1. #1
    Happy

    Reacties
    2.663
    13-02-2017

    Ik wil me opgeven voor orgaandonatie

    Al jaren spookt dit door mijn hoofd. Maar er zijn fatwa's waar ik niet wijzer van word. Waarom zou dit nu een slechte zaak zijn? Hoe is dit geregeld in de Islamtische landen? Of is het daar verboden?

  2. #2
    Happy

    Reacties
    2.663
    13-02-2017

    Waarom mag je het aannemen maar niet weggeven? Dat is toch raar?

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    2.150
    19-06-2015

    omdat bij een donor niet altijd vast te stellen is dat iemand echt dood is. Straks trekken ze je organen er uit terwijl je nog leeft. moet je niet willen...


    en als je een donor aanneemt dan is die persoon al dood, misschien doordat zijn orgaan bij hem levend is uitgehaald, maar hij is dan al ondertussen dood.

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    6.685
    09-03-2013

    Ik weet niet hoe het zit met het verkopen van organen en of dat gebeurd. Bloed dat je doneert wordt in Nederland wel verkocht.
    "Veel mensen die in een rolstoel rijden hebben een ongeval gehad, dus rijden met een rolstoel is gevaarlijk."

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    2.150
    19-06-2015

    lees dit maar over orgaandonatie...

    De schaduwkant van orgaandonatie: een donor-orgaan wordt uit een levend lichaam gehaald


    Veel mensen beseffen niet dat als je donor wordt, je meestal geen orgaan zult doneren als je al overleden bent. Want organen uit dode lichamen zijn onbruikbaar, omdat er al binnen een paar minuten beschadiging optreedt door zuurstofgebrek. Donororganen worden dus vrijwel altijd uit een levend lichaam gehaald. Alleen als ze je direct na je dood al naar een operatiekamer kunnen krijgen (bijvoorbeeld na een mislukte reanimatiepoging in het ziekenhuis) zijn organen uit een dood lichaam nog bruikbaar.

    Conclusie... je wordt levend geroofd van je organen...

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    6.685
    09-03-2013

    De vraag is dan ook wanneer iemand islamitisch gezien dood is. Misschien heeft iemand daar informatie over?
    "Veel mensen die in een rolstoel rijden hebben een ongeval gehad, dus rijden met een rolstoel is gevaarlijk."

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    2.150
    19-06-2015

    Citaat Geplaatst door Mouwaysie Bekijk reactie
    De vraag is dan ook wanneer iemand islamitisch gezien dood is. Misschien heeft iemand daar informatie over?

    wanneer zijn geest het lichaam verlaten heeft.

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    6.685
    09-03-2013

    Citaat Geplaatst door Si.Lgdr Bekijk reactie
    wanneer zijn geest het lichaam verlaten heeft.
    Ja, maar ik bedoel om iemand dood te kunnen verklaren.
    "Veel mensen die in een rolstoel rijden hebben een ongeval gehad, dus rijden met een rolstoel is gevaarlijk."

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    2.150
    19-06-2015

    Citaat Geplaatst door Mouwaysie Bekijk reactie
    Ja, maar ik bedoel om iemand dood te kunnen verklaren.
    Daarover zijn twee opvattingen

    De eerste opvatting: Vanuit een shar'i oogpunt wordt het individu geacht te zijn overleden, op welk moment alle uitspraken die met de dood verband houden, van kracht worden, wanneer een van de volgende twee tekenen zich ontwikkelt:

    1. Zijn hartslag en ademhaling houden volledig op en de artsen hebben vastgesteld dat deze stopzetting niet ongedaan kan worden gemaakt.

    2. Alle hersenfuncties houden volledig op en deskundige artsen hebben vastgesteld dat deze stopzetting niet ongedaan gemaakt kan worden en dat de hersenen beginnen te desintegreren.

    Einde citaat uit Qaraaraat wa Tawseeyaat Majma 'al-Fiqh al-Islami ( p.12 )



    De tweede opvatting is dat hersendood van het individu - zonder hartdood - niet als de dood wordt beschouwd; liever moet het hart ook stoppen met kloppen om te kunnen aannemen dat het individu is gestorven.

    Dit is wat werd vastgesteld door de Fiqh-raad die behoorde tot de Moslim Wereld Liga in zijn tiende zitting, gehouden in Mekka al-Mukarramah in 1408 AH.


    Bron

    dus in alle gevallen moet het hart en ademhaling gestopt zijn, en bij orgaandonatie mag dat juist niet.

