1. #136
    MVC Lid

    Reacties
    9.754
    15-04-2016

    Citaat Geplaatst door SidiOmar Bekijk reactie
    Het westen wil gewoon niet realiseren dat de bewoners van de voormalige door kolonialen bezette landen nu hun rekening presenteren.
    * eeuwenlang heeft men de landen leeggeroofd van de grondstoffen (tot op heden gebeurd dat nog steeds door westerse multinationals)
    * tot op heden houden westerse landen de voormalige koloniën in een economische en financiële wurggreep door corrupte regeringen financieel en militair te ondersteunen en deze landen leningen te verstrekken met torenhoge rentes die ze van ze lang zal ze leven niet kunnen terug betalen.
    * overschot aan geprocesseerde en GESUBSIDIEERDE voedsel van de EU en VS worden tegen bodemprijzen in derde wereldlanden gedumpt, waardoor boeren en arbeiders zonder werk komen te zitten. En omdat die corrupte leiders financieel worden gesponsord wordt de binnenlandse voedselproductie niet beschermd.
    * westerse landen bieden corrupte regimes in derde wereldlanden goedkoop wapens aan, zodat ze de eigen bevolking, die opkomt voor gelijkheid, vrijheid en een betere economische situatie, kunnen onderdrukken. Legio voorbeelden!!!

    En dan ga je als westerse land lopen klagen dat er zoveel economische vluchtelingen deze kant op komen???

    DE BRUTALE GORE LEF!

    IEDER actie, kent een reactie. Knoop dat nou eens goed in je oren!
    Bekend riedeltje, maar 1 die niet helemaal klopt.
    Ja zeker, er is een kolonisatie verleden, die overigens gewoon erkend wordt, maar de plekken die Nederland heeft gekolonialiseerd bijvoorbeeld, zijn Suriname, de Antillen, delen van Indonesie en Zuid-Afrika voornamelijk.
    Mensen daarvandaan zijn hier al of komen niet.

    De economische vluchtelingen die hier verder komen/kwamen zijn uitgenodigd of komen uit gebieden waar wij geen kolonisator zijn geweest.
    Hoe zijn wij verantwoordelijk voor economische vluchtelingen uit Afrika dan?

    Begrijp me niet verkeerd, ik ben voor eerlijke verdeling van welvaart, maar doe nou niet alsof Nederland verantwoordelijk is voor armoede in Afrika of zelfs voor het zooitje in de Antillen en Suriname.
    Iedereen uit die contreien is zelfs welkom hier en wij proberen daar te helpen, maar dat willen ze niet.

  2. #137
    MVC Lid

    Reacties
    16.612
    03-05-2015

    Citaat Geplaatst door Al-Mahdi Bekijk reactie
    Nee ik gun mensen met zo een instelling gerust om te blijven in het
    o zo " verschrikkelijke regime" dat heerst in NL.

    Laat ze lekker blijven, en gebukt gaan onder hun eigen uiterst hypocriete kijk op NL.

    Want zulke uitspraken als die van Zakof zijn natuurlijk gewoon onzin.
    En dat zie je ook aan hun comments, en hun acties.
    Want iedereen zeurt wel, maar vindt het allemaal ondertussen niet
    zo erg. Want niemand kiest ervoor om te vertrekken.

    En dat is de bakermat van hypocritie.

    Dit bedoel ik.



    Je moet het eens zijn met Arib anders pas je hier niet. Ik dacht dat dit een vrije land is om te denken wat je wilt .


    De PVV in de regering..... is dat een normale regime Dan!!!!
    Verzamel herringeringen en geen geld .

  3. #138
    MVC Lid

    Reacties
    5.839
    20-05-2003

    Citaat Geplaatst door MikeH Bekijk reactie
    Bekend riedeltje, maar 1 die niet helemaal klopt.
    Ja zeker, er is een kolonisatie verleden, die overigens gewoon erkend wordt, maar de plekken die Nederland heeft gekolonialiseerd bijvoorbeeld, zijn Suriname, de Antillen, delen van Indonesie en Zuid-Afrika voornamelijk.
    Mensen daarvandaan zijn hier al of komen niet.

