1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    10.904
    22-03-2014

    Vergeet de hoofddoek. Laten we het over de blinddoek hebben!

    "Meisje van 14 wordt uitgehuwelijkt, maar niemand doet iets?": Demir vaart heftig uit na artikel

    Staatssecretaris voor Gelijke Kansen en Armoedebestrijding, Zuhal Demir (N-VA), haalt in een post op Facebook stevig uit na een artikel dat ze dinsdag in De Standaard las. Een juf uit Vilvoorde getuigt daarin over hoe ze een 14-jarig meisje seksuele voorlichting geeft omdat ze binnenkort uitgehuwelijkt wordt. Niemand trok aan de alarmbel. "Ik ben geschokt", klinkt het.


    "Kunnen we het even niet over de hoofddoek hebben en wel over de blinddoek?" Het is ook de titel van Demirs Facebookpost waarin ze het heeft over de mentaliteit van 'de Belg'. "Het is alsof er twee maatstaven zijn voor gelijke rechten. Eén voor autochtonen en één voor de 'andere Belgen'", haalt ze uit. Demir zegt "geschokt en diep verontwaardigd" te zijn nadat ze het verhaal van een juf - naar aanleiding van de eerste schooldag morgen - in De Standaard las.

    De vrouw die lesgeeft in het atheneum van Vilvoorde vertelt "dat het niet altijd makkelijk is om voor een klas te staan met leerlingen van allerlei achtergronden. Daar zijn vluchtelingen bij, mensen ook die het Nederlands niet als thuistaal hebben". "Wel boeiend", zegt ze daar nog over. De juf vertelt vervolgens hoe ze tijdens een summer academy van Teach For Belgium (een organisatie die jongeren met een leerachterstand begeleidt) geconfronteerd wordt met een wel erg nare ervaring. Een meisje van het derde jaar komt plots naar haar toe en vraagt om raad. "Ze werd uitgehuwelijkt en had nog geen seksuele voorlichting gehad. Ze vroeg me of ik het haar wilde uitleggen. Ik had gelukkig didactisch materiaal voor handen", meldt de betrokken leerkracht.


    Jeugdbescherming

    Demir maakt zich sterk dat dergelijk verhaal met in de hoofdrol een Vlaams meisje - ze noemt haar Ann-Sofie Peeters - nooit zo zou eindigen. "De juf zou niet toestaan dat de 14-jarige Ann-Sofie zou uitgehuwelijkt worden. Terecht. Ze zou er jeugdbescherming, politie en vertrouwenscentrum bijhalen. Alles om het kind te beschermen."

    "Moedeloos" wordt de staatssecretaris er naar eigen zeggen van. "Maar eigenlijk verrast het me niet meer. Het is het zoveelste bewijs dat nieuwkomers in dit land niet als gelijken worden gezien, maar als mensen die door hun etnische of religieuze afkomst vooral gespaard moeten worden van kritiek om toch maar niet 'discriminerend' of 'racistisch' over te komen. Zelfs als wat ze doen of hen overkomt, clasht met mensenrechten die wij hier zo hoog in het vaandel dragen. [...] Wat me nog het meest verontrust, is de vanzelfsprekendheid waarmee we dit als maatschappij aanvaarden."


    Schuldig verzuim

    Maar dat gebeurde dus niet bij dit meisje. Demir: "Mijn kabinet heeft het verhaal bij alle betrokkenen gecontroleerd. Had de journalist zich van leerjaar vergist? Was het meisje veel ouder? Het antwoord was pijnlijk: nee, het kind was 14 en is niet geholpen. De juf bracht 'Teach for Belgium' pas later op de hoogte. Het kind is niet teruggevonden en vermoedelijk uitgehuwelijkt zonder dat iemand iets deed."

