1. #196
    DareDevil

    Reacties
    6.660
    14-03-2013

    Citaat Geplaatst door HoBBiT123 Bekijk reactie
    Ik ben in wezen geen ander mens dan jij. Met gebreken en talenten. Bewust van beperkingen. Bescheiden over kwaliteiten. Die liefde geeft en krijgt. Die van zijn naasten houdt, maar ook van de naamloze vreemde. Hem/haar het allerbeste wenst. Veel empathie heeft voor wie lijdt, voor wie het minder goed heeft. Liefdadigheid steunt. Meewerkt aan een betere wereld waar kennis en kunde dat mogelijk maken.
    En stond je bij mij op de stoep dan zou je je met veel gastvrijheid welkom vinden in mijn thuis. Ook al had ik een off-day.

    Alleen geloof ik niet in jouw god. Dat valt dus best mee hé.
    De goden waar jij niet in gelooft zullen het jou ook niet kwalijk nemen, als ze 'n beetje mensenkennis hebben , redelijk en rechtvaardig zijn.
    Zo denk ik net over jouw god.

    Tenzij jij me nu zegt dat jouw god niet zo'n goeie loebas is, maar van het rancuneuze, haatdragende, kleinzielige soort god?
    In dat geval wil ik onder geen beding tot zijn hiernamaalse kennissenkring behoren.
    Mohamed (vzmh)
    Zet de vuilnisbakken van zijn joodse buren buiten..
    Wie ga me zeggen ik lieg?

    Ik heb het over Atlantis?

    Wrm antwoord je me niet Gandalf:

  2. #197
    Sysiphus

    Reacties
    9.981
    23-10-2013

    Citaat Geplaatst door Noeha. Bekijk reactie
    Niet logisch omdat we niet kunnen vertrouwen op menselijke wetten. Het zijn namelijk niet de mensen op aarde die orde houden op de aarde. Dit geloof jij wel toch? Haha

    Ik neem aan dat je dat eerste tegen jezelf hebt? Je herhaalt hier namelijk al jaren nu.. zeg het vaker tegen jezelf dan ga je misschien stoppen met herhalen van standpunten
    Ik maak me geen illusies, de mensheid heeft tot op vandaag een lastig parcours afgelegd daar waar het aankomt op staatsstructuren, wetgeving, jurisprudentie, moraliteit, ... ook onder religieuze hegemonie.
    Maar het is dan ook mijn overtuiging dat niet een goddelijke ordonnantie maar wel de menselijke rede de enige kans op verbetering biedt.
    We zijn op onszelf aangewezen. Geen verlosser die ons komt redden van onszelf. Je kan er maar beter aan wennen.
    “Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
    ― Albert Einstein

  3. #198
    Soufiane.

    Reacties
    9.623
    28-09-2005

    Citaat Geplaatst door HoBBiT123 Bekijk reactie
    Ik maak me geen illusies, de mensheid heeft tot op vandaag een lastig parcours afgelegd daar waar het aankomt op wetgeving, jurisprudentie, moraliteit, ... ook onder religieuze hegemonie.
    Maar het is dan ook mijn overtuiging dat niet een goddelijke ordonnantie maar wel de menselijke rede de enige kans op verbetering biedt.
    We zijn op onszelf aangewezen. Geen verlosser die ons komt redden van onszelf. Je kan er maar beter aan wennen.
    je WILT dus niet in god geloven dat is het. Het maakt zo te zien niks uit wat voor overtuigingen der zijn of zullen zijn?


    Je gelooft dus in de mens?
    Lam yansahu Lmalakaani hiena nasietahu, bal athbataahu wa anta laahin tal3abu.

  4. #199
    Sysiphus

    Reacties
    9.981
    23-10-2013

    Citaat Geplaatst door Noeha. Bekijk reactie
    je WILT dus niet in god geloven dat is het. Het maakt zo te zien niks uit wat voor overtuigingen der zijn of zullen zijn?


    Je gelooft dus in de mens?
    Ik wil alles geloven waar er overtuigende bewijzen voor zijn.

