+ Reageer
Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
1 tot 15 van 22
    Simpel Dame

Reacties
    557
    05-01-2015

Depressieve moeder van 65 jr

Hoe ga je daarmee om?
    Ik begin de hoop dat ze nog beter word beetje te verliezen. Het lijkt erger te worden, ze wilt niet douchen ligt hele dag in bed. Je me moet haar dwingen om te eten en naar buiten te gaan. Huishoudelijke klusjes doet ze ook niet meer. Iemand tips of zelf ook een ouder heeft met depressie je mag me ook pmen.

Mohim elhamdoulileh als nog.
    Tachelhit iqorn

MVC Lid

Reacties
    654
    23-02-2015

salaam aleykoum ben je al met haar naar huisarts geweest ? die verwijzen je meestal door naar een psycholoog .

of zijn jullie die fase al voorbij dat je moeder diagnose heeft gekregen want depressie is niet zomaar even

Simpel Dame

Reacties
    557
    05-01-2015

Citaat Geplaatst door Hartevolleman Bekijk reactie
    salaam aleykoum ben je al met haar naar huisarts geweest ? die verwijzen je meestal door naar een psycholoog .

of zijn jullie die fase al voorbij dat je moeder diagnose heeft gekregen want depressie is niet zomaar even
    Alikom salam

Huisarts willen haar medicijnen geven maar daar zijn wij op tegen. Psycholoog wilt ze niet en heeft denk ook geen zin of het moet een islamitische zijn.

Ze heeft gwn veel gemaakt, heeft geen vriendinnen en kennissen. Ze zit nu alleen maar thuis terwijl ze een persoon was die altijd actief was subhanAllah.

Ze moet gwn sociale dingen doen en vriendinnen hebben, veel naar buiten gaan dan belangrijkste gebed weer verrichten dan weet k zeker dat het weer goed komt in sha Allah.
    Tachelhit iqorn

MVC Lid

Reacties
    3.249
    26-12-2015

Jullie moeten haar gezelschap houden en dingen met haar ondernemen, ook al wil zij niet dwing haar. Al is het boodschapjes doen. En zal heeel moeilijk gaan, maar de aanhouder wint. Betrek haar zoveel mogelijk met van alles, als je gaat koken laat haar bij je zitten en dan babbelen, en vraag of zij bijv wil helpen door groente te snijden. Veel ondernemen met haar, al zijn het de simplste dingen en heeel veel sbar hebben. En ook gezond eten en eventueel vitamines voor haar kopen, want voeding heeft veel invloed op onze bui enz. Inshallah shifa en is zij gauw weer de oude, lijkt mij verschikkelijk om je moeder zo te zien. Ghair inshAllah!
    The dream is the real. The hustle is sold separately

Simpel Dame

Reacties
    557
    05-01-2015

Citaat Geplaatst door Born-confused Bekijk reactie
    Jullie moeten haar gezelschap houden en dingen met haar ondernemen, ook al wil zij niet dwing haar. Al is het boodschapjes doen. En zal heeel moeilijk gaan, maar de aanhouder wint. Betrek haar zoveel mogelijk met van alles, als je gaat koken laat haar bij je zitten en dan babbelen, en vraag of zij bijv wil helpen door groente te snijden. Veel ondernemen met haar, al zijn het de simplste dingen en heeel veel sbar hebben. En ook gezond eten en eventueel vitamines voor haar kopen, want voeding heeft veel invloed op onze bui enz. Inshallah shifa en is zij gauw weer de oude, lijkt mij verschikkelijk om je moeder zo te zien. Ghair inshAllah!
    Bedankt voor de tips meid we proberen haar zoveel mogelijk te betrekken maar subhanAllah had niet verwacht dat het zo zwaar kon zijn. Psychische ziekte is erger dan fysieke ziekte. Gheer in sha Allah het is idd verschrikkelijk maar ja iedereen heeft zo zijn/haar beproeving.
    Tachelhit iqorn

MVC Lid

Reacties
    3.249
    26-12-2015

Citaat Geplaatst door Sundaeijs Bekijk reactie
    Bedankt voor de tips meid we proberen haar zoveel mogelijk te betrekken maar subhanAllah had niet verwacht dat het zo zwaar kon zijn. Psychische ziekte is erger dan fysieke ziekte. Gheer in sha Allah het is idd verschrikkelijk maar ja iedereen heeft zo zijn/haar beproeving.
    Ik geloof het best dat het zwaar is, want wat jij zelf al zegt, dit is Psychisch. Maar inshAallah gaat het goed komen met veel sbar!
    The dream is the real. The hustle is sold separately

Simpel Dame

Reacties
    557
    05-01-2015

Citaat Geplaatst door Born-confused Bekijk reactie
    Ik geloof het best dat het zwaar is, want wat jij zelf al zegt, dit is Psychisch. Maar inshAallah gaat het goed komen met veel sbar!
    In sha Allah schat
    Tachelhit iqorn