    Demir wil nog benadrukken dat ze niemand aan de schandpaal wil nagelen. Ze wil leerkrachten, aan het begin van het schooljaar oproepen niet blind te zijn voor noodkreten voor allochtone kinderen. "Verwar 'schuldig verzuim' niet met tolerantie."


    http://www.hln.be/hln/nl/1265/Onderw...-artikel.dhtml
    https://www.facebook.com/photo.php?f...4895371&type=3



    Noord
    Nothing works....

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    9.056
    06-06-2009

    vreselijk voor al die meisjes die dat lot moeten ondergaan. ouders zouden hun gezag moeten verliezen en straf moeten krijgen. dit doe je niet in het belang van je kind

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    10.904
    22-03-2014

    Citaat Geplaatst door hellofklitty Bekijk reactie
    vreselijk voor al die meisjes die dat lot moeten ondergaan. ouders zouden hun gezag moeten verliezen en straf moeten krijgen. dit doe je niet in het belang van je kind

    Hellofklitty,

    Voor mij gaat het om iets anders: ik vind het gedrag van die docente die dat meisje doodleuk de nodige voorlichting geeft immoreel. Gruwelijk.

    Zijn we al zover heen dat we bij vluchtelingenkinderen dit soort misdaden gewoon zijn gaan vinden?


    Noord
    Nothing works....

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    3.427
    27-04-2015

    Citaat Geplaatst door hellofklitty Bekijk reactie
    vreselijk voor al die meisjes die dat lot moeten ondergaan. ouders zouden hun gezag moeten verliezen en straf moeten krijgen. dit doe je niet in het belang van je kind
    Ik denk dat die ouders hetzelfde lot beschoren waren.

    Zij weten niet beter en hebben niets bijgeleerd.

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    10.904
    22-03-2014

    VERGEET DE HOOFDDOEK EVEN.
    KUNNEN WE HET EENS HEBBEN OVER DE BLINDDOEK?

    Stukjes als deze beginnen traditioneel met: ik las de krant en verslikte me in mijn koffie. Ik verslikte me niet. Ik was geschokt en diep verontwaardigd. Moedeloos om zoveel goedbedoelde waanzin. Maar het verrast me niet meer. Het zoveelste bewijs dat nieuwkomers in dit land niet als gelijken worden gezien. Maar als mensen die door hun etnische of religieuze afkomst vooral gespaard moeten worden van kritiek om toch maar niet ‘discriminerend’ of ‘racistisch’ over te komen. Zelfs als wat ze doen of hen overkomt clasht met mensenrechten die wij hier zo hoog in het vaandel dragen. Het is alsof er twee maatstaven zijn voor die gelijke rechten. Één voor autochtonen en één voor de ‘andere Belgen’. En wat me nog het meest verontrust is de vanzelfsprekendheid waarmee we dit als maatschappij aanvaarden. Kunnen we het even niet over de hoofddoek hebben en wel over de blinddoek?

    Ik verklaar me nader.

    Stel: 14-jarige Ann-Sofie Peeters stapt naar haar schooljuf en vraagt haar om seksuele voorlichting. Die heeft ze dingend nodig. Ze weet namelijk nog van niks, maar ze wordt binnenkort wel door haar vader uitgehuwelijkt. De juf haalt plichtbewust haar handboeken boven en vertelt haar wat ze straks in het huwelijksbed mag verwachten. Einde verhaal.

    Ik maak me sterk dat dit verhaal nooit zo zou eindigen. Toch niet in Vlaanderen. De juf zou niet toestaan dat 14-jarige Ann-Sofie zou uitgehuwelijkt worden. Terecht. Ze zou er jeugdbescherming, politie en vertrouwenscentrum bijhalen. Alles om het kind te beschermen.

    En toch is dit exact het verhaal wat een naamloos meisje van vreemde origine, overkwam. Het was haar leerkracht zelf die het verhaal deed in de dinsdagkrant van ‘De Standaard’. Ik citeer letterlijk haar verhaal zoals het door de journalist werd opgetekend: “De meest confronterende ervaring had ik tijdens de summier academy van Teach For Belgium. Een meisje van het derde jaar kwam naar me toe om raad te vragen. Ze werd uitgehuwelijkt en had nog geen seksuele voorlichting gehad. Ik moest het haar uitleggen. Ik had gelukkig didactisch materiaal voorhanden."