    Ik geloof dat de oplossingen voor de problemen die de mensheid ondervinden van de mensheid zelf zullen moeten komen.
    (Zoals dat al eeuwenlang het geval is).
    En aangezien de mens tegelijk heel goed is in het veroorzaken van nieuwe problemen blijven we nog wel even bezig. Het is niet anders.
    “Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
    ― Albert Einstein

  5. #200
    DareDevil

    Reacties
    6.660
    14-03-2013

    Wist je dat Engelen pijn hebben vanbinnen..
    Elke keer als de Mens weer dom doet..

  6. #201
    Soufiane.

    Reacties
    9.623
    28-09-2005

    Citaat Geplaatst door HoBBiT123 Bekijk reactie
    Ik wil alles geloven waar er overtuigende bewijzen voor zijn.

    Ik geloof dat de oplossingen voor de problemen die de mensheid ondervinden van de mensheid zelf zullen moeten komen.
    (Zoals dat al eeuwenlang het geval is).
    En aangezien de mens tegelijk heel goed is in het veroorzaken van nieuwe problemen blijven we nog wel even bezig. Het is niet anders.

    Maar de mens wordt verleid door de duivel en pleegt onrecht. Dus de mens kan de aarde nooit in goede banen leiden. Daar is deze hele wereld niet voor gemaakt voor perfectie anders zou Allah engelen erin laten. Maar hij liet mensen bewust met als reden dat Hij weet wat wij niet weten.

    En dat is jouw probleem jij bent hoogmoedig jij denkt met jouw menselijk denkniveau en vermogen jouw Creator te begrijpen waardoor je geen enkel overtuiging zal kunnen accepteren. Jij bent zelf gecreeerd dus daar is de eerste beperking al je hebt jezelf niet gecreeerd. Dus accepteer dat jij de beperkte behoeftige bent en dus niet alles kan omvatten op de manier die jij wilt!
    Lam yansahu Lmalakaani hiena nasietahu, bal athbataahu wa anta laahin tal3abu.

  7. #202
    Sysiphus

    Reacties
    9.981
    23-10-2013

    Citaat Geplaatst door Noeha. Bekijk reactie
    Maar de mens wordt verleid door de duivel en pleegt onrecht. Dus de mens kan de aarde nooit in goede banen leiden. Daar is deze hele wereld niet voor gemaakt voor perfectie anders zou Allah engelen erin laten. Maar hij liet mensen bewust met als reden dat Hij weet wat wij niet weten.

    En dat is jouw probleem jij bent hoogmoedig jij denkt met jouw menselijk denkniveau en vermogen jouw Creator te begrijpen waardoor je geen enkel overtuiging zal kunnen accepteren. Jij bent zelf gecreeerd dus daar is de eerste beperking al je hebt jezelf niet gecreeerd. Dus accepteer dat jij de beperkte behoeftige bent en dus niet alles kan omvatten op de manier die jij wilt!
    Ik denk dat de mens zelf verantwoordelijkheid moet nemen voor zijn fouten en daar oplossingen moet tegenoverstellen. Natuurlijk gaat dat met vallen en opstaan, the hard way. We zijn nu eenmaal feilbare wezens. De oorzaak van het menselijk falen ligt niet buiten de mens, niet bij een duivel, niet bij een god.

    Het idee van een rond een onfeilbare goddelijke wet verzamelde mensheid is al meermaals een illusie gebleken.
    Het teruggrijpen naar illustere uit de hemel neergedaalde claims als staatsbestel getuigt van een naïef idealisme dat in werkelijkheid resulteert in machtsmisbruik, uitsluiting, afwimpelen van verantwoordelijkheid en een maatschappelijk en moreel status quo. We've been there ... done that, ... Judaïsme, Christendom , Islam, ... ruim 2000 jaar lang. Het werkt gewoon niet verbindend als bestuurssysteem. Het werkt gewoon niet meer in de huidige context.

