1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    6.605
    27-02-2008

    Leren vergeven.... Vergeten

    Wie kan hier iemand makkelijk vergeven? Ik heb na zoveel jaar mijn best gedaan om te leren los laten. Zonder resultaat ik kan degene niet eens in de ogen aankijken. Ik heb een trauma behandeling ondergaan zonder resultaat. Soms wil ik mij erover heen slepen en het verleden proberen los te laten. Maar zodra ik weer nadenk en bedenk dat als je die persoon weer in je leven toelaat. Weer je leven overhoop kan gooien. Ik heb mijn zoons hier nooit in betrokken. Maar ik merk dat ze met de jaren vragen beginnen te stellen. Ze kunnen zich een hoop nog herinneren. Vergeef je een persoon die je leven in behoorlijk overhoop heeft gegooid in het verleden makkelijk?
    Mijn 4 lieve prinsjes, mamma houdt zoveel van jullie.


    mijn lieve pappa, je blijft voor eeuwig een plaats in mijn hart hebben.... Ik hou zoveel van jou...allah irahmak...

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    3.536
    26-02-2015

    Sanrayane ik kan me jou topics herinneren. ..
    Je hebt veel meegemaakt met familie als dat is waar je op doelt..
    Ik zou persoonlijk kiezen voor m'n gezin en m'n rust. Waarom onnodig kansen blijven geven ten koste van je eigen en je gezin.
    De mensen die vergeven willen worden hadden daar eerder aan moeten denken toen ze hun gedrag aan het verheerlijken waren..

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    6.605
    27-02-2008

    Citaat Geplaatst door nismae Bekijk reactie
    Sanrayane ik kan me jou topics herinneren. ..
    Je hebt veel meegemaakt met familie als dat is waar je op doelt..
    Ik zou persoonlijk kiezen voor m'n gezin en m'n rust. Waarom onnodig kansen blijven geven ten koste van je eigen en je gezin.
    De mensen die vergeven willen worden hadden daar eerder aan moeten denken toen ze hun gedrag aan het verheerlijken waren..
    Ik doel op familie inderdaad. Sinds ik die hoofdruk afgesloten heb met ze. Heb ik innerlijke rust. De laatste tijd is mijn moeder mij onder druk aan het zetten om het goed te maken. Ze is van mening dat ik er zand overheen moet gooien. Ik denk net als hoe jij het hier boven beschrijft. Ik ben zo verhard met de tijd.
    Mijn 4 lieve prinsjes, mamma houdt zoveel van jullie.


    mijn lieve pappa, je blijft voor eeuwig een plaats in mijn hart hebben.... Ik hou zoveel van jou...allah irahmak...

  4. #4
    DareDevil

    Reacties
    6.660
    14-03-2013

    Citaat Geplaatst door san_rayane Bekijk reactie
    Wie kan hier iemand makkelijk vergeven? Ik heb na zoveel jaar mijn best gedaan om te leren los laten. Zonder resultaat ik kan degene niet eens in de ogen aankijken. Ik heb een trauma behandeling ondergaan zonder resultaat. Soms wil ik mij erover heen slepen en het verleden proberen los te laten. Maar zodra ik weer nadenk en bedenk dat als je die persoon weer in je leven toelaat. Weer je leven overhoop kan gooien. Ik heb mijn zoons hier nooit in betrokken. Maar ik merk dat ze met de jaren vragen beginnen te stellen. Ze kunnen zich een hoop nog herinneren. Vergeef je een persoon die je leven in behoorlijk overhoop heeft gegooid in het verleden makkelijk?
    Herkenbaar dit..je hebt met een scheiding te maken...

    Een relatie is als een bagage...teveel is niet goed..

    Of een emmer water ..die ene druppel is teveel...

    Die verwijten storen enorm..al doe je je best..geschiedenis is er..betreur dit...

    er is een verschil van vergeven en vergeten in een simpele ruzie...

