1. #1
    DareDevil

    Reacties
    6.660
    14-03-2013

    Duitse wagen

    Wil er een exporteren naar België
    Wie heeft er ervaring in.. tips& tricks plz..

  2. #2
    DareDevil

    Reacties
    6.660
    14-03-2013

    Dit is wat ik van het internet heb afgehaald..
    klopt dit of moet het een up-date hebben.. is van 2014.. ik denk het wel..

    DE JUISTE PAPIEREN
    Je hebt het volgende nodig:
    Übereinstimmungsbescheinigung --->gelijkvormigheidsattest (COC)
    Fahrzeugbrief + Fahrzeugschein
    OF Fahrzeugbrief + Abmeldungsbescheinigung
    OF Zulassungsbescheinigung Teil I + Zulassungsbescheinigung Teil II --->inschrijvingsbewijs
    Kaufvertrag auf mobil.de ----> Verkoopcontract van mobil.de
    Ook al koop je hem via een andere Duitse site.. dit document staat gratis op de Mobil.de site en zorgt ervoor dat je met dat papier zeker in orde en gedekt bent zowel jij als de verkoper.
    Kopie des Personalausweises ----> kopie van identiteitskaart (is niet per se nodig ..)
    Tüv ---> Keuringsbewijs
    Zolang je al deze papieren hebt kan je hem perfect invoeren. Voor hier te krijgen zijn er idd verschillende mogelijkheden. Makkelijkste is idd met importplaten. Maar pas hier ook mee op want je hebt verschillende.
    Met het gele label--->geldig tot aan de grens dus moet je hem vanaf daar alsnog met garageplaten of eigen platen met verzekering op de hoogte(maar nog niet volledig legaal dus met de verkeerde agent kan je pech hebben)
    Met rode label (had ik toen)--->(ik denk)in heel Europa geldig ?..alleszins deze platen zijn volledig legaal om van Duitsland naar België te rijden en zijn 14dagen geldig. Je mag met deze platen ook naar de keuring..(LET OP: enkel voor deze 2 dingen niet om bv wat rond te rijden of naar het werk te gaan)
    Hoe je die platen moet verkrijgen weet ik niet. Alleszins ergens bij de douane in Duitsland.. ik heb toen met de verkoper (superkerel!) geregeld dat hij die platen zorgde dus lekker handig. ik zou aanraden dit ook te proberen want tenzij je zelf of iemand kent die goed Duits kan lijkt me dit een redelijk vervelend iets.
    (LET OP: die platen moeten op JOU naam staan.. bij mij wist die mens het ook niet en had die op zijn naam gezet.. volgens de douane mocht dat maar niet voor de keuring maar ze hebben t bij mij niet eens gezien dus..
    de platen kosten wel iets van een 130€ dacht ik.
    Neem gewoon alle papieren die je hebt bij de wagen mee naar een douane kantoor en die brengen dat voor de kostprijs van €2.5 volledig in orde. Dan ga je gewoon naar de keuring, schuif je aan bij keuring voor verkoop(als ze je platen zien weten ze dat het voor import is anders gewoon even vermelden) dan nog je platen regelen en je bent klaar.
    P.S. als het gaat over een NIEUWE auto zorg dan dat in het contract staat dat je de 19% btw ginds hebt betaald anders moet je de 21% van hier betalen

  3. #3
    DareDevil

    Reacties
    6.660
    14-03-2013

    Dit heb ik ook gevonden..

    A. Verkoper dient te bezorgen

    1) Gelijkvormigheidsattest = Europees Certificaat van Overeenstemming afgekort COC = (Übereinstimmungsbescheinigung) = Certifacte of Conformity.

    2) Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief
    ⇨ Equivalent van roze kaart, bestaat uit twee delen (Teil 1 und 2)

    3) Keuringsbewijs (Tüv)

    4) Factuur

    B. Transporteren naar België

    1) Nummerplaat losschroeven en op aan te kopen wagen vijzen
    a. Verzekering verwittigen (en vragen op om chassisnummer te verwittigen)
    b. Is niet legaal (rijbewijs + mogelijkheid invorderen voertuig)
    “U rijdt in feite met een niet-ingeschreven voertuig rond. In principe heeft oom agent het recht om u nummerplaat en voertuig in te vorderen (in de praktijk zal dit zelden gebeuren maar neem toch het risico maar niet)

    2) Transitplaat met rode band (Zollkennzeichen)
    a. Vraag aan de verkoper dat hij hiervoor zorgt dan moet je zelf niet zorgen voor een verzekeringsbewijs (=Deckungskarte) om vervolgens naar een Duitse DIV antenne te gaan (=Zulassungsstelle)
    b. Indien je toch zelf je transitplaten regelt dien je dus
    i. Verzekering te hebben (Deckungskarte) http://www.deckungskarten.eu
    ii. Duitse DIV antenne (Zulassungsstelle) te bezoeken waar je in het bezit dient te zijn van
    1. Identiteitskaart
    2. Verzekeringsbewijs (Deckungskarte)
    3. Keuringsbewijs (Tüv)
    4. Duitse Roze kaart (Zulassungsbescheinigung)
    5. Aankoopfactuur
    6. Geld
    7. Vergewis je dat de vorige eigenaar het voertuig reeds uitgeschreven heeft (Abgemeldet). Indien hij dus zijn nummerplaten nog niet heeft ingeleverd zal je geen transitplaat ontvangen.
    “ Vroeger was dit een apart document (de zgn. Abmeldungschein)
    ⇨ mogelijks is dit nog zo in sommige Zullassungsellen.
    ⇨ meestal zetten ze nu een stempel Abgemeldet op uw Fahrzeugbrief.

