1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    6.884
    26-06-2015

    Mama's met dochters

    Ik heb zelf een dochter, zij is nog maar een baby, maar ik denk toch al aan later. Met name de hoofddoek.
    Ik zou zeer graag willen dat zij dat al op jonge leeftijd draagt in cha allah maar hoe pak je zoiets aan?

    Ik probeer zelf ook het goede voorbeeld te tonen en wil ze ook al op jonge leeftijd naar quran les sturen maar hoe hebben jullie het gedaan om je dochter een hoofddoek te laten dragen ?

  2. #2
    Bijna Lid

    Reacties
    140
    13-07-2017

    Goed dat je hier nu al over nadenkt.

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    3.210
    25-11-2009

    Respect dat je dat wil. Ik hoop alleen dat je dochter dat zelf ook zo graag wil als jij dat doet.

    Ik heb vroeger zelf gedwongen hoofddoek gedragen als jong meisje en op latere leeftijd is dat misgegaan. Ik stond er totaal niet achter. Daarom heb ik besloten dat mijn kinderen zelf mogen kiezen.Uiteraard leer ik ze wat de islam daarover zegt en de keus is aan hen. Ik draag m zelf ook niet dus

  4. #4
    Bijna Lid

    Reacties
    140
    13-07-2017

    Citaat Geplaatst door l0velyMe Bekijk reactie
    Respect dat je dat wil. Ik hoop alleen dat je dochter dat zelf ook zo graag wil als jij dat doet.

    Ik heb vroeger zelf gedwongen hoofddoek gedragen als jong meisje en op latere leeftijd is dat misgegaan. Ik stond er totaal niet achter. Daarom heb ik besloten dat mijn kinderen zelf mogen zien. Uiteraard leer ik ze wat de islam daarover zegt en de keus is aan hen. Ik draag m zelf ook niet dus
    Op het moment dat je als moeder de hoofddoek niet draagt, dan is er minimale kans van 13.3 % dat zij hem wel zal gaan dragen.

    Puur omdat jij dit ook als trauma hebt ervaren en haar indirect zal stimuleren om het niet te dragen. Uiteindelijk zal je de hoofddoek toch gaan dragen maar om de verkeerde redenen. Denk hierbij aan haaruitval, dood haar etc, maar weet dat de intentie op dat moment om je haren te bedekken niet meer telt. Op dat moment gebruik je namelijk het uiterlijk dat niet meer is zoals het hoort te zijn als reden om de hoofddoek te dragen en niet om wat er voorgeschreven staat.

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    3.210
    25-11-2009

    Citaat Geplaatst door Hale Bekijk reactie
    Op het moment dat je als moeder de hoofddoek niet draagt, dan is er minimale kans van 13.3 % dat zij hem wel zal gaan dragen.

    Puur omdat jij dit ook als trauma hebt ervaren en haar indirect zal stimuleren om het niet te dragen. Uiteindelijk zal je de hoofddoek toch gaan dragen maar om de verkeerde redenen. Denk hierbij aan haaruitval, dood haar etc, maar weet dat de intentie op dat moment om je haren te bedekken niet meer telt. Op dat moment gebruik je namelijk het uiterlijk dat niet meer is zoals het hoort te zijn als reden om de hoofddoek te dragen en niet om wat er voorgeschreven staat.
    Dat is zeker zo. Zolang je er niet achter staat en m toch draagt heeft het geen nut. Daarom ben ik van mening dat mijn dochters mogen kiezen inshaAllah.

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    10.547
    01-08-2008

    Ik denk dat het probleem niet de hoofddoek is, maar de manier waarop het opgelegd wordt. Iets wat je een rot gevoel geeft, zul je uit jezelf afstand van nemen.
    Draag hem anders ga je naar de hel, draag hem anders ga je verbranden, draag hem anders gaat Allah boos op je worden. Ik wil niet zeggen dat er bij iedereen zulke woorden zijn gebruikt. Kinderen vinden het leuk om volwassenen na te doen. Mama's hoofddoek op, mama's hakken aan, mama's jurken en rokken aan. Als jij de hoofddoek met trots draagt en je straalt iets goeds uit, zullen ze het ook willen overnemen.

    Even terug op je eerste zin van Ilovelyme, 'ik hoop dat je dochter het ook wilt'.... Kinderen willen altijd wat leuk en aangenaam voelt...ze volgen hun al fitrah. Kinderen willen altijd het goede...nogmaals de manier waarop je dingen overbrengt beïnvloedt hun keuzes.
    Ts als je wilt dat je kinderen de Islamitische regels volgen zonder problemen, werk aan hun Islamitische identiteit. Zorg ervoor dat ze trots zijn op het moslim zijn en dat doe je door steeds al het mooie over te vertellen. EN door ook vooral te kijken naar hoe jij je voelt en gedraagt als moslim. Ik heb sommige ouders meegemaakt mashallah. Hoe zij over de profeet ( saws) , Allah, het paradijs en de wijsheid van ons geloof vertellen. Je wordt verliefd je wilt het ook!
    En er zijn ouders ( ik neem het niemand kwalijk, want zo werden zij helaas opgevoed), die zitten vol oordelen, negativiteit en rampdenken.
    Wil je weten hoe je kind doet en denkt, leer jezelf kennen... het is meestal eenkopieetje.

