1. #1
    Verbannen

    Reacties
    4.773
    08-01-2017

    The Ruling On Giving Zakat Al-Fitr As Money - Shaykh Salih Al-Fawzan


  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    6.473
    18-06-2010

    Abu Hanifah was correct ... Of klop jij bij mensen aan met een zak gerst in de 21ste eeuw?!

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    6.473
    18-06-2010

    Is dit hoe jij Zakat al-Fitr geeft in Nederland, in de 21ste eeuw?



    De Profeet gaf dat want dat is wat mensen nodig hadden in die tijd, dat was gebruikelijk toen.

    Nu heeft niemand in England iets aan een zak gerst.

    Abu Hanifah was een GENIUS.

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    6.473
    18-06-2010

    Ibn Taymiyah :

    فصل وللناس في إخراج القيم في الزكاة ثلاثة أقوال : أحدها : أنه يجزئ بكل حال . كما قاله أبو حنيفة .

    والثاني : لا يجزئ بحال . كما قاله الشافعي .

    والثالث : أنه لا يجزئ إلا عند الحاجة مثل من تجب عليه شاة في الإبل وليست عنده ومثل من يبيع عنبه ورطبه قبل اليبس . وهذا هو المنصوص عن أحمد صريحا . فإنه منع من إخراج القيم . وجوزه في مواضع للحاجة ; لكن من أصحابه من نقل عنه جوازه . فجعلوا عنه في إخراج القيمة روايتين . واختاروا المنع . لأنه المشهور عنه كقول الشافعي . وهذا القول أعدل الأقوال كما ذكرنا مثله في الصلاة فإن الأدلة الموجبة للعين نصا وقياسا : كسائر أدلة الوجوب .

    ومعلوم أن مصلحة وجوب العين قد يعارضها أحيانا في القيمة من المصلحة الراجحة وفي العين من المشقة المنفية شرعا .


    http://library.islamweb.net/newlibra..._no=22&ID=3208


    In 'Al-Musannaf' Ibn Abi Shaybah staan uitspraken van de Salaf die dit zo begrepen:



    1189 ( 68 ) في إعطاء الدراهم في زكاة الفطر

    ( 1 ) حدثنا أبو أسامة عن ابن عون قال سمعت كتاب عمر بن عبد العزيز يقرأ إلى عدي بالبصرة يؤخذ من أهل الديوان من أعطياتهم عن كل إنسان نصف درهم .

    ( 2 ) حدثنا وكيع عن قرة قال جاءنا كتاب عمر بن عبد العزيز في صدقة الفطر نصف صاع عن كل إنسان أو قيمته نصف درهم .

    ( 3 ) حدثنا وكيع عن سفيان عن هشام عن الحسن قال لا بأس أن تعطي الدراهم في صدقة الفطر [ ص: 65 ]

    ( 4 ) حدثنا أبو أسامة عن زهير قال سمعت أبا إسحاق يقول أدركتهم وهم يعطون في صدقة رمضان الدراهم بقيمة الطعام .

    ( 5 ) حدثنا أبو بكر عن عمر عن ابن جريج عن عطاء أنه كره أن يعطي في صدقة الفطر ورقا .


  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    6.473
    18-06-2010

    Dit is waarom de Moslims niet voorruit kunnen... wat was het doel van 'Zakaat al-Fitr'?

    GERST uitdelen of het helpen/voeden van de armen?

    Mensen hadden in die tijd behoefte aan gerst etc, en daarom gaf de Profeet dat.

    Maar het is niet verboden om iets anders te geven.

    Een soortgelijke incident vond plaats in de tijd van de Profeet zelfs:

    Sahih Bukhari Book: 73, Hadith: 5628

    حَدَّثَنَا أَبُو عَاصِمٍ، عَنْ يَزِيدَ بْنِ أَبِي عُبَيْدٍ، عَنْ سَلَمَةَ بْنِ الأَكْوَعِ، قَالَ قَالَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم ‏"‏ مَنْ ضَحَّى مِنْكُمْ فَلاَ يُصْبِحَنَّ بَعْدَ ثَالِثَةٍ وَفِي بَيْتِهِ مِنْهُ شَىْءٌ ‏"‏‏.‏ فَلَمَّا كَانَ الْعَامُ الْمُقْبِلُ قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ نَفْعَلُ كَمَا فَعَلْنَا عَامَ الْمَاضِي قَالَ ‏"‏ كُلُوا وَأَطْعِمُوا وَادَّخِرُوا فَإِنَّ ذَلِكَ الْعَامَ كَانَ بِالنَّاسِ جَهْدٌ فَأَرَدْتُ أَنْ تُعِينُوا فِيهَا ‏"‏‏.‏

    The Prophet said, "Whoever has slaughtered a sacrifice should not keep anything of Its meat after three days."

    When it was the next year the people said, "O Allah's Apostle! Shall we do as we did last year?"

    He said, ' Eat of it and feed of it to others and store of it for in that year the people were having a hard time and I wanted you to help (the needy).