  10. #10
    Happy

    Reacties
    2.663
    13-02-2017

    Citaat Geplaatst door Si.Lgdr Bekijk reactie
    Daarover zijn twee opvattingen

    De eerste opvatting: Vanuit een shar'i oogpunt wordt het individu geacht te zijn overleden, op welk moment alle uitspraken die met de dood verband houden, van kracht worden, wanneer een van de volgende twee tekenen zich ontwikkelt:

    1. Zijn hartslag en ademhaling houden volledig op en de artsen hebben vastgesteld dat deze stopzetting niet ongedaan kan worden gemaakt.

    2. Alle hersenfuncties houden volledig op en deskundige artsen hebben vastgesteld dat deze stopzetting niet ongedaan gemaakt kan worden en dat de hersenen beginnen te desintegreren.

    Einde citaat uit Qaraaraat wa Tawseeyaat Majma 'al-Fiqh al-Islami ( p.12 )



    De tweede opvatting is dat hersendood van het individu - zonder hartdood - niet als de dood wordt beschouwd; liever moet het hart ook stoppen met kloppen om te kunnen aannemen dat het individu is gestorven.

    Dit is wat werd vastgesteld door de Fiqh-raad die behoorde tot de Moslim Wereld Liga in zijn tiende zitting, gehouden in Mekka al-Mukarramah in 1408 AH.


    Bron

    dus in alle gevallen moet het hart en ademhaling gestopt zijn, en bij orgaandonatie mag dat juist niet.
    Dan mag het dus wel? Want je ademhaling stopt en je hersenen zijn dood.

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    2.150
    19-06-2015

    Citaat Geplaatst door Taktubu Bekijk reactie
    Dan mag het dus wel? Want je ademhaling stopt en je hersenen zijn dood.
    nee juist niet. bij 1 moet zijn hartslag en ademhaling volledig opgehouden zijn, pas dan is die dood
    bij 2 alle hersenfuncties zijn volledig gestopt en pas nadat de hersenen zijn begonnen te desintegreren...

    en bij 3 staat er: liever moet het hart ook stoppen met kloppen om te kunnen aannemen dat de persoon dood is...

    Bij orgaandonatie mag het hart namelijk niet stoppen, de ademhaling ook niet want de organen moeten van zuurstof voorzien worden en kunnen in korte tijd niet zonder.

  12. #12
    Happy

    Reacties
    2.663
    13-02-2017

    Citaat Geplaatst door Si.Lgdr Bekijk reactie
    nee juist niet. bij 1 moet zijn hartslag en ademhaling volledig opgehouden zijn, pas dan is die dood
    bij 2 alle hersenfuncties zijn volledig gestopt en pas nadat de hersenen zijn begonnen te desintegreren...

    en bij 3 staat er: liever moet het hart ook stoppen met kloppen om te kunnen aannemen dat de persoon dood is...

    Bij orgaandonatie mag het hart namelijk niet stoppen, de ademhaling ook niet want de organen moeten van zuurstof voorzien worden en kunnen in korte tijd niet zonder.
    Jij begrijpt het niet. Bij een hartstilstand stopt ook alles binnen 1 min. Je reanimeert dan start je de hartmassage snap je? Ben jij wel eens bij geweest bij zo'n orgaandonatie protocol? Ik wel hè

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    6.473
    18-06-2010

    Zolang jij maar niet je hersenen doneert : )

  14. #14
    M.&F.

    Reacties
    3.826
    23-02-2011

    Citaat Geplaatst door Mouwaysie Bekijk reactie
    Ik weet niet hoe het zit met het verkopen van organen en of dat gebeurd. Bloed dat je doneert wordt in Nederland wel verkocht.
    Niet waar? Ik ben bloeddonor. Ik teken iedere keer een formulier waarop staat dat ze het naast donatie ook mogen gebruiken voor studie. Nooit voor verkoop

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    2.150
    19-06-2015

    Citaat Geplaatst door Taktubu Bekijk reactie
    Jij begrijpt het niet. Bij een hartstilstand stopt ook alles binnen 1 min. Je reanimeert dan start je de hartmassage snap je? Ben jij wel eens bij geweest bij zo'n orgaandonatie protocol? Ik wel hè
    hoe gaat zo'n protocol dan in zijn werk? Bij hartstilstand van een minuut lang is de persoon tot dood verklaard dan wordt hij gereanimeerd?