+ Reageer
Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
1 tot 15 van 19
    MVC Lid

Reacties
    2.227
    07-02-2017

'Syriëganger Victor op terugweg naar Nederland'

Syriëganger Victor D. zou op de weg terug naar Nederland zijn. Hij wil zich melden bij een post van het Turkse leger in de grensregio van het Syrische Idlib. De Nederlander heeft een brief bij zich waarin hij zich distantieert van IS en de Turken vraagt hem te helpen om terug te komen naar Nederland.

In Nederland loopt tegen Victor D., een bekeerling uit het dorpje Heeten (Overijssel), een proces omdat hij zich heeft aangesloten bij een gewapende groep in Syrië. D. liet eerder dit jaar al weten terug te willen keren om bij dat proces te zijn.

Volgens het Haagse gemeenteraadslid Arnoud van Doorn, ook een bekeerling, is hij inmiddels aan die reis begonnen. Van Doorn publiceerde via twitter de brief die D. dit weekend heeft opgesteld. Volgens hem zijn onder meer ook de Nationaal Coördinator Terrorisme en Veiligheid (NCTV) en justitie op de hoogte gesteld. De NCTV wil dat niet bevestigen, 'maar kent het bericht op sociale media'. Ook het Landelijk Parket van het Openbaar Ministerie 'kent de brief'.

D. vertrok in 2013 naar Syrië. Zelf stelt hij toen te zijn vertrokken om de Syrische bevolking te helpen. Hij heeft bij verschillende strijdgroepen gezeten, maar wil niet precies zeggen welke. D. zei eerder tegen deze krant in ieder geval nooit voor IS te hebben gevochten. In het gebied waar hij verbleef zijn in de loop van de jaren verschillende strijdgroepen aanwezig geweest, onder meer het aan Al Qaida-gelieerde Jabhat al Nusra. Daarover rept hij in zijn brief niet.

'Ik wil gewoon naar huis'
    Wel schrijft hij: 'Ik neem afstand van IS en de aanslagen in het Westen en andere landen.' En: ,,Ik heb besloten naar Holland te reizen, maar daarvoor moet ik door uw land. (Turkije, red). Ik heb de intentie me over te geven aan Turkse soldaten hier in de provincie Idlib. Ik zweer, bij Allah, dat ik niet ben gekomen om het Turkse volk of leger kwaad te doen. Ik wil gewoon naar huis.'

In de regio Idlib zijn momenteel verschillende (extremistische) strijdgroepen aanwezig. D. zelf heeft nog niet gereageerd op een vraag van deze krant of hij daadwerkelijk aan zijn terugreis is begonnen.

Turkije
    D. zal in Turkije hoogstwaarschijnlijk worden gearresteerd. Het is dan de vraag of de Turken hem zelf willen berechten of doorsturen naar Nederland. Er zitten momenteel zeker al twee Nederlandse Syriëgangers vast in Turkije, onder wie Reda N. uit Delft. Tegen hem en medeverdachte Oussama loopt een proces in Turkije. Daar zijn al verschillende pro-formazittingen in geweest. Ook zij willen terug naar Nederland. Er zijn inmiddels zo'n 50 Nederlanders teruggekeerd uit het strijdgebied, de meesten van hen keerden al voor 2015 terug.

Bron
    Als ik niet reageer betekent dat niet automatisch dat je gelijk hebt. De kans is groot dat ik gewoon geen tijd/zin heb om te reageren/herhalen.|Facebook

MVC Lid

Reacties
    1.080
    08-04-2017

neent afstand van isis
    Zal ik ook doen als ik vecht voor al nusra(al queda)..juist de aartsvijand van isis..

heeft hij al afstand genomen van de aanslag op Charlie Hebdo..die was namenlijk niet door isis maar al queda gepleegd..

Qatadah

Reacties
    3.695
    21-10-2011

Zijn er moslims die tegen de dood zijn van spotprenters over de profeet ?

Iets als al nusra is niet aanwezig in Syrië. Als je de nieuws goed zou volgen. HTS en hun groep zijn tegen aanslagen in het buitenland. En hun focus ligt enkel op bashar.

In Syrië zijn betekent niet dat je gelijk onderdeel bent va Isis of AQ. Er zijn tig groepen (strijdende en niet-strijdende) in Syrië met verschillende manhaj en aqeedah.

On topic moge Allah deze broeder beschermen tegen het slechte.

.اللهم اضرب الظالمين بالظالمين وأخرجنا من بين أيديهم سالمين

MVC Lid

Reacties
    2.247
    15-04-2016

Citaat Geplaatst door Deen Bekijk reactie

Iets als al nusra is niet aanwezig in Syrië. Als je de nieuws goed zou volgen. HTS en hun groep zijn tegen aanslagen in het buitenland. En hun focus ligt enkel op bashar.

In Syrië zijn betekent niet dat je gelijk onderdeel bent va Isis of AQ. Er zijn tig groepen (strijdende en niet-strijdende) in Syrië met verschillende manhaj en aqeedah.

