1. #1
    MVC Premium

    Reacties
    27.035
    20-05-2006

    MVC Premium MVC Premium

    Gastcolumn: 'Voer hard debat met populisme en politieke islam'

    De open democratie moet een strijdbare discussie aangaan met haar vijanden: het linkse en rechtse populisme binnen het parlement en het politieke islamisme daarbuiten, betoogt historicus Willem Melching.

    veel politici en commentatoren zien een parallel tussen onze tijd en de jaren twintig-dertig van de vorige eeuw: het zogeheten Interbellum. Ook toen waren de grote democratische partijen in verval en kwamen er charismatische, populistische politici op. Met graagte worden figuren als Wilders en Berlusconi vergeleken met Mussert, Mussolini of als ze het heel bont maken met Hitler persoonlijk. Met deze vergelijkingen denken ze blijk te geven van hun eruditie en historisch besef om vervolgens zelfgenoegzaam achterover te leunen.
    Maar als we écht iets willen leren van de jaren twintig-dertig dan moeten we juist niet zoeken naar letterlijke historische analogieën, want die zijn anachronistisch en kloppen daarom nooit. De unieke omstandigheden van die jaren vlak na de Eerste Wereldoorlog gaven vorm en inhoud aan de toenmalige populistische revolutionaire bewegingen. Anno 2017 trekt niemand meer stemmen met zwarte of bruine hemden of een rode halsdoek. Niet voor niets blijven de rechtse populisten angstvallig uit de buurt van de onverbeterlijke neo-nazi's en praat de SP liever niet over haar kalverliefde voor de grote Mao. Elke tijd creëert zijn eigen populisten.

    Toch valt er wel wat te leren uit het verleden. Die lessen zijn te vinden in de motieven van de aanhangers van de totalitaire bewegingen in het Interbellum. Waarom stemden zoveel Duitsers op Hitler? Waarom had hij zo'n brede steun van de bevolking toen hij eenmaal aan de macht was? Dat was niet omdat de Duitsers een wereldoorlog wilden ontketenen of hun Joodse buren wilden deporteren of euthanasie wilden plegen op hun gehandicapte kleinkind. Ze steunden Hitler omdat ze op zoek waren naar geborgenheid en als kiezer serieus wilden worden genomen. Dat zijn exact dezelfde motieven die de kiezers van SP en PVV hebben.

    Zelfvernietiging

    Geert Mak noemde ooit de PVV een 'handelaar in angst'. Dat Wilders van die angst profiteert, weerhoudt blijkbaar de andere partijen ervan om zich te verdiepen in die angst. Wanneer de kiezer angstig is, dan is die angst reëel, zeker wanneer zich dat vertaalt in stemmen en verkiezingsuitslagen. Wie de kiezers van populistische partijen bij voorbaat als psychische patiënten wegzet, graaft zijn eigen politieke graf. Kiezers die voordien goed genoeg waren om op de grote volkspartijen zoals PvdA en CDA te stemmen, zouden plotseling aan verstandsverbijstering blijken te lijden. Het niet serieus nemen van deze weglopers is de hoofdoorzaak van de zelfvernietiging van de West-Europese sociaaldemocratie. Ook de christen-democraten hebben op die manier aardig wat averij opgelopen.

    Wat kunnen we nog meer leren uit de geschiedenis van de democratie? Zoals Mark Mazower in zijn klassieke werk 'Duister Continent' uit 1998 laat zien, verloor de democratie in de jaren twintig-dertig zijn zelfvertrouwen en ging zij bijna ten onder. Dankzij de vasthoudendheid van Churchill en de steun van de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie werd nazi-Duitsland verslagen en kreeg de democratie een tweede kans. Die kans werd goed benut. Het Westen profileerde zich als een open en democratische samenleving en ging de militaire, economische maar ook culturele krachtmeting met de Sovjet-Unie vol zelfvertrouwen aan. Dat resulteerde in de ondergang van de Sovjet-Unie in 1989-1991.

    De les die we daar uit kunnen leren is dat een weerbare democratie harde ideologische discussies moet aangaan en die met passie moet uitvechten.

    Strijdbaar

    Maar dat is juist wat nu ontbreekt: een open en strijdbare discussie met de ideologische vijanden van nu. Die vijanden zijn het linkse en rechtse populisme binnen het parlement en het politieke islamisme daarbuiten. In die discussie zullen ook onaangename zaken zoals het mislukken van de multi-culturele samenleving en de appeasement-politiek ten aanzien van de politieke islam aan de orde komen.

