1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    10.547
    01-08-2008

    ~♥♥~Healthy kids~♥♥~~

    Salamaleikum dames,

    Zonder al een te lange inleiding. Het lijkt me leuk om met elkaar te delen hoe de voeding van onze kinderen eruit ziet. Wat ontbijten ze, wat krijgen ze mee naar school, wat eten ze voor sport, avondeten. Hoe zit het met allergieën en hoe bewust ben je eigenlijk als moeder met de voeding van je kinderen?
    Wat zijn je bronnen als het gaat om voedingskennis? Door het bij te houden en erover te praten, kunnen we in challah veel van elkaar leren. Mijn doel is verantwoordelijkheid te nemen voor de opvoeding over voeding. Waar gaat het goed, waar kan het beter?
    Wat je vandaag eet, ben je morgen en dat geldt ook voor onze kinderen!

    Hoofdonderwerp is voeding, maar slaap, beweging en alles wat met health te maken heeft mogen ook besproken worden


    Ik maak wel een beginnetje met vandaag, helaas heb ik geen foto's

    Mijn kinderen hebben vandaag ontbeten met gerstesoep en dadels. Sommigen noemen het askief, anderen tarwayt
    De oudste had mee naar schoool: een appel, een lidl pittenbroodje met roomkaas en water
    De jongste had een appeltje mee en een bruin sneetje met roomkaas.

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    366
    07-04-2014

    Leuke topic! Mss handig om ook de leeftijd er aan toe te voegen.

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    3.537
    26-02-2015

    Leuke topic ik volg.!
    Mijn Kids ontbijten heeeeeeel moeilijk. Ik zeg dat ze altijd iets moeten eten anders vertrekken we niet.
    Naar school geef ik altijd brood 1x zoet en 1x hartig. Erbij iets van tomaatjes olijven komkommer etc.
    10 uurtje fruit mogen ze ook kiezen
    En voor op de opvang s middags meestal handje noten rozijnen dadels of iets wat ik zelf bak.
    En altijd watere of melk.
    That's it

  4. #4
    Freyaa

    Reacties
    5.040
    15-08-2008

    Leuk.

    Mijn zoontje is 7 en eet bijna elke ochtend nog brintapap. Dochtertje van 2 ook.

    Mee naar school: 2 donkere boterhammen met pindakaas, plakje ontbijtkoek en een stuk fruit. En water

    Dochtertje vaak 3 boterhammen in de middag verder is ze gek op rauwkost en fruit en gekookte ei, eet ze ook vaak tussendoor

    Bij thuiskomst eet hij vaak nog wat brood. En vanavond Hollandse pot: aardappels, bloemkool en vissticks

    Soms Griekse yoghurt na


    Qua drinken drinken ze in ieder geval weinig zoets en vanaf kleins af aan water gegeven en daar vragen ze ook zelf om. Grotendeels volkoren producten en zoetigheden vooral dingetjes uit eigen oven. Probeer dat wel te beperken. Soms bak ik havermoutkoekjes of andere dingen zonder tafelsuiker. Fast food vrij weinig. Snoepjes en chips hebben we bijna nooit in huis. Alleen cakejes en koekjes van mama en ik maak in het weekend soms popcorn voor ze in de pan

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    4.594
    26-03-2014

    Leuke topic! De mijne Is nog wel jong; vraagt nog niet zelf om iets en eet gewoon nog gewoon wat ik geef. Ochtend altijd pap of brood, later fruit (met yoghurt), weer brood of soepje ofzo, en avond meestal groente met een aardappel/rijst/pasta en een stukje vlees. Tussendoortjes krijgt hij niet op gezette tijden. Gewoon af en toe als hij ons ziet snoepen of als er veel tijd tussen een maaltijd zit.. Vaak een Nijntje koekje of een plakje ontbijtkoek of een rijstewafel. En af toe mag hij een chippie ofzo van ons mee-eten.
    Drink altijd water of melk.

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    10.547
    01-08-2008

    Citaat Geplaatst door Sympathica_ Bekijk reactie
    Leuke topic! Mss handig om ook de leeftijd er aan toe te voegen.
    Goede tip! Zal rekening mee houden in het vervolg!