    Ik had gelukkig didactisch materiaal voor handen…

    Mijn kabinet heeft dit verhaal bij alle betrokkenen gecontroleerd. Had de journalist zich van leerjaar vergist? Was het meisje veel ouder? Het antwoord was pijnlijk: nee, het kind was 14 en is niet geholpen. De juf bracht ‘Teach for Belgium’ pas later op de hoogte. Het kind is niet terug gevonden en vermoedelijk uitgehuwelijkt zonder dat iemand iets deed.

    Ik wil de juf niets verwijten. Ook ‘Teach For Belgium’ wil ik niet aan de schandpaal nagelen. De organisatie was na het telefoontje van mijn kabinet, zelf vragende partij voor een open gesprek en nam al maatregelen. Zoals ik in het begin van dit verhaal al zei: het is een mentaliteit die in onze samenleving is gegroeid. De blinddoek van een hele maatschappij, de politiek en de pers. Ook de journalist -die nochtans van “Een meisje vroeg raad: ze zou uitgehuwelijkt worden” de kop van het stuk had gemaakt- stond er niet bij stil dat een kind onder onze neus, een gruwelijk onrecht werd aangedaan.

    Ik wil het beeld nog eens oproepen: Wat als het over Ann-Sofie was gegaan? Els? Anna? Greet? We hadden collectief vol afschuw gereageerd. Dit verhaal kabbelde voorbij.

    Ik wil met dit verhaal, aan het begin van het nieuwe schooljaar, leerkrachten oproepen om niet blind te zijn voor noodkreten voor allochtone kinderen. Verwar ‘schuldig verzuim’ niet met tolerantie. Er zijn instanties die jonge meisjes kunnen helpen om te ontsnappen aan kindhuwelijken of genitale verminking. En er is de wet die hen beschermt. Alsjeblieft, gebruik ze. Kinderen, ongeacht hun religie, afkomst of culturele achtergrond, verdienen onze bescherming.


    https://www.facebook.com/photo.php?f...371&type=3


    Noord
    Nothing works....

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    3.427
    27-04-2015

    Citaat Geplaatst door Noord55 Bekijk reactie
    Hellofklitty,

    Voor mij gaat het om iets anders: ik vind het gedrag van die docente die dat meisje doodleuk de nodige voorlichting geeft immoreel. Gruwelijk.

    Zijn we al zover heen dat we bij vluchtelingenkinderen dit soort misdaden gewoon zijn gaan vinden?


    Noord
    Noord,

    de angst om voor racist uitgemaakt te worden wellicht?

    Aviateur

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    3.427
    27-04-2015

    Citaat Geplaatst door Noord55 Bekijk reactie
    VERGEET DE HOOFDDOEK EVEN.
    KUNNEN WE HET EENS HEBBEN OVER DE BLINDDOEK?

    https://www.facebook.com/photo.php?f...4895371&type=3


    Noord
    Noord,

    na het lezen van haar FB post moest ik bij de laatste zinnen denken aan dit fragment:



    Aviateur

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    9.056
    06-06-2009

    Citaat Geplaatst door Aviator Bekijk reactie
    Ik denk dat die ouders hetzelfde lot beschoren waren.

    Zij weten niet beter en hebben niets bijgeleerd.
    Zelfs niet in de tijd dat hun kind in het westen opgroeide? Dat zou me verbazen. Je moet wel heel geïsoleerd leven als je niet mee krijgt dat het ongebruikelijk is

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    9.056
    06-06-2009

    Citaat Geplaatst door Noord55 Bekijk reactie
    Hellofklitty,

    Voor mij gaat het om iets anders: ik vind het gedrag van die docente die dat meisje doodleuk de nodige voorlichting geeft immoreel. Gruwelijk.