    Aan de vooravond van de Duitse verkiezingen bleek uit een enquête dat deze thema's de grote zorgen waren van de kiezers. Merkel en Schulz, de leiders van de twee grootste partijen, negeerden deze angsten en kregen de electorale rekening gepresenteerd. Hieruit blijkt dat de enige overlevingskans voor de bestaande partijen ligt in de open discussie met de tegenstanders. De democratie is robuust genoeg, dat bleek wel in 1945 en 1989. Waar het nu nog aan ontbreekt zijn politici en commentatoren die verder durven te kijken dan hun volgende carrièrestap.

    https://www.volkskrant.nl/opinie/gas...m_content=free
    "Wie voor slavernij kiest, zal de afwezigheid van vrijheid niet voelen"

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Dus Islam is zijn vijand........Mmm duidelijk.
    Heavy

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    1.614
    01-11-2014

    Citaat Geplaatst door TDM Bekijk reactie
    Dus Islam is zijn vijand........Mmm duidelijk.
    Ik weet niet of je dat zo stellig kunt brengen.
    Hij spreekt over politiek islamisme. Nu weet ik niet wat ik me daar precies bij moet voorstellen, maar de term politiek heeft voor mij gevoelsmatig een bijbetekenis in de vorm van onoprecht , leugenachtig.
    Het klinkt mij meer in de oren als het ge/misbruiken van de Islam voor eigen doeleinden.
    Of je mag of kunt concluderen dat de man de Islam als religie ook als vijand ziet kan ik uit dit artikel verder niet opmaken.

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Citaat Geplaatst door Redbad Bekijk reactie
    Ik weet niet of je dat zo stellig kunt brengen.
    Hij spreekt over politiek islamisme. Nu weet ik niet wat ik me daar precies bij moet voorstellen, maar de term politiek heeft voor mij gevoelsmatig een bijbetekenis in de vorm van onoprecht , leugenachtig.
    Het klinkt mij meer in de oren als het ge/misbruiken van de Islam voor eigen doeleinden.
    Of je mag of kunt concluderen dat de man de Islam als religie ook als vijand ziet kan ik uit dit artikel verder niet opmaken.
    Dat is een interessante perceptie ik moet dan denken aan theologische wetten tot in de praktijk brengen via een politiek traject. Zoals bijvoorbeeld de Sharia invoeren en leiderschap creëren vanuit een Islamtische concept.
    Heavy

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    1.614
    01-11-2014

    Citaat Geplaatst door TDM Bekijk reactie
    Dat is een interessante perceptie ik moet dan denken aan theologische wetten tot in de praktijk brengen via een politiek traject. Zoals bijvoorbeeld de Sharia invoeren en leiderschap creëren vanuit een Islamtische concept.
    Die benadering klinkt als een streven dat ik niet kan veroordelen, maar het dient met open vizier te gebeuren. Voor dergelijke wijzigingen zul je de bevolking mee moeten hebben. Die moet daar dan ook de meerwaarde van inzien.
    Dat gaat niet zo goed via politiek gekonkel.

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    2.305
    24-07-2014

    Dictatuur op basis van een religie lijkt me in tegenspraak met democratie. Ik neem aan dat hij dat bedoelt.

  7. #7
    MVC Premium

    Reacties
    27.035
    20-05-2006

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door TDM Bekijk reactie
    Dus Islam is zijn vijand........Mmm duidelijk.
    in dat geval hoort links en rechts ook in dat rijtje van ideologische vijanden van nu..
    "Wie voor slavernij kiest, zal de afwezigheid van vrijheid niet voelen"

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    2.305
    24-07-2014

    Citaat Geplaatst door DEMO Bekijk reactie
    in dat geval hoort links en rechts ook in dat rijtje van ideologische vijanden van nu..
    Hij beperkt zich toch ook niet tot wat hij de politieke Islam noemt? Hij noemt toch ook populisme? Hij doelt op bewegingen die tot doel hebben democratie af te schaffen of the beperken. En daar heeft hij zeker gelijk in.

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Citaat Geplaatst door Redbad Bekijk reactie
    Die benadering klinkt als een streven dat ik niet kan veroordelen, maar het dient met open vizier te gebeuren. Voor dergelijke wijzigingen zul je de bevolking mee moeten hebben. Die moet daar dan ook de meerwaarde van inzien.
    Dat gaat niet zo goed via politiek gekonkel.
    Dat ben ik helemaal met je eens uiteindelijk moet het een gewenste concept zijn binnen de meerderheid van de bevolking en moet het de minderheid altijd blijven beschermen. Plus de verantwoordelijkheid tot zo een concept naar boven brengen is enorm groot en het zou ook een immense process zijn om daar een objectief overzicht van te maken in plaats van verdraaid beeld(Bijv IS).

