+ Reageer
1 tot 15 van 15
  1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    5
    29-05-2013

    Ewa Juffrouw!

    Hey allemaal!

    Na lang wikken en wegen heb ik de stap eindelijk genomen! Ik ga een verhaal schrijven. Ik durfde de stap niet te nemen, maar toch moest het een keer gebeuren.

    Dit verhaal gaat over een Marokkaanse docente 'Salima'. 24 jaar net afgestudeerd om het vak Geschiedenis te mogen geven. Na lang solliciteren heeft ze eindelijk een baan aangeboden gekregen op het Sint-Nicolaas college in Almere. Deze school staat erom bekend om de 'probleemkinderen'. Ondertussen krijgt ze een band met de leerlingen en broeit er opeens iets moois vanuit haar kant......

    Okey, wel een saai begin lezen jullie nu. Het wordt beter guys, I swear.





    THE START OF EVERYTHING
    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Daar sta ik dan voor het grote oude gebouw. Ik heb zolang erover nagedacht om de directeur op te bellen om niet te komen. Ik heb gekke verhalen gehoord over deze school. Vooral in mijn omgeving werd ik voor 'gek' verklaard om op deze school te werken. 'Salima, er wordt elke dag daar gevochten'. 'Ben je helemaal gek geworden?'. 'Er was laatst nog een steekpartij, waarbij een jongen erg gewond is geraakt'. Maar helaas moet ik ook mijn rekeningen betalen en besloot dan maar toch deze stap deze stap te wagen. Ik heb letterlijk bloed, zweet en tranen aan dat stomme diploma moeten geven, dus terugtrekken heeft toch geen zin. Niet wetend wat er allemaal op die school gebeurd..




    CHAPTER 01

    Met knikkende knieën loop ik het gebouw in. Ik knik naar de conciërge die me teruggroet met een glimlach. 'Je bent nieuw hier zeker', zegt de conciërge. 'Haha, is het zo opvallend?'. 'Nee joh, heb je hier niet eerder gezien'. Ik ben Sjors de conciërge en hij reikt mij meteen zijn hand. 'Salima, zeg kan je me vertellen waar de directeur is?'. 'Hij wacht op je in de lerarenkamer, succes meid!'. 'Bedankt, dat kan ik goed gebruiken'. Ik volg mijn weg naar de lerarenkamer, waarin ik de directeur tref samen met drie andere collega's. 'Agh, als we onze aanwinst daar niet hebben!'. 'Jongens dit is onze nieuwe Geschiedenis docente Salima El Ourki'. 'Salima dit zijn Sanne, Brahim en Ryan'. Sanne en Brahim geven Engels en Ryan die doet Natuurkunde. 'Hai, aangenaam om kennis te maken', zei Salima verlegen. Tering, houd er zo niet van om in het middelpunt van de belangstelling te staan. Er worden handen geschud en de leraren gaan na een kort knikje al verder met hun gesprek. 'Zo Salima, ben je er klaar voor om je klas te ontmoeten?'. 'Jazeker, kan niet wachten om te beginnen'. 'Als het aan mij lag, zat ik rustig thuis met mijn bed en Netflix aan om Suits te kijken', dacht Salima. 'Ik kom gelijk met de deur in huis vallen'. 'Je zal dit jaar een mentorklas hebben van klas 4B, omdat de desbetreffende mentor met een depressie thuis zit'. 'Het kan aan de leerlingen liggen, maar ik heb vertrouwen in je!'. 'Er zitten een paar tussen die Jeugdzorg onder zich hebben'. 'Dan moet je denken aan spijbelen, laatkomers etc'. 'Maar met jou als docente, zal dat prima gaan'. Ik begon erg nep te glimlachen en bedankte hem voor het compliment. Nog even en wilde mijn kop koffie op zijn gezicht gooien. Ik ben niet gekomen om moedertje te spelen voor een groepje tieners. Het lesgeven op deze school maakt het al lastig, laat staan om een mentor te worden. Agh Sal, kom op! Je hebt geld nodig. Nog even en je kan leuke schoentjes kopen', dacht Salima. 'Goed wanneer kan ik begeleid worden?'. Ik neem aan dat begeleiding hierbij komt spelen, aangezien ik dat nooit eerder heb gedaan'. 'Dat is een goede vraag', zegt de directeur. 'Maar helaas heeft niemand nu tijd om je te begeleiden'. 'Maar voor vragen weet je me te vinden', zegt de directeur. 'Zullen we gaan?'. 'Het derde uur begint zo en ook je mentoruur'. Salima pakt haar tas op en loopt achter de directeur aan.

