1. #1
    Redactie

    Reacties
    73.278
    03-12-2000

    MVC Moderator MVC Moderator

    Marokkaanse scholen scoren ver onder de maat met betrekking tot leesvaardigheid

    Schoolbibliotheken zijn schaars en boeken ontbreken.



    Een internationaal rapport over leesvaardigheid wijst op de disfuncties van het onderwijs in Marokko. Volgens dit rapport heeft 63% van de Marokkaanse scholen geen bibliotheek en heeft 28% van de Marokkaanse scholen amper 500 boeken.

    Het dagblad Al Massae, die deze informatie meldt in zijn editie van donderdag 7 december, geeft daarbij ook aan dat "het meest verontrustende is dat leerlingen vaak moe of hongerig naar de bibliotheken komen". Bovendien is 12% van de studenten regelmatig afwezig.

    Wat het voorschools leren betreft, bleek 69% van de ondervraagde leerlingen niet door hun ouders te worden geïntroduceerd in lezen en leesvaardigheid. Slechts 22% zei dat hun ouders graag lezen. "Deze situatie heeft een negatieve invloed op de liefde voor lezen van leerlingen", schrijft Al Massae.

    Erger nog, slechts 1% van de Marokkaanse leerlingen zou volgens het rapport thuis leesmateriaal hebben. Uit het rapport kwam verder naar voren dat 37% tevreden was over hun leraren. Wat de ouders betreft, 65% zei tevreden te zijn met het niveau van hun kinderen, 28% zei matig en 6% zei niet tevreden.

  2. #2
    Verbannen

    Reacties
    3.019
    26-05-2017

    Hier moeten de Marokkaanse autoriteiten werk van maken. Niet het volk dom houden door slecht onderwijs in stand te houden maar investeren in onderwijs.

  3. #3
    Verbannen

    Reacties
    92
    21-11-2016

    https://iq-research.info/en/page/average-iq-by-country#

    Het heeft voor een groot deel te maken met de opleiding

  4. #4
    Verbannen

    Reacties
    3.019
    26-05-2017

    Citaat Geplaatst door WilliamWallace Bekijk reactie
    Dankzij die die idioot m6 en zijn joodse adviseurs zijn wij het lacherje van de hele wereld! Want ja het volk moet dom gehouden worden, zodat zijn familie lang aan de macht kan blijven om de marokaanse bevolking helemaal leeg te kunnen plunderen! Ik blijf het zeggen en herhalen die m6 en zijn jew crime family wil marokko veranderen ineen nigeria of somalie!
    Mijn neven vertelden mij dit al 15 jaar terug. Het lijkt net of de autoriteiten het onderwijs bewust verwaarlozen om de mensen dom te houden.

    Wat daar waar van is mag joost weten maar de cijfers spreken dat in elk geval niet tegen.

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    21.391
    18-12-2015

    Citaat Geplaatst door Tattoo_Mocro_ Bekijk reactie
    Mijn neven vertelden mij dit al 15 jaar terug. Het lijkt net of de autoriteiten het onderwijs bewust verwaarlozen om de mensen dom te houden.

    Wat daar waar van is mag joost weten maar de cijfers spreken dat in elk geval niet tegen.
    Ben Mocro

    Je moet eerst andere gebruikers een reputatie toe eigenen voor dat je het weer aan Tattoo_Mocro_ kan geven.

  6. #6
    Verbannen

    Reacties
    3.019
    26-05-2017

    Citaat Geplaatst door TeslaX Bekijk reactie
    Het regime houd de bevolking bewust dom. Enkel laaggeschoolden gaan het mensonterende regime blijven steunen. Omdat ze nooit hebben geleerd om kritisch te denken. Je ziet ook hier op m.nl ook terug. Ze blijven in die waan geloven dat marokko een paradijs is, terwijl ze in Europa hun handje ophouden voor een uitkering.
    Veel leden kunnen er ook niet tegen dat de rif-regio daadwerkelijk is achtergesteld en dat ze door demo´s hun gelijk hebben gekregen.

  7. #7
    Spoiler: we all die.

    Reacties
    2.081
    05-02-2017

    Zonde maar niet schokkend. Gaat lang duren voordat er verandering inkomt helaas.

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    684
    14-06-2014

    Dit heeft niets met educatie of onderwijs te maken.
    Hier hebben veel voor gewaarschuwd in en buiten Marokko
    Dat internet op je smartphone en tablet de grootste fiasco zal zijn voor de taalvaardigheid
    En niet alleen Marokko maar voor de hele wereld waar het internet de moderne wereld heeft overgenomen.
    Hoe veel uur kijken wij nog TV
    Hoe vaak wordt de kranten gelezen laatstaan boeken gelezen.
    Als je vroeger bij iemand thuis op bezoek kwam
    Eerst er lekker gekletst en je vroeg om de l9ibla voor het gebed
    Tegenwoordig is het eerste waar je naar vraagt wat is de WIFI CODE van uw.
    Ik schaam me soms om te zien hoe iedereen in een trouwfeest op zijn smartphone zit
    Terwijl je uitgenodigd bent voor de gezondheid
    Kijk dat is het probleem en niet het onderwijs