    De economische vluchtelingen die hier verder komen/kwamen zijn uitgenodigd of komen uit gebieden waar wij geen kolonisator zijn geweest.
    Hoe zijn wij verantwoordelijk voor economische vluchtelingen uit Afrika dan?

    Begrijp me niet verkeerd, ik ben voor eerlijke verdeling van welvaart, maar doe nou niet alsof Nederland verantwoordelijk is voor armoede in Afrika of zelfs voor het zooitje in de Antillen en Suriname.
    Iedereen uit die contreien is zelfs welkom hier en wij proberen daar te helpen, maar dat willen ze niet.
    Bekende riedeltje!? Hoezo wilde je het ontkennen dan of wegwuiven alsof het niets is?? Probeer 1 van mijn beweringen dan onderuit te halen!

    Ik schreef: “het westen” en “Europese”, geen ENKELE keer heb ik “Nederlandse” geschreven. Check again. Nederland maakt onderdeel uit van Europa. Nederland maakt ook onderdeel uit van de oud-koloniale mogendheden die de wereld in stukjes deelden.
    Het WIC heeft bovendien eeuwenlang de West-Afrikanen als slaven verscheept. Hier komen ook veel economische vluchtelingen vandaan (Senegal, Ghana, Nigeria, Liberia, Togo, Guinnea Bissau enz.), die OOK,naast Frankrijk, Spanje, Duitsland en de UK, hun weg vinden naar Nederland.
    Daarnaast zijn er ook veel oorlogsvluchtelingen uit Afghanistan, Syrië en Irak hierna toe gereisd. Landen waar Nederland ruim een decennium hun oorlogstuig hebben verpreidt en tevens hebben deelgenomen aan het oorlogsgeweld!

    Het is gewoon karma. De wereld houdt zichzelf in evenwicht. Als het Midden-Oosten vol met economische welvaart zou zitten en in Europa niet dan zouden we daar naar toe reizen.

    Dat is toch ook eeuwenlang met de America’s, Australië, Zuid-Afrika (NL), Rhodesië (NL), Nieuw-Zeeland gebeurd? Of denk je dat de Indianen, de Aboriginals, de Maori’s en Afrikanen op blanke Europeanen zaten te wachten, die hun grondstoffen, land en vrouwen afpakten?

  4. #139
    Verbannen

    Reacties
    6.503
    07-09-2016

    Citaat Geplaatst door zakof Bekijk reactie
    Dit bedoel ik.



    Je moet het eens zijn met Arib anders pas je hier niet. Ik dacht dat dit een vrije land is om te denken wat je wilt .


    De PVV in de regering..... is dat een normale regime Dan!!!!
    PVV heeft nooit in de regering gezeten.

    Stop aub met het verspreiden van fake news .

    En als het dat niet is, ben je wel zo slecht geïnformeerd,
    Dat je jezelf keer op keer voor schut zet deze verkeerde
    Leugenachtige opmerkingen.

    En verder mag jij vinden wat je wilt, en zeggen wat je wilt. En daar
    Tegenover staat dat als je onzin staat te verkondigen zoals nu,
    Dat anderen je daar op mogen wijzen.

  5. #140
    Verbannen

    Reacties
    6.503
    07-09-2016

    Citaat Geplaatst door SidiOmar Bekijk reactie
    Bekende riedeltje!? Hoezo wilde je het ontkennen dan of wegwuiven alsof het niets is?? Probeer 1 van mijn beweringen dan onderuit te halen!