  6. #6
    Verbannen

    Reacties
    4.773
    08-01-2017

    How much zakaat al-fitr is and when it should be paid

    https://islamqa.info/en/49793

  7. #7

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    6.473
    18-06-2010

    Dat je Zakat al-Fitr als geld mag geven is de standpunt van:

    Omar Ibn Abdul-Aziz
    Hassan al-Basri
    Yahya Ibn Ma'ien
    Abu Hanifah en de Hanafi madhab
    Imam Bukhari
    Abu Ishaaq
    Sufyan Al-Thawri
    Ook Ibn Taymiyah als er een Maslahah in zit, en hij zegt dit is de madhab van Ahmad

    En andere Imaam's van de Salaf.

    Het is ook belangrijk om te weten dat de meerderheid van juristen het niet restricteren tot wat in die Sahih Ahadith staat, zoals gerst, maar ze zeggen het kan van alles zijn, zolang het eten is.

    De opinie dat het ook geld kan zijn is van de Hanafi madhab en de Imam's hierboven ... het is meest praktisch, daarom is het wereldwijd aangenomen.

  9. #9
    Verbannen

    Reacties
    4.773
    08-01-2017

    Durani en Bilal, met alle vriendelijkheid, jullie beiden hebben eerder aangegeven dat jullie geen advies van mij accepteren. Ik verzoek jullie beide vriendelijk om mijn topics te negeren, ik zal hetzelfde doen bij alle broeders en zusters die eerder aangegeven hebben niets van me te accepteren. Zo voorkomen we ruzies en nutteloze gepraat.

    Ik wil nu en na de ramadaan in chaa; Allah een nieuwe start maken en heb geen zin in ruzies en onze verschillen te bespreken met leden die met mij verschillen.

  10. #10
    .

    Reacties
    2.124
    25-05-2017

    Citaat Geplaatst door Umm-Suhayla Bekijk reactie
    Durani en Bilal, met alle vriendelijkheid, jullie beiden hebben eerder aangegeven dat jullie geen advies van me accepteren. Ik verzoek jullie beide vriendelijk om mijn topics te negeren, ik zal hetzelfde doen bij alle broeders en zusters die eerder aangegeven hebben niets van me te accepteren. Zo voorkomen we ruzies en nutteloze gepraat.

    Ik wil nu en na de ramadaan in chaa; Allah een nieuwe start maken en heb geen zin in ruzies en onze verschillen te bespreken met leden.
    Openbaar forum

  11. #11
    Verbannen

    Reacties
    4.773
    08-01-2017

    Citaat Geplaatst door Catenaccio- Bekijk reactie
    Openbaar forum
    Dan nog dien je je te houden aan de regels (het geloof). En wie ben jij van hen twee?

  12. #12
    Bijna Lid

    Reacties
    2.079
    05-02-2016

    Citaat Geplaatst door umm-suhayla Bekijk reactie
    durani en bilal, met alle vriendelijkheid, jullie beiden hebben eerder aangegeven dat jullie geen advies van mij accepteren. Ik verzoek jullie beide vriendelijk om mijn topics te negeren, ik zal hetzelfde doen bij alle broeders en zusters die eerder aangegeven hebben niets van me te accepteren. Zo voorkomen we ruzies en nutteloze gepraat.

    Ik wil nu en na de ramadaan in chaa; allah een nieuwe start maken en heb geen zin in ruzies en onze verschillen te bespreken met leden die met mij verschillen.
    100%eens

  13. #13
    Dat zit wel snor ~

    Reacties
    823
    22-02-2017

    Citaat Geplaatst door Umm-Suhayla Bekijk reactie
    Durani en Bilal, met alle vriendelijkheid, jullie beiden hebben eerder aangegeven dat jullie geen advies van mij accepteren. Ik verzoek jullie beide vriendelijk om mijn topics te negeren, ik zal hetzelfde doen bij alle broeders en zusters die eerder aangegeven hebben niets van me te accepteren. Zo voorkomen we ruzies en nutteloze gepraat.

    Ik wil nu en na de ramadaan in chaa; Allah een nieuwe start maken en heb geen zin in ruzies en onze verschillen te bespreken met leden die met mij verschillen.
    Ik heb helemaal nergens aangegeven dat ik geen advies van jou accepteer.

    Ik heb mijn bericht maar weg gehaald, want ik vind het niet leuk wat je nu zegt.

  14. #14
    Verbannen

    Reacties
    4.773
    08-01-2017

    Ik wil niks zien en lezen wat komt van stichting an-nasieha.nl en ook niet van hun fanatieke aanhangers.

    Erg vervelend als men dit toch blijft plaatsen op mijn topics

  15. #15
    Dat zit wel snor ~

    Reacties
    823
    22-02-2017

    Citaat Geplaatst door Umm-Suhayla Bekijk reactie
    Ik wil niks zien en lezen wat komt van stichting an-nasieha.nl en ook niet van hun fanatieke aanhangers.

    Erg vervelend als men dit toch blijft plaatsen op mijn topics
    En ik wil niet vergeleken worden met Durani en zijn:

    tasahul manhaj (منهج التساهل/gemakzuchtigheidsmethodiek).


    وفي الحديث: من كَذَبَ عليّ مُتَعَمِّداً فقد اسْتَهَلَ مكانَه
    من جهنم أَي تَبَوَّأَ واتخذ مكاناً سَهْلاً من جهنَّم، وهو افْتَعَل من
    السَّهْل، وليس في جهنم سَهْلٌ أَعاذنا الله منها برحمته.
    Lisaan al-'Arab