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    684
    14-06-2014

    @WilliamWallace

    La7aoula wa La9oua ila Bilah
    Wat zijn dit voor manieren a broer
    Jou manier van grof taalgebruik getuigd
    Het laag niveau van jou mislukte opvoeding en Akhla9
    1) INNA BA3DA DANN I'TM
    Beschuldig nooit een andere om het gene waar jij geen weet van hebt ongeacht moslim of niet moslim
    2) En in die jaren 70 en 80 waren de mensen op pen En papier gesteld en had men geen internet.
    Het niveau van toen zal nooit meer geëvenaard worden.
    En daarbij verbied niemand jou om een boek te gaan lezen om je taalvaardigheid te verbeteren
    3) internet is het sterkste groeiende product in heel Afrika.
    Iedereen heeft om beltegoed te kopen maar een beetje educatie is te veel gevraagd.
    Smartphons gaan daar als warme broodjes over de toonbank of is dat ook de schuld van een andere

  10. #10
    Verbannen

    Reacties
    3.019
    26-05-2017

    Citaat Geplaatst door WilliamWallace Bekijk reactie
    Tattoo_Mocro
    "Veel leden kunnen er ook niet tegen dat de rif-regio daadwerkelijk is achtergesteld en dat ze door demo´s hun gelijk hebben gekregen.'

    Correctie het is niet alleen de riff regio , maar heel marokko !! Dit word bewust gedaan om de bevolking dom te houden en verdeeldheid zaaien, zodat m6 en zijn joden clubje marokko leeg kunnen plunderen en marokko willen veranderen in een afghanistan of somalie.
    Ja,dat bedoel ik ook eigenlijk,thanks voor de correctie.

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    684
    14-06-2014

    @Tattoo_Mocro_

    Dat is echt het grootste onzin dat ik heb gehoord.
    Dat er nog veel armoede is in Marokko dat ontkend niemand.
    Maar dat weerhoudt jou toch niet om te lezen
    En te studeren.
    Een voorbeeld hier nl wie zijn hier de grootste vroegtijdige schoolverlaters.
    Marokkaanse en Antilliaanse jongeren.
    Dus hoe verlaat je dit dan
    Je moet de schuld bij je zelf opzoeken en niet altijd naar een andere wijzen.
    Of heeft de Marokkaanse overheid hier ook in vinger in de pap zitten.
    De koning verbied jou niet om naar school te gaan on naar de moskee te gaan om de islamleer te doen.
    Bij jullie soort is het alleen lekker op je smartphone of tablet zitten en klagen over andere
    De leer in de wetenschap of in islam komt niet van zelf naar je toe daar je zelf voor openstaan.
    In Marokko weten ze alles over Facebook Snapshot Instagram maar fatsoenlijk een Soera uit de Qor'an leren is te veel gevraagd of een paar boeken over de wetenschap lezen is ook te veel van het goede.
    Broer heb jij lesstof gehadt om op Facebook en Instagram te kunnen .. Nee dacht het niet dus waarom zou jij die zelfde inzet en initiatief ook niet in andere goede leer kunnen tonen.
    Allah Yahdiekoum Allah Yahdiekoum.

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    684
    14-06-2014

    @WilliamWallace

    Allah yahdik is de waarheid je te hard om dit te zeggen..
    SAFFI T9ADOULIK A MSKIN A BARRAKA MN NIFA9 O LKDOUB ARRAH MAYNEF3EK GHIR SA7 O BARRAKA L' IHANNA OLKHWA LKHGAWI
    MALK GHIR NTA LI 3AYCH FLMAGHRIB
    A 9LIL ADDAB

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    684
    14-06-2014

    @TeslaX

    Als jij wist wat het woord Allah sbht in inhield
    Dan zou jij mensen niet vals beschuldigen.
    Ken jij dat hard maken dat de Koning Mohammed 6 zijn burgers dom bewust houd.
    Kun jij het hard maken hoe hij aan zijn rijkdom komt.
    Ik kan het hard maken dat er een groep Marokkanen vroegtijdig school verlaat helaas en jammer maar waar..
    We scoren het hoogst in de criminaliteit en dat mij ook pijn want dat zijn mijn landgenoten maar ontkennen heeft ook geen zin.
    Ik ben geen Mounafi9 om een andere de schuld te geven van iets waar ik zelf de hand in heb.
    Jij hebt het over lfasad oke een vraagje hoe vaak bij niet naar een bioscoop geweest.
    Of ga je nu doen alsof je neus bloed.
    DIT HEET NIFAA9..
    Nog maals niemand ontkend armoede
    In Marokko maar je kunt pas naar iemand wijzen als je echt keiharde bewijzen hebt.
    Anders ben echt alleen maar IT'M aan het begaan en dat lijd tot DOULM.
    Dus hou op met naar andere toe te wijzen zonder enige bewijs.
    Allah yahdikoum Allah yahdikoum
    Bellaad je zelf niet met Say'aat door dit soort beschuldigen naar een andere.
    En in geval van twijfel roep dan Allaho A3lam

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    2.536
    22-06-2014

    Citaat Geplaatst door Tattoo_Mocro_ Bekijk reactie
    Mijn neven vertelden mij dit al 15 jaar terug. Het lijkt net of de autoriteiten het onderwijs bewust verwaarlozen om de mensen dom te houden.

    Wat daar waar van is mag joost weten maar de cijfers spreken dat in elk geval niet tegen.
    Ik weet ook niet waar ze mee bezig zijn. Ik begin mijn geduld en geloof in m6 beetje bij beetje aan het kwijtraken.

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    2.536
    22-06-2014

    Citaat Geplaatst door LED Bekijk reactie
    door al Quds ben ik ze allemaal gaan haten..

    Ze proberen het een beetje te sussen dat er een hele grote chineze autofabrikant in Marokko 4 fabrieken gaat openen voor de productie van electrische wagens en bussen.
    Ze moeten klappen krijgen, misschien dat ze dan wakker geschud worden.