    Ik schreef: “het westen” en “Europese”, geen ENKELE keer heb ik “Nederlandse” geschreven. Check again. Nederland maakt onderdeel uit van Europa. Nederland maakt ook onderdeel uit van de oud-koloniale mogendheden die de wereld in stukjes deelden.
    Het WIC heeft bovendien eeuwenlang de West-Afrikanen als slaven verscheept. Hier komen ook veel economische vluchtelingen vandaan (Senegal, Ghana, Nigeria, Liberia, Togo, Guinnea Bissau enz.), die OOK,naast Frankrijk, Spanje, Duitsland en de UK, hun weg vinden naar Nederland.
    Daarnaast zijn er ook veel oorlogsvluchtelingen uit Afghanistan, Syrië en Irak hierna toe gereisd. Landen waar Nederland ruim een decennium hun oorlogstuig hebben verpreidt en tevens hebben deelgenomen aan het oorlogsgeweld!

    Het is gewoon karma. De wereld houdt zichzelf in evenwicht. Als het Midden-Oosten vol met economische welvaart zou zitten en in Europa niet dan zouden we daar naar toe reizen.

    Dat is toch ook eeuwenlang met de America’s, Australië, Zuid-Afrika (NL), Rhodesië (NL), Nieuw-Zeeland gebeurd? Of denk je dat de Indianen, de Aboriginals, de Maori’s en Afrikanen op blanke Europeanen zaten te wachten, die hun grondstoffen, land en vrouwen afpakten?

    Nederland ving al lang voordat het westen aan het bombarderen was Syriës op.
    Wel bij de waarheid blijven.

    En Zimbabwe rhodesie wat heeft NL daar mee te maken?

  6. #141
    MVC Lid

    Reacties
    16.612
    03-05-2015

    Citaat Geplaatst door Al-Mahdi Bekijk reactie
    PVV heeft nooit in de regering gezeten.

    Stop aub met het verspreiden van fake news .

    En als het dat niet is, ben je wel zo slecht geïnformeerd,
    Dat je jezelf keer op keer voor schut zet deze verkeerde
    Leugenachtige opmerkingen.

    En verder mag jij vinden wat je wilt, en zeggen wat je wilt. En daar
    Tegenover staat dat als je onzin staat te verkondigen zoals nu,
    Dat anderen je daar op mogen wijzen.
    ontken jij discriminatie op de arbeidsmarkt?

    Wat doet de PVV op dinsdag op tv Dan?!!


    Accepteer gewoon dat de meeste mensen niks moeten hebben van Arib. Of wil je ons dwingen om haar foute weg te bewandelen
    Verzamel herringeringen en geen geld .

  7. #142
    Verbannen

    Reacties
    6.503
    07-09-2016

    Citaat Geplaatst door zakof Bekijk reactie
    ontken jij discriminatie op de arbeidsmarkt?

    Wat doet de PVV op dinsdag op tv Dan?!!


    Accepteer gewoon dat de meeste mensen niks moeten hebben van Arib. Of wil je ons dwingen om haar foute weg te bewandelen
    Punt 1
    Nee ontken ik natuurlijk niet. Verder zou ik een oplossing zoeken
    In de daadwerkelijke oorzaken hier van , aan de kant van de werkgevers
    En de sollicitanten.

    De PVV zit (helaas) in het parlement, en vergaderingen in het parlement
    Worden wel eens uitgezonden.

    En kijkend naar de reacties op nationaal niveau, zijn de meeste mensen
    Het in NL eens met het optreden van Arib in de kamer.

    Verder zou ik het prachtig vinden als er meer mensen met een niet westerse achtergrond in de kamer
    Zouden zitten. Op zijn minst 10%! Dus ja volg in de voetstappen van arib. Op beleid mag men natuurlijk
    Verschillen van haar.

    Maar al dit is nog steeds geen grond om te zeggen dat er een verschrikkelijk regime herst in NL,
    Dat is gewoon onjuist. En de PVV heeft nooit in de regering gezeten, dat is ook gewoon onjuist.

  8. #143
    MVC Lid

    Reacties
    9.754
    15-04-2016

    Citaat Geplaatst door SidiOmar Bekijk reactie
    Bekende riedeltje!? Hoezo wilde je het ontkennen dan of wegwuiven alsof het niets is?? Probeer 1 van mijn beweringen dan onderuit te halen!