    Ik maak soveel ruzie...bij mij gaat het erin en eruit...vandaag stressen en morgen weet ik zelfs niet meer waar het over gaat..

    De vraag is je keuze?

    Kies je die persoon nog..al dan niet ?

    Probeer het weg te werken op zoiets simpel als vergeven enso...hij moet dat immers ook doen dan...

    Redens zoeken naast de kwestie is vrouw zijnde....

    Gaat erom..vergeef je het hem en kan je het aan?

    Zoniet...? doe verder en neem zijn kinderen niet af..als hij man is..

    De rest is exuses..

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    17.596
    06-10-2017

    Vergeven heb ik wel, vergeten doe ik niet. Al slijten bepaalde dingen wel met de tijd. Er is wel acceptatie..

    Vergeven doe je meer voor jezelf en je innerlijke rust.

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    6.605
    27-02-2008

    Citaat Geplaatst door BenKamal Bekijk reactie
    Herkenbaar dit..je hebt met een scheiding te maken...

    Een relatie is als een bagage...teveel is niet goed..

    Of een emmer water ..die ene druppel is teveel...

    Die verwijten storen enorm..al doe je je best..geschiedenis is er..betreur dit...

    er is een verschil van vergeven en vergeten in een simpele ruzie...

    Ik maak soveel ruzie...bij mij gaat het erin en eruit...vandaag stressen en morgen weet ik zelfs niet meer waar het over gaat..

    De vraag is je keuze?

    Kies je die persoon nog..al dan niet ?

    Probeer het weg te werken op zoiets simpel als vergeven enso...hij moet dat immers ook doen dan...

    Redens zoeken naast de kwestie is vrouw zijnde....

    Gaat erom..vergeef je het hem en kan je het aan?

    Zoniet...? doe verder en neem zijn kinderen niet af..als hij man is..

    De rest is exuses..
    Ik heb niet met een scheiding te maken. Ik heb een paar jaar het contact met mijn schoonmoeder verbroken.
    Mijn 4 lieve prinsjes, mamma houdt zoveel van jullie.


    mijn lieve pappa, je blijft voor eeuwig een plaats in mijn hart hebben.... Ik hou zoveel van jou...allah irahmak...

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    6.605
    27-02-2008

    Citaat Geplaatst door Freya Bekijk reactie
    Vergeven heb ik wel, vergeten doe ik niet. Al slijten bepaalde dingen wel met de tijd. Er is wel acceptatie..

    Vergeven doe je meer voor jezelf en je innerlijke rust.
    Ik vind het knap van je. Dat je in ieder geval kan vergeven. Dan ben je al een stuk verder.
    Mijn 4 lieve prinsjes, mamma houdt zoveel van jullie.


    mijn lieve pappa, je blijft voor eeuwig een plaats in mijn hart hebben.... Ik hou zoveel van jou...allah irahmak...

  8. #8
    DareDevil

    Reacties
    6.660
    14-03-2013

    Citaat Geplaatst door san_rayane Bekijk reactie
    Ik heb niet met een scheiding te maken. Ik heb een paar jaar het contact met mijn schoonmoeder verbroken.
    1ste stap..

    Niet goed.

  9. #9
    Verbannen

    Reacties
    7.631
    24-05-2017

    Om te "vergeten" moet je vergeven. Het kan niet altijd.

    De Marokkaanse cultuur is in deze soms keihard of keizacht.

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    5.319
    08-09-2008

    Allaahie 3awnek..