    Als we het dan uiteindelijk toch met onze eigen uitgevonden regels en wetten finaal verknoeien, dan hebben we dat louter aan onszelf te danken. Geen goddelijk dictaat noch een daaruit voortvloeiende begripsverwarring om ons achter weg te steken, of de ander ervan te beschuldigen dat hij die goddelijke boodschap 'verkeerd begrepen heeft'. Zelf verantwoordelijkheid nemen is geen hoogmoed. Beweren dat jij en jij alleen de juiste boodschap juist hebt begrepen, terwijl je in werkelijkheid geen knijt meer weet over (een/de) god dan pakweg een Amazone bewoner, dat is pas hoogmoed.
    “Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
    ― Albert Einstein

  8. #203
    DareDevil

    Reacties
    6.660
    14-03-2013

    Citaat Geplaatst door HoBBiT123 Bekijk reactie
    Ik denk dat de mens zelf verantwoordelijkheid moet nemen voor zijn fouten en daar oplossingen moet tegenoverstellen. Natuurlijk gaat dat met vallen en opstaan, the hard way. We zijn nu eenmaal feilbare wezens.

    Het idee van een rond een onfeilbare goddelijke wet verzamelde mensheid is al meermaals een illusie gebleken.
    Het teruggrijpen naar illustere uit de hemel neergedaalde claims als staatsbestel getuigt van een naïef idealisme dat in werkelijkheid resulteert in machtsmisbruik, uitsluiting, afwimpelen van verantwoordelijkheid en een maatschappelijk en moreel status quo. We've been there ... done that, ... Judaïsme, Christendom , Islam, ... ruim 2000 jaar lang. Het werkt gewoon niet verbindend als bestuurssysteem. Het werkt gewoon niet meer in de huidige context.

    Als we het dan uiteindelijk toch met onze eigen uitgevonden regels en wetten finaal verknoeien, dan hebben we dat louter aan onszelf te danken. Geen goddelijk dictaat noch een daaruit voortvloeiende begripsverwarring om ons achter weg te steken, of de ander ervan te beschuldigen dat hij die goddelijke boodschap 'verkeerd begrepen heeft'. Zelf verantwoordelijkheid nemen is geen hoogmoed. Beweren dat jij en jij alleen de juiste boodschap juist hebt begrepen, terwijl je in werkelijkheid geen knijt meer weet over (een/de) god dan pakweg een Amazone bewoner, dat is pas hoogmoed.
    Wist je dat Mens God is..

    En ik nog altijd mijn Atlantis niet weet..

  9. #204
    ~Smile~

    Reacties
    651
    05-10-2014

    Citaat Geplaatst door Darkmatter1991 Bekijk reactie
    Je beweert dat het bewijs dat de Koran het woord van God is omdat het zichzelf bewijst. Met andere woorden, je beweert dat de claim voldoende is en beroept je derhalve niet op een extern bron om dit te bevestigen.

    Dat is feitelijk hetzelfde als wanneer ik zou beweren dat het heilige boek van de Maya's het woord van God is simpelweg omdat het zichzelf bewijst. Vanuit een rationeel perspectief bekeken is dit echt nonsens met alle respect.
    Moet je niet eerst de definitie van God kennen alvorens je Zijn Bestaan wilt ontkennen? Wat is volgens jou de definitie van God? Vaak zie ik dat ongelovigen God als iets omschrijven dat menselijke eigenschappen heeft. Ik geloof ook niet in zo een God.

  10. #205
    MVC Lid

    Reacties
    2.150
    19-06-2015

    Citaat Geplaatst door Darkmatter1991 Bekijk reactie
    Je beweert dat het bewijs dat de Koran het woord van God is omdat het zichzelf bewijst. Met andere woorden, je beweert dat de claim voldoende is en beroept je derhalve niet op een extern bron om dit te bevestigen.

    Dat is feitelijk hetzelfde als wanneer ik zou beweren dat het heilige boek van de Maya's het woord van God is simpelweg omdat het zichzelf bewijst. Vanuit een rationeel perspectief bekeken is dit echt nonsens met alle respect.

    Zo kort door de bocht is het ook al weer niet hoor, en wie beweert dat er naar de Maya’s geen boodschapper is gestuurd net als Jezus, Mozus, Mohamed, Noah…? 315 boodschappers en 124.000 profeten zijn er naar de aarde gestuurd sinds het begin. Dus dat de Maya’s iets van een waarheid spreken is voor ons net als de oorspronkelijke waarheid in de joodse en christelijke geloof… en dat kan net zo goed gelden voor Buda… Wij zijn verplicht dat ook te geloven…

    Wat het bewijs van de koran betreft… luister… zolang een niet-gelovige zichzelf niet bereid acht te zullen gaan geloven voordat de bewijzen komen zal slechts 1 bewijs hem meer dan genoeg overtuigen… buiten dat zal de ongelovige altijd in staat van ontkenning verkeren al zouden alle bewijzen met uitzondering van het laatste tot hem gekomen zijn. Vraag niet eerst naar het bewijs maar kijk eerst naar jezelf of je daar klaar voor bent of niet.