    Zijn we al zover heen dat we bij vluchtelingenkinderen dit soort misdaden gewoon zijn gaan vinden?


    Noord
    Dat hoop ik niet. Gelukkig zijn er wel instanties die zich sterk maken voor de rechten van deze kinderen. Gelukkig zijn er voorlichtingscampagnes.

  10. #10
    Verbannen

    Reacties
    6.552
    15-08-2016

    Citaat Geplaatst door Noord55 Bekijk reactie
    Hellofklitty,

    Voor mij gaat het om iets anders: ik vind het gedrag van die docente die dat meisje doodleuk de nodige voorlichting geeft immoreel. Gruwelijk.

    Zijn we al zover heen dat we bij vluchtelingenkinderen dit soort misdaden gewoon zijn gaan vinden?


    Noord
    Gelukkig had zij nog didactisch materiaal voor handen! Dat geeft al hoe onze maatschappij vergeven is van zogenaamde wetenschap!
    Hoe moeilijk, ingewikkeld kan het zijn om kinderen te vertellen hoe bloempjes en bijtjes werken zonder voor een trauma te zorgen?

    Alles is tegenwoordig moeilijk, als schijnt traumatisch te zijn.

  11. #11
    Verbannen

    Reacties
    6.552
    15-08-2016

    Citaat Geplaatst door hellofklitty Bekijk reactie
    Zelfs niet in de tijd dat hun kind in het westen opgroeide? Dat zou me verbazen. Je moet wel heel geïsoleerd leven als je niet mee krijgt dat het ongebruikelijk is
    Dat is die - volgens bepaalde kringen - verrijking van onze cultuur die maar binnen blijft komen.
    Deze nieuwkomers vinden hun eigen cultuur inclusief religieuze regels superieur aan de onze.
    Hebben dus volkomen maling aan onze cultuur, normen en waarden die zij volkomen gedegenereerd vinden.
    Vormen gewoon een staat in een staat. Dat is precies waarom integeratie een illusie is.
    Toch blijven de progressieve leden van onze samenlevingen de schuld geven aan onszelf, de autochonen.

    Je ziet twee zaken, het cultuurelativisme van de politek correcten, onze cultuur stelt niets voor, maar gigatisch respect voor de cultuur van de mensen die uit Afrika en Azie onze landen binnenkomen.
    En/of die paranoide angst die de politiek correcten c.q. progressieve intelectuelen de eigen mensen in het westen hebben aangepraat; als wij niet cultuur die in strijd is met de onze faciliteren, daar geen respect voor hebben; racisten, xenofoben.

    De gemeenschappen in het westen zijn steeds meer in de greep van deze morele chantage gekomen.
    Mensen zijn enorm bang wat afschuwelijk is, duizenden jaren oude gruwelen, idioot is, mag niet als zodanig worden gekenmerkt.
    We móeten daar respect voor hebben.

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Citaat Geplaatst door hayat2000 Bekijk reactie
    Het hoofddoekje is een teken van slavernij van vrouwen door mannen. Slavinnen moesten vroeger ook een hoofddoek dragen. Boerka's zijn nog erger. En, waarom eisen vrouwen niet dat mannen een hoofddoek dragen. De koran is ook niet voor gelijkwaardigheid tussen vrouwen en mannen
    Achter ieder regel die Allah geeft is voor de bestwil van de mensen zelf. Allah heeft ons de wijsheid gegeven en we begrijpen waarom hij vraagt van de man en vrouw om zichzelf te bedekken.

    Hijab onder dwang is not done zoals Allah zegt er is geen dwang tot het accepteren van religie(Quran, 2:256). Hijab uit vrije keus dat is wat er gevraagd word en dat is wat velen vrouwen willen. Zelf kiezen of ze een hijab dragen of niet.

