1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    5.361
    29-03-2011

    Lara Verheijden maakte een ongemakkelijke film over seks in Jamaica

    "Andre is heel lang en ik houd van lang. Toen ik zag dat hij een tand miste, vond ik dat charmant."

    Sommige mensen gaan op vakantie voor ontspanning, anderen om een liefje te vinden, en weer anderen om een videodagboek te maken over seks en exotisme. Lara Verheijden, fotograaf en ‘kunstmeisje’, ging naar Jamaica voor alle drie en maakte de film Jamaica, a year ago.

    Ze ontmoet Jamaicaan Andre, met wie ze overweegt om seks te hebben (en het uiteindelijk ook doet), maar niet voor ze met haar vriendin Amanda bespreekt of ze dan geen cliché wordt: een witte vrouw die op vakantie seks heeft met een zwarte man.

    Ook ontmoeten Lara en Amanda een groep mannen met wie ze het hebben over verschillen in seksuele voorkeuren – de mannen beweren niet aan orale seks te doen, en het ook niet te willen ontvangen. Een ander personage is ‘Margarita’, een Zweedse vrouw van rond de vijftig, die heel openlijk vertelt over haar seksleven met rastafari’s.

    Het is een vrij ongemakkelijke film die balanceert op een dun randje van kunst, exotisme en politieke incorrectheid. Eentje waarvan je niet wil dat je ouders ‘m zien, en dus belde ik Lara op om te vragen of haar vader de film al gezien heeft.

    Broadly: Hoi Lara, je video is inmiddels van YouTube afgehaald, hoe ging dat?
    Lara Verheijden: GeenStijl plaatste een stukje over mijn film, en daardoor had ik meteen veel views erbij. De laatste keer dat ik keek waren het er al 25.000 – het gaat dan opeens heel hard. Een uur na de post van GeenStijl blokkeerde YouTube de video al. Ik had er wel een leeftijdsslot op gezet en dingen lichtelijk geblurred, bijvoorbeeld als ik me aan het omkleden ben, maar blijkbaar was dat niet genoeg. Gelukkig staat-ie ook op Vimeo.

    Waarom wilde je naar Jamaica?
    Dat was organisch zo ontstaan. Amanda en ik wilden graag weg, ook om te filmen, maar het is niet zo dat ik eerst een concept had bedacht over ‘hoe het is om seks te hebben met een jongen in Jamaica’ en daarom daarheen wilde. Zo is het niet gegaan. Amanda en ik luisteren heel veel naar dancehall, dat is een reden, en ik kwam een meisje op straat tegen dat net naar Jamaica was geweest en zei hoe leuk het was. Toen dacht ik: oh ja, Jamaica, daar gaat ook nooit iemand heen.

    Maar je ging er wel heen om een film maken?
    Ja. Ik heb ook speciaal een camera gekocht voor deze reis, en we hadden drie harde schijven mee voor back-ups. Dus we waren enigszins goed voorbereid.

    Wist je al waar de film over zou gaan?
    Nee, niet echt, maar ik wist wel dat ik een jongen wilde filmen, en dat ik seksachtige dingen vanuit mijn eigen perspectief wilde laten zien. Alleen in mijn hoofd was het veel grafischer en kunstzinniger dan hoe het uiteindelijk is geworden.

    Lopen je privé-leven en kunst altijd door elkaar?
    Ja, dat gebeurt wel. Ik heb mijn ex-vriendje veel gefilmd, en daar hebben we ook ruzie over gehad, hij vond dat niet leuk. Op Instagram ben ik er vanaf aan het stappen, het werd te veel. Ik probeer het nu meer gescheiden te houden. In deze film gaat het ook niet echt over mijn privé-leven, want ik woon niet op Jamaica en die jongen is niet mijn vriend. Die afstand was er dus, alleen op dat moment was het wel mijn leven natuurlijk.

    Was het lastig om te stoppen met je leven delen op Insta?
    Nou, het moest ook gebeuren omdat ik RSI kreeg, waar ik nu nog steeds last van heb. Dat komt zeker weten door mijn telefoon, en van te lang achter elkaar editten, of juist even snel in de trein zonder dat ik in een goeie stoel zit. Eerst dacht ik: ik kan toch niet zomaar stoppen? Maar dat kan natuurlijk gewoon wel. Ik vond Insta ook al minder leuk worden, je kan daar eigenlijk maar één kant van jezelf laten zien. En ik ging het iets te serieus nemen, terwijl het eigenlijk gewoon moet voortkomen uit interesse en omdat je het leuk vindt. Deze film ligt wel in dezelfde lijn als mijn werk op Instagram – het is een soort extended version.