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    21.851
    03-02-2013

    Ik begrijp niet waarom mensen ( niet over TS) wel de hoofddoek willen bijbrengen aan hun dochters, maar de zoons niet de islamitische kledingvoorschriften willen bijbrengen. Dat is zo scheef.
    'Er is een stem die geen woorden gebruikt. Luister.'

  8. #8
    Bijna Lid

    Reacties
    140
    13-07-2017

    Citaat Geplaatst door MamaVanM Bekijk reactie
    Ik denk dat het probleem niet de hoofddoek is, maar de manier waarop het opgelegd wordt. Iets wat je een rot gevoel geeft, zul je uit jezelf afstand van nemen.
    Draag hem anders ga je naar de hel, draag hem anders ga je verbranden, draag hem anders gaat Allah boos op je worden. Ik wil niet zeggen dat er bij iedereen zulke woorden zijn gebruikt. Kinderen vinden het leuk om volwassenen na te doen. Mama's hoofddoek op, mama's hakken aan, mama's jurken en rokken aan. Als jij de hoofddoek met trots draagt en je straalt iets goeds uit, zullen ze het ook willen overnemen.

    Even terug op je eerste zin van Ilovelyme, 'ik hoop dat je dochter het ook wilt'.... Kinderen willen altijd wat leuk en aangenaam voelt...ze volgen hun al fitrah. Kinderen willen altijd het goede...nogmaals de manier waarop je dingen overbrengt beïnvloedt hun keuzes.
    Ts als je wilt dat je kinderen de Islamitische regels volgen zonder problemen, werk aan hun Islamitische identiteit. Zorg ervoor dat ze trots zijn op het moslim zijn en dat doe je door steeds al het mooie over te vertellen. EN door ook vooral te kijken naar hoe jij je voelt en gedraagt als moslim. Ik heb sommige ouders meegemaakt mashallah. Hoe zij over de profeet ( saws) , Allah, het paradijs en de wijsheid van ons geloof vertellen. Je wordt verliefd je wilt het ook!
    En er zijn ouders ( ik neem het niemand kwalijk, want zo werden zij helaas opgevoed), die zitten vol oordelen, negativiteit en rampdenken.
    Wil je weten hoe je kind doet en denkt, leer jezelf kennen... het is meestal eenkopieetje.
    Als moeder de hoofddoek niet draagt omdat het gedwongen is opgelegd, dan is er een kans van 13,3 % dat dochter het wel zal doen MamavanM.

    Nihil dus.

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    10.547
    01-08-2008

    Citaat Geplaatst door Hale Bekijk reactie
    Als moeder de hoofddoek niet draagt omdat het gedwongen is opgelegd, dan is er een kans van 13,3 % dat dochter het wel zal doen MamavanM.

    Nihil dus.
    huh? En dat weet jij omdat?
    Innaka la tahdi man ahbabt, bali Allaho yahdi man yashaa2.....
    Alles is mogelijk met de wil van Allah....Genoeg voorbeelden gezien in de praktijk, moeders zonder hoofddoek en dochter vol trots met ene hoofddoek op. Als Allah een plan met je heeft en je ouders kunnen je niet helpen, brengt Allah wel een andere persoon op je pad.

  10. #10
    Bijna Lid

    Reacties
    140
    13-07-2017

    Citaat Geplaatst door MamaVanM Bekijk reactie
    huh? En dat weet jij omdat?
    Innaka la tahdi man ahbabt, bali Allaho yahdi man yashaa2.....
    Alles is mogelijk met de wil van Allah....Genoeg voorbeelden gezien in de praktijk, moeders zonder hoofddoek en dochter vol trots met ene hoofddoek op. Als Allah een plan met je heeft en je ouders kunnen je niet helpen, brengt Allah wel een andere persoon op je pad.
    13,3 %, als het je moeder betreft die gedwongen een hoofddoek moest dragen.

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    6.884
    26-06-2015

    Citaat Geplaatst door l0velyMe Bekijk reactie
    Respect dat je dat wil. Ik hoop alleen dat je dochter dat zelf ook zo graag wil als jij dat doet.

    Ik heb vroeger zelf gedwongen hoofddoek gedragen als jong meisje en op latere leeftijd is dat misgegaan. Ik stond er totaal niet achter. Daarom heb ik besloten dat mijn kinderen zelf mogen kiezen.Uiteraard leer ik ze wat de islam daarover zegt en de keus is aan hen. Ik draag m zelf ook niet dus
    Ik wil ook graag dat ze het uit zichzelf draagt maar langs de andere kant denk ik ook van ze is dan nog een kind en ik moet de goede keuzes voor haar makan om haar te beschermen.