    Citaat Geplaatst door nismae Bekijk reactie
    Leuke topic ik volg.!
    Mijn Kids ontbijten heeeeeeel moeilijk. Ik zeg dat ze altijd iets moeten eten anders vertrekken we niet.
    Naar school geef ik altijd brood 1x zoet en 1x hartig. Erbij iets van tomaatjes olijven komkommer etc.
    10 uurtje fruit mogen ze ook kiezen
    En voor op de opvang s middags meestal handje noten rozijnen dadels of iets wat ik zelf bak.
    En altijd watere of melk.
    That's it
    Wow mashallah lekker gezond!
    Ik eet zelf vaak nootjes, zij minder. Goed idee, om het in de middag na school of bij de opvang te geven.

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    10.547
    01-08-2008

    Citaat Geplaatst door lieff_c Bekijk reactie
    Leuk.

    Mijn zoontje is 7 en eet bijna elke ochtend nog brintapap. Dochtertje van 2 ook.

    Mee naar school: 2 donkere boterhammen met pindakaas, plakje ontbijtkoek en een stuk fruit. En water

    Dochtertje vaak 3 boterhammen in de middag verder is ze gek op rauwkost en fruit en gekookte ei, eet ze ook vaak tussendoor

    Bij thuiskomst eet hij vaak nog wat brood. En vanavond Hollandse pot: aardappels, bloemkool en vissticks

    Soms Griekse yoghurt na


    Qua drinken drinken ze in ieder geval weinig zoets en vanaf kleins af aan water gegeven en daar vragen ze ook zelf om. Grotendeels volkoren producten en zoetigheden vooral dingetjes uit eigen oven. Probeer dat wel te beperken. Soms bak ik havermoutkoekjes of andere dingen zonder tafelsuiker. Fast food vrij weinig. Snoepjes en chips hebben we bijna nooit in huis. Alleen cakejes en koekjes van mama en ik maak in het weekend soms popcorn voor ze in de pan
    Mashallah jouw kindjes eten ook gezond zo te zien. haha ja koekjes en cakejes van mama, moeilijk om vanaf te blijven.

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    10.547
    01-08-2008

    Citaat Geplaatst door appelcake Bekijk reactie
    Leuke topic! De mijne Is nog wel jong; vraagt nog niet zelf om iets en eet gewoon nog gewoon wat ik geef. Ochtend altijd pap of brood, later fruit (met yoghurt), weer brood of soepje ofzo, en avond meestal groente met een aardappel/rijst/pasta en een stukje vlees. Tussendoortjes krijgt hij niet op gezette tijden. Gewoon af en toe als hij ons ziet snoepen of als er veel tijd tussen een maaltijd zit.. Vaak een Nijntje koekje of een plakje ontbijtkoek of een rijstewafel. En af toe mag hij een chippie ofzo van ons mee-eten.
    Drink altijd water of melk.
    MAshallah ook gezond bezig!

    Even een vraagje mogen andere mensen oma's, opa's tantes, ooms je kind snoep of chips geven zonder toestemming?
    He tklinkt kinderachtig, maar heb ze aangeleerd ze alleen te geven als ik het mee eens ben. Vooral mijn man is daar heel streng in.

    Vooral oma's hebben altijd een pot vol met snoep, de kindjes weten meestal waar het ligt en ze krijgen maar al te graag hun zin. Dus hebben we gelijk een grens getrokken. Is dat bij jullie ook zo, of zijn jullie wat milder bij bezoek?

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    9.442
    26-12-2013

    Mooie topic. Zoontje is nu nog wel erg jong maar ik ben wel bezig om te kijken wat een normaal eetschema kan zijn.

    Hij krijgt nog volledig bv en in de ochtend beginnen we met 1 geperste sinaasappel en een boterham. Die boterham eet hij zelden op. Dat vind ik vaak wel lastig. Tussedoor krijgt hij meestal nog een stuk fruit en bij lunch weer een boterham. In de middag krijgt hij vaak nog een rijstwafel of volkoren koekje. En s avonds eet hij met ons mee. Zijn lievelingseten is marmita of soep. Rijst en pasta vindt hij maar niks.

