1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    1.555
    04-02-2017

    Bidden voor WK: 'Iedereen kan maar beter voor Marokko zijn'

    Het is voor Marokkanen de wedstrijd van de eeuw. Vanavond kunnen ze voor het eerst in twintig jaar het WK voetbal, volgend jaar in Rusland, halen. Allah krijgt een portie schietgebedjes, zodat de spelers Marokko naar het eindtoernooi kunnen schieten.

    Het zal toch niet zo’n sportzomer worden? Dat het grootste mondiale voetbalevenement plaatsvindt zonder de bijbehorende gekte in Nederland. Een zomer zonder toeterende auto’s, overwinningsduiken in fonteinen, uitpuilende cafés en uitgedoste voetbalfans. ,,Nederland gaat niet. Turkije ook niet. Dus iedereen kan maar beter voor Marokko zijn’’, zegt Redouane Laktati, eigenaar van kapsalon Redone in Rotterdam-West.

    Alle ballen dus op Marokko, dat vanavond de laatste en allesbeslissende kwalificatiewedstrijd speelt, in en tegen Ivoorkust. De ‘Leeuwen van de Atlas’ tegen de ‘Olifanten’. Een gelijkspel is genoeg voor Marokko om volgend jaar naar het WK in Rusland te kunnen. Collega-kapper Karim: ,,Als we het WK halen, ga ik iedereen gratis knippen.’’

    Het is een zaak van landsbelang. Voor Marokko én Nederland. Laktati: ,,Anders hebben we hier komende zomer helemaal niks te vieren.’’ Het is ook een Oranjegetint Marokko, met spelers als Hakim Ziyech, Karim El Ahmadi en de broertjes Amrabat. Allemaal Poldermarokkanen uit Nederland.

    ,,Dit is een prachtig team, het beste Marokkaanse team dat ik gezien heb’’, zegt de uitbater van een theehuis. ,,Ik droom al van Marokko op het WK. Nee, ik ga mijn zaak niet versieren met vlaggen. Dat doe ik pas als we het WK gehaald hebben.’’

    Er wordt al weken naar de wedstrijd toegeleefd. Vanavond zitten ze in buurtcentra, theehuizen of gewoon thuis. Schreeuwend, scheldend en vloekend. Sportzender Fox Sports wordt overspoeld met vragen of ze de wedstrijd uitzenden, maar de kraker is alleen via de Arabische zender Al-Jazeera te bekijken.

    Speciaal liedje gemaakt
    In Marokko zelf wordt niets aan het toeval overgelaten. Er is een speciaal liedje gemaakt en de wedstrijd is in sommige steden op schermen te zien. De Marokkaanse voetbalbond FRMF vroeg 8.000 kaarten, de bond van Ivoorkust geeft er slechts 400.

    Desondanks worden duizenden Marokkanen in de Ivoriaanse hoofdstad Abidjan verwacht. De bond bedong bij Royal Air Maroc een fikse korting op de tickets voor zoveel mogelijk support. Als Marokko het WK haalt, trekt de bond de portemonnee: een premie van 90.000 euro per speler. De selectie wordt met een privévlucht naar Ivoorkust gevlogen, achterna gereisd door zestig journalisten. Er gaat een Marokkaanse kok mee, want je weet maar nooit met dat eten in Ivoorkust…

    Winkans 80 procent

    ,,De kans dat we winnen is 80 procent’’, zegt de fanatieke supporter Mohammed Fares (50). ,,Die andere 20 procent hangt af van de scheidsrechter, het veld en intimidaties.’’ Farres kijkt vanavond met zijn zwagers en neefjes thuis. Heel Marokko snakt naar een WK. ,,Dat geeft een enorme economische impuls. Je ziet wat het met Nederland doet. Supermarkten en cafés zitten in een dip. Het is van levensbelang.’’

    Het laatste WK, in 1998 in Frankrijk, leverde heel Marokko een trauma op. In de laatste groepswedstrijd stond Marokko op de drempel van de volgende ronde. Tot in de andere wedstrijd Noorwegen in de laatste tien minuten ‘opeens’ van wereldkampioen Brazilië won. Fares: ,,We werden eruit geknikkerd omdat Brazilië was omgekocht door Noorwegen. Ik was daar zo boos om.’’

    Sindsdien is het crisis in het Marokkaanse elftal, ooit het ‘Brazilië van Afrika’ genoemd. ,,Door vriendjespolitiek en ruzies. Er was geen eenheid. Nu hebben we een team dat voor elkaar wil vechten.’’

    Beetje als Feyenoord
    Marokko is een beetje als Feyenoord, zeggen de Marokkanen. Leren leven, veel teleurstellingen en spaarzame hoogtepunten. Maar als Marokko het haalt, kunnen ze een lange neus naar Nederland trekken. ,,Het is leuk omdat Nederlanders altijd zo’n grond mond hadden, maar ik vind het wel jammer. Ik ben ook gewoon Nederlander.’’

    Fares ruikt het WK, ook al had Marokko het eerder kunnen beslissen. ,,Ik ga vanmiddag een dubbele portie eten. Want als we verliezen, zal ik nergens meer trek in hebben. We gaan duimen en bidden. Het is nog leuker om het te halen, als je eerst een weg vol tegenslagen hebt bewandeld.’’

    https://www.ad.nl/binnenland/bidden-...zijn~a8a5c396/

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    3.283
    12-03-2017

    Het is ze gegund.

  3. #3
    Verbannen

    Reacties
    6.503
    07-09-2016

    Citaat Geplaatst door Neoborn Bekijk reactie
    Het is ze gegund.
    ja dat vind ik ook.

