1. #1
    Redactie

    Reacties
    73.278
    03-12-2000

    MVC Moderator MVC Moderator

    Rajoy eist opheldering van Catalanen

    De Spaanse premier wil duidelijkheid of gisterenavond nou wel of niet de onafhankelijkheid werd uitgeroepen.



    De Spaanse premier Mariano Rajoy eist van de regioregering van Catalonië dat ze duidelijk maakt of ze dinsdag nu wel of niet de onafhankelijkheid heeft uitgeroepen. Op basis van die uitleg beraadt Madrid zich op de stappen die het tegen Catalonië gaat nemen.

    De Catalaanse premier Carles Puigdemont riep dinsdag in zijn toespraak in het parlement in Barcelona niet de onafhankelijkheid uit, maar vroeg wel om een mandaat om dat te doen. Hij zei dat er dan meteen tijd moet worden ingeruimd voor onderhandelingen met Spanje. Later op de avond zorgde hij voor nog meer verwarring door samen met een aantal andere regionale politici een document te ondertekenen waarin Catalonië zich onafhankelijk verklaart van Spanje. Spaanse media stelden dat de verklaring "eerder een symbolisch dan een juridisch karakter" had. Over het document is niet gestemd in het Catalaanse parlement.

    Rajoy riep zijn ministerraad woendagochtend bijeen voor overleg over een reactie op de toespraak van Puigdemont. Door de regioregering van Catalonië formeel om opheldering te vragen, kan Rajoy afhankelijk van de reactie van de regioregering artikel 155 van de grondwet activeren. Met dit artikel kan Rajoy het Catalaanse zelfbestuur opheffen en de regio onder controle van Madrid brengen.

  2. #2
    Verbannen

    Reacties
    9.071
    29-03-2015

    Rajoy moet Franco aanhangers derop af sturen.

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    7.552
    12-09-2017

    Grote mond, onafhankelijkheid zou worden uitgeroepen. Maar toen puntje bij paaltje kwam, hoop gewauwel maar te bang om zijn belofte waar te maken.
    In strijd met de grondwet, volgens grondwet kan in dat geval de autome regio onder directe leiding van de centrale regering worden geplaatst.
    Regionale regering naar huis gezonden.

    Puigdemont; wij staan altijd open voor een dialoog met de centrale regering maar die willen niet praten.
    Grondwet verbiedt afscheiding van landstreken, Puigdemont cs willen dat wel, wat zit daar tussen?

  4. #4
    Bijna Lid

    Reacties
    2.753
    23-10-2014

    Citaat Geplaatst door Maquis Bekijk reactie
    Grote mond, onafhankelijkheid zou worden uitgeroepen. Maar toen puntje bij paaltje kwam, hoop gewauwel maar te bang om zijn belofte waar te maken.
    In strijd met de grondwet, volgens grondwet kan in dat geval de autome regio onder directe leiding van de centrale regering worden geplaatst.
    Regionale regering naar huis gezonden.

    Puigdemont; wij staan altijd open voor een dialoog met de centrale regering maar die willen niet praten.
    Grondwet verbiedt afscheiding van landstreken, Puigdemont cs willen dat wel, wat zit daar tussen?
    Democratie alleen wanneer het jou uitkomt.

  5. #5
    Verbannen

    Reacties
    6.503
    07-09-2016

    Citaat Geplaatst door macro201 Bekijk reactie
    Democratie alleen wanneer het jou uitkomt.
    Wat maakt jou dat uit?

    Jij bent zoiezo tegen democratie.

  6. #6
    Bijna Lid

    Reacties
    2.753
    23-10-2014

    Citaat Geplaatst door Al-Mahdi Bekijk reactie
    Wat maakt jou dat uit?

    Jij bent zoiezo tegen democratie.
    Hey onze leugenachtige forum pseudo liberaaltje.
    Nooit beweert dat ik tegen democratie ben.
    Wat vind je eigenlijk van deze referendum waarbij 90% voor afscheiding heeft gestemd?
    Of negeer je deze vraag weer?

  7. #7
    Verbannen

    Reacties
    9.071
    29-03-2015

    Citaat Geplaatst door Al-Mahdi Bekijk reactie
    Wat maakt jou dat uit?

    Jij bent zoiezo tegen democratie.
    Jij hebt ook een dubbele standaard al Mahi, in Noord Irak ben je voor een koerdenstaat e.d.

    Separisten mogen wat mij betreft aan de galg, waar ze ook vandaan komen.

  8. #8
    Bijna Lid

    Reacties
    2.753
    23-10-2014

    Citaat Geplaatst door 918 Bekijk reactie
    Jij hebt ook een dubbele standaard al Mahi, in Noord Irak ben je voor een koerdenstaat e.d.

    Separisten mogen wat mij betreft aan de galg, waar ze ook vandaan komen.
    Ik wil gewoon kijken naar zijn reactie of hij inderdaad meet met 2 maten.
    ps. mooie profiel foto trouwens.

  9. #9
    Verbannen

    Reacties
    6.503
    07-09-2016

    Citaat Geplaatst door 918 Bekijk reactie
    Jij hebt ook een dubbele standaard al Mahi, in Noord Irak ben je voor een koerdenstaat e.d.

    Separisten mogen wat mij betreft aan de galg, waar ze ook vandaan komen.
    Nee ik ben ook tegen de afscheiding in Irak en in Spanje.

    Maar een referendum mag worden gehouden, maar men hoeft
    daar geen politieke verantwoordingen aan vast te binden.