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    1.317
    29-01-2009

    Sommige wonden zijn te diep om goed geheeld te zijn. In dat geval is het beter om die met rust te laten. Want ook al vergeven we, we vergeten nooit. Ik vraag me dan af of het echt vergeven is als de herinnering eraan nog pijn doet. Ik heb ook totaal verbroken met iemand die ik ook nooit meer wil zien. Zij is geen familie en ik heb geen verplichting naar haar toe. Dat maakt het voor mij makkelijker om alle contact te breken. En vergeven doe ik maar ik betrap mezelf erop dat het vergeving van de tong en verstand is maar niet van het hart.
    Ik heb er vrede mee en heb idd veel meer rust.
    Maar in geval van sm is toch ander verhaal, het is de moeder van je man, de oma van je kinderen. Omwille van hen moet die contact blijven. Jij hoeft er niet bij te zijn. Laat het rusten, misschien toch nog meer tijd gunnen...

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    6.605
    27-02-2008

    Citaat Geplaatst door Jst_s Bekijk reactie
    Allaahie 3awnek..
    Dank je wel..
    Mijn 4 lieve prinsjes, mamma houdt zoveel van jullie.


    mijn lieve pappa, je blijft voor eeuwig een plaats in mijn hart hebben.... Ik hou zoveel van jou...allah irahmak...

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    6.605
    27-02-2008

    Citaat Geplaatst door BenKamal Bekijk reactie
    1ste stap..

    Niet goed.
    Soms gaan dingen in het leven eenmaal anders. En is het de beste keus om definitief afstand van elkaar te nemen.
    Mijn 4 lieve prinsjes, mamma houdt zoveel van jullie.


    mijn lieve pappa, je blijft voor eeuwig een plaats in mijn hart hebben.... Ik hou zoveel van jou...allah irahmak...

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    2.465
    07-11-2014

    Je hoeft het verleden niet te wissen en/of vergeten wat er is gebeurd. Het betekent laten gaan van je wrok en pijn, en in plaats daarvan kiezen om te leren van de gebeurtenis en verder gaan met je leven.

    Vergeven heeft een krachtige heilzame werking, we maken tenslotte allemaal fouten. Het doel is dat jij beslist dat het gebeuren, niet meer belangrijk voor je wilt laten zijn in je leven.

    Volgens mij doe je vergeven voor jezelf en niet voor een ander. Moedwillig boos blijven niet willen vergeven is zelf vergif innemen en verwachten dat een ander er last van heeft.

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    6.605
    27-02-2008

    Citaat Geplaatst door Nahid__ Bekijk reactie
    Ik heb dat ook dat je een persoon moeilijk kan vergeven en vergeten heel moeilijk, ik zal je 1 ding zeggen geef afstand richt je op je gezin en allah sub7anallah wata3allah. Je voelt de rust
    Walakin na een tijd/jaar gaat het vervagen en denk je er niet na.
    Jij hoeft het niet te vergeven als allah haar vergeeft walakin ligt er aan wat zij jou heeft aan gedaan het kan als nog dat allah wata3ala niet vergeeft!

    Vertrouw op allah!

    * ik heb mijn vader 2 jaar niet kunnen vergeven
    Als allah hem vergeeft is dat goed walakin ik vergeef hem niet
    Je denkt nu oh haar vader niet willen/kunnen vergeven
    Hij heeft mijn leven kapot willen maken! Vergeten probeer ik er zijn maanden en soms dat ik hem soms in me gedachten heb maar gebeurt nauwlijks!
    Zij heeft mij teveel aangedaan. Ik ben ook geen lieverdje. Dat geef ik toe. Met de tijd wordt je hard. Soms herken ik kan mij zelf niet meer terug. Zo was ik vroeger niet. Maar door alle problemen ben ik kehard geworden. Ik heb alles weg geslikt totdat zij aan mijn zoon kwam. Dat was voor mij de druppel die de emmer deed overlopen. Zit aan mij maar niet aa mijn kinderen.

    Maar het verdriet van je vader lijkt mij erger. Een bloedverwant die je pijn doet. Allah i3tik sbar. Dan komt het harder aan
    Mijn 4 lieve prinsjes, mamma houdt zoveel van jullie.


    mijn lieve pappa, je blijft voor eeuwig een plaats in mijn hart hebben.... Ik hou zoveel van jou...allah irahmak...