    Ik schreef: “het westen” en “Europese”, geen ENKELE keer heb ik “Nederlandse” geschreven. Check again. Nederland maakt onderdeel uit van Europa. Nederland maakt ook onderdeel uit van de oud-koloniale mogendheden die de wereld in stukjes deelden.
    Het WIC heeft bovendien eeuwenlang de West-Afrikanen als slaven verscheept. Hier komen ook veel economische vluchtelingen vandaan (Senegal, Ghana, Nigeria, Liberia, Togo, Guinnea Bissau enz.), die OOK,naast Frankrijk, Spanje, Duitsland en de UK, hun weg vinden naar Nederland.
    Daarnaast zijn er ook veel oorlogsvluchtelingen uit Afghanistan, Syrië en Irak hierna toe gereisd. Landen waar Nederland ruim een decennium hun oorlogstuig hebben verpreidt en tevens hebben deelgenomen aan het oorlogsgeweld!

    Het is gewoon karma. De wereld houdt zichzelf in evenwicht. Als het Midden-Oosten vol met economische welvaart zou zitten en in Europa niet dan zouden we daar naar toe reizen.

    Dat is toch ook eeuwenlang met de America’s, Australië, Zuid-Afrika (NL), Rhodesië (NL), Nieuw-Zeeland gebeurd? Of denk je dat de Indianen, de Aboriginals, de Maori’s en Afrikanen op blanke Europeanen zaten te wachten, die hun grondstoffen, land en vrouwen afpakten?
    Nou prima, dan gaat het niet over Nederland, waar overigens topic veelal wel over gaat, maar goed.
    En nee je weet best dat ik er niet op uit ben kolinalisme te ontkennen of te verdedigen.

    Het gaat mij om weer eens de selctieve verontwaardiging met betrekking tot het veroveren van gebied waar dat niet hoort/hoorde.
    Het boze westen boohoo, dat riedeltje.

    De reden waarom Afrika arm is, is niet het westen.
    Ging niemand daar dood aan hongersnood voor het westen daar kwam?
    Heeft de Arabische wereld niet toe weten te slaan voor dat het westen daar kwam?

    Ja het westen zou bepaalde dingen niet moeten doen of hebben gedaan, maar de reden voor alle armoede van landen waarvandaan vluchtelingen naar Europa komen bij het westen leggen is onzin.
    Overigens als er karma zou moeten zijn, zou het leeuwendeel van die mensen naar Amerika moeten gaan.

    Dit is gewoon een beweging die je altijd ziet.
    Hier niks te vreten? Dan ga ik het elders zoeken.

    Zo simpel is het.

  9. #144
    MVC Lid

    Reacties
    5.839
    20-05-2003

    Citaat Geplaatst door Al-Mahdi Bekijk reactie
    Nederland ving al lang voordat het westen aan het bombarderen was Syriës op.
    Wel bij de waarheid blijven.

    En Zimbabwe rhodesie wat heeft NL daar mee te maken?
    “Nederland heeft meegedaan aan het bombarderen in Syrië” en daardoor deels BIJGEDRAGEN aan de vluchtelingenstroom richting de EU. Wat klopt hier niet aan? Want dat is waar ik op doelde.


    https://historiek.net/nederlandse-bo...8-heden/60108/

  10. #145
    Verbannen

    Reacties
    6.503
    07-09-2016

    Citaat Geplaatst door SidiOmar Bekijk reactie
    “Nederland heeft meegedaan aan het bombarderen in Syrië” en daardoor deels BIJGEDRAGEN aan de vluchtelingenstroom richting de EU. Wat klopt hier niet aan? Want dat is waar ik op doelde.


    https://historiek.net/nederlandse-bo...8-heden/60108/
    Jij probeert hier een draai er aan te geven dat :

    omdat er gebombardeerd wordt in Syrie, zijn er syrische vluchtelingen in NL.

    Welnu de eerste Syrische vluchtelingen (vanwege de burgeroorlog daar nu)
    kwamen al jaren voordat het westen daar in greep in 2014.

