1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    2
    26-07-2015

    studieloopbaan en doen wat ik echt wil

    Hoi lieve mensen,

    Ik zit even met een dingetje waar ik zelf niet uitkom.

    Ik heb vroeger, tot een jaar geleden, nooit geweten wat ik echt wil worden later.
    Toen ik 3 jaar terug me havo diploma haalde was het voor mij ook een raadsel wat ik moest gaan studeren, ik heb toen iets gekozen wat ik al snel helemaal niks vond.
    ik heb daarna in een jaar tijd nog 2 studies gedaan en dat was het ook niet (niet afgemaakt).

    In de tussentijd ben ik ziek geworden en kwam ik erachter dat ik het stiekem wel wist maar mezelf er niet intelligent genoeg voor vond: geneeskunde.

    Ik heb een aantal maanden terug de knoop doorgehakt en heb voor het eerst een doel waar ik echt naar toe wil leven.

    Ik heb besloten om niet verder met het hbo te gaan en me (nog 3 ) vwo vakken te behalen op heb vavo. Ik ben nu 21 en ik weet dat op het vavo er iets jongere mensen zitten.

    Omdat ik weet dat er een kans is dat ik uitgeloot wordt heb ik besloten om dan volgend jaar te beginnen met gezondheidswetenshcappen en hetzelfde jaar mee te doen met de selectie voor geneeskunde omdat ik me nu goed kan focussen op me vwo vakken en me cv kan opbouwen zodat de kans groter wordt dat ik beter voorbereid ben.

    Me probleem is alleen dat ik pas op me 22e begin op de uni en als alles goed gaat op me 23e met geneeskunde. Ik maak in de tussentijd gezondheidswetenschappen wel af, dit valt te doen als ik dan niet ga werken.

    Terwijl mijn vriendinnen en mijn leeftijdsgenoten aan het afstuderen zijn langzamerhand, weet ik nu pas wat ik echt wil (ik heb er goed over nagedacht) en ik weet dat de lang ernaartoe weg is maar ik ben nu meer dan ooit gemotiveerd omdat ik precies weet wat ik wil, ook na geneeskunde. Alleen vind het lastig dat ik nog moet beginnen straks terwijl als ik het eerder wist ik nu halverwege was.

    Ik weet niet zo goed hoe ik met dit leeftijdsdingetje om moet gaan.
    Vinden jullie het meevallen en hoe ervaarden jullie dat met een studie kiezen en twijfels (deze heb ik onderhand niet meer) maar ik vond het wel verschrikkelijk om er iedere keer achter te komen dat de studie die ik volgde niet mijn ding was. Ik hoor supergraag hoe jullie kijken naar dit alles.
    Alvast heel erg bedankt!!
    Xx

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    733
    08-12-2013

    Wanneer het gaat om het volgen van een studie en jezelf de kans te geven om meer te leren ben je niet te oud. Zelf ben ik 23 jaar en zit ik in het 3e jaar van mijn hbo opleiding. Voor mij heeft het ook een tijd geduurd voor ik eindelijk wist wat ik echt wilde.
    Verder zie ik in mijn omgeving veel mensen die op een ietwat latere leeftijd een studie starten. Een mens is nooit te oud om te leren en om een studie te volgen. Laat jezelf niet gek maken door die gedachte geniet van de studie waar je eindelijk voor gemotiveerd bent en die je met alle zekerheid wilt volgen en behalen!
    Ohja, doe jezelf niet tekort. Zeg nooit dat je niet intelligent genoeg bent voor een studie. Je bent intelligenter dan je denkt en ik zou zeggen heel veel succes met het volgen van je studie!


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Everyday is a gift that we can't re-give or take back. So make sure to use it wisely and thank God for all those opportunities! ❤️

  3. #3
    sP/rebelle

    Reacties
    2.842
    27-08-2010

    Doen wat je het meest boeit en waar je goed in bent.
    Leeftijd heeft er niets mee te maken.
    ~~~~ Never stand begging for that which you have the power to earn. ~~~~

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    169
    11-02-2015

    Salamaleikom, soubhanallah hoe ik begon aan je verhaal leek alsof ik mijn eigen verhaal aan het lezen was. Zoooo herkenbaaar

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    2
    26-07-2015

    Thnxx voor jullie reacties, is zeker waar!