    3) Wagen ophalen met een transporteur.

    C. Welkom in België → ga naar de douane

    1) Waar is het dichtstbijzijnde douanekantoor? http://ec.europa.eu/taxation_customs...g=NL&Country=%
    a. Je belt best op voorhand want mogelijks is niet iedere ambtenaar bedreven in deze materie!

    2) Welke documenten dien je mee te nemen?
    a. Aankoopfactuur
    b. Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief
    c. Gelijkvormigheidsattest = Übereinstimmungsbescheinigung
    d. Duits keuringsbewijs (Tüv)
    e. Identiteitskaart van persoon die vermeld staat op factuur
    f. Indien je koopt via vennootschap zal je allicht statuten van vennootschap + eventuele publicatie in Belgisch Staatsblad nodig hebben. → Contacteer zeker de douane hiervoor!

    3) Wat zal de douane je bezorgen?
    a. Roze formulier = document aanvraag inschrijving voertuig waarop ze een douanevignet C705 kleven (Kost 10 cent)

    D. Laat je wagen keuren

    1) Waar is het dichtstbijzijnde keuringscenter?
    http://www.goca.be/frames/newdesign.asp
    a. Je belt best op voorhand

    2) Welke nummerplaten?
    a. Transitplaten
    ⇨ Dit moeten wel die met een rode band zijn de zgn. Zollkenzeichen. Indien de verkoper hiervoor zorgt vraag dit dan zeker na!
    ⇨ Dus NIET die met een gele band de zgn. Kurzzeitkennzeichen

    b. Z-platen (In principe dient iemand van de garage je te vergezellen)

    3) Wat neem je mee
    a. Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief
    b. Roze formulier voorzien van vignet die de douane je eerder bezorgd heeft
    c. Gelijkvormigheidsattest = Europees Certificaat van Overeenstemming afgekort COC = (Übereinstimmungsbescheinigung)
    d. Check of je je PVG nummer terugvindt op je COC, zoniet neem je best contact op met invoerder (Bornem voor BMW – D’Ieteren voor AUDI. VW)

    4) Wat doen ze?
    a. Keuring die verder gaat dan de klassieke jaarlijkse keuring van tweedehandswagens. Deze bevat een volledige technische keuring, milieukeuring, opstelling van een tweedehandsrapport en aflevering van de Car-Pass.

    E. Nu je wagen gekeurd is, kan je hem inschrijven

    1) Vul je roze formulier zo volledig mogelijk in en ga naar het dichtsbijzijnde DIV
    http://www.mobilit.fgov.be/divnl/nieuwdiv.htm

    F. Wat met de BTW, indien van toepassing.

    1) Particulier: Aangezien de BTW in Duitsland goedkoper is dan in België zijnde 19%, betaal je best BTW in Duitsland.
    ⇨ Zorg dat er op je contract de vermelding staat dat de BTW in DE is voldaan!
    ⇨ Zorg dat de auto ouder is dan 6 maand en meer dan 6000km heeft anders moet je zowel in BE als in DE BTW betalen

    2) Zelfstandige: De BTW zal je in België in het douanekantoor dienen te betalen, deze BTW zal je vervolgens voor 50% kunnen aftrekken.
    ⇨ Check of de wagen wordt aangeboden MwSt ausw (= BTW aftrekbaar)
    ⇨ Bel vooraf de douane en meldt dat je de BTW nog moet betalen of kan ook via je kwartaalaangifte geregeld worden.

  4. #4
    DareDevil

    Reacties
    6.660
    14-03-2013

    In die tekst word er dus geen woord gerept over Ausfuhrkennzeichen..
    Ze worden ineens Zollkenzeichen genoemt.
    (rode transitplaten)

    Man die Duits is me Chinees..

  5. #5
    DareDevil

    Reacties
    6.660
    14-03-2013

    Dus..

    Heb met een handelaar zitten mailen..
    had interesse in een Golf 4 16V.. gewoon om te flippen(doorverkopen met winst) om te beginnen
    Probeerde die me het aan te smeren zonder TUV (keuringsbewijs) en zou het met een transponder moeten gaan halen..
    Gaan we niet doe dus.. die heb je nodig om de te kunnen inschrijven bij douane..of vergis ik me?
    verder zoeken..ik heb geen haast..