    Hoe ontmoette je Andre?
    Tijdens het uitgaan. Ik zag hem gelijk al – hij is heel lang en ik houd van lang. Toen ik zag dat hij een tand miste, vond ik dat charmant.

    In de film zit een scène waarin jij en Amanda het hebben over orale seks, met een groep Jamaicaanse mannen, zonder Andre. De mannen zeggen dat ze er niet aan doen, en ook zelf niet gepijpt willen worden, omdat ze vinden dat vrouwen “op dezelfde hoogte moeten blijven” als zij – letterlijk, met hun hoofd. Geloofde je dit?
    Nee, eigenlijk niet. Ik denk dat het gewoon is wat je onderling zegt op Jamaica, dat mannen stoer met elkaar lopen doen. Privé gebeurt het natuurlijk gewoon wel – mijn jongen wilde het bij mij ook gelijk doen, maar dat kan ook zijn omdat ik een buitenlander ben.

    Het leek bijna een feministisch statement.
    Ja dat leek even zo, maar ze shamen het juist heel erg. Ze zeiden namelijk ook: “Alleen lelijke meisjes pijpen” en “Als ik gepijpt wil worden, kan ik ook naar een **** gaan.” Ik kan me voorstellen dat je daardoor als meisje denkt: als ik nu ga pijpen, ben ik dat lelijke meisje. Zo kan die gedachte zichzelf in stand houden. Ook zeiden ze dat ze beffen “goor” vonden, en “slijmerig”. Dat is helemaal vrouwonvriendelijk: dat mannen niet beffen omdat het vies zou zijn, maar dat vrouwen als ze pijpen minderwaardig zijn.

    Ging je met Andre naar bed ‘voor de kunst’?
    Ik wilde Andre en ons samen filmen omdat ik er sowieso nieuwsgierig naar was, maar voor de film heb ik wel wat harder achter hem aan gezeten. Eigenlijk had ik me juist voorgenomen om op Jamaica geen seks te hebben, en ik hield de boot met Andre best lang af. Toen hij iets had van ‘laat dan maar’, werd ik weer geïnteresseerder. Uiteindelijk waren Amanda en ik in een ander stadje, maar op de dag voor vertrek naar Nederland zijn we weer naar hem toe gegaan, zodat ik hem nog een keer kon zien. Ik wilde het heel graag, en had heel erg spijt dat ik het niet eerder had gedaan.

    Heb je nog contact met ‘Margarita’, de vrouw met wie jullie veel op stap zijn in de film en die iets laat zien van het sekstoerisme waar je zelf vragen bij hebt?
    Ik stuurde haar laatst een berichtje, en ze vertelde dat ze een nieuwe vriend heeft, dus het gaat heel goed met haar. Ik vind haar heel cool, zij is zo een vrije vrouw. Ze had helemaal geen neurotische gedachtes over wie ze was of wat het betekende dat zij daar was. Ze was niet zo zelfbewust als ik bijvoorbeeld, wat zowel mooi is als een beetje problematisch. Als ik probeerde om het onderwerp van exotisme aan te snijden, zei ze: “Wat maakt het uit, overal ter wereld zijn mensen die met elkaar naar bed willen. Je hebt Zweedse mannen, je hebt Jamaicaanse mannen, het is maar wat je leuk vindt.”

    In de film zeg je op een gegeven moment: “Oh, als mijn vader dit kon zien…” Heeft hij Jamaica, a year ago inmiddels gezien?
    Ja, maar de scène waarin ik Amanda vertel over de blowjob, die heb ik even doorgespoeld. Maar die waarin Andre aan mijn borsten zit, heeft hij zelfs op groot scherm gezien, bij een viewing.

    En wat vond Andre ervan?
    Toen ik hem vertelde dat ik de film had laten zien bij een viewing, stuurde hij terug: “Great. Can you send me a naked picture?”


    https://www.vice.com/nl/article/qvzj...eks-in-jamaica

    https://vimeo.com/246242687
    Goed artikel voor Mathijs m.b.t. de PVDA:


    http://politiek.tpo.nl/2015/01/18/de...-u-uit-pluche/

  2. #2
    Verbannen

    Reacties
    6.552
    15-08-2016

    Wat een triest gedoe.

    Kan niet wacht om die film te zien, not.