  12. #12
    DroomSter

    Reacties
    7.613
    25-07-2012

    Citaat Geplaatst door MamaVanM Bekijk reactie
    huh? En dat weet jij omdat?
    Innaka la tahdi man ahbabt, bali Allaho yahdi man yashaa2.....
    Alles is mogelijk met de wil van Allah....Genoeg voorbeelden gezien in de praktijk, moeders zonder hoofddoek en dochter vol trots met ene hoofddoek op. Als Allah een plan met je heeft en je ouders kunnen je niet helpen, brengt Allah wel een andere persoon op je pad.
    Klopt alles is wel mogelijk maar het is echt wel zo dat als een vrouw geen hoofddoek draagt dan is de kans ook minder groot dat haar dochter een hoofddoek zal dragen. Ouders hebben nu eenmaal een voorbeeldfunctie.

    “De Islaam is begonnen als iets vreemds en het zal eindigen als iets vreemds, dus geef blijde tijdingen aan de Vreemdelingen.” (Muslim& At-Tirmidhi)


  13. #13
    Bijna Lid

    Reacties
    140
    13-07-2017

    Citaat Geplaatst door _Hidaya Bekijk reactie
    Klopt alles is wel mogelijk maar het is echt wel zo dat als een vrouw geen hoofddoek draagt dan is de kans ook minder groot dat haar dochter een hoofddoek zal dragen. Ouders hebben nu eenmaal een voorbeeldfunctie.
    Dank u.
    Niet omdat je het voor mij opneemt, maar omdat je eerlijk bent.

    13,3 %.

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    6.884
    26-06-2015

    Citaat Geplaatst door MamaVanM Bekijk reactie
    Ik denk dat het probleem niet de hoofddoek is, maar de manier waarop het opgelegd wordt. Iets wat je een rot gevoel geeft, zul je uit jezelf afstand van nemen.
    Draag hem anders ga je naar de hel, draag hem anders ga je verbranden, draag hem anders gaat Allah boos op je worden. Ik wil niet zeggen dat er bij iedereen zulke woorden zijn gebruikt. Kinderen vinden het leuk om volwassenen na te doen. Mama's hoofddoek op, mama's hakken aan, mama's jurken en rokken aan. Als jij de hoofddoek met trots draagt en je straalt iets goeds uit, zullen ze het ook willen overnemen.

    Even terug op je eerste zin van Ilovelyme, 'ik hoop dat je dochter het ook wilt'.... Kinderen willen altijd wat leuk en aangenaam voelt...ze volgen hun al fitrah. Kinderen willen altijd het goede...nogmaals de manier waarop je dingen overbrengt beïnvloedt hun keuzes.
    Ts als je wilt dat je kinderen de Islamitische regels volgen zonder problemen, werk aan hun Islamitische identiteit. Zorg ervoor dat ze trots zijn op het moslim zijn en dat doe je door steeds al het mooie over te vertellen. EN door ook vooral te kijken naar hoe jij je voelt en gedraagt als moslim. Ik heb sommige ouders meegemaakt mashallah. Hoe zij over de profeet ( saws) , Allah, het paradijs en de wijsheid van ons geloof vertellen. Je wordt verliefd je wilt het ook!
    En er zijn ouders ( ik neem het niemand kwalijk, want zo werden zij helaas opgevoed), die zitten vol oordelen, negativiteit en rampdenken.
    Wil je weten hoe je kind doet en denkt, leer jezelf kennen... het is meestal eenkopieetje.
    ik wil Heel graag dat ze het uit zich zelf draagt en dat ze hopelijk mij als voorbeeld neemt. Deels daarom heb ik sinds ik bevallen ben gekozen om de jurkjes-met-broeken-hoofddoek achterwege te laten en alleen nog lange jurken en rokken te dragen. Dat is al een begin van de islamitische correcte hijab.
    Weet je ik kom uit een niet islamitisch gezin, ik ben bekeerd tot de islam, daarom ga ik proberen mijn kinderen zoveel mogelijk van ons Mooie geloof mee te geven.
    Maar er zijn dingen van vroeger (dit komt nu niet aan de orde bij een islamitisch gezin maar ligt wel uit waarom ik denk dat ik de keuze voor haar moet maken) vb: mijn ouders lieten mij Heel veel toe zelf op jonge leeftijd naar feestjes gaan waar gedronken werd, waarvan ik nu denk moesten mijn ouders strenger voor mij geweest zijn had ik misschien nooit in aanraking geweest met alcohol.
    Dus nu denk ik soms ik leer hun zoveel mogelijk over de Islam en leg haar uit dat ze een hoofddoek hoort te dragen en als ze het nu niet snapt, dan begrijpt ze het wel later en gaat ze me dankbaar zijn dat ik haar heb beschermt om zondes te begaan.
    Is het fout om zo te denken ?

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    6.884
    26-06-2015

    Citaat Geplaatst door ThisChick Bekijk reactie
    Ik begrijp niet waarom mensen ( niet over TS) wel de hoofddoek willen bijbrengen aan hun dochters, maar de zoons niet de islamitische kledingvoorschriften willen bijbrengen. Dat is zo scheef.
    Dat klopt. Ik heb ook een zoontje hij is nog peuter en later ga ik hem ook uitleggen dat jongens ook geen strake kleding moeten dragen, geen opvallende merken, etc
    Maar ik denk dat die stap minder groot en makkelijker is dan voor een meisje