    We lopen de trap op en gaan dan naar de rechterkant. De directeur doet de deur open en reikt mij gelijk de sleutels aan. 'Kijk dit is je sleutelbos', zegt de directeur. 'In deze bos vind je de sleutels van dit lokaal en van de beamer'. 'Daarachter heb je de kast, waarin alle lesmateriaal ligt'. Voor verdere vragen kan je me vinden in mijn kantoor. Dat is op de begane grond in lokaal 004. 'Heel veel succes en je kan het' zegt de directeur en zwaait de deur achter zich dicht. 'Zo wat een lekker begin zeg', mompelt Salima. 'Als ik dit had geweten, was ik rustig thuisgebleven. Ik heb geen idee hoe ik dit moet aanpakken.

    Salima loopt naar de kast toe en bladert in de lesboeken. Dat gedaan te hebben logt ze gelijk in op Magister. Magister is een programma, waarbij je alle informatie van leerlingen kunt zien. Van laatkomers tot aan spijbelaars. Daarnaast kan je ook huiswerk invoeren en roosters checken van alle klas. 'Hmm 4B, laat mij even kijken met watvoor leerlingen ik te maken heb'. Ze scrolt naar beneden en vind gelijk paar vinkjes aan bij sommige leerlingen. 'Hmm een paar probleemgevallen, you're right'. 'Voel mij nu zo geflasht' mompelt Salima. Ze klikt op klas 4C en telt het aantal namen op. Dat zijn er 24. 'Okey, dat valt nog wel mee'. Ze drukt op een linkje, waardoor ze een foto kan zien van iedere leerling uit de klas. De eerste foto verschijnt en eronder staat Ouail Bousabar, met daaronder een uitgebreid rapport. 'Dit is een vervelend ventje die graag de les wilt verzieken' schreef mvr Neuten. 'Een erg grote mond en wilt graag de leider zijn van deze klas samen met Mohammed', schreef mnr van Schaten. Nou, dit is al een mooi begin jongens, zegt Salima sarcastisch. Salima is wel benieuwd naar die Mohammed en klikt op zijn foto. Een lachend jongetje met stoere uitstraling komt haar scherm tegemoet. 'Deze jongen heeft problemen, maar ouders willen niet meewerken'. 'Wil graag machogedrag vertonen en haalt slechte cijfers'. En het gaat zo maar door. De meeste docenten zijn niet te spreken over deze klas, en zijn bang dat ze het eindexamen uiteindelijk niet zullen halen.

    Salima zucht en pakt een whitboardstift uit haar tas. Ze staat op en schrijft met koeienletters haar voor- en achternaam op het bord. Ze pakt even snel haar spiegeltje om te checken of haar hoofddoek nog recht zit. Ze stift haar lippen nog even lichtroze met een liquid lipstick. Daarna doet ze de ramen open voor een frissen lucht in de klas. Uiteindelijk gaat de bel en wacht Salima gespannen bij de deur om de klas te ontvangen.




    Ik hoop dat jullie dit een tof begin vonden! Jullie mogen mij altijd berichten, want sta altijd open voor feedback!
    Heelveel leesplezier en meld me of ik verder moet gaan.

    x-o-x-o

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    107
    05-01-2015

    ga door super leuk verhaal

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    61
    22-02-2016

    Leuk begin, ga snel verder

  4. #4
    Verbannen

    Reacties
    9.360
    10-01-2009

    Komt er nog een vervolg...?

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    5
    29-05-2013

    Dag lieve Dames,

    Allereerst sorry voor het lang wachten. Ik had een drukke periode achter de rug. Ik moest mijn tentamens maken en ook moest ik dringend stage gaan lopen. Nogmaals sorry!
    Deze maand gaf me wel de gelegenheid om na te denken over dit verhaal. Ik heb een pagina aangemaakt op Facebook. Op dit platform wil ik mijn verhaal publiceren, want zo kunnen jullie elkaar taggen en het verhaal liken. Hierdoor heeft het verhaal meer populariteit en zal ik ook sneller geneigd zijn om delen te publiceren.

    Ik zal mijn pagina snel met jullie delen.

    Probeer zoveel mogelijk te reageren en berichten zijn altijd welkome!

    xxx

    Noura

  6. #6
    Verbannen

    Reacties
    9.360
    10-01-2009

    Leuk, ben benieuwd. Hoop dat je tenamens
    inclusief stage met ruim een voldoende zijn afgerond.

    Hou er rekening mee dat niet iedereen Facebook heeft.

    Kan niet wachten om een vervolg van je te lezen.

    Neem je tijd hbiba xxx

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    5
    29-05-2013


    Salima zucht en pakt een whitboardstift uit haar tas. Ze staat op en schrijft met koeienletters haar voor- en achternaam op het bord. Ze pakt even snel haar spiegeltje om te checken of haar hoofddoek nog recht zit. Ze stift haar lippen nog even lichtroze met een liquid lipstick. Daarna doet ze de ramen open voor een frissen lucht in de klas. Uiteindelijk gaat de bel en wacht Salima gespannen bij de deur om de klas te ontvangen.


