1. #1
    Redactie

    Reacties
    73.278
    03-12-2000

    MVC Moderator MVC Moderator

    Uitspraak agente met hoofddoek uitgesteld

    Een agente uit Rotterdam had de zaak aangespannen bij het College voor de Rechten van de Mens.



    Het College voor de Rechten van de Mens heeft meer tijd nodig voor de uitspraak over het dragen van een hoofddoek bij de politie. Een agente uit Rotterdam had de zaak bij het College aangespannen, want zij wil tijdens haar werk haar hoofddoek dragen. De politie staat dat echter niet toe. Het College bekijkt of de politie in strijd handelt met de Algemene wet gelijke behandeling.

    De uitspraak stond gepland voor aanstaande dinsdag, maar is uitgesteld naar 20 november, laat de organisatie donderdag weten. "De raadkamer van het College heeft meer tijd nodig om tot een goede uitspraak te komen", aldus een woordvoerder.

    Uitspraken van het College zijn niet bindend. "Het College is deskundig en gezaghebbend en daarom vraagt een reactie ook een zorgvuldige voorbereiding. Uiteraard doet de politie dat in samenspraak met het ministerie van Justitie en Veiligheid, want de uiteindelijke bevoegdheid ligt bij de minister", heeft de politie al laten weten.

  2. #2
    Wrbrdr zndr brd

    Reacties
    4.654
    13-02-2007

    Lijkt me een kansloze missie van de agente.

    Een half jaar geleden heeft het Europese Hof van Justitie, de hoogste rechtsinstantie van de EU, bepaald dat een werkgever zijn werknemers mag verbieden om een hoofddoekje of andere religieuze symbolen te dragen tijdens het werk.
    Wanneer zo'n verbod duidelijk staat omschreven in een bedrijfsreglement is het legitiem als werkgevers neutraliteit willen uitstralen.

    https://www.volkskrant.nl/buitenland...ppij~a4474149/

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    9.754
    15-04-2016

    Citaat Geplaatst door ejsnah Bekijk reactie
    Lijkt me een kansloze missie van de agente.

    Een half jaar geleden heeft het Europese Hof van Justitie, de hoogste rechtsinstantie van de EU, bepaald dat een werkgever zijn werknemers mag verbieden om een hoofddoekje of andere religieuze symbolen te dragen tijdens het werk.
    Wanneer zo'n verbod duidelijk staat omschreven in een bedrijfsreglement is het legitiem als werkgevers neutraliteit willen uitstralen.

    https://www.volkskrant.nl/buitenland...ppij~a4474149/
    Ik denk wel dat Het College voor de Rechten van de Mens vanuit een net iets ander kader hier naar kijkt.

  4. #4
    Wrbrdr zndr brd

    Reacties
    4.654
    13-02-2007

    Citaat Geplaatst door MikeH Bekijk reactie
    Ik denk wel dat Het College voor de Rechten van de Mens vanuit een net iets ander kader hier naar kijkt.
    Ik weet wel zeker dat dit (advies)college de uitspraak van het Hof uitgebreid bestudeerd zal hebben.

    En welk ander kader bedoel je ?

  5. #5
    Verbannen

    Reacties
    6.552
    15-08-2016

    Opmerkelijk, de aanhangig aangemaakte zaken rond dragen hoofddoek en handenschudden zijn talrijk.
    Nu heeft men ineens zoveel tijd nodig om tot een uitspraak te komen?

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Gewoon verbieden ik vind dat Moslima's niks te zoeken hebben in het Nederlandse politie systeem ook de mannen.
    Heavy

  7. #7
    Verbannen

    Reacties
    6.552
    15-08-2016

    Citaat Geplaatst door TDM Bekijk reactie
    Gewoon verbieden ik vind dat Moslima's niks te zoeken hebben in het Nederlandse politie systeem ook de mannen.
    Je zegt nu impliciet dat moslims niet100 % kunnen participeren in alle lagen van de gemeenschap in een niet-moslimland?

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    3.072
    04-11-2016

    Citaat Geplaatst door Joosje Bekijk reactie
    Je zegt nu impliciet dat moslims niet100 % kunnen participeren in alle lagen van de gemeenschap in een niet-moslimland?
    net suggereerde je nog indirect dat je ertegen bent...

    En hoezo niet-moslimland...dat NL een niet moslimland is betekent niet dat het niet het land van hier wonende moslims is...

  9. #9
    Verbannen

    Reacties
    6.552
    15-08-2016

    Citaat Geplaatst door MorrocanUtrecht Bekijk reactie
    net suggereerde je nog indirect dat je ertegen bent...