    Maar dat is een subject dat in geen enkele mate serieus aanwezig is in Europa.
    Slechts uit de monden van populisten die term gebruiken om angst te creëren.
    Maar als het een serieuze kwestie zou worden dan keur ik het alleen goed als het gebeurt zoals het hoort en niet op een barbaars en inhumaan manier.
    Heavy

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Citaat Geplaatst door DEMO Bekijk reactie
    in dat geval hoort links en rechts ook in dat rijtje van ideologische vijanden van nu..
    Ik ben ervan overtuigd dat wij Moslims in links en rechts punten kunnen vinden waar we op 1 lijn zitten. Zoals bijvoorbeeld een beter milieu en beter leefomstandigheden voor dieren( GL en Pvdd) of beter zorg voor ouderen en een strengere handhaving(VVD en PVV)

    Maar goed ik vind wel dat die gelijk heeft betreft zijn benadering waarom mensen kiezen voor het populisme. Ik denk bijvoorbeeld niet dat de Duisters massaal letterlijk dachten laten we Joden deporteren maar serieus genomen wilden worden en waarschijnlijk kwaad zijn door nationalisme en/of lage klasse depressie.
    Heavy

  11. #11
    MVC Premium

    Reacties
    27.035
    20-05-2006

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door Nescio Bekijk reactie
    Hij beperkt zich toch ook niet tot wat hij de politieke Islam noemt? Hij noemt toch ook populisme? Hij doelt op bewegingen die tot doel hebben democratie af te schaffen of the beperken. En daar heeft hij zeker gelijk in.
    dat is wat ik ook bedoel met mijn reactie..
    "Wie voor slavernij kiest, zal de afwezigheid van vrijheid niet voelen"

  12. #12
    MVC Premium

    Reacties
    27.035
    20-05-2006

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door TDM Bekijk reactie
    Ik ben ervan overtuigd dat wij Moslims in links en rechts punten kunnen vinden waar we op 1 lijn zitten. Zoals bijvoorbeeld een beter milieu en beter leefomstandigheden voor dieren( GL en Pvdd) of beter zorg voor ouderen en een strengere handhaving(VVD en PVV)
    moslims zijn ook maar mensen met eigen ideeën opvattingen en gebruiken,en zover ik weet zijn al deze ideeën opvattingen en gebruiken niet bij elke moslim hetzelfde..
    dus wat jij hierboven stelt is een feit en zo hoort het ook te zijn..
    Maar goed ik vind wel dat die gelijk heeft betreft zijn benadering waarom mensen kiezen voor het populisme. Ik denk bijvoorbeeld niet dat de Duisters massaal letterlijk dachten laten we Joden deporteren maar serieus genomen wilden worden en waarschijnlijk kwaad zijn door nationalisme en/of lage klasse depressie.
    [/QUOTE]
    de media laat ons wel duidelijk zien hoe de gemiddelde pvv'r of rechts extremist denkt over moslims in het algemeen dus niet alleen hier in europa..
    en die is zeker niet positief vooral de reacties over misdaden tegen moslims over de hele wereld..
    "Wie voor slavernij kiest, zal de afwezigheid van vrijheid niet voelen"

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Citaat Geplaatst door DEMO Bekijk reactie
    moslims zijn ook maar mensen met eigen ideeën opvattingen en gebruiken,en zover ik weet zijn al deze ideeën opvattingen en gebruiken niet bij elke moslim hetzelfde..
    dus wat jij hierboven stelt is een feit en zo hoort het ook te zijn..
    de media laat ons wel duidelijk zien hoe de gemiddelde pvv'r of rechts extremist denkt over moslims in het algemeen dus niet alleen hier in europa..
    en die is zeker niet positief vooral de reacties over misdaden tegen moslims over de hele wereld..[/QUOTE]

    Inderdaad we weten links en rechts kent zijn extremen zelfs Islam heeft zijn extreem maar dat weetje ook. Dat zijn spijtig genoeg de mensen die de meeste impact achterlaten omdat ze tja extreem zijn haha.

    Voor mij geldt en ik denk misschien ook voor jou dat we extremen nooit een kans moeten geven tot slagen en dat we de mensen er tussen in wel bruggen mee bouwen. Velen mensen die ik dagelijks tegenkomen behandelen mij met respect en vriendelijkheid. Hollanders met wie ik fantastische dagen en gesprekken mee heb omdat indanks de verschillen we met elkaar omgaan als mensen.

    Als ik dat in contrast zet met wat ik online vaak lees dan brengt dat enorm verwarring met zich mee. Ik denk dan doen ze nou gewoon schijnheilig of hebben ze echt een goed hart of misschien bleven ze naar hun perceptie formeel.