    De eerste leerling loopt al mijn kant op met een verwarde blik. Hij stopt met lopen en kijkt op zijn telefoon of dit het juiste lokaal is. ‘Hier moet je wezen hoor’’, riep ik. De jongen keek op en liep naar de docente toe. ‘Welkome, ik ben mevrouw El Ourki en ben jullie nieuwe docent/mentor’. ; Dag mevrouw, mijn naam is Rashad’, en hij schudt mijn uitgestoken hand. Hij neemt plaats op een plekje midden in het lokaal. Niet veel later stroomt het lokaal vol met leerlingen. ‘Mevrouw bent u onze nieuwe mentor’, zegt een meisje genaamd Aya. ‘Dat klopt en daarnaast zal ik jullie geschiedenis geven. ‘Oké’’ zegt Aya en ze gaat door met haar gesprek samen met Samira. ‘Wa Fayna Drerries!’ zegt een jongen die schreeuwend binnenkomt. Salima draait zich om en kijkt hem met een geïrriteerde blik aan. De jongen zag de docent niet en corrigeerde zich meteen. ‘Sorry’, zegt hij met een lachend gezicht. ‘De volgende keer dat je zo binnenkomt, mag je gelijk gaan melden’, zegt Salima. De jongen knikt mijn zijn hoofd en gaat zitten achterin de klas. De bel is al gegaan, waardoor Salima de deur achter zich dicht doet.

    De klas is nog onrustig en Salima staat voor het lokaal om te wachten wanneer het stil is. Deze methode heeft ze vaak als tip meegekregen bij haar stage vroeger. Als je stil voor het bord gaat staan is de kans groot dat de leerlingen rustiger worden. Het blijkt te werken, want sommige leerlingen merken het op en worden gelijk stil. De gehele klas is nu rustig en wacht gespannen af wat Salima zal gaan zeggen. ‘Goed’, schraapt Salima haar keel. ‘Ik ben Salima el Orka, 23 jaar en zal jullie mentor zijn voor dit jaar’’. ‘De bedoeling is dat ik jullie ook les zal gaan geven en dat is nodig aangezien het examens er aankomen. ‘Ik heb begrepen dat de klas slecht voorstaat als we kijken naar de laatste rapportcijfers’. ‘Dit is dramatisch, want ik begrijp dat iedereen naar het Hbo wilt gaan?’’, vraagt Salima. ‘De klas is er stil van en sommige knikken onzeker. ‘Jongens ik ben niet van plan om jullie een preek te geven, maar ik wil dat jullie gaan slagen’. ‘Niet alleen hierop school, maar ook in het leven zelf’. ‘Steek je vinger op als je nog een jaar hier op school wilt zitten’. Niemand stak hun vinger op. ‘Precies en dat is wat ik wil’. ‘Wij gaan samen er het beste van maken en zullen ook slagen voor het examen’. ‘In Shag Allah’ zegt de schreeuwlelijkerd achterin die Tarik heet. Ik merk dat ik een indruk achterlaat op de klas. ‘Goh, mijn speeches werken wel zeg’. Obama kan wat van mij leren’. Ik glimlach meteen als ik zijn gezicht zie. ‘Goed, ik zal allereerst beginnen met de absenties’’, zegt Salima. ‘Ik roep je naam en de bedoeling is dat je dan je vinger opsteekt, want zo kan ik de gezichten onthouden’. ‘Allereerst op de lijst is Bo’, zegt Salima. Een roodharig meisje steekt verlegen haar vinger op. ‘Ik zie haar vinger en glimlach naar haar. ‘Mariam?’, zegt Salima. Een meisje met een rode hoofddoek steekt haar vinger op. En zo gaan we maar door. We hebben een David, Roos, Lamar, Jeroen, Safia, Soufian, Emre, Ozlem, Tarik niet te vergeten en we gaan zo maar door. ‘Mohammed?’’. Ik kijk op en merk dat niemand zijn vinger opsteekt. ‘Ja Juf vergeten te zeggen, maar hij en Ouail komen later’, zegt Tarik. ‘Wat is hier dan de reden van ?’, zegt Salima. ‘Ze hadden de bus gemist’, zegt Tarik. Maar helaas trap ik daar niet in. Op dat moment komen de jongens binnen.