    Tevens denk ik wat maakt het voor de Catalanen uit?
    Men zit toch in de EU.

    Voor de Koerden zie ik wel een wezelijk verschil.
    Tevens is die regio al de laatste 20jaar behoorlijk autonoom.

    Maar of men ook echt onafhankelijkheid daar zal uitroepen,
    dat is nog maar de vraag.

    De schrik van Turkije is een groot Koerdistan, wat voor een groot
    deel in Turkije zou liggen. Daar is Erdogan weer bang voor, om
    zo een groot deel van zijn geliefde Turkije af te moeten staan.

    nb, en een interessante vraag zou zijn.
    Of men ook een referendum zou hebben gehouden als er geen
    olie in de grond zit in Noord Irak.
    Ik denk van niet. Dan zou die regio zich nooit willen afscheiden
    van de rest van Irak.

  10. #10
    Verbannen

    Reacties
    9.071
    29-03-2015

    Citaat Geplaatst door macro201 Bekijk reactie
    Ik wil gewoon kijken naar zijn reactie of hij inderdaad meet met 2 maten.
    ps. mooie profiel foto trouwens.
    Hahah, het is ook niet altijd zuivere koffie met al mahi, maar op bepaalde punten ben ik het helaas met hem eens, bijvoorbeeld op financieel gebied klopt het voor 90 procent.

    Alleen zijn theorie dat Aramco 2 stuivers waard zou zijn toont wel aan dat ie wel soms neigt naar cherry picking..

    Mijn avatar is een oprechte waarschuwing aan de wereld, we slaan door met bepaalde " vrijheden "

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    7.552
    12-09-2017

    Citaat Geplaatst door macro201 Bekijk reactie
    Democratie alleen wanneer het jou uitkomt.
    Om van dat gejank van die ultranationalisten af te zijn is niet zo lang geleden de grondwet gewijzigd in Spanje.
    Die gebieden kregen grote autonomie, eigen regionale parlementen etc.

    OOK de regio Catalonië heeft met die nieuwe grondwet democratisch ingestemd, inclusief dat Spanje ondeelbaar is en blijft, geen afscheiding mogelijk.
    Toegeven aan die ultranationalisten is zinloos. Vroeger of later blijven ze toch weer bezig met onafhankelijkheid, zoals we nu ook weer zien.

  12. #12
    Verbannen

    Reacties
    6.503
    07-09-2016

    Citaat Geplaatst door 918 Bekijk reactie
    Hahah, het is ook niet altijd zuivere koffie met al mahi, maar op bepaalde punten ben ik het helaas met hem eens, bijvoorbeeld op financieel gebied klopt het voor 90 procent.

    Alleen zijn theorie dat Aramco 2 stuivers waard zou zijn toont wel aan dat ie wel soms neigt naar cherry picking..

    Mijn avatar is een oprechte waarschuwing aan de wereld, we slaan door met bepaalde " vrijheden "
    Aramco in de verkoop is al weer een jaartje uitgesteld.

    Blijkbaar ziet men dat de olie prijs in de lift zit, en wacht men liever een tijdje.

    Tevens heb ik nooit gezegd dat Aramco niets waard is.
    Alleen denk ik dat het minder waard is, dan wat KSA hoopt dat het is.
    Het is tenslotte hun tafelzilver. Daarnaast hebben ze niet zo veel meer
    van echte waarde.

    https://oilvoice.com/Opinion/9078/Re...or-Aramcos-IPO

  13. #13
    Verbannen

    Reacties
    9.071
    29-03-2015

    Citaat Geplaatst door Al-Mahdi Bekijk reactie
    Aramco in de verkoop is al weer een jaartje uitgesteld.

    Blijkbaar ziet men dat de olie prijs in de lift zit, en wacht men liever een tijdje.

    Tevens heb ik nooit gezegd dat Aramco niets waard is.
    Alleen denk ik dat het minder waard is, dan wat KSA hoopt dat het is.
    Het is tenslotte hun tafelzilver. Daarnaast hebben ze niet zo veel meer
    van echte waarde.

    https://oilvoice.com/Opinion/9078/Re...or-Aramcos-IPO
    ik wacht liever een beursgang af voordat ik hier in discussie ga

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    938
    12-06-2014

    Citaat Geplaatst door Maquis Bekijk reactie
    Om van dat gejank van die ultranationalisten af te zijn is niet zo lang geleden de grondwet gewijzigd in Spanje.
    Die gebieden kregen grote autonomie, eigen regionale parlementen etc.

    OOK de regio Catalonië heeft met die nieuwe grondwet democratisch ingestemd, inclusief dat Spanje ondeelbaar is en blijft, geen afscheiding mogelijk.
    Toegeven aan die ultranationalisten is zinloos. Vroeger of later blijven ze toch weer bezig met onafhankelijkheid, zoals we nu ook weer zien.
    Zo is het inderdaad, zie Koerden van Irak met ongehoord verregaande autonomie was niet genoeg ze gingen andere gebieden annexeren en willen een eigen staat. Polisario weigert in zuid-Marokko ook autonomie en willen onafhankelijkheid. Heeft geen zin om met dit soort debielen te onderhandelen of autonomie te geven, gewoon verjagen uit het land

  15. #15
    Verbannen

    Reacties
    6.503
    07-09-2016

    Citaat Geplaatst door 918 Bekijk reactie
    ik wacht liever een beursgang af voordat ik hier in discussie ga
    Same here.

    En ik hoop ook voor de bevolking van KSA dat ze het maximale eruit zullen halen.
    Dat is beter voor iedereen daar.