    Maar de mensen die ik buiten zie kan ik echt beoordelen en serieus nemen en de mensen online niet. Betreft media dat is een gigantisch onderwerp maar ik ben er geen fan van.

    Zoals Denzel zei als je de nieuws niet volgt ben je niet geïnformeerd en als je de nieuws wel volgt word je verkeerd geïnformeerd. Uiteindelijk zijn het bedrijven die gewoon winst willen boeken in vorm van kijkcijfers en dus sensatie. In mijn ogen totaal geen onderdeel van de oplossing maar meer de probleem.
    Heavy

  14. #14
    MVC Premium

    Reacties
    27.035
    20-05-2006

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door TDM Bekijk reactie

    Inderdaad we weten links en rechts kent zijn extremen zelfs Islam heeft zijn extreem maar dat weetje ook. Dat zijn spijtig genoeg de mensen die de meeste impact achterlaten omdat ze tja extreem zijn haha.

    Voor mij geldt en ik denk misschien ook voor jou dat we extremen nooit een kans moeten geven tot slagen en dat we de mensen er tussen in wel bruggen mee bouwen. Velen mensen die ik dagelijks tegenkomen behandelen mij met respect en vriendelijkheid. Hollanders met wie ik fantastische dagen en gesprekken mee heb omdat indanks de verschillen we met elkaar omgaan als mensen.

    Als ik dat in contrast zet met wat ik online vaak lees dan brengt dat enorm verwarring met zich mee. Ik denk dan doen ze nou gewoon schijnheilig of hebben ze echt een goed hart of misschien bleven ze naar hun perceptie formeel.

    Maar de mensen die ik buiten zie kan ik echt beoordelen en serieus nemen en de mensen online niet. Betreft media dat is een gigantisch onderwerp maar ik ben er geen fan van.

    Zoals Denzel zei als je de nieuws niet volgt ben je niet geïnformeerd en als je de nieuws wel volgt word je verkeerd geïnformeerd. Uiteindelijk zijn het bedrijven die gewoon winst willen boeken in vorm van kijkcijfers en dus sensatie. In mijn ogen totaal geen onderdeel van de oplossing maar meer de probleem.
    en zo hoort men ook te zijn extremisme voegt niets positiefs aan het leven toe..
    wat jij hier boven stelt over Hollanders maak ik dagelijks ook mee op mijn werk het zijn ook maar mensen waar je prima mee kunt discussiëren en samenwerken..
    "Wie voor slavernij kiest, zal de afwezigheid van vrijheid niet voelen"

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    6.691
    08-04-2017

    Citaat Geplaatst door TDM Bekijk reactie
    de media laat ons wel duidelijk zien hoe de gemiddelde pvv'r of rechts extremist denkt over moslims in het algemeen dus niet alleen hier in europa..
    en die is zeker niet positief vooral de reacties over misdaden tegen moslims over de hele wereld..
    Inderdaad we weten links en rechts kent zijn extremen zelfs Islam heeft zijn extreem maar dat weetje ook. Dat zijn spijtig genoeg de mensen die de meeste impact achterlaten omdat ze tja extreem zijn haha.

    Voor mij geldt en ik denk misschien ook voor jou dat we extremen nooit een kans moeten geven tot slagen en dat we de mensen er tussen in wel bruggen mee bouwen. Velen mensen die ik dagelijks tegenkomen behandelen mij met respect en vriendelijkheid. Hollanders met wie ik fantastische dagen en gesprekken mee heb omdat indanks de verschillen we met elkaar omgaan als mensen.

    Als ik dat in contrast zet met wat ik online vaak lees dan brengt dat enorm verwarring met zich mee. Ik denk dan doen ze nou gewoon schijnheilig of hebben ze echt een goed hart of misschien bleven ze naar hun perceptie formeel.

    Maar de mensen die ik buiten zie kan ik echt beoordelen en serieus nemen en de mensen online niet. Betreft media dat is een gigantisch onderwerp maar ik ben er geen fan van.

    Zoals Denzel zei als je de nieuws niet volgt ben je niet geïnformeerd en als je de nieuws wel volgt word je verkeerd geïnformeerd. Uiteindelijk zijn het bedrijven die gewoon winst willen boeken in vorm van kijkcijfers en dus sensatie. In mijn ogen totaal geen onderdeel van de oplossing maar meer de probleem.[/QUOTE]
    mooi gezegd TDm

    Dit is precies wat de schrijver van dit stuk wil bewerkstelligen.
    wil je populisten aanpakken moet je kijken naar de oorzaak van hun succes en daar wat aan doen.