    En NL greep pas in in Syrie in 2016.

    Je loopt heel kort lang het lijntje wat waar en onwaar is.
    Maar je probeert het zo te draaien dat het je past.
    Maar het is nog steeds onjuist.

    Dat noemen sommige mensen sneaky.
    Ik niet, ik noem het zeer doorzichtig feitjes plaatsen.

  11. #146
    MVC Lid

    Reacties
    5.839
    20-05-2003

    Citaat Geplaatst door MikeH Bekijk reactie
    Nou prima, dan gaat het niet over Nederland, waar overigens topic veelal wel over gaat, maar goed.
    En nee je weet best dat ik er niet op uit ben kolinalisme te ontkennen of te verdedigen.

    Het gaat mij om weer eens de selctieve verontwaardiging met betrekking tot het veroveren van gebied waar dat niet hoort/hoorde.
    Het boze westen boohoo, dat riedeltje.

    De reden waarom Afrika arm is, is niet het westen.
    Ging niemand daar dood aan hongersnood voor het westen daar kwam?
    Heeft de Arabische wereld niet toe weten te slaan voor dat het westen daar kwam?

    Ja het westen zou bepaalde dingen niet moeten doen of hebben gedaan, maar de reden voor alle armoede van landen waarvandaan vluchtelingen naar Europa komen bij het westen leggen is onzin.
    Overigens als er karma zou moeten zijn, zou het leeuwendeel van die mensen naar Amerika moeten gaan.

    Dit is gewoon een beweging die je altijd ziet.
    Hier niks te vreten? Dan ga ik het elders zoeken.

    Zo simpel is het.
    Ik had het over dat voormalig kolonienen en de daaruit ontwikkelde landen in het verleden eeuwenlang zijn uitgebuit en gemolken door Europese mogendheden. En ja Nederland heeft daar dik aan mee gedaan. Dat is misschien niet fijn om te horen of te lezen, maar toch is het een feit. Nu ben jij wel zo eerlijk om dit gewoon te erkennen, maar ik kom helaas nog te vaak blanke autochtonen tegen, die dit bagetelliseren. Ik vind ook dat het Nederlands onderwijs hier extra of meer aandacht aan mag besteden. Velen schijnen nog slecht geïnformeerd te zijn.
    Dat Europa nu, nu vanwege alle verworven welvaart, het doelwit is van vluchtelingen (dus niet alleen Afrika) is derhalve een natuurlijk en logisch gevolg. Het heeft niet alleen met het gebrek aan ontwikkeling en technologie te maken. Dit zijn twee componenten die voortvloeien uit een welvarende maatschappij, een samenleving waar dus gewoon voorzieningen en politieke rust is. We hebben al eerder geconstateerd dat het westen zich in derde wereldlanden mengt in het politiek spectrum voor eigen gewin (gunstige regering, multinational lobby enz.) en hierdoor ontstaan er spanningen tussen de gecorrumpeerde regering en het volk. Het volk delft hier altijd het onderspit in. Slechts 1 klein voorbeeldje (er zijn 100’en): Shell koopt regering om in Nigeria, in ruil daarvoor krijgen ze veel olierijk land aan de rivierdelta. Boeren worden onteigent met geweld of worden gedwongen om hun land voor een schijntje te verkopen. Boeren in de 9mgeving van dat land hebben te maken met verontreinigd land, waardoor ze niks meer kunnen verbouwen. Uit wanhoop besluit men naar de grote stad te trekken voor werk. Geen werk! geen lopende economie. Nou dan richting het rijke Europa. Laat dat nou net het continent waar Shell vandaan komt (NL en GB staten hebben aandelen in Shell). En zo is het balletje rond.

    En ja, dan is het ook logisch dat vluchtelingen deze kant opkomen. En als je goed had gelezen, had ik ook geschreven dat mensen altijd naar gebieden trekken waar er welvaart is.