X

Reacties
    1.148
    10-02-2010

Probeer ondanks alles/dat het moeilijk gaat, leuke dingen met haar te doen. Al moet dat op haar tempo (indirect dwingen), dus al moet dat aan haar bed (als ze er even niet uit wil). Laat haar merken dat je er voor haar bent, ook aan haar bed. Misschien filmpjes met haar bekijken? Dingen laten zien waarvan je denkt dat ze interesse in heeft of om zou kunnen lachen, of over mee zou kunnen praten. Alles om haar maar weg te houden van nare gedachtes. Blijven praten met haar, vragen naar hoe ze zich voelt en waar ze mee zit en hoe ze erover denkt en wat ze het beste kan doen volgens haar (alles vanuit haar oogpunt).. Als ze huilt, laat haar ook huilen, niet zeggen dat ze dat niet moet doen (over t algemeen zeggen Marokkanen dat vaak).. maar lekker laten uithuilen, dat zal opluchten en ook aangeven dat ze dat mag en dat het niet erg is om te huilen. Als ze kan huilen dan is het meestal nog niet te laat. Veel aandacht blijven geven, haar tempo proberen aan te houden en motiveren als ze niet uit bed wil. Kijken of er een tante of buurvrouw ook elke dag bij haar langs kan? Wat mensen om haar heen... gewoon over de normaalste zaken praten en haar niet als een "zieke" beschouwen en medelijden tonen.

En verder misschien niet voor iedereen haalbaar... maar t is een idee... een sportinstructeur (vrouw), die bij haar thuis kan komen om wat bewegingsoefeningen te doen, al zijn het simpele/soepele oefeningen... dat ze wel een beetje fit blijft of wordt.. dat helpt ook.

Allahi safha

Ik PM niet meer.

Reacties
    8.623
    24-02-2009

Allah ie zjieb Shifa
    Citaat Geplaatst door Mellls Bekijk reactie
    Ik wil hem! Waar kan ik hem kopen?
    ik wil hem anders ook wel aan je voorlezen als je lyca hebt

MVC Lid

Reacties
    414
    10-08-2013

Ik hoor leuke dingen doen ja dat zal ze leuk vinden waarderen maar is maar een momentgevoel en dan moet je haar nog buiten zien te krijgen.

Allah heeft voor ieder ziekte haar medicijn gegeven (behalve de dood) maar ze moet beginnen met de wassing te verrichten en terugkeren tot Allah dat is punt 1. Laboed

Ten tweede zo te lezen is ze in een ver stadia van depressie en zal enkel een psy niet voldoende zijn.

Medicijn + psycholoog. Jullie zijn er tegen maar het gaat haar situatie absoluut niet slechter maken dan dat ze nu in zit. Men moet sebab verrichten en vertrouwen en zich wenden tot Allah aan de hand van gebed en smeekbedes.

Alles moet bij een begin beginnen en dat is soms met vallen en opstaan.

Dat is eenmaal het doenya.

Moge Allah haar doen genezen en jullie bijstaan.

Chamaliya

Reacties
    2.456
    29-08-2013

Mijn moeder is 50 en is al 10 jaar depressief. Roqiya, psyhologen, islamtische psychologen. Je kunt het maar niet bedenken of ik heb haar aangemeld. Ik heb zelf boeken gekocht, boeken gelezen, zelfs de psychologie van de dier bestudeerd.

Ik neem haar overal mee, uiteten, doe zelfs vriendinnen dingen met haar. Al ga ik naar de Albert Heijn sleep ik haar mee,
    als ik een broek moet hebben pas ik zij kijkt. Ik stuur haar naar Marokko 2 weekjes wordt ze vertroeteld door kennissen daar.
    En ze voelt zich alleen maar verdrietiger..

Het is mijn moeder, ik heb er maar 1 van en zij is ook nog mijn vader tegelijk. Alles wat ik in haar kan investeren doe ik, en
    ik kan je zeggen het is ook echt zwaar. Soms ga ik mee in de droevigheid, duurt het even en dan bedenk ik me ook al weer dat ik anders ben en het niet mijn gevoel is.

Zet door maar betrek het niet tot jezelf!.. Mocht ik je ergens mee kunnen helpen let me know!
    Ragaa'ouni einaik El- ayam illi rahou.
    A'alamouni andam, a'ala El-madhi ou gerahou.

Illi shouftouh abli ma'tshoufak a'ynaiyah.

Omri dayah yehsibouh izay a'Alaya. <3

Simpel Dame

Reacties
    557
    05-01-2015

Salam alikom allemaal

Wat een lieve reacties joh! Doet me echt goed dat jullie meedenken en de tijd nemen hier op in te gaan. Ameen!

Dank jullie heb zeker wat aan jullie tips. Moge Allah jullie hier rijkelijk voor belonen. Anoniem1993 check je pm meid.
    Tachelhit iqorn

MVC Lid

Reacties
    50
    28-09-2014

Aub mensen.

Een depressief persoon wordt alleen maar nog meer depressief als je leuke dingen met er gaat doen.

Of gaat dwingen om te sporten etcetera.

Dat is echt te vermoeiend voor een persoon met depressie.

MVC Lid

Reacties
    1.710
    14-08-2007

Ik ben ook niet iemand die snel medicatie zal aanraden. Op basis van wat ik lees over je moeder kan medicatie echt even helpen. Ik zou t echt een kans geven en dit natuurlijk in combinatie met het bezoeken van een psycholoog.

MVC Lid

Reacties
    1.710
    14-08-2007

En veel meegemaakt zei je ergens, heeft ze hier trauma's door opgelopen? Misschien is EMDR een mogelijkheid

Stap nu over!