    Maar om op je punt terug te komen ja Moslima's zijn inderdaad slavinnen, Net zoals Moslim mannen slaven zijn. We zijn uiteindelijk allemaal slaven van degene die ons gecreëerd heeft.

    Slaven in de zin van wij erkennen Zijn bestaan en wij erkennen Zijn macht. Wij erkennen onze reden en doel en wij geven ons compleet over aan degene die ons gecreëerd heeft. Dat is immers wat het woord Muslim betekend. Degene die zichzelf heeft overgeven aan zijn schepper. Islam betekend jezelf overgeven aan de wil van onze schepper.

    Jij denkt dat je geen slaaf bent maar dat is een grote leugen.
    Iedereen is een slaaf van iets maar alleen die persoon kan erkennen waar die een slaaf van is. Indien zo een persoon beschikt over inzicht en oprechtheid.
    Heavy

  13. #13
    Verbannen

    Reacties
    6.552
    15-08-2016

    Mensen als slaven, bezit van is fout, wie ook mensen als bezit opeist.

    Zonder dat een man en vrouw geslachtsgemeenschap heeft komt er geen enkel nieuw leven tot stand.
    Volkomen fout m.i. als daarom ouders zouden menen dat kinderen levenslang hun "slaven" zouden zijn.
    Die altijd maar hun ouders zouden moeten gehoorzamen.

    Wel opmerkelijk dat bijbel en koran zo duidelijk uitgaat van de visie van mannen zoals die al duizenden jaren van toepassing waren voor bijbel en koran op schrift werden gesteld.

  14. #14
    Verbannen

    Reacties
    6.552
    15-08-2016

    Citaat Geplaatst door TDM Bekijk reactie
    Achter ieder regel die Allah geeft is voor de bestwil van de mensen zelf. Allah heeft ons de wijsheid gegeven en we begrijpen waarom hij vraagt van de man en vrouw om zichzelf te bedekken.

    Hijab onder dwang is not done zoals Allah zegt er is geen dwang tot het accepteren van religie(Quran, 2:256). Hijab uit vrije keus dat is wat er gevraagd word en dat is wat velen vrouwen willen. Zelf kiezen of ze een hijab dragen of niet.

    Maar om op je punt terug te komen ja Moslima's zijn inderdaad slavinnen, Net zoals Moslim mannen slaven zijn. We zijn uiteindelijk allemaal slaven van degene die ons gecreëerd heeft.

    Slaven in de zin van wij erkennen Zijn bestaan en wij erkennen Zijn macht. Wij erkennen onze reden en doel en wij geven ons compleet over aan degene die ons gecreëerd heeft. Dat is immers wat het woord Muslim betekend. Degene die zichzelf heeft overgeven aan zijn schepper. Islam betekend jezelf overgeven aan de wil van onze schepper.

    Jij denkt dat je geen slaaf bent maar dat is een grote leugen.
    Iedereen is een slaaf van iets maar alleen die persoon kan erkennen waar die een slaaf van is. Indien zo een persoon beschikt over inzicht en oprechtheid.
    Heb je ooit wel eens tafsir gelezen met betrekking tot vers 2:256?
    Heel anders dan vaak wordt gesteld.

  15. #15
    Verbannen

    Reacties
    750
    08-04-2017

    Citaat Geplaatst door Noord55 Bekijk reactie
    Hellofklitty,

    Voor mij gaat het om iets anders: ik vind het gedrag van die docente die dat meisje doodleuk de nodige voorlichting geeft immoreel. Gruwelijk.

    Zijn we al zover heen dat we bij vluchtelingenkinderen dit soort misdaden gewoon zijn gaan vinden?


    Noord
    Precies..niet meer verder denkend dan ze hebben andere waarden..daarbij alle rechten van het kind schenden.
    Dit valt niet weg te poetsen..een ieder moet bij dit soort gevallen ingrijpen..helemaal een onderwijzeres.