+ Reageer
1 tot 8 van 8
    MVC Lid

Reacties
    17
    01-09-2015

Ik lever meer energie terug dan dat ik verbruik wie wilt mij helpen met uitleg

Ik lever per jaar ongeveer 800 kw terug aan de energiemaatschappij. Heb nog een oude meter en ik verbruik uiteindelijk niks want de meter geeft aan het einde van termijn een -stand aan van ongeveer 800kw.

En kreeg ik onlangs mijn jaar nota. Viel mij op dat ik minder terug kreeg dan mijn vorige maatschappij

Wie werkt er bij een energiemaatschappij of kan mij helpen met uitleggen van de jaar nota want ik zie wel begrippen en bedragen maar weet niet of dit wel allemaal klopt en goed is berekend.

Alvast bedankt

MVC Lid

Reacties
    309
    24-04-2017

Citaat Geplaatst door man00 Bekijk reactie
    Ik lever per jaar ongeveer 800 kw terug aan de energiemaatschappij. Heb nog een oude meter en ik verbruik uiteindelijk niks want de meter geeft aan het einde van termijn een -stand aan van ongeveer 800kw.

En kreeg ik onlangs mijn jaar nota. Viel mij op dat ik minder terug kreeg dan mijn vorige maatschappij

Wie werkt er bij een energiemaatschappij of kan mij helpen met uitleggen van de jaar nota want ik zie wel begrippen en bedragen maar weet niet of dit wel allemaal klopt en goed is berekend.

Alvast bedankt
    Wat je precies moet weten is dit zoals het in zijn werk gaat.

Energiemaatschappij berekent voor jou een maandbedrag op basis van het historisch verbruik(1persoonshuishouden) op jouw adres. Dit gebeurt bijna altijd.
    Stel het historisch verbruik op jouw adres is 1500kwh en 1000m3(gas)
    Stel je betaalt daarvoor 80 euro per maand voor gas en elektra. per jaar is 96 euro.
    je hebt jouw meterstanden doorgegeven en de energiemaatschappij berekent aan het eind van het jaar een verbruik van 1000kwh en 500m3(gas).
    Jij hebt betaalt op basis van 1500kwh en 1000m3(gas) maar je daadwerkelijke verbruik is lager en dus krijg je geld terug. Zij berekenen dat netjes( in vrijwel alle gevallen).

Op het moment dat je zelf energie opwekt met zonnepanelen of op een andere manier, dan wek jij energie op en is jouw energiemeter zo aangepast dat ie terug kan draaien.
    Andere oorzaken voor een lagere bedrag dat je terug kunt krijgen is veranderingen van prijs(indien je variabel contract hebt)

MVC Lid

Reacties
    17
    01-09-2015

hoi

bedankt voor bovenstaande uitleg. Dit begrijp ik dan wel maar bij mij stond de meter vorig jaar op 82800 en dit jaar staat de meter op 81990 kortom een verschil van -810. Ik heb een oude meter dus die draait terug ze proberen wel steeds mij een slimme meter aan te smeren maar is nog niet gelukt.

Dus voor die 810 dat ik terug heb gegeven hebben ze mij het volgende ong terug gegeven

Variabele kosten
    Terugleververgoeding enkel 50,-

Vaste Kosten
    Vermindering energiebelasting 357,18

Mijn vraag is nu dus stel dat ik geen panelen had kreeg ik dan die belastig ook terug en die belasting is dat ongevgeer dat bedrag of is het meer

Daanraast hebben ze ook nog wat afgetrokken zoals

Vaste prijsStroom vaste leveringskosten 37,34
    Enduris 3 x 25 ampere 232,72

Totaal kreeg ik nog ongeveer 135 terug van stroom dit staat los van gas

Hopelijk kan mij iemand helpen

MVC Lid

Reacties
    17
    01-09-2015

Up

MVC Lid

Reacties
    482
    24-04-2013

Een kabel is een klein beetje capacitief. Als je een inductieve last hebt dan is dit een klein beetje in je voordeel.
    Vergeet je de cos phie dan is je spanningsverlies iets groter dan met cos phie berekening.

MVC Lid

Reacties
    482
    24-04-2013

De cosφ blijft nodig. De spanning en stroom zijn uit fase, maar om de spanningsval over een ohms belasting zoals een kabel word voor gesteld te berekenen heb je het werkelijk vermogen nodig. Want het werkelijk vermogen bepaald dus de warmte in de kabel.

Een condensator is een mooi voorbeeld fase verschuiving bijna 90° er word dus bijna geen warmte in de condensator geproduceert. Echter de kleine ohmse weerstand die een condensator heeft word wel warm.

Vandaar dat grote bedrijven moeten aantonen dat cosφ rond de 1 is of anders maatregelen moeten nemen. Als de cosφ niet rond de 1 is word er eigenlijk te weinig voor energie betaald en is er extra vermogens verlies in de kabels.

Ik denk dat jou Nuts bedrijf een hoge cos phi heeft. Vraag hun gegevens op, je hebt er recht op.

Anders moet je mij even pmen. Ik kan je aansluiting zodanig aanpassen, dat je meer stroom kan leveren

MVC Lid

Reacties
    17
    01-09-2015

Welke maatschappij is gunstig als je meer energie opwekt dan dat je verbruikt wie kan mij daarmee helpen en liefst ook nog eentje met een leuke overstapbonus!

MVC Lid

Reacties
    17
    01-09-2015

Up