Op je eerste vraag, mag ik hopen van wel.
    Ik weet ook zeker dat het zo is trouwens.

Maar deze man zal in Nederland zonder bewijs dat hij onderdeel is geweest van IS daar ook niet van worden beticht door een rechter.
    Vermoedelijk zal hij wel worden aangeklaagd voor oorlogje voeren voor een vreemde mogendheid etc.

MVC Lid

Reacties
    1.564
    05-02-2017

Citaat Geplaatst door MikeH Bekijk reactie
    Op je eerste vraag, mag ik hopen van wel.
    Ik weet ook zeker dat het zo is trouwens.

Maar deze man zal in Nederland zonder bewijs dat hij onderdeel is geweest van IS daar ook niet van worden beticht door een rechter.
    Vermoedelijk zal hij wel worden aangeklaagd voor oorlogje voeren voor een vreemde mogendheid etc.
    Beetje vaag "voor verschillende groepen maar wil niet zeggen welke, in ieder geval niet IS." Wordt misschien nog moeilijk voor hem bij de rechter.

MVC Lid

Reacties
    3.562
    15-08-2016

Eerst reist hij naar het midden-oosten om met geweld mee te werken aan het stichten van een kalifaat, om daar te wonen.

Nu wil hij hoe dan ook terug om in het land van de ongelovigen te wonen.
    Dat noem ik ‘moral reading’: wanneer je de feiten door een morele lens bekijkt; kennis niet op waarheid beoordeelt, maar op de mogelijke politieke en morele gevolgen er van.
    In hun wereld ben je links, of je houdt je mond.
    Dr. J. van de Beek, wiskundige, antropoloog, sociale wetenschappen.
    WHEN DOES THE HURTING STOP?

MVC Lid

Reacties
    6.547
    07-09-2016

Citaat Geplaatst door Joosje Bekijk reactie
    Eerst reist hij naar het midden-oosten om met geweld mee te werken aan het stichten van een kalifaat, om daar te wonen.

Een duidelijk geval van een persoon die niet echt nadenkt voordat hij iets doet.

Of het nu vertrekken naar Syrie is, proberen terug te komen, noem het maar op.

Een ongeleid projectiel die nooit de consequenties overzien van hun eigen handelen.
    =The Mahdi is the protector of the knowledge, the heir to the knowledge of all the prophets, and is aware of all things=

MVC Lid

Reacties
    1.080
    08-04-2017

Citaat Geplaatst door Al-Mahdi Bekijk reactie
    Een duidelijk geval van een persoon die niet echt nadenkt voordat hij iets doet.

Of het nu vertrekken naar Syrie is, proberen terug te komen, noem het maar op.

Een ongeleid projectiel die nooit de consequenties overzien van hun eigen handelen.

salland centraal heeft al jaren contact met gem hier overzicht ..
    http://www.jouwregiocentraal.nl/doss...andse-jihadi-1

MVC Lid

Reacties
    6.547
    07-09-2016

Citaat Geplaatst door Doublepain Bekijk reactie
    salland centraal heeft al jaren contact met gem hier overzicht ..
    http://www.jouwregiocentraal.nl/doss...andse-jihadi-1
    Nice find!
    =The Mahdi is the protector of the knowledge, the heir to the knowledge of all the prophets, and is aware of all things=

MVC Lid

Reacties
    1.080
    08-04-2017

Citaat Geplaatst door Al-Mahdi Bekijk reactie
    Nice find!
    hij werd al die tijd al gevolgd door Salland centraal en toch kwam nrc met veel bombarie dat ze gem via Facebook mail geïnterviewd hadden..

.

Reacties
    3.520
    18-12-2015

Amin

Prepare your future.

Reacties
    7.169
    24-01-2017

Citaat Geplaatst door Joosje Bekijk reactie

Zul jij geen probleem mee hebben als mensen een eigen staat oprichten in andermans land.
    War never changes

MVC Lid

Reacties
    1.992
    12-06-2015

Afgaande op dit forum zijn er in ieder geval veel moslims die een probleem hebben met vrijheid van meningsuiting.
    Ook moslims met akelig orthodoxe en fundamentalistische opvattingen
    Een Bommelding

I

Reacties
    914
    23-01-2017

Angst is wat hem drijft, hij dacht ik ben moslim we zijn allemaal gelijk daar, niets is minder waar, je bent daar het pispaaltje en het is daar misschien nog wel verdeelder dan hier in Europa, groepjes bij elkaar het is algemeen bekend dat er gewoon racisme is onderling en bepaalde afkomsten de frontlinie moeten bestijgen of als zelfmoord commando moeten opereren.

Prepare your future.

Reacties
    7.169
    24-01-2017

Citaat Geplaatst door OBB Bekijk reactie
    Afgaande op dit forum zijn er in ieder geval veel moslims die een probleem hebben met vrijheid van meningsuiting.
    Ook moslims met akelig orthodoxe en fundamentalistische opvattingen
    Ook vuile trollen die Moslims blijven lastig vallen vooral in dit hoek.
    War never changes

Stap nu over!