    Wat betreft de bewijsvoering die er ligt… een niet-gelovige mag dat gerust beschouwen als bewijs van zijn weigering op de dag des oordeel. Veronderstel dat je die dag daar voor je Heer staat en Hij vraagt jou of Hij jouw leven niet gevuld heeft met voldoende bewijzen,
    jou je gehoor heeft gegeven waarmee je kunt luisteren naar zijn waarschuwing, naar zijn boodschap,
    jou je zicht heeft gegeven waarmee je Zijn tekenen kunt zien, Zijn straf over volkeren die voorheen ongehoorzaam zijn geweest?
    jou een hart heeft gegeven waarmee je kunt begrijpen en onderscheiden… en was dat allemaal voor niets?

    Heb je een excuus?

    Wij moslims en alle andere gelovigen voor ons zien voor onszelf geen enkel excuus voor blindheid en beschouwen onszelf voldoende geïnformeerd, voldoende gewaarschuwd en voldoende uitgerust met wat wij nodig hebben om datgene te doen waar wij ons bestaan aan te danken hebben.



    Ik snap jullie niet-gelovigen niet… als tegenargument zeggen jullie vaak: Wat als de islam niet de waarheid is dan? Ja so, wat is het ergst dat ons überhaupt kan overkomen dan? Dat is dan toch een argument van niks?

  11. #206
    ~Smile~

    Reacties
    651
    05-10-2014

    Citaat Geplaatst door Darkmatter1991 Bekijk reactie
    Goede vraag. Ik zeg je eerlijk dat ik geen concrete definitie heb van God aangezien zijn bestaan nooit is bewezen. Dat is met alle respect hetzelfde als je mij zou vragen wat voor concept ik heb van een draak of een alien. Ik ga uit van de Abrahamitische God waar jij in gelooft (Yahweh, Yeshua of Allah). In principe is dit dezelfde god.

    Op zich best interessant wat jij hebt aangegeven. De god uit de bijbel heeft heel veel menselijke eigenschappen (jaloezie, genocidaal, polariserend etc.). Maar ook in de Koran komen we mijns inziens antropomorfische karakteristieken van Allah tegen. Raadpleeg maar de volgende soera's: 55:27, 96:14 en 68:42. Zelfs in de Hadith heb je zaken als de handen en voeten van Allah.

    Hoe verklaar je dan enerzijds jouw gebrek in een antropomorfische God maar anderzijds geloof je wel in Allah en zijn karakteristieken zoals ik deze heb benoemd?
    Dus maw jij ziet God als iets letterlijks? Ik zie dat niet zo, God is geen voorwerp voor mij. Het is niet iets wat ik kan vasthouden... Ik weet niet hoe God eruit ziet, maar hoop Hem in het hiernamaals te zien.
    In de Qur'an komt beeldspraak voor. Vele geleerden hebben hierover geschreven. God heeft voor mij geen hand, gezicht, etc in letterlijke vorm. Dat is gewoon beeldspraak gezien Allaah zegt dat niets gelijk is aan Hem.. Waar we God mee definiëren is aan de hand van Zijn Eigenschappen. Allaah heeft ons Zijn 99 namen geschonken opdat we Hem beter zullen leren kennen.
    In d Quran vertelt Allaah ons dat Mozes aan God vroeg om hem te zien, Allaah zei daarop dat de mensheid in deze wereld niet gemaakt is om hem te zien, vervolgens liet Allaah een schittering zien waardoor een berg verpulverde.

