1. #1
    MVC Premium

    Reacties
    27.035
    20-05-2006

    MVC Premium MVC Premium

    Stichting fel tegen gemeente: 'Geen illegale moskee in boekhandel'

    De gemeente Den Haag wil dat de stichting Qanitoen snel stopt met gebedsdiensten in haar pand in de Cilliersstraat in het Transvaalkwartier. De islamitische stichting, bekend van imam Fawaz Jneid, gaf voor de kortgedingrechter voor het eerst toe dat er gebeden wordt. Maar van een moskee is geen sprake. 'Als christenen thuis bidden voor het eten, is het ook niet meteen een kerk.'

    Voor de gemeente is het simpel: in de erfpachtakte staat dat het pand alleen mag worden gebruikt als bedrijfsruimte. Maatschappelijke en religieuze activiteiten horen daar niet bij, betoogde advocaat Alain de Jonge vandaag. ,,De gemeente heeft 70.000 erfpachtcontracten. ,,Als die contracten niet worden nageleefd gaan we naar een chaotische samenleving, dat moeten we niet willen’’, aldus de advocaat van de gemeente. De stichting provoceert volgens hem door alle regels aan haar laars te lappen.

    Volgens de advocaat van stichting Qanitoen is de boekhandel echter helemaal geen moskee. Qanitoen vindt dat er volgens een ruimer bestemmingsplan wel meer activiteiten in het pand mogen plaatsvinden, naast haar boekhandel. ,,Als een christelijk gezin thuis bidt voor het eten, is het ook niet meteen een kerk'', zei de advocaat vandaag. Hij vervolgde: ,,Het is een ruimte waar van alles wordt gedaan: er worden lezingen gegeven, activiteiten georganiseerd en iedereen is welkom om gedachten uit te wisselen. Daar wordt dan ook wel eens gebeden. Maar dat maakt het geen moskee, waar vijf keer per dag wordt gebeden.''

    De tegenwerking is in strijd met de vrijheid van godsdienst en van meningsuiting, zei haar advocaat Menno Boorder.

    Sommatie
    De gemeente sommeerde de stichting Qanitoen meermaals om te stoppen, maar in augustus werd er ondanks het ultimatum van de gemeente toch een gebedsdienst gehouden in de boekhandel in Transvaal. ,,Mijn geduld raakt op'', meldde burgemeester Pauline Krikke toen in een verklaring: ,,Nu de stichting weigert te stoppen rest ons niets anders dan juridische stappen.''

    Imam Fawaz Jneid kreeg al eerder in die maand een gebiedsverbod van zes maanden opgelegd, omdat hij ‘een intolerante boodschap preekt in een gebied waar veel radicalisering is', aldus de gemeente. ,,Zo draagt hij bij aan het radicaliseringsproces richting jihadisme.'' Na het gebiedsverbod dat hij kreeg opgelegd, namen andere voorgangers het stokje over in de boekhandel.

    Over twee weken wordt er uitspraak gedaan.

    https://www.ad.nl/den-haag/fawaz-en-...bank~a0febc4a/
    "Wie voor slavernij kiest, zal de afwezigheid van vrijheid niet voelen"

  2. #2
    Wrbrdr zndr brd

    Reacties
    4.654
    13-02-2007

    Smoesjes van de advocaat.
    Ik schud zó tien varianten van zijn lulverhaal uit mijn mouw, maar ik laat het hierbij bij ééntje:

    In een boekhandel mag ook geen alcohol worden geschonken.
    Moet echter van dezelfde advocaat wel kunnen:
    "Als onze lezertjes thuis een borrel drinken bij het lezen, is het ook niet meteen een kroeg"

  3. #3
    Wrbrdr zndr brd

    Reacties
    4.654
    13-02-2007

    Ik kreeg van FCE een rood puntje voor mijn kroegvariant.
    Hij beloofde me echter een groen puntje voor de volgende variant:

    In een groentenzaak mag ook geen dartevenement worden gehouden.
    Moet echter van dezelfde advocaat wel kunnen:
    "Als Van Gerwen in de groentenzaak van FCE een pijltje gooit, is het ook niet meteen een kroeg"

  4. #4
    MVC Premium

    Reacties
    27.035
    20-05-2006

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door ejsnah Bekijk reactie
    Smoesjes van de advocaat.
    Ik schud zó tien varianten van zijn lulverhaal uit mijn mouw, maar ik laat het hierbij bij ééntje:

    In een boekhandel mag ook geen alcohol worden geschonken.
    Moet echter van dezelfde advocaat wel kunnen:
    "Als onze lezertjes thuis een borrel drinken bij het lezen, is het ook niet meteen een kroeg"
    en dat is het ook niet,om van een kroeg te spreken moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen..
    "Wie voor slavernij kiest, zal de afwezigheid van vrijheid niet voelen"

  5. #5
    Wrbrdr zndr brd

    Reacties
    4.654
    13-02-2007

    Citaat Geplaatst door DEMO Bekijk reactie
    en dat is het ook niet,om van een kroeg te spreken moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen..
    We zijn het voor het eerst helemaal met elkaar eens:
    Net als het houden van gebedsdiensten moet het uitbaten van een kroeg in het bestemmingsplan passen, heb je er vergunningen nodig, etc.

    De vlag kan uit ...

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    545
    23-03-2017

    De gemeente mag bewijzen dat het als moskee wordt gebruikt. Het bewijs is echter zero, een onafhankelijke oprechte rechter zal de gemeente terugfluiten. Nu afwachten wat deze rechter doet.

    Als de gemeente de boel wil sluiten dienen ze eerst de gronden waarop te bewijzen. Dat hebben ze niet gedaan.