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    4.594
    26-03-2014

    Hoe oud is je kleine nu precies ochtendmens? Zelfde was het hier: ochtend niet zo'n eter en marmita was lievelings. Rond 1 jaar. Nu een half jaar later eet hij een volle bord pap of 1 a 2 sneetjes brood in de ochtend. En is weer terug op de gekookte groente en aardappels met een 'sausje' van marmita en vlees..of een stukje gebakken vis of kefta gebakken. Fan smult hij echt. En ook charmilla met paprika, tomaat en ei...favoriet!

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    4.594
    26-03-2014

    Ik heb al 3x een reactie getypt maar telkens alles weg voor ik kan plaatsen. Morgen weer proberen

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    2.465
    07-11-2014

    Leuke topic !

    Wij hebben moeilijk etende kinderen. Je kan gerust zeggen dat wij bijna iedere dag een strijd voeren met eten. Ze lusten haast geen groenten en fruit. Ze eten het alleen als het goed verwerkt is in gerechten...bijvoorbeeld in loempia's, lasagne enz. maar niet zo in grote stukken. Vader en ik zijn zelf dol op groente en fruit...koelkast en schalen zitten altijd vol mee. Wij geven het voorbeeld...maar het helpt gewoon niet. Maak mij ook constant zorgen dat ze niet voldoende voedingsstoffen naar binnen krijgen.

    Misschien iemand tips hoe je zo iets aanpakt ?

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    10.547
    01-08-2008

    Citaat Geplaatst door Ochtendmens Bekijk reactie
    Mooie topic. Zoontje is nu nog wel erg jong maar ik ben wel bezig om te kijken wat een normaal eetschema kan zijn.

    Hij krijgt nog volledig bv en in de ochtend beginnen we met 1 geperste sinaasappel en een boterham. Die boterham eet hij zelden op. Dat vind ik vaak wel lastig. Tussedoor krijgt hij meestal nog een stuk fruit en bij lunch weer een boterham. In de middag krijgt hij vaak nog een rijstwafel of volkoren koekje. En s avonds eet hij met ons mee. Zijn lievelingseten is marmita of soep. Rijst en pasta vindt hij maar niks.
    Grappig, mijn kinderen zijn ook nooit gek geweest op brood in de leeftijd. Ik vond het toen ook een beetje jammer, ze hadden liever soep of idd groente met lekkere marmitasaus

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    10.547
    01-08-2008

    Citaat Geplaatst door citroencake Bekijk reactie
    Leuke topic !

    Wij hebben moeilijk etende kinderen. Je kan gerust zeggen dat wij bijna iedere dag een strijd voeren met eten. Ze lusten haast geen groenten en fruit. Ze eten het alleen als het goed verwerkt is in gerechten...bijvoorbeeld in loempia's, lasagne enz. maar niet zo in grote stukken. Vader en ik zijn zelf dol op groente en fruit...koelkast en schalen zitten altijd vol mee. Wij geven het voorbeeld...maar het helpt gewoon niet. Maak mij ook constant zorgen dat ze niet voldoende voedingsstoffen naar binnen krijgen.

    Misschien iemand tips hoe je zo iets aanpakt ?
    Lusten ze alles niet of is er een bepaalde groente/fruit die ze wel lusten?
    ik weet niet hoe oud ze zijn, maar betrek ze bij het voorbereiden van het eten en laat ze eerst experimenteren met groente die ze wel lusten. Bijvoorbeeld samen een salade maken met mais, komkommer, tomaat. Beetje bij beetje verwerk je broccoli in...
    Ovengerechten kan je dan met paprika en courgette ui laten maken. Beetje bij beetje.

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    10.547
    01-08-2008

    Eetschema vandaag:

    Ochtend:
    Gerstesoep met dadels

    Tussendoor school:
    Appel

    Lunch:
    Brood met roomkaas

    Na school:
    Bruine brood met worst
    Bekertje raibi ( kreeg ik van bezoek , haal het zelf nooit)

    Avond:
    Geen vlees, wel rijst met granen gebakken met bamigroente en ipv vlees sprouty
    Met bietjes en komkommer

    Tussendoor water en thee