  12. #207
    Sysiphus

    Reacties
    9.981
    23-10-2013

    Citaat Geplaatst door deleukstuu Bekijk reactie
    Moet je niet eerst de definitie van God kennen alvorens je Zijn Bestaan wilt ontkennen? Wat is volgens jou de definitie van God? Vaak zie ik dat ongelovigen God als iets omschrijven dat menselijke eigenschappen heeft. Ik geloof ook niet in zo een God.
    Je hebt gelijk. Een definitie is noodzakelijk vooraleer je een beredeneerde positie kan innemen.

    Wat de verzamelde Abrahamistische teksten hebben gedaan is een omstandige definitie gegeven. Maw gelovigen geven de definitie.

    Die kan je letterlijk interpreteren. Maar dat schept veel problemen en gaat voorbij aan de essentie van wat een god eigenlijk is, onkenbaar, abstract, mystiek, wat niet kan worden bevat, ... . Dat dwingt imo tot een allegorische interpretatie van heilige geschriften, tot contextualiseren van leefregels, ...
    “Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
    ― Albert Einstein

  13. #208
    MVC Lid

    Reacties
    2.150
    19-06-2015

    Citaat Geplaatst door Darkmatter1991 Bekijk reactie
    Hoe kun je dan nog beweren dat het ieders eigen verantwoordelijkheid is indien men terecht komt in de eeuwige verdoemenis van de Jahannam? Waar onze huiden tot in den eeuwigheid verbrand zullen worden en iedere keer nieuwe huid zal worden aangemaakt opdat we de bestraffing mogen ondergaan aldus soera 4:56 van de koran.

    Mijn vraag komt dus op het volgende neer: waarom zijn gelovigen er als de kippen bij om een individu op zijn of haar eigen verantwoordelijkheid te wijzen? Echter, wanneer we in ogenschouw nemen dat Allah uiteindelijk beslist wie zal worden geleid dan is het mijns inziens vrij evident dat Hij als eindverantwoordelijke dient te worden gezien (vooral als je rekening houdt met zijn zogenaamde omnipotentie), terwijl de gelovige dan zal beweren dat het alsnog je eigen verantwoordelijkheid is?

    Het is eigen verantwoordelijkheid inderdaad. Jij beslist in dit leven hoe je leeft en morgen op die dag beslist Hij waar je heen gaat op basis van de keuzes die jij in dit leven hebt gemaakt. Het is dus niet zo dat je op die dag nog de vrijheid van keuze hebt maar beslis jij in dit leven zijn leiding te volgen dan is dat uiteindelijk wat Hij van jou vraagt om te doen wil je Hem bereid vinden jou te leiden. Zelfs iemand met de laagste IQ snapt dit, dus wat is daar zo moeilijk aan om te begrijpen? Is het niet je eigen keus om ongelovig te zijn? Want wat hindert jou anders te gaan geloven dan jezelf?


    Allah ziet toe dat jou geen onrecht wordt aangedaan op die dag, zelfs niet het minst. Als je jezelf niet verantwoordelijk acht voor de keuzen die je in dit leven maakt dan hoef je je toch nergens druk om te maken?

  14. #209
    Sysiphus

    Reacties
    9.981
    23-10-2013

    Citaat Geplaatst door Si.Lgdr Bekijk reactie
    Zo kort door de bocht is het ook al weer niet hoor, en wie beweert dat er naar de Maya’s geen boodschapper is gestuurd net als Jezus, Mozus, Mohamed, Noah…? 315 boodschappers en 124.000 profeten zijn er naar de aarde gestuurd sinds het begin. Dus dat de Maya’s iets van een waarheid spreken is voor ons net als de oorspronkelijke waarheid in de joodse en christelijke geloof… en dat kan net zo goed gelden voor Buda… Wij zijn verplicht dat ook te geloven…

    Wat het bewijs van de koran betreft… luister… zolang een niet-gelovige zichzelf niet bereid acht te zullen gaan geloven voordat de bewijzen komen zal slechts 1 bewijs hem meer dan genoeg overtuigen… buiten dat zal de ongelovige altijd in staat van ontkenning verkeren al zouden alle bewijzen met uitzondering van het laatste tot hem gekomen zijn. Vraag niet eerst naar het bewijs maar kijk eerst naar jezelf of je daar klaar voor bent of niet.