  7. #7
    Verbannen

    Reacties
    6.503
    07-09-2016

    Citaat Geplaatst door DEMO Bekijk reactie
    en dat is het ook niet,om van een kroeg te spreken moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen..
    Idd, en bepaalde vergunningen bezitten...

    En laat dat nu net het hekele punt in dit verhaal zijn...

  8. #8
    MVC Premium

    Reacties
    27.035
    20-05-2006

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door ejsnah Bekijk reactie
    We zijn het voor het eerst helemaal met elkaar eens:
    Net als het houden van gebedsdiensten moet het uitbaten van een kroeg in het bestemmingsplan passen, heb je er vergunningen nodig, etc.

    De vlag kan uit ...
    dus je mag thuis geen gebedsdiensten houden..wel bidden voor het eten..
    "Wie voor slavernij kiest, zal de afwezigheid van vrijheid niet voelen"

  9. #9
    MVC Premium

    Reacties
    27.035
    20-05-2006

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door Al-Mahdi Bekijk reactie
    Idd, en bepaalde vergunningen bezitten...

    En laat dat nu net het hekele punt in dit verhaal zijn...
    dus in een vereniging of stichting mag men tijdens een vergadering geen koffie of andere dranken nuttigen.want de vergunning daarvoor ontbreekt..
    "Wie voor slavernij kiest, zal de afwezigheid van vrijheid niet voelen"

  10. #10
    Verbannen

    Reacties
    6.503
    07-09-2016

    Citaat Geplaatst door DEMO Bekijk reactie
    dus in een vereniging of stichting mag men tijdens een vergadering geen koffie of andere dranken nuttigen.want de vergunning daarvoor ontbreekt..
    Dat weet ik niet,
    het vergunningen stelsel in NL is zeer complex.

    Maar het zou goed kunnen dat het niet mag.

    Was toch ook eens zo een zaak dat een exclusieve dames mode
    winkel geen wijn mocht schenken aan haar klanten, maar wel koffie.

    Die vergunningen zijn zeer uitgebreid en verschillen volgens mij
    ook nog eens van plaats tot plaats. (apv)

  11. #11
    Verbannen

    Reacties
    6.503
    07-09-2016

    Citaat Geplaatst door DEMO Bekijk reactie
    dus je mag thuis geen gebedsdiensten houden..wel bidden voor het eten..
    Volgens mij heeft dat weer te maken met een openbare ruimte en een prive sfeer bedoeling

    In een openbare ruimte mag men bv ook niet roken, en in de huiskamer wel weer.
    Voor of na het gebed :P

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    1.094
    20-03-2017

    Citaat Geplaatst door Al-Mahdi Bekijk reactie
    Volgens mij heeft dat weer te maken met een openbare ruimte en een prive sfeer bedoeling

    In een openbare ruimte mag men bv ook niet roken, en in de huiskamer wel weer.
    Voor of na het gebed :P
    zelfs onder het gebed.
    Al zuip je je van de wereld onder het gebed in de prive sfeer, geen overheid die zich daar in mengt .
    In de kerk, moskee, synagoge is dat weer een ander verhaal.
    No religions of the world is higher than humanity.

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    3.072
    04-11-2016

    Citaat Geplaatst door ejsnah Bekijk reactie
    We zijn het voor het eerst helemaal met elkaar eens:
    Net als het houden van gebedsdiensten moet het uitbaten van een kroeg in het bestemmingsplan passen, heb je er vergunningen nodig, etc.

    De vlag kan uit ...
    Sommige mensen ( vrienden of familie) bidden ook bij elkaar thuis als ze bij elkaar op bezoek komen...het gaat dan om gewone bezoeken van familie/vrienden nar familie/vrienden. Bij moslims is het dan normaal om gezamenlijk te bidden. Dan is je huis ook niet meteen een moskee

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    10
    10-10-2017

    Citaat Geplaatst door MorrocanUtrecht Bekijk reactie
    Sommige mensen ( vrienden of familie) bidden ook bij elkaar thuis als ze bij elkaar op bezoek komen...het gaat dan om gewone bezoeken van familie/vrienden nar familie/vrienden. Bij moslims is het dan normaal om gezamenlijk te bidden. Dan is je huis ook niet meteen een moskee
    Precies Morrocan, mensen zitten in de boekhandel, het is tijd van bidden, dus gaan ze gezamenlijk het gebed doen. Niets raars aan. Het is duidelijk dat het hier om Fawaz gaat en niet om zogenaamde bestemmingsplannen.

    Give me a break Esjnah. Wat wil jij dan? Een maatschappij waarbij je voor iedere boe of baa dat je zegt een vergunning moet gaan indienen? Het is al zo erg gesteld met ondernemers die volledig in een wurggreep zitten van allerlei regeltjes.

  15. #15
    Wrbrdr zndr brd

    Reacties
    4.654
    13-02-2007

    Citaat Geplaatst door MorrocanUtrecht Bekijk reactie
    Sommige mensen ( vrienden of familie) bidden ook bij elkaar thuis als ze bij elkaar op bezoek komen...het gaat dan om gewone bezoeken van familie/vrienden nar familie/vrienden. Bij moslims is het dan normaal om gezamenlijk te bidden. Dan is je huis ook niet meteen een moskee
    Wanneer mijnheer pastoor op familiebezoek komt bij mensen thuis zal er ook wel worden gebeden en dat is natuurlijk geen enkel probleem.
    Het wordt anders wanneer mijnheer pastoor wekelijks in de doorzonwoning van deze familie in het gebed vóór gaat voor de familie, vrienden en aangewaaide geïnteresseerden. Dan moet er aan voorwaarden worden voldaan.

    Of meen jij dat moslims niet aan deze voorwaarden hoeven te voldoen ...