2006

    Al-Mu'tazillah en Al-Khawaarij waren overigens van mening dat je bij het verlaten van IEDERE DAAD een persoon uit het geloof treed. Met andere woord: elk gebod die niet nagekomen wordt is een zonde en bij hen is de pleger van een zonde een kaafir.

    Daarom is zelfs de uitspraak van Ibn Hajr mogelijk om op 2 manieren te begrijpen:

    1. Het hebben van de daden als soort (jins al-'amal) is een voorwaarde voor volmaaktheid van imaan.
    2. Het hebben van enkele daden (afraad al-'amal) is een voorwaarde voor volmaaktheid van imaan.

    Als we van het goede uitgaan dan zeggen we dat Ibn Hajr hiermee het tweede bedoeld omdat dit beter valt te verzoenen met de vele ijmaa'aat die door de selef zijn overgeleverd hierover.

    Als we forthe sake of argument meegaan dat het eerste ermee bedoeld wordt dan zeg ik: Hij gaat degene die voor hem zijn gegaan tegen.
    Met pensioen........................................

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    6.473
    18-06-2010

    Ik ben bij mijn ouders sorry , ik zal later reageren , maar de vragen staan open:

    Dus is onze vriend, Henk, een gelovige zonder daden van ledematen, of moet hij eerst daden van ledematen verrichten voordat hij gelovig wordt bij ONS en GOD?

    Waar zegt Shaafiee dat? Is er een keten en context?

    En wat zijn al deze dingen over "jins al-Amal", "afraad al-Amal", etc? Wat zijn deze dingen? Soort-Daden en 1-Daad? Wat? Wat betekent dat bro?

    Waar gebruikt Ibn Hajar die terminology?

    Wie heeft deze dingen zo uitgelegd?

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    5.849
    16-08-2016

    Citaat Geplaatst door Durani Bekijk reactie
    Ik ben bij mijn ouders sorry , ik zal later reageren , maar de vragen staan open:

    Dus is onze vriend, Henk, een gelovige zonder daden van ledematen, of moet hij eerst daden van ledematen verrichten voordat hij gelovig wordt bij ONS en GOD?

    Waar zegt Shaafiee dat? Is er een keten en context?

    En wat zijn al deze dingen over "jins al-Amal", "afraad al-Amal", etc? Wat zijn deze dingen? Soort-Daden en 1-Daad? Wat? Wat betekent dat bro?

    Waar gebruikt Ibn Hajar die terminology?

    Wie heeft deze dingen zo uitgelegd?
    ben je bij je ouders! Nou dat komt goed uit,,,,,wanner jullie klaar met eten zijn en aan een kopjes thee beginnen vertel jou afGhaanse MOEDER,,,, en vertel jou afgaanse VADER,,,dat anale sex halal,,,,,net zoals je dst hier bij onze Marokkaanse zusters en broeders doet,,,,,,wees een man en citeer de klassieke geleerde,,,,,,,,....als je je zo geroepen voelt om de MAROKKANSE mensen te onderwijzen over ANALE sex,,,doe dat dan ook bij je eigen famillie,,,,,,begin deze dawah eerst bij je eigen famillie te onderwijzen voordat je bij een andere volk zoals,marokannen begint,,,,,