    Maar het is opvallend dat in het recente verleden dat inwoners van voormalige kolonienen naar landen trekken die hen bezet hebben.
    Algerijnen, Marokkanen en Tunesiërs, west-Afrikanen naar Frankijk. Inwoners uit de gemene best naar Groot-Brittannië.
    Kan je die link nou echt niet leggen? Of WIL je die link niet leggen!?

  12. #147
    MVC Lid

    Reacties
    5.839
    20-05-2003

    Citaat Geplaatst door Al-Mahdi Bekijk reactie
    Jij probeert hier een draai er aan te geven dat :

    omdat er gebombardeerd wordt in Syrie, zijn er syrische vluchtelingen in NL.

    Welnu de eerste Syrische vluchtelingen (vanwege de burgeroorlog daar nu)
    kwamen al jaren voordat het westen daar in greep in 2014.

    En NL greep pas in in Syrie in 2016.

    Je loopt heel kort lang het lijntje wat waar en onwaar is.
    Maar je probeert het zo te draaien dat het je past.
    Maar het is nog steeds onjuist.

    Dat noemen sommige mensen sneaky.
    Ik niet, ik noem het zeer doorzichtig feitjes plaatsen.
    Waarom concentreer jij de gehele tijd op slechts 1 kleine detail? (Het Syrië verhaal)
    En waarom niet op mijn hele verhaal, waar dit aspect slechts een onderdeel van is? Reageer daar dan eens op.

    Twee simpele vragen. Graag beantwoorden met ja of nee. Heeft Nederland recentelijk in Syrië en Irak gebombardeerd? Ja of Nee?
    En zijn er daarna nog vluchtelingen gevlucht ONDER ANDERE naar Europa? Ja of nee?

  13. #148
    Verbannen

    Reacties
    6.503
    07-09-2016

    Citaat Geplaatst door SidiOmar Bekijk reactie
    Waarom concentreer jij de gehele tijd op slechts 1 kleine detail? (Het Syrië verhaal)
    En waarom niet op mijn hele verhaal, waar dit aspect slechts een onderdeel van is? Reageer daar dan eens op.

    Twee simpele vragen. Graag beantwoorden met ja of nee. Heeft Nederland recentelijk in Syrië en Irak gebombardeerd? Ja of Nee?
    En zijn er daarna nog vluchtelingen gevlucht ONDER ANDERE naar Europa? Ja of nee?
    Ja

    en

    ja

  14. #149
    MVC Lid

    Reacties
    6.691
    08-04-2017

    Citaat Geplaatst door SidiOmar Bekijk reactie
    Bekende riedeltje!? Hoezo wilde je het ontkennen dan of wegwuiven alsof het niets is?? Probeer 1 van mijn beweringen dan onderuit te halen!

    Ik schreef: “het westen” en “Europese”, geen ENKELE keer heb ik “Nederlandse” geschreven. Check again. Nederland maakt onderdeel uit van Europa. Nederland maakt ook onderdeel uit van de oud-koloniale mogendheden die de wereld in stukjes deelden.
    Het WIC heeft bovendien eeuwenlang de West-Afrikanen als slaven verscheept. Hier komen ook veel economische vluchtelingen vandaan (Senegal, Ghana, Nigeria, Liberia, Togo, Guinnea Bissau enz.), die OOK,naast Frankrijk, Spanje, Duitsland en de UK, hun weg vinden naar Nederland.
    Daarnaast zijn er ook veel oorlogsvluchtelingen uit Afghanistan, Syrië en Irak hierna toe gereisd. Landen waar Nederland ruim een decennium hun oorlogstuig hebben verpreidt en tevens hebben deelgenomen aan het oorlogsgeweld!

    Het is gewoon karma. De wereld houdt zichzelf in evenwicht. Als het Midden-Oosten vol met economische welvaart zou zitten en in Europa niet dan zouden we daar naar toe reizen.