    Wat betreft de bewijsvoering die er ligt… een niet-gelovige mag dat gerust beschouwen als bewijs van zijn weigering op de dag des oordeel. Veronderstel dat je die dag daar voor je Heer staat en Hij vraagt jou of Hij jouw leven niet gevuld heeft met voldoende bewijzen,
    jou je gehoor heeft gegeven waarmee je kunt luisteren naar zijn waarschuwing, naar zijn boodschap,
    jou je zicht heeft gegeven waarmee je Zijn tekenen kunt zien, Zijn straf over volkeren die voorheen ongehoorzaam zijn geweest?
    jou een hart heeft gegeven waarmee je kunt begrijpen en onderscheiden… en was dat allemaal voor niets?

    Heb je een excuus?

    Wij moslims en alle andere gelovigen voor ons zien voor onszelf geen enkel excuus voor blindheid en beschouwen onszelf voldoende geïnformeerd, voldoende gewaarschuwd en voldoende uitgerust met wat wij nodig hebben om datgene te doen waar wij ons bestaan aan te danken hebben.



    Ik snap jullie niet-gelovigen niet… als tegenargument zeggen jullie vaak: Wat als de islam niet de waarheid is dan? Ja so, wat is het ergst dat ons überhaupt kan overkomen dan? Dat is dan toch een argument van niks?
    Een Hindu demonstreert eenzelfde bereidheid om te geloven als jij.
    Waarom geloof jij dan niet wat die Hindu gelooft? Sta je daar niet voor open misschien? Je bent wellicht hoogmoedig! Want dat is exact wat je ongelovigen verwijt.
    Of heb je dan toch meer nodig dan wat welwillendheid?

    Of eender welk geloof wel/niet de waarheid is doet er in wezen niks toe voor de ongelovige en anders-gelovige.
    Tenzij dat geloof functionele impact heeft in de maatschappij en op mensen die het niet vrijwillig onderschrijven.

    Bovendien, 315 boodschappers en 124.000 profeten ? Er is geen historische neerslag van deze bewering. Laat staan dat die mensen dezelfde boodschap zouden hebben gebracht tot bij alle volkeren in elke uithoek van de wereld. De realiteit en historisch onderzoek leert ons een ander verhaal.
    “Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
    ― Albert Einstein

  15. #210
    MVC Lid

    Reacties
    2.150
    19-06-2015

    Citaat Geplaatst door HoBBiT123 Bekijk reactie
    Een Hindu demonstreert eenzelfde bereidheid om te geloven als jij.
    Waarom geloof jij dan niet wat die Hindu gelooft? Sta je daar niet voor open misschien? Want dat is exact wat je ongelovigen verwijt.
    Of heb je dan toch meer nodig dan wat welwillendheid?

    Of eender welk geloof wel/niet de waarheid is doet er in wezen niks toe voor de ongelovige en anders-gelovige.
    Tenzij dat geloof functionele impact heeft in de maatschappij en op mensen die het niet vrijwillig onderschrijven.

    Kijk, welk geloof dan ook, als het oorspronkelijk afkomstig is van Allah dan geloven wij daar sowieso in, dat is een voorwaarde voor een gelovige, zie de 6 zuilen van het geloof. Wij mogen niet ontkennen, maar het volgen daarvan is niet nodig want de koran is een consolidatie van alle geschriften die voorheen zijn geweest en wat de mens nodig heeft tot de laatste.

    Alle godsdiensten voor de islam waren tijdgebonden, geschikt voor de beschaving van die tijd. De islam daarentegen is tijdloos.


    Master HoBBiT, het enige wat ik zie tussen mijn ogen is de dood, daarachter een graf, daarachter 50.000 jaar, daarachter een hel en daarachter een paradijs … wat een moslim betreft is dit het enige wat voor hem iets toedoet en de reden waarom moslim is…. Je kan nergens mee afkomen wat deze werkelijkheid in de ogen van de moslim kan wegnemen… daarom volgt hij de islam die als enige voor hem het veilige pad door al die ellende laat zien die hij kan volgen… en als er een joodse of christelijke geloof is dat de gelovigen informeert over de komst van de laatste boodschapper genaamd Ahmad/Mohamed en hen verplicht hem te volgen… wat is dan het excuus van de moslim om iets te zoeken in een ander geloof?