    ‘En jongens waar komen jullie zo laat vandaan?’, zegt Salima. ‘Juf de bus had een vertraging’, zegt een jongen met groene ogen. Dat moet dus Mohammed zijn. Ik sta op en steek mijn hand uit. ‘Ik ben Mohammed’, zegt de jongen met groene ogen. ‘Ja en ik ben Ouail’, zegt de lange jongen achter Mohammed. ‘Bent u onze nieuwe docent?’, zegt Ouail. ‘Dat klopt, ga snel zitten’, zegt Salima. De jongens lopen gelijk naar achter om naast Tarik te gaan zitten. ‘Dus de bus had een vertraging?’, zegt Salima tegen de jongens. ‘Ja dat klopt, want de bus 42 had een omleiding ofs’, zegt Mohammed. ‘Oh dat is grappig’, zegt Salima. ‘Ik heb ook de bus 42 gepakt in de ochtend en merkte niks van een omleiding’, zegt Salima. ‘Ja dat klopt, het was net gebeurd’, zegt Ouail met een toon die hem meteen verraadde met liegen. ‘Laten we samen meteen kijken of het klopt’, zegt Salima en ze gaat meteen op de site van de GVB. ‘Kijk eens iedereen, er is geen omleiding met de bus 42’. ‘Dus jullie kunnen toch nog gebruik maken van de bus’, zegt Salima. De gehele klas lach in een deuk. ‘Wa jullie zijn leip gepakt’, zegt Tarik. Ouail begint nerveus te lachen en wordt langzamerhand rood. Mohammed kijkt met een stalen blik naar mij, waarin een vleugje verwonderding te vinden is. ‘Jongens voor deze keer hoeven jullie geen briefje te halen, maar de volgende keer wees eerlijk’, zegt Salima glimlachend. De jongens knikken beiden. ‘Jongens nu gaan we over op serieuze zaken’, zegt Salima.

    ‘Ik zal nu blaadjes uitdelen’ zegt Salima en deelt onderhand de blaadjes uit. ‘Ik wil dat je opschrijft voor welke vakken je onvoldoende staat, maar ook welke vakken je voldoende staat’. ‘Hierdoor kan ik zien waar je sterke punten zijn, maar ook waar je kracht uit kan halen’, zegt Salima. ‘Zo heb ik ook een beeld, waar we aan kunnen werken’. De leerlingen pakken hun schrijfgerei en schrijven ijverig op het blaadje. Ik stop bij Mohammed en merk dat hij met een afwezige blik naar het papiertje staart. ‘Hey, gaat het wel?’, vraagt Salima. Mohammed schrikt op van zijn gedachte. ‘Ja Juf, wat moesten we ook alweer doen?’ vraagt Mohammed verward en grijpt meteen naar zijn pen. Salima rolt met haar ogen en zucht. ‘Vraag het maar aan je buurman’, zegt Salima en ze deelt verder de blaadjes uit aan de andere leerlingen.


    Voor nu is dit het even! En jongens probeer zoveel mogelijk te liken, vertel je vrienden over dit geweldige verhaal! Just kidding, I'm not that kind of awesome.

    love

    En Ps, de informatie over mijn Facebookpagina zal snel komen.

    xxx

    Noura

  8. #8
    Verbannen

    Reacties
    9.360
    10-01-2009

    I love story's

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    5
    29-05-2013

    Dag lieve dames!

    I'm back! Heb m'n tentamens en stage achter de rug, dus dat betekent dat ik wat meer tijd heb .
    Ik merkte wel dat het verhaal wat groter moet. Ik vraag me wel af of er nog interesse is in een vervolg, aangezien er amper gereageerd word. Bij 10 reacties zal ik een nieuwe vervolg schrijven!
    Come on guys! Breng ons verhaal naar de top!

    Xxx Noura

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    25
    19-11-2012

    Uppp Ben erg benieuwd naar je verhaal!!

  11. #11
    Verbannen

    Reacties
    9.360
    10-01-2009

    I'm waiting

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    25
    19-11-2012

    Uppp

  13. #13
    Verbannen

    Reacties
    9.360
    10-01-2009

    Uppie

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    96
    15-10-2012

    Uppp! er zijn veel stille lezers, maar je verhaal is tot nu toe super leuk!

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    5
    29-05-2013

    Dag lieve schatten,

    Ik schaam mij zo erg dat ik geen vervolg heb geplaatst. Ik wilde eerst voor mijzelf pijlen of het verhaal wel goed genoeg was. Ik merk aan de reacties wat minder, maar toch is het erg veel bekeken! Ik beloof dat ik snel een vervolg zal gaan schrijven! Even nog over mijn facebookpagina. Ik ben van plan om het verhaal te delen op facebook en op Marokko.nl, zodat iedereen het kan lezen. Ik wil ook graag leuke verhalen plaatsen, maar dat kan alleen op Facebook zelf. Informatie daarover volgt nog wel!

    Tot snel schatjes,

    Hanane