    Echter vind ik zulke spelen (WK, Expo, OS) voor ieder
    land een molensteen om de nek aan het worden.

    En die Fifa is gewoon een verrotte bende.

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    3.283
    12-03-2017

    Citaat Geplaatst door Al-Mahdi Bekijk reactie
    ja dat vind ik ook.

    Echter vind ik zulke spelen (WK, Expo, OS) voor ieder
    land een molensteen om de nek aan het worden.

    En die Fifa is gewoon een verrotte bende.
    Vooral als je niet mee mag doen...zoals Nederland nu.

    Gaat ons wij gevoel...miskleunen zijn we.

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    6.691
    08-04-2017

    Das het voordeel van allochtoon zijn..
    ik doe nog mee

  6. #6
    Verbannen

    Reacties
    6.552
    15-08-2016

    Citaat Geplaatst door Doublepain Bekijk reactie
    Das het voordeel van allochtoon zijn..
    ik doe nog mee
    Voor jou ziet het er idd goed uit!

  7. #7
    Verbannen

    Reacties
    6.552
    15-08-2016

    Ik heb nog voorouders uit Frankrijk, dus klamp ik mij daar maar aan vast, nu dat zooitje gevulde koeken van ons het totaal hebben laten afweten.


  8. #8
    Verbannen

    Reacties
    6.503
    07-09-2016

    Citaat Geplaatst door Neoborn Bekijk reactie
    Vooral als je niet mee mag doen...zoals Nederland nu.

    Gaat ons wij gevoel...miskleunen zijn we.

    Waar heb je het toch over?

    Kijk eens naar de kosten voor de OS in Rusland en daarna in de UK.


    Ik vind alleen het volgende EK goed gepland, niets investeren en gewoon
    spelen in de aanwezig stadiums die er zijn over heel Europa.

    NL heeft het niet verdient om mee te doen, het voor mij is de reden om te
    kijken om mooie wedstrijden te zien op een hoog niveau. Maakt me
    fluit uit welk land dat dan is.

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    6.691
    08-04-2017

    Citaat Geplaatst door Joosje Bekijk reactie
    Voor jou ziet het er idd goed uit!
    volgens de NOS zit ik op rozen..

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    3.283
    12-03-2017

    Citaat Geplaatst door Al-Mahdi Bekijk reactie
    Waar heb je het toch over?

    Kijk eens naar de kosten voor de OS in Rusland en daarna in de UK.


    Ik vind alleen het volgende EK goed gepland, niets investeren en gewoon
    spelen in de aanwezig stadiums die er zijn over heel Europa.

    NL heeft het niet verdient om mee te doen, het voor mij is de reden om te
    kijken om mooie wedstrijden te zien op een hoog niveau. Maakt me
    fluit uit welk land dat dan is.
    Ik vind het toch leuker als Nederland mee speel en helemaal als Nederland wint.

  11. #11
    Verbannen

    Reacties
    6.503
    07-09-2016

    Citaat Geplaatst door Neoborn Bekijk reactie
    Ik vind het toch leuker als Nederland mee speel en helemaal als Nederland wint.
    Dat zijn natuurlijk altijd spannende wedstrijden.

    En zo zie je maar, nationalistische gevoelens hebben we allemaal.

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    3.283
    12-03-2017

    Citaat Geplaatst door Al-Mahdi Bekijk reactie
    Dat zijn natuurlijk altijd spannende wedstrijden.

    En zo zie je maar, nationalistische gevoelens hebben we allemaal.
    Ja..nationalistische politiek is dan weer nier voor iedereen weggelegd.

    Ondertussen is Marokko gewoon door naar het wk

  13. #13
    Verbannen

    Reacties
    6.503
    07-09-2016

    Citaat Geplaatst door Neoborn Bekijk reactie
    Ja..nationalistische politiek is dan weer nier voor iedereen weggelegd.

    Ondertussen is Marokko gewoon door naar het wk
    Tussen gevoelens voor voetbal, en politiek is maar een kleine stap.

    Er zijn zelfs nog partijen in NL die puur nationalistisch zijn.
    Die roepen zelfs : Nederland voor de Nederlanders.

    Ik blijf graag ver weg van zulke groepen, gevoelens en leuzen.

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    3.283
    12-03-2017

    Citaat Geplaatst door Al-Mahdi Bekijk reactie
    Tussen gevoelens voor voetbal, en politiek is maar een kleine stap.

    Er zijn zelfs nog partijen in NL die puur nationalistisch zijn.
    Die roepen zelfs : Nederland voor de Nederlanders.

    Ik blijf graag ver weg van zulke groepen, gevoelens en leuzen.

    Gevoekens voor voetbal nagenoeg gelijk stellen aan gevoeks voor (nationalistische) politiek.

    Koekoek.

  15. #15
    Verbannen

    Reacties
    6.503
    07-09-2016

    Citaat Geplaatst door Neoborn Bekijk reactie
    Gevoekens voor voetbal nagenoeg gelijk stellen aan gevoeks voor (nationalistische) politiek.

    Koekoek.
    Ik zet deze gevoelens niet gelijk, maar het is maar een kleine stap tussen beide.

    Zie iedereen maar eens Nederlandse trots uitdragen als het elftal scoort.

    Zie de feestende Marokkaanse jeugd van gisteren maar met de Marokkaanse vlag.


    Het enige dat hier "koekoek" is, is dat jij mij woorden in de mond probeert te leggen.