    Dat is toch ook eeuwenlang met de America’s, Australië, Zuid-Afrika (NL), Rhodesië (NL), Nieuw-Zeeland gebeurd? Of denk je dat de Indianen, de Aboriginals, de Maori’s en Afrikanen op blanke Europeanen zaten te wachten, die hun grondstoffen, land en vrouwen afpakten?
    kijk eens op populatie groei in afrika van bv jaren 60 tot nu..en je snapt de ellende die ervan komt

  15. #150
    MVC Lid

    Reacties
    9.754
    15-04-2016

    Citaat Geplaatst door SidiOmar Bekijk reactie
    Ik had het over dat voormalig kolonienen en de daaruit ontwikkelde landen in het verleden eeuwenlang zijn uitgebuit en gemolken door Europese mogendheden. En ja Nederland heeft daar dik aan mee gedaan. Dat is misschien niet fijn om te horen of te lezen, maar toch is het een feit. Nu ben jij wel zo eerlijk om dit gewoon te erkennen, maar ik kom helaas nog te vaak blanke autochtonen tegen, die dit bagetelliseren. Ik vind ook dat het Nederlands onderwijs hier extra of meer aandacht aan mag besteden. Velen schijnen nog slecht geïnformeerd te zijn.
    Dat Europa nu, nu vanwege alle verworven welvaart, het doelwit is van vluchtelingen (dus niet alleen Afrika) is derhalve een natuurlijk en logisch gevolg. Het heeft niet alleen met het gebrek aan ontwikkeling en technologie te maken. Dit zijn twee componenten die voortvloeien uit een welvarende maatschappij, een samenleving waar dus gewoon voorzieningen en politieke rust is. We hebben al eerder geconstateerd dat het westen zich in derde wereldlanden mengt in het politiek spectrum voor eigen gewin (gunstige regering, multinational lobby enz.) en hierdoor ontstaan er spanningen tussen de gecorrumpeerde regering en het volk. Het volk delft hier altijd het onderspit in. Slechts 1 klein voorbeeldje (er zijn 100’en): Shell koopt regering om in Nigeria, in ruil daarvoor krijgen ze veel olierijk land aan de rivierdelta. Boeren worden onteigent met geweld of worden gedwongen om hun land voor een schijntje te verkopen. Boeren in de 9mgeving van dat land hebben te maken met verontreinigd land, waardoor ze niks meer kunnen verbouwen. Uit wanhoop besluit men naar de grote stad te trekken voor werk. Geen werk! geen lopende economie. Nou dan richting het rijke Europa. Laat dat nou net het continent waar Shell vandaan komt (NL en GB staten hebben aandelen in Shell). En zo is het balletje rond.

    En ja, dan is het ook logisch dat vluchtelingen deze kant opkomen. En als je goed had gelezen, had ik ook geschreven dat mensen altijd naar gebieden trekken waar er welvaart is.

    Maar het is opvallend dat in het recente verleden dat inwoners van voormalige kolonienen naar landen trekken die hen bezet hebben.
    Algerijnen, Marokkanen en Tunesiërs, west-Afrikanen naar Frankijk. Inwoners uit de gemene best naar Groot-Brittannië.
    Kan je die link nou echt niet leggen? Of WIL je die link niet leggen!?
    Komen we weer terug op de discussie of we hier rijk zijn door het kolonialisme of niet.
    Ik denk van niet, aangezien we na die periode bepaald niet welvarend waren en na WOII bv compleet failliet maar goed.

    Zeker wordt er van zwakke regeringen in Afrika misbruik/gebruik gemaakt.
    Bij elke regering wordt gelobbyd, ook bij de onze zoals je gemerkt hebt de laatste tijd.
    Hoe zwakker de regering, hoe beter dat gaat over het algemeen.
    Het is niet alleen het westen wat dat doet btw, China, Rusland Turkije etc doen daar vrolijk aan mee.

    Wat wel zo is (denk ik), is dat mede door de koloniale periode, er in Afrika weinig structuur in politieke leiding is, waardoor elke machthebber de absolute macht kan misbruiken, maar wat zo'n Mugabe zijn eigen volk aandoet, kun je niet afschuiven op het Westen of wie dan ook.
    Dat doet hij allemaal zelf.