    En hoezo niet-moslimland...dat NL een niet moslimland is betekent niet dat het niet het land van hier wonende moslims is...
    Ik gaf aan dat er al zoveel van dit soort zaken zijn behandeld. Dus waarom nu uitstel van uitspraak, meer nadere studie nodig?
    Natuurlijk maken Nederlandse moslims deel uit van de NL gemeenschap.
    Maar de gemeenschap is niet gebaseerd op de wetten van de islam.

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    3.072
    04-11-2016

    Citaat Geplaatst door Joosje Bekijk reactie
    Ik gaf aan dat er al zoveel van dit soort zaken zijn behandeld. Dus waarom nu uitstel van uitspraak, meer nadere studie nodig?
    Natuurlijk maken Nederlandse moslims deel uit van de NL gemeenschap.
    Maar de gemeenschap is niet gebaseerd op de wetten van de islam.
    Klopt...maar je zegt dus kunnen moslims niet 100% meedoen in NL...nou, met bepaalde dingen niet...zoals kerst bijvoorbeeld, dat is niet iets wat moslims vieren. Niet dat we dan alles wat met kerst te maken heeft angstig moeten omzeilen, maar we doen niet mee aan het feest zelf,zoals jij waarschijnlijk ook niet aan islamitische dagen meedoet. Moslims hoeven trouwens niet 100% mee te kunnen doen in NL...we zijn geen overhemden die er allemaal hetzelfde uit moeten zien. Er moet plaats zijn voor diversiteit. Joden kunnen trouwens ook met sommige zaken niet meedoen, zoals kerst bijvoorbeeld. Niet dat ze niet mee kunnen doen, maar het is niet hun feest. En niemand heeft daar problemen mee. En zo zijn er wel meerdere bevolkingsgroepen die niet helemaal mee kunnen doen. So what...ik heb geen zin in een monotone kantoorslaven samenleving die bespied en uitgeperst wordt door de overheid terwijl ze als kuddedieren elke dag in de file staan en volgepakt in treinen zitten na een dag lang kantoorslaaf in pak te spelen

  11. #11
    Bijna Lid

    Reacties
    2.753
    23-10-2014

    Citaat Geplaatst door TDM Bekijk reactie
    Gewoon verbieden ik vind dat Moslima's niks te zoeken hebben in het Nederlandse politie systeem ook de mannen.
    Klopt, Dus eigenlijk goede zaak dat ze het verbieden dan is de keus ook snel gemaakt.

  12. #12
    Verbannen

    Reacties
    6.552
    15-08-2016

    Citaat Geplaatst door MorrocanUtrecht Bekijk reactie
    Klopt...maar je zegt dus kunnen moslims niet 100% meedoen in NL...nou, met bepaalde dingen niet...zoals kerst bijvoorbeeld, dat is niet iets wat moslims vieren. Niet dat we dan alles wat met kerst te maken heeft angstig moeten omzeilen, maar we doen niet mee aan het feest zelf,zoals jij waarschijnlijk ook niet aan islamitische dagen meedoet. Moslims hoeven trouwens niet 100% mee te kunnen doen in NL...we zijn geen overhemden die er allemaal hetzelfde uit moeten zien. Er moet plaats zijn voor diversiteit. Joden kunnen trouwens ook met sommige zaken niet meedoen, zoals kerst bijvoorbeeld. Niet dat ze niet mee kunnen doen, maar het is niet hun feest. En niemand heeft daar problemen mee. En zo zijn er wel meerdere bevolkingsgroepen die niet helemaal mee kunnen doen. So what...ik heb geen zin in een monotone kantoorslaven samenleving die bespied en uitgeperst wordt door de overheid terwijl ze als kuddedieren elke dag in de file staan en volgepakt in treinen zitten na een dag lang kantoorslaaf in pak te spelen
    Ik vroeg dat aan TDM n.a.v. zijn reactie: "Gewoon verbieden ik vind dat Moslima's niks te zoeken hebben in het Nederlandse politie systeem ook de mannen."

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Citaat Geplaatst door Joosje Bekijk reactie
    Je zegt nu impliciet dat moslims niet100 % kunnen participeren in alle lagen van de gemeenschap in een niet-moslimland?
    Nederlandse Politiekorps is een racistische cultuur waar Moslims zelfs worden weggepest en/of moeten meedoen aan dat elkaar indekken. Plus velen voormalige agenten horen gewoon racistische uitspraken van hun collega's. Plus dat hoofddoek af of anders niet hier werken chantage?

    Ik zeg prima ze Hebben daar niks te zoeken.
    Heavy

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Citaat Geplaatst door macro201 Bekijk reactie
    Klopt, Dus eigenlijk goede zaak dat ze het verbieden dan is de keus ook snel gemaakt.
    Begrijp je daarom haha.
    Heavy

  15. #15
    Verbannen

    Reacties
    92
    21-11-2016

    Religieus exhibionisme lijkt mij niet verstandig bij de uniformdienst.