De industrie heeft, samen met religieus fundamentalisten, een bloeiende markt voor halalproducten gecreëerd. Het is een markt die dertig jaar geleden niet eens bestond.
Uit Frans onderzoek bleek onlangs dat 40 procent van de moslims hier denkt dat halal een van de zuilen van de islam is. Wat betekent dat? „Wij hebben die cijfers niet kunnen natrekken, maar als ze kloppen dan betekent het dat moslims hun eigen geloof niet kennen én dat de commerciële propaganda rond halal zeer effectief is.”
„Je kunt drie perioden onderscheiden: eerst de rituele slacht en de halalvleesmarkt van de jaren zeventig tot de jaren negentig. Daarna in de jaren 2000 de uitbreiding naar alles wat je eet of drinkt, inclusief medicijnen of cosmetica. En nu is een derde trap in opkomst: de aansluiting tussen islamitische financiering en de halalindustrie.
"De razendsnelle uitbreiding van de markt laat zich verklaren door de toename van het religieus fundamentalisme en het verbond dat het in een post-koloniale en migratiecontext weet te sluiten met het neoliberale, geglobaliseerde kapitalisme."
"Het is belangrijk om vooral ook religieuze autoriteiten erop te wijzen wat de markt met de religieuze norm heeft gedaan en tot welke destabiliserende effecten dat heeft geleid, ook voor de religie.”
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/10/13...82552-a1577178